Wat doen deze spoelen?

Anoniem

Ik was onderhoud aan het doen aan een volautomaat koffiemachine. Toen dacht ik te zien dat er een zekeringshouder gebroken was van de 230Vdc motor van het maalmechanisme.
Toen ik het beter bekeek en eraan trok, kwam ik erachter dat het een spoel was. Deze spoel zit op de plus én de min aansluiting van de motor. Ik ben heel benieuwd waar deze spoelen voor dienen en of het invloed heeft op de werking van deze gelijkstroommotor.
Ik zat zelf te denken aan ontstoringsspoelen?

Ik denk ook dat het ontstoringsspoelen zijn. Zitten ook in modeltreintjes.
Waarschijnlijk zit er ook nog een condensatortje tussen de koolborstels.

jerome

Golden Member

Ja, enkel voor ontstoring. Bij Festo handgereedschap vormen die vaak 1 geheel met de koolstaven.

Anoniem

Op 23 januari 2022 13:14:56 schreef KlaasZ:
Ik denk ook dat het ontstoringsspoelen zijn. Zitten ook in modeltreintjes.
Waarschijnlijk zit er ook nog een condensatortje tussen de koolborstels.

Zou het een groot probleem zijn als ik de defecte spoel gewoon eruit haal en doorverbind?

Arco

Special Member

Op 23 januari 2022 13:16:35 schreef Lucas91:
[...]
Zou het een groot probleem zijn als ik de defecte spoel gewoon eruit haal en doorverbind?

Ligt eraan wat je een 'groot probleem' noemt... ;)
(de veroorzaakte storing wordt dan uiteraard meer, voor de werking op zich geen verschil...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor de werking van de motor maakt het geen bal uit. Het gaat erom dat de stoorsignalen die de motor veroorzaakt niet in de omgeving terechtkomen.
Dus als er iemand in de buurt nog naar klassieke radio luistert, of als er een zendamateur in de buurt zit, dan kan die last krijgen van jouw motortje.

Je kunt ook proberen de spoel te herwikkelen. In essentie is het niet meer dan een ferriet staafje waar lakdraad op gewikkeld is.

Anoniem

Bedankt voor de reacties, ik weet genoeg&

Het is niet alleen ontstoring, het is ook om te voorkomen dat de aanstuur tryac een te grote terugslag krijgt en defect raakt..

maartenbakker

Golden Member

"ik weet genoeg" is meestal codetaal voor doorverbinden. Dat kan goed uitpakken als de storing alleen op AM radio is en niemand in de buurt radio luistert, maar het kan ook gewoon betekenen dat de controller in het apparaat zelf op hol slaat als bovendien de maan net een paar graden verschoven is, of andere willekeurige bijkomende factoren.

Mijn vuistregel is dat dat dit soort onderdelen doorverbinden, prima is als je iets wilt testen of voor sporadisch eigen gebruik. In alle andere gevallen is het beter om de spoel te repareren of vervangen.

En natuurlijk wat SMD zegt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pamwikkeling

Special Member

Ik gok op een stroombegrenzer om de inschakelpiek over een langere tijd uit te middelen (= laagdoorlaat filter)

Anoniem

Op 23 januari 2022 21:05:54 schreef maartenbakker:
"ik weet genoeg" is meestal codetaal voor doorverbinden. Dat kan goed uitpakken als de storing alleen op AM radio is en niemand in de buurt radio luistert,

Het is voor thuis, maalmotor draait tijdens het zetten maar 4sec en wordt maar 1-2x per dag gebruikt. Ik heb geen buren die zend ammateur zijn dus dat moet allemaal geen probleem zijn.

Is niet alleen daarvoor, maar als je je print ook om zeep wil helpen: Voeralll deurgaen zooww!!!

Arco

Special Member

De motor kan zonder spoelen ook 'rommel' op de voeding van de logica in de machine zelf veroorzaken (met onvoorspelbaar gedrag ten gevolge)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, Ik ben het inderdaad tegen gekomen dat vonkende (Oude) borstels, burst achtige storingen veroorzaakte.
In dat geval werden kleppen en drain pomp soms geactiveerd (triac avtivatie)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet alleen radio of radioamateur kan er last van hebben. Het kan andere ongewenste effecten hebben.

Uren aan stuk kon mijn 3D printer staan printen. >24h aan een stuk geen probleem. Af en toe stopte die zonder direct aanwijsbare reden. Reset, terug starten en dezelfde opdracht printen tot het einde. In de G-code zat dus duidelijk geen fout. Vorige week deed ik de TL-lamp boven de werkbank aan en enkele ogenblikken later stelde ik vast dat de printer gestopt was. Het kwartje begon te vallen. Vorige zaterdag, een print die al 5 uur bezig was, mijn broer doet onwetende de TL-lamp aan om wat te maken. Weerom printen gestopt. TL er uit gehaald en vervangen door LED. Nu mag je de lamp zoveel aan en uit doen als je wil, het printen stopt niet meer. Toevallig zitten lamp en printer blijkbaar op dezelfde fase en was het ontsteken van de lamp te vervuilend voor RPi en/of printer.

Voor hetzelfde geld gaat TS zijn TV nu van post veranderen als hij koffie maalt. Dit soort storingen wil je gewoon niet hebben.

Apparaat ontwerpers gaan zelden te veel zaken in een apparaat steken. Elke cent telt in de massaproductie.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

En voordat iemand zegt: 'daar moeten ze maar tegen kunnen': normale apparaten kúnnen ook best wat storing verdragen.
Maar het is niet realistisch te eisen dat ze tegen willekeurig sterke stoorpulsen kunnen.

Voor 'vermaaksapparatuur' (niet levensbelangrijk) is een vaak voorkomende norm 3 V/m; tegen zoveel veldsterkte moeten ze gewoon kunnen.
Maar een vonkende motor of TL-spoel in de buurt komt daar vaak ver bovenuit; vandaar dat daarin ontstoormiddelen aanwezig zijn. Die beveiligen daarmee trouwens ook zichzelf: schakelaars, koolborstels, lamellen, relais e.d. slijten daardoor minder snel.

Als een fabrikant onderdelen aanbrengt die je van buiten niet kunt zien, en waarzonder de motor evengoed draait... dan kun je ervan uitgaan dat de fabrikant claims verwacht als hij ze weglaat. Anders zou hij die veertien cent wel in zijn zak houden. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org