Microgolfoven triggert verliesstroomschakelaar

Vanochtend was het erg koud in huis, nochtans had de termostaat de C.V. geactiveerd. Bleek de c.v. toch niet te branden, en wel doordat er geen netspanning binnenkwam. Bleek de verliesstroomschakelaar (30mA) in de "hulpkast" te zijn getriggerd. (Dit was ooit de enige kast, later is er een nieuwe aansluiting naar de straat gekomen met een nieuwe hoofdkast en een eigen verliesstroomschakelaar 300mA, en de ex-hoofdkast is nu hulpkast)
Verliesstroomschakelaar terug opgestart, vloog er op slag terug uit. Stapsgewijs verbruikers weggenomen tot hij wel wilde opblijven: de schuldige blijkt mijn microgolfoven te zijn.

Nu is deze oven een goedkoopke, "van bij den Aldi", letterlijk, ik denk dat hij 50€ gekost heeft, en hij gaat al zeker een jaar of zes-zeven mee. Is het uberhaupt de moeite deze nog maar open te maken in een poging tot diagnose en herstelling?

Wel zie ik nogal kans dat er enkel een condensator is doorgeslagen in het filter op de inkomende netspanning, dat zou nog simpel aan te pakken zijn. En weggooien is altijd zonde, en niet zo milieuvriendelijk... Wie zou wat doen?

[edit: foutje van mij, het is een combi-oven, microgolf + bovengrill + convectie. Zie ook foto typeplaatje verderop]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Nou ja, trek het ding eens open. Daar kunnen vast wel wat stukjes 'los' om een grove diagnose te stellen.
Les uit het verleden: 'verbrand' vet geleidt best goed.

Verder zou het natuurlijk zomaar kunnen dat er iets anders lekt. En de oven een beetje lekt (al dan niet 'by design'). Beide beetjes bij elkaar zijn genoeg. Je 'lost dat op' door de oven te vervangen. Maar dat zit dan wel in de hoek van symptoomonderdrukking.

Die condensatoren in het netfilter, dat zijn speciale exemplaren die er op gemaakt zijn dat ze falen-naar-open. (en dat doen ze "zachtjes", iedere keer als ie doorslaat, neemt de capaciteit iets af).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gewoon proberen. Als het een magnetron met gewone trafo is, zit er zo weinig in dat er ook niet heel veel stuk kan zijn, en dan is het diagnosticeren ook niet zo heel veel werk.

Bekijk de bedrading eens van de gloeidraadelementen en de isolatie daarvan. DE glazen omhulling van goedkope verwarmingselementen sneuvelt wel eens door hard dichtgooien van de deur of anders. En dan komt het spiraal tegen de behuizing aan. Maar dan slaat meestal de hoofdzekering door.

*hier heb ik geen app voor nodig

Wie zou wat doen?

Als ik zou blijven kijken hoe mooi de defecte oven staat te glimmen kom ik er nooit achter wat de fout is.
Wanneer ik hem vervang door een nieuw exemplaar ook niet.
Om dat geen van beide "oplossingen" bevredigend zijn zou ik de boel open maken en beginnen met een visuele inspectie.

Net om die reden heb ik er voor gekozen om geen microgolf te bezitten.

Hier wat foto's. Het ziet er allemaal heel gewoon uit, en ik zie nergens iets verbrand of zo.

60204

Golden Member

Dag big-fat-mama,

Ik heb een gelijkaardig toestel van den Aldi. (Iets ander typenummer). Een jaar of twee terug is hier ook een paar keer de differentiëel afgevallen en was deze microgolf de hoofdverdachte.
Ik heb deze toen ook volledig onderzocht en alle potentiële onderdelen uitgemeten. Zonder resultaat.

Toen viel het kwartje. De diff viel, telkens na enkele uren, uit wanneer er iets meer waterdamp had veroorzaakt. Sindsdien laat ik de microgolf altijd op een kier na gebruik en is de diff niet meer uitgevallen. (Toch niet door de microgolfoven, ;) )

Ik zeg nu niet meteen dat dit bij jou hetzelfde fenomeen is, maar wou het toch even delen.

Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Met een ohm-meter de weerstand meten tussen de beide netaansluitingen en overige netspanningvoerende delen en de metalen behuizing van de magnetron. De weerstand dient altijd oneindig te zijn.
Als de magnetron al richting stort gaat, kun je beter meggeren. Ook dan dient de weerstand altijd oneindig te zijn.
Fout zal wel in het grilelement zitten.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
jerome

Golden Member

Op 25 januari 2022 20:32:32 schreef big_fat_mama:
en ik zie nergens iets verbrand of zo.

Een (lek)stroom van 0,03A is niet in staat tot een zichtbare brandvlek of geëxplodeerd component. Het ontstoornetwerk bovenaan kan een slechte condensator hebben. Als afgaande bekabeling wordt losgemaakt is dat zo getest. Zo ok, koppel alles wat met de bakoven en gril betrekking heeft maar volledig (dubbelpolig) los, ook de ventilator van de warmeluchtfunctie. Microgolf functie zal dan wel werken.

ik zie op de 3e foto bovenaan rechts een roestvlek.
insijpelend (of opstijgend/opdrogend) vocht lijkt dus een kanshebber..

Ook zeker bekijken: blijft de stroom wel op als je alle zekeringen aan hebt staan, maar de microgolfoven niet in steekt?
Voor het zelfde geld heb je een kortstluiting in het stopcontact van je microgolf..

Ondergetekende heeft iets gelijkaardigs ooit meegemaakt.

Heb je de stekker al omgekeerd ?
Het zoeken naar aardlek fouten kent vele instinkers, het kan om een optelling van andere fouten gaan waarbij 1 apparaat de boel over het randje helpt.

Je zou :
De oven op een eigen (lichtere) aardlek kunnen zetten.
De aarddraad loskoppelen en dan de spanning op de aarddraad meten, stekker ook omdraaien.
Met een scheidingstrafo kun je hier nog weer wat varianten op maken.

element met aardsluiting maakt meer kans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 januari 2022 17:55:00 schreef testman:
element met aardsluiting

Daar denk ik ook als eerste aan maar ik ging er van uit dat die er niet in zou zitten.
Of zou het (toch) een combi oven zijn ?

[ ... ]
Of zou het (toch) een combi oven zijn ?

Het antwoord staat op het typeplaatje. Microgolf zoveel watt, grill zoveel watt, circulatie zoveel watt.

V.w.b. de andere tips:
* die roestplek was me niet opgevallen, ze kan niet van de huidige locatie komen, waar het apparaat al meer dan een jaar staat;
* achtergebleven vocht lijkt me onwaarschijnlijk, want er is in de zeer vroege ochtend een behoorlijk harde sluiting ontstaan
* sluiting in het grillelement zou nog wel eens kunnen, ik ga inderdaad eens een en ander afkoppelen en dan het effect bekijken. Niet meer vanavond, nochtans;
* stekker omkeren is een goed idee, alleen lukt dat niet zo best met de penaarde die we hier bezigen.

Een scheidingstrafo is niet voorhanden, en dat maakt me ook terughoudend om zomaar iets af te koppelen en nog eens te proberen: als het mis gaat kan ik nog maar eens mijn wekker herprogrammeren en mijn pc's heropstarten &c. &c.

vergeten

Golden Member

Het hoeft helemaal niet de magnetron-oven te zijn die dit heeft veroorzaakt.
Het kan wel de druppel geweest zijn, die lekstroom is namelijk een optelling van meerdere groepen/verbruikers.

Als je dus een andere iets naar aarde lekkende verbruiker had uitgeschakeld, had je die verdacht.

Je zal alle verbruikers dus moeten nameten met een isolatietester (megger) of zo.

Begin met de meest voor de hand liggende verbruiker, dan is het de laatste volgens murphy. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 26 januari 2022 19:37:48 (11%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 26 januari 2022 19:12:10 schreef big_fat_mama:
[...]

Het antwoord staat op het typeplaatje. Microgolf zoveel watt, grill zoveel watt, circulatie zoveel watt.

Dat zie ik nu ook :-)
En je had nog wel zo'n mooie term gebruikt in de titel.
En ook :

Op 22 januari 2022 10:34:02 schreef big_fat_mama:
. . .geen netspanning binnenkwam. Bleek de verliesstroomschakelaar

nog meer mooie, juiste termen.

Op 26 januari 2022 19:12:10 schreef big_fat_mama:
. . . maakt me ook terughoudend om zomaar iets af te koppelen en nog eens te proberen: als het mis gaat kan ik nog maar eens mijn wekker herprogrammeren en mijn pc's heropstarten &c. &c.

Dat kwam mij wat vreemd over, dat kan een ervaren knutselaar toch niet weerhouden, derhalve zocht ik even naar iets meer info, ik kan hier weinigen inschatten op expertise of wat dan ook, maar zo te zien aan :

Aantal geposte berichten 6116

Zou je toch wat handigheid mogen verwachten :->

Een groep zonder verliesstroomschakelaar gebruiken, oven midden op tafel, iedereen waarschuwen, linten spannen en de aarde loshalen, voltmeter over de onderbreking.

Maar, en, of, het verwarmingselement loskoppelen, gebruik je 'm ook als gewone oven ?

Zo hebben we hier ook een combi oven draaien en een aparte gewone oven, en onlangs kwam ik er achter dat daar ook een magnetron in zit :-) !

En over knutselen aan magnetron cq combi oven :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147601/1
( die werkt wel weer, maar moet ik nog steeds wat aan doen )

de microgolf stond niet aan bij uitval, dus kan je al een aantal dingen gaan wegschrappen

rest nog over:
-de voeding voor de besturing. besturing zelf draait op DC, dus zal het lek naar aarde eerder in het AC gedeelte zitten
-de permanent aangesloten zijde van het oven gedeelte. je kan op de gloeiweerstanden eens meter met ohmmeter van 1 der aansluitingen naar de metalen weerstand zelf.
als je het oven gedeelte niet gebruikt (zoals ook bij ons thuis) kan je gewoonweg de weerstanden afkoppelen en de microgolf zo verder gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 25 januari 2022 21:49:05 schreef ohm pi:
Met een ohm-meter de weerstand meten tussen de beide netaansluitingen en overige netspanningvoerende delen en de metalen behuizing van de magnetron. De weerstand dient altijd oneindig te zijn.

Daarmee ben ik dan maar eens begonnen. Het netsnoer omvat een geel/groene die verbonden is met de behuizing, da's al gemakkelijk. En verder:
Bruine draad naar aarde: aanvankelijk 480kΩoplopend tot +/- 900k
Groene draad naar aarde: aanvankelijk 15kΩoplopend tot +/- 400k

Nu wil ik zoals aangegeven het grillelement afpikken. Zouden dat de beide rode draden kunnen zijn, net naast mijn rode meetprobe?

jerome

Golden Member

Op 27 januari 2022 09:39:15 schreef big_fat_mama:
[...]
Groene draad naar aarde: aanvankelijk 15kΩoplopend tot +/- 400k

Groene ziet er toch meer blauw uit :-). Groen is verboden als fasegeleider.
Rood is afgaand. Als die los zijn en je doet de meting opnieuw zal je geen waarde meten, tenzij er een C'tje stuk is op het filterbordje, maar dat komt bijna nooit voor. De weerstanden afkoppelen doe je aan de weerstanden zelf of met de draden te volgen tot de stekkers op het relaisbord. Er zal bovenaan nog wat blik los moeten om erbij te komen. Een lek die met een multimeter Ohm,s te meten is, is nooit goed. Zelfs al meet je oneindig, dan nog zal een meettoestel voor deze toepassing een fout aanduiden, omdat de meetspanning bij deze op 300V of meer gebeurd.

Verhaal afgerond: het was inderdaad het grill-element, en dat zat inderdaad aangesloten zoals ik vermoedde. Twee 4mm-fastons losgemaakt, nogmaals gemeten tussen de behuizing en de inkomende netspanning, en nu oneindig zowel op de fase als op de neuter. Met een klein hartje de stekker ingestoken, en bingo! het ding zegt 'piep' en het display licht op. Nu nog die loshangende draadjes fatsoeneren (ik denk er krimpkous overheen te doen), de kap erop en we kunnen terug kokkerellen. Weliswaar zonder de grill, die ik af en toe toch wel graag gebruikte.

Allen bedankt!