Elma horlogetester print reparatie

Beste allemaal,

Ben een horloge testapparaat aan t herstellen. 3 grote elco's liggen er uit.
Nu de vraag , wat is aan te raden prventief mee te vervangen ?
De rode tantaaltjes , wima fkg en mks , mp ?

De print is erg vies , ik heb een stukje met ipa gereinigd en dat ziet r goed uit.
Zijn er onderdelen zoals bijv potmeters due niet tegen ipa kunnen ?

Bedankt !

flash2b

Special Member

Ik zie ook een (mogelijke) rifa tijdbom bij de koelplaat.

Ik zou iig de print, draad bruggen en component aansluitingen goed reinigen. Die tantaaltjes zou je kunnen vervangen door low esr elco's. De wima condensatoren zou ik laten zitten.

Waren de elco's stuk? Rubycon is goed merk namelijk.

bprosman

Golden Member

3 grote elco's liggen er uit

Heb je ze gemeten ?

Waren de elco's stuk? Rubycon is goed merk namelijk.

Vroeg ik me ook al af.

Die tantaaltjes zou je kunnen vervangen door low esr elco's.

Is dat nodig ? Nadeel is dat als ze gaan hemelen ze in sluiting vallen. Vereenvoudigd het foutzoeken wel ;)

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 22 januari 2022 11:15:01 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

De tantaaltjes hoef je niet te vervangen maar als ze stuk zijn is een low esr een goed alternatief.

Er van uit gaande dat het bij zo een oud apparaat om hobby/museum etc. gaat zou ik het schoon en werkend maken en niet meer vervangen dan er defect is.
Repareer het niet kapot. Let op ESD, het is allemaal CMOS zo te zien.

Als de tantaaltjes over de voeding zitten is nauwelijks kans op vervolgschade en een toekomstig defect zo gevonden. Mijn ervaring is niet dat als er één in sluiting is de rest ook snel gaat.
Gewone condensatoren, afgezien van Rifa's op de netspanning, gaan zeer zelden kapot.

Ik zie geen kristal, maar wel een extra diode bij de voeding. Zou men het net als frequentie referentie gebruiken?

Arco

Special Member

Ik zie ook een (mogelijke) rifa tijdbom bij de koelplaat.

Ik zie er zelfs 3... ;)

De viezigheid onder de elco kan ook vergane montagekit zijn waarmee de elco's gefixeerd werden. (omdat ze zwaar zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De onderkant heeft denk ik het kristal en temp. sensor.

Er is nog een extra print waar de mics / sensors op zitten....

en nog een los deel voor voeding en meten...

Eerst reinigen en de dikke elco's en de tijdbommetjes vervangen dan denk ik ....

Als de elco's er niet zijn in 35 volt , mag een stapje hoger ook toch , mits het past ?

[Bericht gewijzigd door Roderick05 op zaterdag 22 januari 2022 12:34:11 (15%)

Henry S.

Moderator

Op 22 januari 2022 11:59:22 schreef Roderick05:
Lekt en door....

Bekent probleem, en zo te zien hebben ze het heel lang uitgehouden. De tester is rond 1976 geproduceerd.

Op 22 januari 2022 12:03:38 schreef Roderick05:
Als de elco's er niet zijn in 35 volt , mag een stapje hoger ook toch , mits het past ?

Klopt helemaal, en de elco's zijn tegenwoordig kleiner.

Gebruik wel merk-elco's en niet de Chinese prut die tegenwoordig in elke webshop ligt! Wel Panasonic, Vishay, Rubycon, Nichicon, Kemet. Geen Cap-, Crap-, Sam- of andere xon's

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nog de kleintjes er bij zoeken , maar dit staat op de lijst...

Henry S.

Moderator

Prima lijst, het wordt je tegenwoordig niet gemakkelijk gemaakt om een goede selectie te maken, er is veel schaarste.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

In plaats van WIMA MP3 (oudpapier) kun je beter WIMA MKP (polypropyleen) gebruiken. Dit geldt voor het vervangen van alle 3 de bestaande RIFA's en wat er eventueel nog meer aan MP op de print zit.

Ook als papiercondensatoren van dit soort niet over de netspanning zitten, zijn ze inmiddels zo lek als een zeef. Zo niet, dan toch.

Nou hoor je soms zeggen dat de WIMA vervanger marginaal beter is dan de originele RIFA en alsnog wel een tijd meegaat, maar de levensduur is vrij onvoorspelbaar en ze zijn doorgaans duurder dan de MKP varianten. Het heeft dus totaal geen zin om de productie van dit soort verouderde onderdelen aan te moedigen door ze te kopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat zou dan de MKP1O131506B00KSSD worden ?
Maakt de nominale spanning nog uit ? Die is hoger : 600 VAC

De mp3 kwam qua afstand tussen de pennen (20,2 mm) het beste overeen met de MP3 (20mm) vandaar de keuze.

De MKP hebben als afstand 27,5 en 15.
Dan de voorkeur 27,5 , dan blijven de pootjes er onder en kan ik hem vastkitten met elco kit....

De 2 kleintjes zijn ook rifa's
PME26216 0,01 60v=

Daar heb ik dan de volgende 4 alternatieven voor die passen...
Nog voorkeur ?

maartenbakker

Golden Member

Als hij over het net zit, en er zit nu een 250VAC klasse X in, dan is de vervanger gewoon een 275VAC klasse X2. Die heeft Wima ook in MKP-uitvoering. Een condensator waar 600VAC op staat is geen klasse X dus in principe niet vrijgegeven voor gebruik over het net.

Raar dat ze voor 10n 60V papiercondensatoren gebruikten. Of moet het 630V zijn? Ik heb over het algemeen een voorkeur voor Panasonic, Vishay/BC, Wima of Epcos, dus uit dat lijstje zou ik de Panasonic kiezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 januari 2022 00:17:51 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Excuus , inderdaad een foutje met typen de kleintjes zijn 630 dc

Wat doet dit apparaat eigenlijk? Is dit om een horloge zo in te stellen dat het exact gelijk gaat lopen?

Op 23 januari 2022 09:37:10 schreef Ex-fietser:
Wat doet dit apparaat eigenlijk? Is dit om een horloge zo in te stellen dat het exact gelijk gaat lopen?

de tiktak tijd van mechanische uurwerken meten, zodanig dat je weet hoeveel ze voor of achterlopen en dan kan bijstellen.
tevens checken of het uuwrerk op langere tijd en verschillende posities stabiel blijft, indien niet hapert er wat aan het loopwerkje. (als het tijd is voor reinigings-en-smeerbeurt bvb)

bprosman

Golden Member

Op 23 januari 2022 09:37:10 schreef Ex-fietser:
Wat doet dit apparaat eigenlijk? Is dit om een horloge zo in te stellen dat het exact gelijk gaat lopen?

Elektuur heeft ook ooit zo iets gemaakt :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ok,
Bij digi-key geen mkp van Wima , en ivm de afstand van de geleiders komt in de buurt :

https://www.digikey.nl/nl/products/detail/kemet/R46KN31500001K/2704649

Kemet R46KN31500001K
0.15 µF Filmcondensators 275V 560V Polypropyleen (PP), gemetalliseerd Radial

Lijstje klaar zo :)

Leuk die elektuur ! Maar eigenlijk niet echt bruikbaar...
Er zijn al gratis apps die daar beter in zijn.

De ELMA heeft drie "voelers / microfoons"
inductief , capacitief en dynamisch.

Daarmee kan je ook stemvork horloges , quartz LCD / LED / mechanisch etc. mee afregelen...

[Bericht gewijzigd door Roderick05 op zondag 23 januari 2022 14:03:31 (33%)

Op 23 januari 2022 13:57:28 schreef Roderick05:

Daarmee kan je ook stemvork horloges , mee afregelen...

Ooh, had de accutron en andere varianten een regeling voor het stemvorkje? (of gaat dat met een vijl :-) )

Jazeker , de accutron heeft op de stemvork cupjes stelschijfjes.

Nadeel is dat de oudere accutrons niet gemaakt zijn om op de iets hogere spanning te lopen van de zilveroxide batterijtjes.
De kwikbatterijtjes waren ongeveer 0,2 volt minder....
Het vorkje kan dan wat enthousiaster worden en af en toe 2 tandjes pakken....

De accuquartz is een stemvork mechaniek maar aangestuurd door een quartzkristal.
Daar zitten wat stelschroefjes op waarmee je de waarde van de condensator en daarmee de frequentie regelt.

Zijn op zich sterke mechaniekjes...