Informatie gevraagd motor 200/400V

Goede morgen,

Ik ben op zoek naar wat bijkomende informatie betreffende deze 3F motor.

Filter Mist
SMS 90LA2
2,2kW
200/400V 50Hz 2840rpm
9/4,5A
dubbelster/ster

Deze motor drijft een ventilator/centrifugaalfilter aan. Dit toestel zorgt voor de extractie in de geluidscabine van een stansmachine. Dit is geen nieuw toestel, maar komt uit een andere vestiging. (dit even ter info).

De voeding is 3F 400VAC 50Hz, dus is de motor als volgt aangesloten.

Dit in overeenstemming met de manual die ik online vond.

In feite heb ik twee vragen.

1. Kan er iemand mij vertellen hoe deze motor precies gewikkeld is?

2. Op het motorkenplaatje zie ik, 40AMB-S2 20min. Zover ik weet, betekent dit dat de motor gedurende 20 minuten in bedrijf mag zijn bij een omgevingstemperatuur van 40°C. Kan iemand dit bevestigen of corrigeren?

Dank bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten.

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Precieze wikkeling moet je denk ik aan de fabriek vragen. Maar er zijn sterke hints dat er twee spoelen zijn die je in serie kan zetten zodat ie op de dubbele spanning kan draaien of je kan ze parallel zetten en dan draait ie op dubbele stroom met de helft van de andere spanning.

Hij kan dus niet verschillende toerentallen, maar wel op verschillende spanningen. In de handleiding staat hoe het moet, waarom zou je meer willen weten?

Ik denk dat jou interpretatie van de "max werking" inderdaad correct is. Hmm. Ik mis het percentage aan-tijd, Als ie 10% van de tijd aan mag voor iedere 20 minuten, dan is dat wat anders dan 50% aan-tijd voor iedere 20 minuten. Mogelijk is die 40 het percentage dat ie aan mag zijn. Dus 8 minuten van iedere 20.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dag rew, bedankt voor het snelle antwoord.

De wikkelconfiguratie is hoofdzakelijk uit interesse. Ik vind er niet direct iets over terug op het internet. Wel Dahlander in dubbelster/ster, maar deze heeft een vast toerental. Ik denk ook dat er een serie/parallel schakeling gebeurt maar dan wel rond dezelde polen. Heb dit zelf even uitgetekend zoals ik denk dat het is uitgevoerd. De codering is zoals afgebeeld in de handleiding, niet zoals op de motorklemmen. (excuses voor de kwaliteit van de afbeelding)

De bedrijfstijd is wat kritischer. De kabelschoenen van de originele aansluitkabel vertoonden vermoedelijke tekenen van overhitting. Ondanks dat deze voldoende vast zaten was de kunststof bros geworden.

Ik vind het volgende terug betreffende bedrijfstijd S2.

Deze classificatie zou betekenen dat de motor gedurende XX min onder vollast mag draaien. Waarna deze dient af te koelen tot 2K boven normaal temperatuur alvorens opnieuw te starten. Daarom mijn vermoeden 20 minuten bedrijf bij 40°C omgevingstemperatuur?

Maar de exacte codering zoals op het motorkenplaatje vind ik nergens terug. Vandaar mijn vraag hieromtrent.

edit: @ Hunebedbouwer, jammer genoeg niet. Is de eerste plaats waar ik heb gekeken.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Aan de binnenzijde van het dekseltje staat waarschijnlijk ook een schema.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dahlander ster-dubbelster.
Motorplaatje is niet erg duidelijk en kompleet.
Lage toerental is de helft van het hoge toerental (1420 - 2840 rpm)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dit was ook mijn eerste idee. Maar dit is blijkbaar niet het geval. Het motorkenplaatje spreekt duidelijk over twee spanningen, één toerental. (bij 50Hz natuurlijk).

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

@toet, dat was ook mijn eerste gedachte. Maar echt, het plaatje is als je goed kijkt redelijk duidelijk: twee spanningen, 1 toertental.

Op https://www.kebamerica.com/blog/4-types-of-motor-duty-cycles-every-eng…

vind ik:

Short time duty is designated by S2 followed by the number of minutes in the cycle (S2 30 minutes).

Dus dan weten we het S2 20 min deel. Ik blijf die 40 AMB raar vinden. 40 graden ambient temp is een redelijk normale spec voor een motor. Wat ik als gebruiker van die motor MOET weten is "hoe lang mag ie aan voordat ie de rest van de 20 minuten weer uit moet. Ik zou hopen dat daar iets over op het typeplaatje staat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 januari 2022 13:44:06 schreef 60204:
Dit was ook mijn eerste idee. Maar dit is blijkbaar niet het geval. Het motorkenplaatje spreekt duidelijk over twee spanningen, één toerental. (bij 50Hz natuurlijk).

Ik denk dat ik het helemaal verkeerd heb, en jij goed.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als ik het wel heb, wordt dit ook wel een universele Euasa motor genoemd. Voor zowel Europa; Azië als Amerika. Bij de hoogste staat de spanning over de gehele spoelwikkeling, en bij de lage spanningen wordt de spoel in tweeën gedeeld en zo verbonden dat de stroom in beide spoelhelften wel in de zelfde richting blijven lopen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Was ook al zoiets aan het denken. We hebben bij ons op het bedrijf ook wat Japanse machines en deze werken op 200VAC.
De 230V 60Hz maakt deze motor dan ook weer geschikt voor andere werelddelen meen ik.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
pamwikkeling

Special Member

@ 60204 Het is inderdaad een één toerental motor die op twee verschillende voedingsspanningen kan werken, waarbij de wikkelingen parallel of in serie geschakeld worden.

In de motor zitten drie (eigenlijk zijn het er meer, maar voor de eenvoud hou ik het op drie) wikkelingen die inwendig in ster zijn verbonden.
dit geeft 3 aansluitdraden (U5, V5, W5).

Verder zijn er nog 3 spoelen (dus nog eens 6 aansluitdraden: U1, U2, V1, V2, W1, W2) die ofwel in ster gezet worden (YY voor de lage spanning) ofwel in serie gezet worden met de hierboven vernoemde wikkeling die reeds in ster staat (Y voor de hoge spanning).

Uw schets van de wikkelingen is dus correct.

Wat betreft de S2 20 minuten dit wil zeggen dat
- de motor start éénmalig en
- kan dan gedurende 20 minuten belast worden aan maximum 2.2 kW
- na die 20 minuten moet de voeding van de motor onderbroken worden
- de motor moet dan voldoende tijd krijgen om af te koelen tot 2 °K boven de temperatuur van de omgeving welke lager dan 40°C moet zijn.
Hoeveel tijd het afkoelen duurt is niet gespecifieerd.

Dag Pamwikkeling, bedankt voor dit uitvoerig antwoord.

Mijn vermoedens worden zo dus bevestigd. Ik zal morgen eens navragen wat het beoogde gebruik is, want dit lijkt me dus geen ideale ventilator/motor voor de toepassing. Ik meen dat een continue bedrijf gevraagd is.
hopelijk willen de managers een beetje meewerken ;)

Mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)