Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Nu meet ik de circuit impedantie vanuit een willekeurig stopcontact in huis (TT net).

Beetje late reactie, maar ik zie het nu.

Eventuele lekstromen van aangesloten apparaten beïnvloeden je meetresultaten.
Als ik een circuitimpedantie meet, is dat met alle verbruikers uit, dus hoofdschakelaar uit. Je meet dan puur en alleen je circuitimpedantie.

Om je aardpen te meten, zal je de aardpen los moeten maken van de huisinstallatie. In België hebben ze daar een mooie aardingsonderbreker voor. Dan alleen kan je de weerstand van je aardpen bepalen, zonder externe factoren.

@ bierdopje
Alle apparaten van de desbetreffende groep losmaken en met een isolatiester controleren of de fout in de installatie ligt. Zoniet, dat elk apparaat aansluiten/ inschakelen tot de fout weer optreedt. Dan heb je de dader te pakken...

Op 26 oktober 2022 21:24:53 schreef bierdopje007:
hoeveel ohm mag de aarde in de meterkast officieel hebben, met zo meter hierboven kun je toch ook meten maar moet altijd meer aardpen inslaan of kun je ook op een andere manier meten?

moet haas aan de aarde liggen toch?
bierdopje

De maximale weerstand hangt af onder meer af van je installatie.
Voor een woonhuis met alles achter aardlekschakelaars is het 166 Ohm
Voor een woonhuis zonder aardlek of groepen zonder aardlek met max 16A zekeringen of automaten is het ca 1,6 Ohm
Meestal.......

Ik hoop dat we over hetzelfde spreken...
Ik begrijp die hoge waarde voor de aardverspreidingweerstand van maximum 166 Ohm in NL niet.

In België, volgens het AREI, mag deze de 100 Ohm niet overschrijden, zoniet afkeur van de elektrische installatie.

Onder de 30 Ohm moet je, zoals gewoonlijk, één generale (maximum) 300mA hoofdaardlekschakelaar en één verplichte (maximum) 30mA voor de natte/vochtige ruimtes), en mag je optioneel meerdere bijkomende 30mA aardlekschakelaars voor de andere groepen toepassen.

Indien de aardweerstand gelegen is tussen de 30 en 100 Ohm dienen er bijkomende aardlekschakelaars geplaatst te worden:
- één voor alle verlichtingskringen (30mA),
- één per 16 stopcontacten (30mA),
- één differentieel van 100mA voor diepvries, koelkast en kookfornuis.

Op 27 oktober 2022 09:35:08 schreef keebrev:
[...]
Om je aardpen te meten, zal je de aardpen los moeten maken van de huisinstallatie. In België hebben ze daar een mooie aardingsonderbreker voor. Dan alleen kan je de weerstand van je aardpen bepalen, zonder externe factoren.

Klopt...