Ik zoek een schema, een kit of een kant en klare module om het toerental van een ventilator door de temperatuur te laten regelen.
gegevens:
12 V case fans die ook voor computers gebruikt worden. 3 pins of 4 pins aansluiting.
temperatuurbereik: 30-75° C
Opstelling: dit moet dienen om het rendement van hoge radiatoren van een centrale verwarming te verbeteren. De ventilators worden in parallel geschakeld en boven de radiator geplaatst.Zodra de radiator opwarmt en een temperatuur van 30-35° bereikt, schakelen de ventilatoren in, en blazen ze de verwarmde lucht de kamer in (zoals een speedcomfort, maar in pull-opstelling). Ik zou natuurlijk met een aan-uit thermostaat kunnen werken, maar het is beter het toerental afhankelijk van de temperatuur te laten regelen, dat komt het rendement ten goede.
Er komen maximaal 12 ventilatoren in parallel te staan, dus het schakelvermogen moet hoog genoeg zijn, minstens 2 A.
Case fans bestaan zowel in voltage (3-pins) als in PWM-regeling (4-pins). Voltageregeling is wat goedkoper, maar volgens mij is PWM beter in de lage toerentallen.
Ik heb maar een elementaire kennis van elektronica, dus kits en kant en klare modules zijn voor mij makkelijker. Anderzijds is experimenteren wel leuk, en wil ik me best aan een goed gedocumenteerde Arduino of ESP schakeling wagen.
Iemand met ideeën hieromtrent?