Regelaar afzuigmotor

Beste kenners,

DE OORZAAKVrijdag heb ik de afzuig motor verplaatst en is ook de schakelaar losgekoppeld en weer vast gekoppeld. In het proces is daarna vergeten hoe de draaiden precies aangesloten waren op de schakelaar en is er helaas maar 1 foto gemaakt van 1 kant van hoe de aansluiting was.

DE SITUATIE Laat mij de situatie even verduidelijken. Op de begane grond staat een regelaar kast met 5 standen en een gasklep aansluiting. (zie foto 1 Hier komen 3 kabels met bedrading binnen, waarvan links naar rechts de eerste kabel met 2 draden (zwart en rood) aangesloten zijn op de gasklep, de middelste kabel met 1 aarde en 6 zwarte draden, (genummerd van 1 t/m 6) gaan naar de schakelaar toe (die losgekoppeld is geweest). En de derde kabel is de stroom toevoer met 2 schakeldraden, aarde, fase en nul. zie foto 2 en 3.

De middelste draad gaat door naar boven waar hij vastgekoppeld is aan de schakelaar bij de motor. Hieruit vertrokken weer 5 draden die direct aangesloten zitten aan de motor. Zie foto 4, dit is dus de enige foto van de schakelaar die nog gemaakt is Dit is de schakelaar die we los hebben gemaakt, aan de regelaar hebben we niks veranderd.

HET PROBLEEM Met het heraansluiten van de schakelaar hadden we eerst wat problemen ; eerst deed hij niks, daarna sloeg hij af wanneer we beneden naar een hoger toerental schakelde en daarna draaide hij de verkeerde kant op, maar met wat geluk en draden veranderen werkte hij uiteindelijk wel weer.

Toen ik gisteren voor het eerst aan het frituren was, vielen op een gegeven moment de frituurpannen uit ( de afzuiger zit op deze gasklep aangesloten) Daarna kreeg ik de afzuiger ook niet meer aan en kunnen de frituurpannen niet aan, dus is mijn zaak gesloten. Ik heb bij de schakelaar bij de motor al alles geprobeerd wat enigszins te beredeneren valt met draden combinaties.

Wat ik opmerkelijk vind is dat uit de draden die naar de schakelaar gaan nergens spanning op staat (dus de middelste kabel). Er is geen stop doorgeslagen want in de regelaar is wel spanning. Ik kan echter alleen spanning vinden aan de onderkant van de 4polige magneetschakelaar zie foto 5 maar dit is ook waar de stroom toevoer van de 3e kabel naar toe gaat. Verder meet ik nog spanning op de kroonsteentjes waar deze 2 punten samenkomen. En ik kan spanning meten links onder achter de rode uit-knop. Zie foto 6 enkel wanneer ik de groene knop ingedrukt houdt meet ik ook hierachter spanning. Als ik de groene knop ingedrukt houdt meet ik boven bij de schakelaar nog steeds niks.

Ik heb echt verder geen enkel idee meer wat het kan zijn of hoe het opgelost kan worden, ik hoop dat er hier iemand is die mij hierbij kan helpen, want ik zou heel graag weer zo spoedig mogelijk open gaan. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, maar het gaat allemaal een beetje boven mijn pet.

Alvast heel erg bedankt !

Extra foto’s van de regelaar toegevoegd. Foto 7/8.

zo te zien zou de motor 3 fasen moeten zijn. relais komt in met aanzetten en schakelt afzuiger en gasklep. ik vermoed dat de motor beveiliging is ingekomen, die zit ofwel in de motor gewikkeld ofwel is dat een schakelaar bij de motor in de buurt. dat zijn de rechtste 2 klemmen van de kroonsteen onderin, die zouden verbonden moeten zijn, vrijwel 0 ohm doormeten. als dat contact open staat schakelt alles uit. vermoedelijk zat het dus toch niet goed aangesloten, draaide het maar op 2 fasen oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ene zwarte draad van de kroonsteen (Motorbeveiliging) hangt aan een kant los!

ik zie geen witte of zwarte draad loshangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 januari 2022 19:17:07 schreef testman:
zo te zien zou de motor 3 fasen moeten zijn. relais komt in met aanzetten en schakelt afzuiger en gasklep. ik vermoed dat de motor beveiliging is ingekomen, die zit ofwel in de motor gewikkeld ofwel is dat een schakelaar bij de motor in de buurt. dat zijn de rechtste 2 klemmen van de kroonsteen onderin, die zouden verbonden moeten zijn, vrijwel 0 ohm doormeten. als dat contact open staat schakelt alles uit. vermoedelijk zat het dus toch niet goed aangesloten, draaide het maar op 2 fasen oid..

Dat klinkt erg aannemelijk, zelf had ik ook het idee dat het iets met de motor beveilig moest zijn, dat zijn de zwarte draaien genummerd 4 en 5. Er gaat inderdaad een draad naar de motor die daar aan vast zit gewikkeld. U zegt dat deze draden verbonden moeten zijn, ze zijn wel verbonden, waarschijnlijk dus verkeerd. Heeft u enig idee aan welke draden deze verbonden moeten zijn?
Er kwamen 3 zwarte draden en 2 grijze draden uit de kabel vanuit de motor. Ik heb beide verbonden aan de grijze draden, omdat ik op de foto meende te zien dat in ieder geval zwarte draad 5 verbonden van met een grijze draad.

Bedankt!

Op 23 januari 2022 19:36:06 schreef Retiredat55:
In rode cirkel.........

[bijlage]

Bedankt voor uw antwoord, deze draad was hiervoor ook al los en boven in de schakelaar was deze draad ook niet aangesloten. Lijkt me ook niet geheel de bedoeling, maar werkte voorheen wel.

Het lijkt of deze van de kroonsteenaanluiting van de motorbeveiliging afkomt.
Maar ik kan het mis hebben, het is niet echt goed te zien.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je wel echt alle 3 de fasen?
Gemeten met een meter, dus niet met een spanningzoeker?
Ook de 3 fasen gemeten tov je nul?
Doet de gasklep het wel?

Je zou kunnen proberen de beveiliging te overbruggen om te proberen. 2 meest rechtse aansluitingen, loshalen en even met een draadbrug doorverbinden.
Alleen om even te testen!

Vermeld je woonplaats, wie weet wil iemand je even helpen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Een portie frietjes met curry worst voor de vaste klanten van CO ?
:P

Motor die links of rechts draait wijst op een hulpwikkeling / condensator die niet werkt of verkeerd is aangesloten.

Na onderzoek van de foto's, is het aanneembaar dat de motor driefazig is.
Dus geen hulpwikkeling of condensator probleem.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op 23 januari 2022 23:26:53 (26%)]

Op 23 januari 2022 19:45:15 schreef Toeternietoe:
Heb je wel echt alle 3 de fasen?
Gemeten met een meter, dus niet met een spanningzoeker?
Ook de 3 fasen gemeten tov je nul?
Doet de gasklep het wel?

Je zou kunnen proberen de beveiliging te overbruggen om te proberen. 2 meest rechtse aansluitingen, loshalen en even met een draadbrug doorverbinden.
Alleen om even te testen!

Vermeld je woonplaats, wie weet wil iemand je even helpen.

Hoe weet ik of ik alle 3 de fase heb?
Ik heb inderdaad alleen met een spanningzoeker gekeken, ik zal morgen ochtend dan een meter kopen, wat zal ik dan moeten meten?

Dat ga ik ook morgen proberen,
Mijn cafetaria zit in Haarlem, jaar lang gratis patat voor de helper!

Is bij het verplaatsen de werkschakelaar bij de motor uit geschakeld? Als de standenschakelaar op 0 staat, mag de gasklep niet geopend worden met de startschakelaar.
Twee fasen worden geregeld door een spaar trafo en de standen schakelaar en één fase gaat rechtstreeks naar de motor.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Het relais was kapot, vandaar.

Bedankt voor de tips en het meedenken!