Uitlezen eproms

RAAF12

Golden Member

Ik weet niet of er nog info in deze eproms zit. Hoe kan ik er achter komen of er nog wat in zit? Ik heb geen programmer. Ze zijn wel oud en vond dat er nogal hoge bedragen voor dit soort spul gevraagd wordt, dit zijn toch geen zeldzame IC's?

2708 en 2716

Het zijn normale Eprom's. Alleen een beetje oud.
Ik heb ook nog veel oude IC's (bipolaire prommen) maar Eprommen zijn eenvoudig te vervangen met nieuwe IC's. Tenzij het origineel moet blijven
Ik zie ook er hoge prijzen voor sommige oude IC's, maar of je dat er ook voor krijgt......

Misschien handig als de locatie bekend is.
Ik kan ze voor je uitlezen, locatie Apeldoorn.

Arco

Special Member

De 2716 is vrij standaard en in enorme hoeveelheden gebruikt vroeger en weinig waard.
De 2708 is wat vroeger en zeldzamer.

Is ook lastig omdat meeste moderne programmers er niet mee overweg kunnen (omdat er -5v, +5v, +12v, en +26v nodig is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Echt zeldzaam zijn ze niet.
Als je ze uitgelezen wil hebben wil iemand (oa ik) dat vast wel voor je doen.
Met een Arduino ook zo gebeurt.

Er worden inderdaad soms achterlijke bedragen gevraagd voor "ouwe meuk". Wil natuurlijk niet zeggen dat dat er ook voor betaald word.

(omdat er -5v, +5v, +12v, en +26v nodig is...)

Dat was voor mij de reden om hem in mijn Elektuur Junior computer er uit te mikken (de 2708 Eprom was de enige die 3 voedinsspanningen nodig had) en vervangen door een 2732 (nog minder zeldzaam).

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 26 januari 2022 14:32:30 (32%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar waarom zou je ze uitlezen? Dan krijg je een rij Hex getallen, en daar kun je toch niks mee?

Die 7808 is meer waard vanwege het beetje goud...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als je wat wilt experimenteren...

Je kunt zo'n Eprom gewoon op een breadboard prikken, wat LED's op de databus zetten (Serie weerstanden, misschien ULN2803 of TTL buffer erbij) en dan "iets" op de adres bus zetten en het patroon op de LED's zien veranderen.

Niet geprogrammeerde bytes zijn over het algemeen 0xff, en de kans dat je die aan de achterkant van het adres berijk tegenkomt is het grootste.

Ook kun je met b.v. een paar TTL tellers iets maken wat door het adres berijk heen telt en alle data laat zien.

Het hele ding is ook eenvoudig met een microcontroller uit te lezen. Het grootste probleem is een microcontroller vinden met genoeg pootjes (Of je gebuikt 2x 74HC595 voor de adres lijnen.

TL866 is een bekend programmeer apparaat vanuit China en prijzen beginnen bij ong. EUR 50

Arco

Special Member

TL866 is een bekend programmeer apparaat vanuit China en prijzen beginnen bij ong. EUR 50

Niet duur, maar voor een 2708 heb je er niks aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 januari 2022 14:15:13 schreef RAAF12:
Ik weet niet of er nog info in deze eproms zit. Hoe kan ik er achter komen of er nog wat in zit? Ik heb geen programmer. Ze zijn wel oud en vond dat er nogal hoge bedragen voor dit soort spul gevraagd wordt, dit zijn toch geen zeldzame IC's?
[bijlage]2708 en 2716

Uurtje in de epromeraser onder UV licht en ze zijn leeg (of niet)

RAAF12

Golden Member

@all Soms vind je nog wel aanknopingspunten als je met een Hex editor gaat zoeken waar die eproms voor zijn gebruikt ik kan het helaas niet vragen aan de vroegere eigenaar, die ligt onder de groene zoden. Die is naar vriend Mol, zou een hier bekende zeggen. Paar regels tekst. Blijkbaar hadden ze toen ruimte genoeg :-)
Bedankt voor het aanbod om ze uit te lezen. Ga kijken of ik met de berg IC's die ik hier heb liggen iets kan bouwen wat hetzelfde doet.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 27 januari 2022 19:39:31 (18%)

Ik weet niet of er nog info in deze eproms zit.

Zeer waarschijnlijk wel maar veel heb je niet aan omdat je verder niets weet. En dan is er nog iets en dat is dat de informatie zeer waarschijnlijk beschadigd is. De raampjes zijn niet meer afgeplakt en waardoor er licht op de geheugencellen kan vallen. En daardoor worden de cellen gewist. Met UV licht duurt het een 30 minuten om alles te wissen. Met gewoon licht zal er ook een bitje sneuvelen. De kans dat de info nog compleet is zonder foutjes is in elk geval niet erg groot. Beschreven papier is waarschijnlijk een beter tegen de tijd bestendige geheugenvorm. En nog beter zijn natuurlijk harde steensoorten met heroglieven.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 27 januari 2022 19:46:42 (14%)

De waarde van een gebruikte EPROM is niet zo hoog. Er zijn overal wel een paar aanbieders ervan te vinden die erg veel ervoor vragen, maar niemand betaalt dat ervoor.

Maar als de radiobeurzen weer draaien kun je stapels opvissen. Tegen lage prijzen.

Arco

Special Member

De 2716 is zo goed als niets waard, de 2708 iets meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die 2708 is een originele Texas Instruments uit de jaren '70 die zijn behoorlijk gewild bij S100 en Apple puristen.

KGE

Golden Member

De 'gouden' versies zijn natuurlijk optisch fraai als je een retro project wil maken. Qua grootte zijn ze ook voor niet veel anders meer geschikt.

bprosman

Golden Member

Op 28 januari 2022 00:03:18 schreef Dominic:
Die 2708 is een originele Texas Instruments uit de jaren '70 die zijn behoorlijk gewild bij S100 en Apple puristen.

Voor zover ik weet heeft er in een Apple 1/2 nooit een 2708 gezeten , de Apple 1 monitor was maar 256 Bytes. De Apple II had al 2716's.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.