Halogeentrafo onbereikbaar en LED spots vereist ....

EgbertG

Golden Member

Ja, daar sta je dan te klussen bij je vriendinnetje en hoe moeilijk kan het
zijn om LED spots te installeren? Toch?

Ok, de gekochte spots waren direct 230V, maar ja... er komt een lagere spanning uit
natuurlijk. 12v AC ongeveer.

De oude spots waren de ouderwetse 12v halogeen krengen, maar hoe krijg ik op
de bestaande halotronic ( zo zal ie wel heten ) adapter moderne LED spots
werkend?

EgbertG

Golden Member

Ja, als het een LED trafo zou zijn die op het plafond ligt wel ....

Het is echter een trafo om 12v ac bij 10A te leveren en die
losse LED units werken meer op een stroomsturing dan op spanning.

Althans ... dat denk ik

maartenbakker

Golden Member

Halogeenvervangende LED-spotjes werken op spanning. Als de halogeentrafo een echte ijzeren trafo is en geen hallo-geen-trafo (*) dan zou het prima moeten gaan.

(*) Hallo-geen-trafo's zijn een soort spaarlampvoedingen waar een op 50Hz gemoduleerde spaning van enkele tientallen kHz uitkomt, die bovendien vaak een minimum stroomafname nodig heeft om goed te werken. Dat gaat niet alijd goed met LED-spotjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Ik vrees dat t niet zo'n ouderwets stuk ijzer is, open klemspanning is 35V.
Maar er zijn dus LED lampen te krijgen die niet perse een LED driver unit
nodig hebben lees ik.

Hoopvol!

Bij de meeste led lampen zit de driver ingebouwd.
Maar niet altijd. Het blijft wel opletten.

pa3gws

Golden Member

Nagenoeg alle led lampen die bedoeld zijn om halogeen te vervangen kunnen gewoon op AC van een trafo.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EgbertG

Golden Member

Met die kennis ga ik dan morgen naar een bouwmarkt ... het moet er dus gewoon zijn en er zijn blijkbaar al meer mensen geweest die dezelfde situatie hebben.

Dank voor jullie reacties!

Arco

Special Member

Je moet gewoon om 12v ledlampjes vragen. (bijv. GU4 of MR16 zijn dat volgens mij allemaal...)
Je moet alleen even kijken of ze inderdaad voor AC en DC geschikt zijn (meeste zijn dat wel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Ok ... ik zal er op letten. Gu4/MR16
Thx

[Bericht gewijzigd door EgbertG op woensdag 26 januari 2022 21:03:43 (15%)

En als je dan iets koopt, doe het dan goed en ga voor een merk.

Ik heb deze spotjes van Philips in mijn armaturen zitten, maar ik weet dat deze niet meer gemaakt worden.
Destijds bij de bouwmarkt gekocht: die hadden er maar 2 en een tijdje afgewacht wanneer ze weer binnen kwamen, maar ze kwamen maar niet. Dus uiteindelijk maar bij de balie gevraagd. Tja, niemand kocht die dingen 'want te duur' dus werden ze ook niet meer besteld. Nog eens 5 bijbesteld, toevallig mazzel gehad met een actie waardoor ik een fikse korting kreeg.
Ze doen het al 7 jaar probleemloos, in armaturen die pittig heet worden (67 graden bij 22 graden plafond-temperatuur)

( https://www.ledeshop.net/philips-ledbulb-6-5-35w-gu53-827-36d-led-bulb… )

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Nota bene: vorige week is bij mij voor de tweede keer een led-lamp van Philips - binnen twee jaar na ingebruikname - kapot gegaan. Ook led-lampen worden dus gemaakt om het ooit te begeven. Als je pech hebt, gaan ze maar 2 jaar mee.

Arco

Special Member

Ongeacht de slechte reviews die je hoort, heb ik nog steeds goedkope van de Action. Zo'n 20 in gebruik en in 6 jaar geen uitval...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com