Let op, los contact!

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik had het een tijdje geleden en was het eigenlijk een beetje vergeten,
tot dat ik de video weer zag. ( HET: HOow JA momentje! ) 8)7 |:(
Een tijdje geleden had ik een zendertje aan mijn verouderde staande Golf meter –
Netjes / professional uitgesproken vswr to return loss meter.
En per ongeluk bewoog ik de coax en zag ik de meter gaan dansen op die beweging!
Dus ik dacht rob heeft de plug er niet goed aan gesoldeerd (wat bij mij best wel mogelijk is)
Ik die plug er af geknipt en tot twee(2) keer(X) aan toe opnieuw vast gemaakt!
Wat blijkt is dat het chassis inbouw deel ofwel SO-239 paneelmontage niet meer goed vast zat –
Waardoor er geen goed contact aan het kastje meer was, dit kan bij jullie natuurlijk ook gebeuren.
En of het nu een Amphenol plug is of een N Connector het maakt allemaal niet uit!
In mijn geval geschroefd in andere gevallen met potnageltjes nogmaals maakt niks uit!
https://www.youtube.com/watch?v=zTS2g-FZ72Q
Het zou zonde zijn als je door zo iets je mooie spulletjes in rook ziet opgaan!
Jullie zijn gewaarschuwd!

Gezonde en Vriendelijke Groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Gebruik je soms geen kartelringen?Die dingen zijn een must als het hf-kontakt moet maken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Mel,

Nou dit was een standaard gekocht staande Golf metertje zeg maar,
Het viel me echt tegen en stond er wel van te kijken.
het kasje is van metaal met een zwarte coating MAAR onder de plug zou het blanke metaal zijn –
en zoals gezegd verwachte ik het echt niet dat juist daar een laagje roest zat. ( heel geniepig )
ik heb 2 keer mijn plug afgeknipt voor niks, toen ik per ongeluk het chassisdeel ging wrikken ontdekte ik wat er was.
Zie de link even ook daar gaat het flink fout:
https://youtu.be/zTS2g-FZ72Q?t=148
En nu inderdaad zitten er(niet standaard!) inderdaad kartel ringetjes!
Ook was het eigenlijk alleen maar in het kastje getapt M3 daar heb ik nu ook moertjes er achter gezet.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Ik heb die pluggen vervangen voor n-connectors.(Al mn meetapparatuur heeft n of bnc_Dat zit veel steviger.En die reflectiemeter is geschikt gemaakt voor 145 MHz, tot 70 cm toe. :)

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 22 januari 2022 16:49:37 (25%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 januari 2022 16:48:19 schreef mel:
Ik heb die pluggen vervangen voor n-connectors.

Andersom, toch? Eerst zat er wat anders, nu N-connectors. Ze zijn vervangen door N-connectors.

Als iets een vervanging is voor N-connectors, dan gaan die N-connectors dus weg en komt er iets anders voor in de plaats.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zie je nou Rob,dat krijg je er van altijd maar meer power erop,de zooi smelt er gewoon af!

vergeten

Golden Member

"Leuke filmpjes" met waardeloze weerstanden :(

Nou nog echte weerstanden gebruiken die voor een RF dummyload geschikt zijn, (inductievrij) dan wordt het nog wel wat.
zoals deze:

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Saturnus met al die Kilo’s Watten die ik er uit gooi brand gewoon alles door,
Zelfs de portemonnee van mijn vrouw houd dit niet! LOL kzit meestal rond de 5Watt!
@Vergeten die gebruik ik ook ik heb er een stuk of drie verschillende een gekochte in vorm koelster –
En twee zelf geknutselde waar onder andere met die weerstand! ( die van mij is gloof ik 100Watt! )
( hij zit bij mij op een PC knelprofiel! Gaatjes getapt enz…)
En heb er ook nog eentje van 20 X 1K kool weerstanden ik dacht 2 of meer Watt.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Op 22 januari 2022 17:45:21 schreef Frederick E. Terman:
[...]Andersom, toch? Eerst zat er wat anders, nu N-connectors. Ze zijn vervangen door N-connectors.

Als iets een vervanging is voor N-connectors, dan gaan die N-connectors dus weg en komt er iets anders voor in de plaats.

Ja FET. je hebt gelijk...mijn excuus _/-\o_ :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..