Voor de rb van de netbeheerder mag je 0,5 Ohm rekenen; blijft je eigen ra over

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Ik heb een Fluke 1663 installatietester gekocht en probeer nu te begrijpen wat ik nou eigenlijk meet.

De weerstand van de grond is toch zo'n 5000ohm per strekkende meter?
Hoe kan de waarde dan toch op 90.8ohm uit komen?

[bijlage]

De weerstand van grond wordt alvast niet uitgedrukt per strekkende meter :-)
eigenlijk op een kubus van 1 m³. en je moet je voorstellen dat rond de aardelectrode, naarmate je er verder vanaf gaat er meer grond rond zit. (de schillen worden groter, de stroomdichtheid kleiner..) uiteindelijk betekent dit dat de weerstand voor grote afstanden naar 0 gaat.
dus de weerstand van de aarde hangt vooral af van het contact electrode aarde en de grond er dichtbij.

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:

Voorbeeld 1:
Stel de circuit impedantie is 1,5 ohm. Kan er dan 153A door de grond heen lopen van mijn aardelektrode naar de transformator?

[bijlage]

dat zou kunnen mocht de verliesstroomschakelaar intussen niet al lang ingegrepen hebben, en dan is er ook nog de zekering. Voor dat laatste meet je net de impedantie, om zeker van te zijn dat je zekering bij sluiting wel voldoende stroom ziet om af te slaan, zonder dat je werkelijk een kortsluiting moet maken.

overigens, is de weerstand van L naar PE niet veel te hoog volgens NEN1010?

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Ik heb een Fluke 1663 installatietester gekocht en probeer nu te begrijpen wat ik nou eigenlijk meet.

Nu meet ik de circuit impedantie vanuit een willekeurig stopcontact in huis (TT net).
Meetresulaten:
L-PE 90.8 ohm / IK 3A
L-N 0.58 ohm / IK 392A

Misschien maar eens een afspraak maken met een installateur (een goeie, een echte) en een afspraak plannen met een aardelektrodeboer.
Dit lijkt niet goed.
Alleen vertrouwen op de goede werking van de aardlekschakelaar is geen goed plan.
Wanneer is die voor het laatst getest?

In een woonhuis (NL) met alles achter een aardlek moet de aardverspreidingsweerstand kleiner dan 166 Ohm zijn.
Met 90 Ohm voldoet deze daar ruim aan.
Maar lang niet alle woningen hebben een aardlek voor alles, Als dat zo is dan kan je aardverspreidingsweerstand wel eens veel te hoog zijn.

Op 27 januari 2022 18:15:40 schreef Toeternietoe:
In een woonhuis (NL) met alles achter een aardlek moet de aardverspreidingsweerstand kleiner dan 166 Ohm zijn.
Met 90 Ohm voldoet deze daar ruim aan.
Maar lang niet alle woningen hebben een aardlek voor alles, Als dat zo is dan kan je aardverspreidingsweerstand wel eens veel te hoog zijn.

Ik ben de installateur. En inderdaad de aardverspreidingweerstand mag max 166ohm zijn volgens de NEN1010/NPR5301 mits je differentieel schakelaars hebt.

Toch vind ik 90 ohm in deze vochtige periode vrij hoog dus een nieuwe elektrode is geen overbodige luxe.

Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide uitleg.

P.s. hoe creëer je de minste aardspreidingsweerstand?
1. Door extra diep te slaan?
2. Door meerdere elektrodes te slaan en deze met elkaar te verbinden?

[Bericht gewijzigd door Twoink op (10%)]

Ik heb het zelf nog niet getest, maar ik heb steeds geleerd dat het beter is om de elektrode dieper te slaan. Meerdere elektrodes slaan kan ook, maar niet te dicht bijeen.
Als de elektrodes dicht bij elkaar geplaatst worden, bevinden ze zich in elkaars "werkgebied".
Maw, de spreidingsweerstand zal niet verhoudingsgewijs dalen met meerdere elektroden dicht bij elkaar.

90 niet goed?
Je moet voor je zelf nagaan waarom dit niet erg netjes is nu.
Grondsoort, in een veengebied veranderd de grondwaterstand nauwelijks, je aardweerstand ook niet.
Klei vaak hetzelfde, zandgronden KAN nog wel eens wat varieren met het jaargetijde.
Kan ook aan de aarding liggen, een pin Diep de grond in is veel minder seizoensafhankelijk dan een oppervlakteaarding (ringleiding oid)

1e hoe dieper hoe lager de weerstand.
Soms kun je niet diep genoeg, dan kun je meerdere electroden slaan.
De electroden moeten buiten elkaars invloedsfeer staan, anders helpt het nauwelijks.
2 Electroden van 100 Ohm elk parallel geeft echt geen 50 Ohm, bij lange na niet.
Wat men dan doet is de electroden schuin de grond inslaan, zodat het voorste (diepste) deel ver weg is van de andere.
Schuin uitelkaar natuurlijk.

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Meetresulaten:
L-PE 90.8 ohm / IK 3A

Ik heb een "elektrotechniek" boekje uit m'n opa's tijd. In die tijd was het de bedoeling dat de 16A stop er uit zou vliegen bij een kortsluiting naar aarde (buitenkant apparaat). Dat gaat je met een kortsluitstroom van 3A niet lukken... Dus het zou extra veiligheids marge inbouwen als dat wel zou kunnen.

Op 27 januari 2022 21:22:22 schreef rew:
[...]Ik heb een "elektrotechniek" boekje uit m'n opa's tijd. In die tijd was het de bedoeling dat de 16A stop er uit zou vliegen bij een kortsluiting naar aarde (buitenkant apparaat). Dat gaat je met een kortsluitstroom van 3A niet lukken... Dus het zou extra veiligheids marge inbouwen als dat wel zou kunnen.

in die tijd was er geen differentiëelschakelaar. Nu wel. Ik vind 90 ohm prima, 166 ook, maar dacht, tot Toeternietoe het antwoord gaf, dat het in NL lager moest zijn. (vanwege allerlei topics hierover op CO)

Ik tracht altijd zo dicht mogelijk bij die oude 1.5Ω te komen, ongeacht of er wel of geen aardlekschakelaars tussen zitten.

Op 27 januari 2022 21:35:25 schreef kris van damme:
[...]

in die tijd was er geen differentiëelschakelaar. Nu wel. Ik vind 90 ohm prima, 166 ook, maar dacht, tot Toeternietoe het antwoord gaf, dat het in NL lager moest zijn. (vanwege allerlei topics hierover op CO)

In NL moet de aardverpreidingsweerstand lager zijn dan 166 Ohm, gemeten op het meest ongunstige punt in de installatie.
MITS alle “geaarde” groepen mede beveiligd worden door een aardlekschakelaar met een maximale nominale verschilstroom van 300 mA.
Nederlandse interpetatie NPR....

Vroeger liet ik de aarde altijd slaan met een max. van 160 Ohm bij de elektrode gemeten. Had ik nog wat speling in de (lange) voedingskabels.

Bij het gebruik van een diff van 30mA zou in principe een aardverspreidings weerstand van 1666 Ohm voldoende zijn 50/0,03=1666 Ohm.
Maar om natte groepen extra te beveiligen is gekozen voor 166 Ohm, en is er gelijk een max voor zowel een 0,3 en een o,o3 Amp beveiliging.
Heeft er al eens iemand een vergelijkings meting gedaan tussen boven staande meting en een drie punts meting.?

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (17%)]

Bij het gebruik van een diff van 30mA zou in principe een aardverspreidings weerstand van 1666 Ohm voldoende zijn 50/0,03=1666 Ohm.

Yep, maar Nederland heeft een eigen interpretatieblad toegevoegd met de eis van max 166 Ohm.

Maar om natte groepen extra te beveiligen is gekozen voor 166 Ohm,

De reden is een heel andere. Ooit bedacht, bang dat de verkeerde aardlek toegepast zou worden. De 300 mA was al jaren toegepast (wel als 500 mA), de 30 mA kwam er bij. Zou je per ongeluk (of onwetend) toch een 300 mA plaatsen dan is toch de aarding voldoende.

Heeft er al eens iemand een vergelijkings meting gedaan tussen boven staande meting en een drie punts meting.?

Ja, wel eens gedaan. maar weet de uitkomsten niet meer. Verschil zal niet groot geweest zijn, dan had ik het vast nog wel geweten.

Op 28 januari 2022 12:14:12 schreef Toeternietoe:
[...]
Ja, wel eens gedaan. maar weet de uitkomsten niet meer. Verschil zal niet groot geweest zijn, dan had ik het vast nog wel geweten.

Afgelopen zondag een meting verricht:

Met aangekoppelde aardelektrode
- Impedantie WCD woonkamer fase en aarde: 90.8 ohm
- Impedantie WCD woonkamer fase en nul: 0.58 ohm

Verrichte metingen met losgekoppelde aardelektrode (woning kon ik niet spanningsloos maken)
- Impedantie binnenkomende fase en aardelektrode: 106.8 ohm
- Impedantie binnenkomende fase en nul: 0.23 ohm
- RE (meting met 2 hulpelekrodes): Aardelektrode <-21m-> hulpelektrode1 <-21m-> hulpelektrode2: 99.1 ohm
- RE (meting met 2 hulpelekrodes): Aardelektrode <-18m-> hulpelektrode1 <-24m-> hulpelektrode2: 99.0 ohm
- RE (meting met 2 hulpelekrodes): Aardelektrode <-18m-> hulpelektrode1 <-18m-> hulpelektrode2: 99.1 ohm
- Impedantie WCD woonkamer fase en aarde: 474 ohm

edit: Bij gelegenheid ga ik het nog meten met de HS uitgeschakeld.

wat is volgens de norm het min en max impedantie wat je mag hebben? ik bedoel moet toch een minimaal en maximaal hebben tot een ''afkeur'' is?

geld voor iedere stopcontact in huis het zelfde of is keuken en woonkamer anders?

groetjes

[Bericht gewijzigd door bierdopje007 op (22%)]

Op 15 oktober 2022 14:22:54 schreef bierdopje007:
wat is volgens de norm het min en max impedantie wat je mag hebben? ik bedoel moet toch een minimaal en maximaal hebben tot een ''afkeur'' is?

geld voor iedere stopcontact in huis het zelfde of is keuken en woonkamer anders?

groetjes

Als je in NL woont en aardlek beveiliging op alle eindgroepen hebt is de maximale waarde 166 ohm.
Heb je geen aardlek beveiliging dan is het 25/In meestal 16A dus 1,5 Ohm.

Minder mag altijd, minder is in dit geval dus beter.

Minimale waarde lijkt me inderdaad niet erg zinvol... ("deze aarde is te goed en daarom afgekeurd"... :) )

Je zal ze de kost moeten geven die een zodanige waarde willen dat er nooit een grotere stroom dan bijvoorbeeld 1A bij een aardsluiting kan lopen.
Als stoppendraaier regelmatig klanten gehad die hun beklag deden.
"Ik heb toch een aardlekschakelaar, waarom gaat dan die zekering?"

Dat zijn mensen die denken dat ze overal verstand van hebben, net als dat klootjes volk in het rovershol in den Haag, ze wonen op 10 hoog achter maar willen beslissen hoe een boer moet boeren.

Sorry foutje

[Bericht gewijzigd door HD13 op (96%)]

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Ik heb een Fluke 1663 installatietester gekocht en probeer nu te begrijpen wat ik nou eigenlijk meet.

Nu meet ik de circuit impedantie vanuit een willekeurig stopcontact in huis (TT net).
Meetresulaten:
L-PE 90.8 ohm / IK 3A
L-N 0.58 ohm / IK 392A
[bijlage]

Als je dit soort waarden meet dan zeker ook de aardelektrode zelf meten.
En dan beoordelen of er niet teveel verschil zit tussen de waarde van de aardelektrode en meting van je wcd, kan een slechte verbinding in je aardcircuit zitten.......

Kennis van mij heeft ook last van ''lek spanning''af en toe voel hij wat als hij de kookplaat aanraak, en laatst was iemand bezig met de keuken en toen trok ie de vaatwasser uit en toen ie weer ging in doen viel het groep uit (in de meterkast) iemand ook zoiets mee gemaakt?

hoeveel ohm mag de aarde in de meterkast officieel hebben, met zo meter hierboven kun je toch ook meten maar moet altijd meer aardpen inslaan of kun je ook op een andere manier meten?

moet haas aan de aarde liggen toch?

mvg,
bierdopje

[Bericht gewijzigd door bierdopje007 op (31%)]

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Nu meet ik de circuit impedantie vanuit een willekeurig stopcontact in huis (TT net).

Beetje late reactie, maar ik zie het nu.

Eventuele lekstromen van aangesloten apparaten beïnvloeden je meetresultaten.
Als ik een circuitimpedantie meet, is dat met alle verbruikers uit, dus hoofdschakelaar uit. Je meet dan puur en alleen je circuitimpedantie.

Om je aardpen te meten, zal je de aardpen los moeten maken van de huisinstallatie. In België hebben ze daar een mooie aardingsonderbreker voor. Dan alleen kan je de weerstand van je aardpen bepalen, zonder externe factoren.

@ bierdopje
Alle apparaten van de desbetreffende groep losmaken en met een isolatiester controleren of de fout in de installatie ligt. Zoniet, dat elk apparaat aansluiten/ inschakelen tot de fout weer optreedt. Dan heb je de dader te pakken...

Op 26 oktober 2022 21:24:53 schreef bierdopje007:
hoeveel ohm mag de aarde in de meterkast officieel hebben, met zo meter hierboven kun je toch ook meten maar moet altijd meer aardpen inslaan of kun je ook op een andere manier meten?

moet haas aan de aarde liggen toch?
bierdopje

De maximale weerstand hangt af onder meer af van je installatie.
Voor een woonhuis met alles achter aardlekschakelaars is het 166 Ohm
Voor een woonhuis zonder aardlek of groepen zonder aardlek met max 16A zekeringen of automaten is het ca 1,6 Ohm
Meestal.......

Ik hoop dat we over hetzelfde spreken...
Ik begrijp die hoge waarde voor de aardverspreidingweerstand van maximum 166 Ohm in NL niet.

In België, volgens het AREI, mag deze de 100 Ohm niet overschrijden, zoniet afkeur van de elektrische installatie.

Onder de 30 Ohm moet je, zoals gewoonlijk, één generale (maximum) 300mA hoofdaardlekschakelaar en één verplichte (maximum) 30mA voor de natte/vochtige ruimtes), en mag je optioneel meerdere bijkomende 30mA aardlekschakelaars voor de andere groepen toepassen.

Indien de aardweerstand gelegen is tussen de 30 en 100 Ohm dienen er bijkomende aardlekschakelaars geplaatst te worden:
- één voor alle verlichtingskringen (30mA),
- één per 16 stopcontacten (30mA),
- één differentieel van 100mA voor diepvries, koelkast en kookfornuis.

Op 27 oktober 2022 09:35:08 schreef keebrev:
[...]
Om je aardpen te meten, zal je de aardpen los moeten maken van de huisinstallatie. In België hebben ze daar een mooie aardingsonderbreker voor. Dan alleen kan je de weerstand van je aardpen bepalen, zonder externe factoren.

Klopt...