Groepenkast vervangen voorbereiding op 3 fasen - Graag feedback

Op 22 januari 2022 21:09:48 schreef KlaasZ:
Komt er niks op fase 3?

Toch wel.
De warmtepomp gebruikt 3 fasen. Misschien zelfs 380 Volt.
De kookplaat vraagt mogelijk ook 3 fasen, maar bij 2 fasen denk ik aan alamat op fase 3.

die 25A alamat voor de zonnepanelen.....
Normaal is 35/40A bij een 1fase aansluiting en 3*25A bij 3 fasen.
Met een 25A alamat voor de zonnepanelen gaat dat niet werken ivm selektiviteit. Moet je naar 3*35A of meer en dan krijgt je vastrecht wel een ander prijskaartje

mel

Golden Member

Ik zou de wasmachine, droger en vaatwasser ieder een eigen fase geven, en de rest evenredig verdelen over de fasen. Zo voorkom je te veel vermogen op 1 fase, terwijl de anderen nauwelijks belast worden.De beltrafo mag trouwens gewoon bij een lichtgroep, deze hoeft geen eigen zekering.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 januari 2022 00:28:19 schreef AdW:
die 25A alamat voor de zonnepanelen.....
Normaal is 35/40A bij een 1fase aansluiting en 3*25A bij 3 fasen.
Met een 25A alamat voor de zonnepanelen gaat dat niet werken ivm selektiviteit. Moet je naar 3*35A of meer en dan krijgt je vastrecht wel een ander prijskaartje

Oei, ik zie wat je bedoelt. Ik ben er even ingedoken.
Ik nam eigenlijk ook dat het 1x35A zou zijn, maar mijn huidige aansluiting blijkt 1x25A. Met 18 panelen die totaal 4800Wp dus 21A kunnen leveren is een 25A aansluiting geen beste combinatie. Maar nu blijkt dat de omvormer die ik heb (Solar edge se4000) maximaal 16A terug levert.
Mijn aanname is nu dat
- dit ook gaat werken op 1 van de drie fasen als ik straks 3 fasen van 25A heb. Ook op basis van deze sheet van alliander.
- de slimme meter intern zou moeten salderen als ik op één fase terug lever en op andere fasen stroom afneem.
- ik met een wat zwaardere 3-fasen omvormer op de echte piek momenten net wat meer rendement uit de panelen (Eurener Mono FullBlack 270 Wattpiek met Solar Edge Optimizer P300) zou kunnen halen. Ze liggen sinds er een grote boom om is vol in de zon. Al is dat voor nu niet de beste investering.

1 fase zonnepanelen 25A betekend wel dat je groepenkast In>50A moet zijn. Dus 1 fase aardleks dienen dan 63A te zijn of een tussen beveiliging te hebben.

kast samenstellen kan bij diverse webshops met een paar klikjes, bv hier
https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator?brand=EATON&fas…

en dinrail wcd in de groepenkast gewoon niet doen

bv onderstaande is een standaard kast In40A
Voorde PV zou je dan een 3fase type moeten nemen dan blijf je ruim onder de 40A

Op 23 januari 2022 08:21:52 schreef mel:
Ik zou de wasmachine, droger en vaatwasser ieder een eigen fase geven, en de rest evenredig verdelen over de fasen. Zo voorkom je te veel vermogen op 1 fase, terwijl de anderen nauwelijks belast worden.De beltrafo mag trouwens gewoon bij een lichtgroep, deze hoeft geen eigen zekering.

Dus een extra ALS op fase 3 en daar bijvoorbeeld de wasmachine op? Klinkt als een goed idee en de kosten zijn te overzien. Thanks!
Als ik die combineer met de groep voor buiten verklein ik ook de de impact wanneer er buiten wat mis gaat. En heb ik tegelijkertijd ruimte voor eventuele nieuwe groepen in de toekomst.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zijn afzonderlijke aardlekautomaten per groep nu zo veel duurder?

Ik zou het zeker overwegen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 januari 2022 09:23:17 schreef Toeternietoe:
Zijn afzonderlijke aardlekautomaten per groep nu zo veel duurder?

Ik zou het zeker overwegen.

Is wel duurder ~ 375euro, ik heb ze zelf ook is wel veel handiger vooral als je ook buitengroepen hebt.

Meestal zet ik er een ABB doos met wcd naast de kast.

mel

Golden Member

Het verdient aanbeveling op de tuingroep,waar dus de tuin op zit,apart te zetten, dus niet met een ander gedeelte van het huis.
Dit,omdat er nog wel eens sluiting door vocht e.d. optreed. Dan zou je gelijk het halve huis in donker zetten...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

idd zo'n 3640 doos met 4 wcd deksel. zeker als het modem ed daar ook zit.

alamatjes in BE? daar is 15+ groepen achter 1 30mA aardlek nog normaal. heeft ts daar wel 400V krachtstroom? nu enkel 230V maar dan kun je dus toch een oud krachtnet hebben liggen nog. dat beperkt wel iets als je denkt 3 fasen 400V te gaan verdelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 23 januari 2022 08:30:50 schreef wgdejonge:
[...]

Oei, ik zie wat je bedoelt. Ik ben er even ingedoken.
Ik nam eigenlijk ook dat het 1x35A zou zijn, maar mijn huidige aansluiting blijkt 1x25A. Met 18 panelen die totaal 4800Wp dus 21A kunnen leveren is een 25A aansluiting geen beste combinatie. Maar nu blijkt dat de omvormer die ik heb (Solar edge se4000) maximaal 16A terug levert.
Mijn aanname is nu dat
- dit ook gaat werken op 1 van de drie fasen als ik straks 3 fasen van 25A heb. Ook op basis van deze sheet van alliander.
- de slimme meter intern zou moeten salderen als ik op één fase terug lever en op andere fasen stroom afneem.
- ik met een wat zwaardere 3-fasen omvormer op de echte piek momenten net wat meer rendement uit de panelen (Eurener Mono FullBlack 270 Wattpiek met Solar Edge Optimizer P300) zou kunnen halen. Ze liggen sinds er een grote boom om is vol in de zon. Al is dat voor nu niet de beste investering.

Die tabel van Liander is het maximaal terug te leveren vermogen over de hoofdzekeringen, dus wanneer het netjes over de 3 fases verdeeld wordt. Jij hebt nu een 1 fase omvormer die max 16A kan terugleveren. Maar hij kan op die fase ook 25A gevoedt worden uit het net. 16+25=41A. Dat is 1A meer dan waarvoor je aardlek gemaakt is. Voor de 6mm2 draden en doorverbinders is dit geen probleem. Ik heb het opgelost door een extra 40A automaat achter de hoofdschakelaar te zetten met de zonnepanelen ervoor. Zo kan er dus niet meer dan 40A verder de groepenlast in.
En sowieso is het verstandig om een 3 fase omvormer te nemen. Betere verdeling en hij kan meer terugleveren.

Op 23 januari 2022 08:30:50 schreef wgdejonge:
[...]
Maar nu blijkt dat de omvormer die ik heb (Solar edge se4000) maximaal 16A terug levert.

Weet je dat zeker? Er zijn twee verschillende types. Heb je de 'normale' SE4000, dan kan die 22A ac terug leveren volgens deze datasheet.

Zelf heb ik toevallig net het zelfde gehad. Wij hebben een 3x25A aansluiting. Voor de hoeveelheid panelen (5400Wp) moest ik dus naar een 3-fase omvormer of ik moest gelimiteerd blijven op 16*230V = 3680W. Zorgelijk was dat van de 7 offertes slechts 2 een 3-fase omvormer aanboden. De andere 5 boden enkelfasige 4000W+ omvormers aan (een zelfs 5000W) voor op onze 3x25A. Veel mensen kiezen (of hebben gekozen) voor een goedkopere enkel-fase omvormer. Dat is prima als je onder die 3680W blijft. Maar ga je daar boven, dan loopt het in de soep als je later 3-fase aansluiting wil. Consumenten aansluitingen met dezelfde net aansluitkosten gaan tot 3x25A (hier in NL).

Je hebt dus eigenlijk de volgende keuzes:

  • Je hebt geluk en je kan je SE4000 limiteren op 16A. Mij een raadsel waarom je dan nu 25A hebt/suggereert.
  • Volgens de normen: een 3 fase omvormer aanschaffen en 3x16A afzekeren.
  • Cheap way, niet volgens normen: 20A enkel-fase en hopen dat het goed gaat. Er zit immers nog steeds 5A tussen de hoofdzekering en de solar-zekering. Daarnaast is het redelijk plausible dat je op die zelfde fase direct ook verbruikt. Stel dat je 20A+ vol opwekt en stiekem 1A verbruikt op die fase loopt er effectief dus ook maar 19A terug over de hoofdzekering. Daar zou die zeker niet van moeten trippen.

Bedankt voor jullie reacties. Fantastisch!

Over afzonderlijke aardlekautomaten vs groepen op ALS:
Als ik de extra kosten vergelijk met de kans dat er zich iets voordoet (op basis van de afgelopen 5 jaar) doe ik dat liever niet. Voor de groep buiten vind ik het een beter idee dan de combinatie op de 3e fase met de wasmachine, omdat buiten de kans op problemen net wat groter is. Thanks!

Over de Din-rail stopcontact vs ABB doos met 4 wcd :
Ik ging voor een Din-rail stopcontact omdat ik dat er netjes uit vind zien. Maar esthetiek weegt niet zwaar want meestal is de deur van de meterkast dicht ;) Wat zijn de inhoudelijk bezwaren testman en Peter112?

Over het online samenstellen van de kast:
Dat had ik gezien, fantastisch dat dat zo kan hè. Dat ga ik doen zodra ik het plaatje compleet heb.

En over de reacties van Peter112, Mrtn1988 en Lucas91 over de amperes van moet ik nog even kauwen :)

Voor die lichgroepen, kijk of je ze dusdanig kan verdelen over de ALSen, dat je bij het uitvallen van 1 ALS altijd nog licht in de buurt hebt.
Bijvoorbeeld de ene helft van de woonkamer op 1, de andere op 2. De slaapkamers op 1 en de overloop op 2.

Als er ooit iets mis gaat, heb je altijd stroom en licht in de buurt. Ooit gaat je dat van pas komen.

Edit:
Ohja en tip voor bij de installatie, loop altijd alle schroefverbindingen na of ze goed vast zitten, ook van alle voorgemonteerde onderdelen. Slechte verbiningen worden heet en resulteren in gesmolten onderdelen en brandgevaar. En het is aanbevolen om na een maand of wat nogmaals alle verbindingen aan te draaien, omdat deze zich dan hebben kunnen zetten.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 23 januari 2022 11:39:37 schreef meander:
Voor die lichgroepen, kijk of je ze dusdanig kan verdelen over de ALSen, dat je bij het uitvallen van 1 ALS altijd nog licht in de buurt hebt.
Bijvoorbeeld de ene helft van de woonkamer op 1, de andere op 2. De slaapkamers op 1 en de overloop op 2.

Als er ooit iets mis gaat, heb je altijd stroom en licht in de buurt. Ooit gaat je dat van pas komen.

Goeie. Als er toch een derde ALS op de 3e fase komt met de groep voor de wasmachine kan er ook een groep met verlichting en stopcontacten bij voor de spreiding. Thanks.

Overigens is in de nieuwe NEN1010 weer een en ander gewijzigd
2kVA grens is weer terug voor de aparte groep
Meer dan 4 groepen achter een aardlek (bladzijde 77)
https://www.nen.nl/media/PDFjes/Webinar_NEN_1010_presentatie.pdf

Op 23 januari 2022 11:39:37 schreef meander:
Edit:
Ohja en tip voor bij de installatie, loop altijd alle schroefverbindingen na of ze goed vast zitten, ook van alle voorgemonteerde onderdelen. Slechte verbiningen worden heet en resulteren in gesmolten onderdelen en brandgevaar. En het is aanbevolen om na een maand of wat nogmaals alle verbindingen aan te draaien, omdat deze zich dan hebben kunnen zetten.

Thanks. Gelijk een goede reden om zo`n momentschroevendraaier te kopen.

Je zou gewoon de hoofdzekering kunnen laten omzetten van 25A naar 35A.
Dan kan alles eenfasig blijven.
U heeft relatief weinig PV-power, dus dit moet kunnen.

Met 35A heb je 8ooo W wat je kan leveren, of opnemen.

LET OP:

Door het toevoegen van een PV-omvormer STIJGT de VIRTUELE waarde van de hoofdzekering (HZ).
Stel HZ is 35A
invoedstroom PV-omvormer max 16A

Maximum beschikbare stroom voor opname is dan 51 Ampere !!!!
Bij een aardlekschakelaar van Inom 40A met 4 grepen schuilt er gevaar ivm overstroom.
ok de bekabeling in de kast moet voldoende dik zijn voor 51A.

Als u dit niet begrijpt is het beter om het uit te besteden.

Er ist wieder da...
Kruimel

Golden Member

Op 23 januari 2022 12:03:00 schreef Peter112:
Overigens is in de nieuwe NEN1010 weer een en ander gewijzigd
2kVA grens is weer terug voor de aparte groep

Wat is dat voor een grens? Je kunt toch wel meer dan 2kVA trekken uit een enkele groep?

[OT]

Meer dan 4 groepen achter een aardlek (bladzijde 77)
https://www.nen.nl/media/PDFjes/Webinar_NEN_1010_presentatie.pdf

Ik vond de uitleg over blindstroom best goed:

[/OT]

Op 25 januari 2022 19:24:04 schreef Kruimel:
[OT][...]Ik vond de uitleg over blindstroom best goed:
[bijlage]
[/OT]

Aardige uitleg, maar er zit een zwak punt in. Werkstroom en blindstroom staan vectorieel haaks op elkaar. Als je dat wil bereiken, dan moet je het glas op zijn kant leggen. Maar dan loopt je bier weg en dat wil je niet. :D

Bestaat de 1x25A aansluiting nog steeds?

Solar Edge heeft op 1 fase maar 8 seriepanelen nodig maar op 3 fasen meen ik een 16 panelen string (uitgaande van de P370), omdat een 3 fasen omvormer op 750Vdc werkt en een enkele maar op 350Vdc.
Dus is het één string of twee parallel?

Volgens uitgebreide discussies op Tweakers lopen heel veel installateurs met veel te beperkte kennis daar op vast en leveren ze broddelwerk waar Solar Edge vervolgens de schuld van krijgt.

Om die reden, en omdat ik geen nieuwe omvormer wil kopen wanneer ik ooit overstap naar 3 fasen, ben ik nu Solar Edge spul aan het verzamelen: ik ga gewoon 2 of 3 omvormers 1 fase kopen, nu op 1 fase, later verdeeld over 2 of 3 fasen. (Alles draait nu op normale omvormers maar door wat schaduwpanelen wil ik sowieso (gedeeltelijk) naar Solar Edge overstappen).

Als je nu al twee strings hebt, is het bijkopen van een SE3000(H) of zelfs een SE2200(H) misschien een vele malen goedkopere oplossing dan overgaan naar een 3 fasen omvormer.

Overigens zit bij mijn schoonouders de SE4000 op een 20A zekering (1 fase kast).

De gratis cursussen op de Solar Edge website geeft zeer veel info, ik ben er nog mee bezig (zodat je als installateur gezien wordt en zelf volledige controle hebt over de webapplicatie die je gegevens bijhoudt, gewoonlijk maakt de installateur deze aan en geeft je (beperkte) rechten daarop). Maar volgens mij kun je in sommige gevallen inderdaad de output limiteren, maar lijkt me interessant om dat zelf uit te zoeken.

Op 26 januari 2022 12:17:11 schreef r-p:
Bestaat de 1x25A aansluiting nog steeds?

Ja, kom ik in flats wel eens tegen.

Dinrail stopcontacten: Niet mijn voorkeur. Neemt een hoop kostbare ruimte in in zo'n kast en je krijgt kabels voor je schakelaars langs.

als je pech hebt kun je de adapter er nieteens fatsoenlijk in kwijt (Adapter zijn vaak groter dan zo'n WCD, of zit net 90 graden verkeerd enz)

1 of 2 van die ABB opbouwdingen lijken mij een mooiere/praktischere oplossing.

Verder: Kabel naar de schuur eventueel op 5x4mm2 doen. Zo'n schuur is vaak ook wel de plek
- waar een warmtepomp komt (lucht - lucht ivm het geluid verderaf van de woning)
- Eventueel nog wat zonnepanelen komen
- De toekomstige elektrische auto zn laadaansluiting moet krijgen.

Voor een 'dom' schuurtje kan die 3x2.5mm2 natuurlijk prima, maar we kunnen niet beoordelen of we t hier over een schuurtje of schuurtje/carport/garage hebben.

Op 26 januari 2022 12:17:11 schreef r-p:

Solar Edge heeft op 1 fase maar 8 seriepanelen nodig maar op 3 fasen meen ik een 16 panelen string (uitgaande van de P370), omdat een 3 fasen omvormer op 750Vdc werkt en een enkele maar op 350Vdc.
Dus is het één string of twee parallel?

Als je nu al twee strings hebt, is het bijkopen van een SE3000(H) of zelfs een SE2200(H) misschien een vele malen goedkopere oplossing dan overgaan naar een 3 fasen omvormer.

Goed idee, een lichte omvormer kost zeker tweedehands niet veel, maar alle 18 modules zitten bij mij op één string (1.0) volgens de monitoring tool van solar edge. Er zijn 2 kabels aangesloten.

Op 26 januari 2022 12:37:41 schreef DJSmiley:
Voor een 'dom' schuurtje kan die 3x2.5mm2 natuurlijk prima, maar we kunnen niet beoordelen of we t hier over een schuurtje of schuurtje/carport/garage hebben.

Ik heb een dom schuurtje inderdaad :)