Whirlpool WFC 3B+26 X circulatiepomp draait niet, geen foutcode

Ik heb hier een Whirlpool WFC 3B+26 X waarvan de circulatiepomp niet draait.

Het toestel pompt eerst af en pakt vervolgens water, maar vervolgens begint de circulatiepomp niet te draaien. De timer telt wel gewoon verder af. Het water wordt ook niet warm maar dat komt waarschijnlijk door dat er geen circulatie is.

De circulatiepomp zelf zit los en heeft over de 3 aansluitpinnen een weerstand van telkens zo'n 52 Ohm.

Wat zou ik eventueel nog kunnen nakijken? Zijn er gekende problemen bij dit toestel?

Bekend euvel een zwarte pomp?? lagers versleten, je kan hem zo uit elkaar halen!!

Bedankt! De pomp ziet er zo uit met zwarte kap, maar het exacte type zoek ik morgen op. https://buyandrepair.com/circulation-pump-for-indesit-ariston-dishwash…

Zijn de lagers makkelijk te vervangen?

jerome

Golden Member

Kwam er spanning aan op de motor? Ziet er een driefase pomp uit en die hebben een inverter nodig. Ook dat kan stuk zijn. Zorg dat je weet waar je aan toe bent voor je een nieuwe pomp gaat bestellen.

Een circulatiepomp die op 230 volt werkt kan geen 3 fase pomp zijn maar terzijde. Voor 230 volt zijn twee aansluitingen noodzakelijk en de derde is de hulp wikkeling waar een aanloopcondensator op aangesloten wordt. Als die aanloopcondensator defect is dan heeft de circulatiepomp geen kracht om de gaan draaien en hoor je ook geen gebrom o.i.d. Als de lagers er uit gelopen zouden zijn hoor je dat wel omdat de motor gaat proberen opgang te komen. De positie van de aanloopcondensator hoeft niet direct bij de pomp zelf geplaatst te zijn maar is wel herkenbaar door de vorm en de manier waarop die bevestigd is. Met een schroef aan het chassis en heeft twee aansluitdraden. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een Etna vaatwasser waarvan de aanloopcondensator ook defect was en het verschil in ohmse weerstand gemeten, de defecte was oneindig dus onderbroken en die nieuwe had wel een ohmse waarde maar wat die was ben ik vergeten.

jerome

Golden Member

Op 26 januari 2022 13:25:55 schreef ronny530:
Een circulatiepomp die op 230 volt werkt kan geen 3 fase pomp...

Als daar op dat plaatje te lezen is "0-175Hz" denk ik aan een drive. Ts meet over de 3 aansluitpunten 3X dezelfde weerstand.

Nee, lagers zijn niet los leverbaar en ook niet vervangbaar want schoep is er op gesmolten...

Haal er eerst onderuit en trek pomp uit elkaar. zitten er groeven in gedraaid, zijn het de lagers...