Vanochtend was het erg koud in huis, nochtans had de termostaat de C.V. geactiveerd. Bleek de c.v. toch niet te branden, en wel doordat er geen netspanning binnenkwam. Bleek de verliesstroomschakelaar (30mA) in de "hulpkast" te zijn getriggerd. (Dit was ooit de enige kast, later is er een nieuwe aansluiting naar de straat gekomen met een nieuwe hoofdkast en een eigen verliesstroomschakelaar 300mA, en de ex-hoofdkast is nu hulpkast)
Verliesstroomschakelaar terug opgestart, vloog er op slag terug uit. Stapsgewijs verbruikers weggenomen tot hij wel wilde opblijven: de schuldige blijkt mijn microgolfoven te zijn.
Nu is deze oven een goedkoopke, "van bij den Aldi", letterlijk, ik denk dat hij 50€ gekost heeft, en hij gaat al zeker een jaar of zes-zeven mee. Is het uberhaupt de moeite deze nog maar open te maken in een poging tot diagnose en herstelling?
Wel zie ik nogal kans dat er enkel een condensator is doorgeslagen in het filter op de inkomende netspanning, dat zou nog simpel aan te pakken zijn. En weggooien is altijd zonde, en niet zo milieuvriendelijk... Wie zou wat doen?
[edit: foutje van mij, het is een combi-oven, microgolf + bovengrill + convectie. Zie ook foto typeplaatje verderop]