Temperatuurgestuurde ventilatorcontroller

Ik zoek een schema, een kit of een kant en klare module om het toerental van een ventilator door de temperatuur te laten regelen.
gegevens:
12 V case fans die ook voor computers gebruikt worden. 3 pins of 4 pins aansluiting.
temperatuurbereik: 30-75° C
Opstelling: dit moet dienen om het rendement van hoge radiatoren van een centrale verwarming te verbeteren. De ventilators worden in parallel geschakeld en boven de radiator geplaatst.Zodra de radiator opwarmt en een temperatuur van 30-35° bereikt, schakelen de ventilatoren in, en blazen ze de verwarmde lucht de kamer in (zoals een speedcomfort, maar in pull-opstelling). Ik zou natuurlijk met een aan-uit thermostaat kunnen werken, maar het is beter het toerental afhankelijk van de temperatuur te laten regelen, dat komt het rendement ten goede.
Er komen maximaal 12 ventilatoren in parallel te staan, dus het schakelvermogen moet hoog genoeg zijn, minstens 2 A.
Case fans bestaan zowel in voltage (3-pins) als in PWM-regeling (4-pins). Voltageregeling is wat goedkoper, maar volgens mij is PWM beter in de lage toerentallen.
Ik heb maar een elementaire kennis van elektronica, dus kits en kant en klare modules zijn voor mij makkelijker. Anderzijds is experimenteren wel leuk, en wil ik me best aan een goed gedocumenteerde Arduino of ESP schakeling wagen.
Iemand met ideeën hieromtrent?

Wil je echt de snelheid regelen? En waarom? Ik heb een oudere ketel die of AAN of UIT staat (moduleert wel maar aansturing is binair). Wellicht werken nieuwere ketels anders waardoor je aanpak zinvo(ler) is dan bij mij.

In deze discussie heb ik een link gezet van wat ik gekocht heb maar de hele discussie is wellicht interessant om een keer door te lezen. Nog niet geïmplementeerd, dus nog geen ervaring ermee...

Ik heb daar gekozen voor een VASTE LAGE snelheid ipv temperatuur regeling.

Een alternatief is 2 thermostaten en de ventilatoren verdelen over 2 groepen, de helft blaast vanaf 35° en de andere helft vanaf 50°. Let dan wel op dat de wind niet weglekt door de stilstaande ventilatoren.

Het gaat om de radiatoren, niet om de ketel.
Speedcomfort heeft een simpel systeem dat een rendementsverhoging belooft en volgens sommige tests ook effectief een hoger rendement geeft. Maar speedcontrol heeft het eenvoudig en goedkoop gehouden. Jaga (fabrikant van luxe- en designradiatoren) gebruikt ook een systeem met geforceerde luchtcirculatie en maakt ook upgrade kits vergelijkbaar met speedcomfort. Die systemen van Jaga werken en geven een heel goed rendement. Ik heb een radiator van 20x180x8 cm, ultraplat, die geeft meer dan 4 kilowatt. In een klassieke radiator heb ik daarvoor een bak nodig met 3 platen van 50x160x16 cm.
Bij die spullen van Jaga worden de ventilators temperatuurgestuurd, beginnen bij 30° á 35° en verhogen het toerental al naargelang de lamellen warmer worden. De juiste regeling is belangrijk voor het rendement.
Verder heb ik een paar hoge, smalle radiatoren. De eigen luchtstroom daarvan is niet zo groot, gezien ze smal zijn. Dat hoop ik te verbeteren met die ventilators. Die upgrade kits van Jaga zijn pokkeduur, dus als het wat goedkoper kan...Verder is het gewoon het plezier van het experimenteren en knutselen natuurlijk. Ik was vroeger residentieel elektricien, dus dat soort dingen ligt me wel.

Ken je de systemen voor pc's? Meestal kan je dan 1 - 4 fans met pwm regelen. Sommige zijn behoorlijk geavanceerd:

https://tweakers.net/pricewatch/1596488/deepcool-fh-04/specificaties/

Een NE555 schakeling en een ntc weerstand is makkelijk en goedkoop te maken.
Misschien is de motor regeling van Circuits online ook geschikt .

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Ik had ook in het andere topic gereageerd waar r-p naar refereert. Met bv. een Arduino/ESP32 kun je (in de meeste gevallen) direct aansluiten op een PWM fan (het pwm signaal), maar zo'n soort project is maar net afhankelijk of je zelf wil knutselen, programmeren.

Het is opzich niet moeilijk, maar als dit bv. eerste programmeren is dan kan het best een steil leercurve zijn.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Ik heb een soort gelijke als dit onder mijn PV omvormer hangen een jaar of 5 nu
https://nl.aliexpress.com/item/33007993387.html?spm=a2g0o.productlist.…

Ik weet niet of je hier meer dan 1 fan op kan aansluiten aangezien de speedfeeback er denk mik niet mee om kan gaan als er meerdere aanhangen.

Het comfort kan wel (enigszins) omhoog gaan, het rendement natuurlijk niet... (de hoeveelheid energie in de ruimte blijft gelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 januari 2022 06:23:21 schreef bert!ne:
Een NE555 schakeling en een ntc weerstand is makkelijk en goedkoop te maken.
Misschien is de motor regeling van Circuits online ook geschikt .

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Enig idee door welke NTC ik die potmeter moet vervangen op dat motorregeling kitje? Het voordeel van deze kit is dat het met 2-draads ventilo's werkt, die zijn goedkoper en er is meer keuze.

[Bericht gewijzigd door comewithme op 23 januari 2022 12:07:28 (11%)]

Je zult toch eerst wat testen moeten doen hoe dat juist moet werken.

Daarmee bedoel ik dat je een grafiekje zult moeten maken met de relatie tussen de temperatuur en het toerental (of regelbare spanning).

Je kunt namelijk niet van 0 toeren tot max. toeren (of spanning), een ventilator heeft een startminimum en ik betwijfel of je tot het max toerental wilt gaan vanwege het lawaai.

LDmicro user.

Met een klein controllertje als de 12f1571 ben je met een paar onderdelen klaar (temperatuursensor zit er al in).
Dan kun je de pwm sturing naar wens instellen in firmware.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 januari 2022 11:31:29 schreef Arco:
Het comfort kan wel (enigszins) omhoog gaan, het rendement natuurlijk niet... (de hoeveelheid energie in de ruimte blijft gelijk)

Er is een heel vakgebied voor het waterzijdiginregelen. Ik begrijp eruit dat weinig warmteafgifte door een radiator de boel minder efficiënt maakt.

Stel je ketel staat te stoken op water van 60 graden. Het water gaat naar de woonkamer komt terug met 50 graden omdat de radiator is ingebouwd, achtergordijnen zit, te klein is of de pomp draait te snel. Dan slaat de ketel af, al dat hete water verliest zijn energie in leidingen op de verkeerde plaats. De thermostaat blijft vragen want het is nog of alweer koud en zo pendelt er een hoop energie weg.

Als je de warmte de ruimte in blaast krijgt de cv koeler water terug, blijft stoken en warmt de kamer efficiënt op totdat de thermostaat uitslaat.

Als het water minder warm terugkomt, is er ook meer energie nodig om het weer op te warmen... ;)

Het gaat er vooral om om de warmte van smalle, hoge radiatoren versneld en naar beneden toe de kamer in te blazen.
Op het totale intrinsieke warmtevermogen zal het niet veel geven, een kilowatt blijft een kilowatt. Maar het zal wel de afgiftecapaciteit van de radiator vergroten. Een horizontale radiator 22x700x2200 kan maximaal ongeveer 4300 watt afgeven. Een verticale radiator 22x2200x700 komt maximum aan 2600 watt, en dat kan volgens mij wel met ventilo's verbeterd worden.
Bovendien zit de warmste lucht vlak onder het plafond, de warme lucht via lamellen naar beneden blazen is dan ook een manier om meer aan de gegenereerde kilowatts te hebben.
Als de kamer sneller opwarmt, slaat de brander ook sneller af. Komt mogelijk ook de levensduur van de brander ten goede.

Het is zeker een goed idee om de lucht te herverdelen, een mens heeft snel koude voeten terwijl de warmte zich ophoopt onder het plafond. Maar dat betekent wel, dat de ventilatoren zeer ruim bemeten moeten zijn, want de stromingsrichting is tegennatuurlijk. Bovendien maak je zo niet optimaal gebruik van de temperatuur verdeling in de radiator: de aanvoer zit boven, de bovenkant van de radiator is warmer dan de onderzijde.

[Bericht gewijzigd door plankgas op 23 januari 2022 20:16:11 (25%)]

Op 23 januari 2022 11:31:29 schreef Arco:

Het rendement van de ketel gaat wel wat omhoog voor eenzelfde energie in de ruimte.

aangezien er meer warmte uit de radiatoren gehaald wordt kan de watertemperatuur naar beneden en gaat er minder door de schouw.
Bij een condenserende ketel kan er meer gecondenseerd worden.

hennep

Golden Member

Op 23 januari 2022 18:57:44 schreef comewithme:
Het gaat er vooral om om de warmte van smalle, hoge radiatoren versneld en naar beneden toe de kamer in te blazen.

Je kunt natuurlijk ook koude lucht vanaf de vloer omhoog de radiator in blazen. Dan worden de ventilatoren minder warm. Denk aan de levensduur van de ventilatoren. Het maakt weinig verschil of je nu warme lucht naar beneden blaast of koude lucht omhoog.

Wat als het 's zomers boven de 35 graden komt. dan gaan de ventilatoren ook blazen. Is dat dan een indicatie om het systeem even uit te schakelen :-)
Ik zou verschiltemperatuur gaan meten. Als de radiator 5 graden warmer is dan de kamertemperatuur dan start je de ventilatoren. Dan werken ze ook als 's morgens de CV inschakelt bij lage kamertemperatuur.

reading can seriously damage your ignorance

Op 24 januari 2022 11:50:26 schreef hennep:
[...]
Je kunt natuurlijk ook koude lucht vanaf de vloer omhoog de radiator in blazen. Dan worden de ventilatoren minder warm. Denk aan de levensduur van de ventilatoren. Het maakt weinig verschil of je nu warme lucht naar beneden blaast of koude lucht omhoog.

Wat als het 's zomers boven de 35 graden komt. dan gaan de ventilatoren ook blazen. Is dat dan een indicatie om het systeem even uit te schakelen :-)
Ik zou verschiltemperatuur gaan meten. Als de radiator 5 graden warmer is dan de kamertemperatuur dan start je de ventilatoren. Dan werken ze ook als 's morgens de CV inschakelt bij lage kamertemperatuur.

Dat blazen of aanzuigen heb ik me ook al afgevraagd, maar die upgrade kits van Jaga staan aan de bovenkant, die zullen daar wel hun reden voor hebben.
Aan zomerse temperaturen is gedacht. De opbouw is 1: aan-uit knop voor in de zomer, als de platen door de omgevingstemperatuur te warm worden 2: Mechanische thermostaat, schakelt alles uit als de temperatuur onder de 30° of 35° zakt (geen sluipverbruik van de elektronica, geen minimumtoerental van de ventilo’s) 3: regelaar ventilator. Dit alles in serie, natuurlijk.
Nog niet gedacht aan die differentiaalmeting, interessante mogelijkheid, maar ik zou niet weten welke elektronica ik daar voor moet gebruiken.