AEG lavatherm warmtepompdroger verwarmt wel maar droogt niet meer

Goedemiddag,

Wie kan mij helpen met het volgende euvel:

ik heb een AEG warmtepompdroger, lavatherm type T75470, die niet meer droogt. Hij wordt gelukkig nog wel lekker warm, maar de opvangbak blijft leeg en het pollenfilter, en de condensfilter (en de hele trommel) blijven zeiknat. de condensor zelf is schoon. Ik heb geen foutmeldingen. en het toestel is pak hem beet 7 jaar oud.

Een korte zoektocht levert mij een 2 tal oplossingen op: de waterpomp die verstopt of defect is, of de fan die op de as van de aandrijfmotor zit ligt eraf.

Ik ga het toestel vanavond open schroeven, maar ik hoop dat iemand mij adhv mijn klachten misschien alvast een richting op kan sturen.

Alvast bedankt.

Gr. Tom

Er zijn meerdere mogelijkheden: Filters in de vaatwasser stoppen want die zijn verstopt ook door jou genoemde pollenfilter (grappige naam)! droger is enorm vervuild in koelsysteem of te weinig gas door lekkage koppelingen..

Als snaar Fan er af ligt word was ook niet warm...

Er komt geen water anders had je waterbak vol alarm gehad..

Is het een geleidelijk gebeurd iets of in enen ontstaan?

compressorstroom meten, geen gas dan ook een veel te lage stroomopname.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo, ik heb de boel even open gehad. Dit was met afstand de meest dankbare stofzuigsessie ooit. Wat een stof! Hele biljartlakens eruit gevist. Anyways, hij is weer mooi schoon van binnen.

Dat “pollenfilter” is het interieurfilter van de auto, die daadwerkelijk pollen filtert. Ik was even in de war. Dit moet voor de droger natuurlijk het pluizenfilter zijn!

De fan zit vast op de as, en de pomp lijkt inderdaad gewoon te werken. Blijft het koelsysteem over. Ik pluk dagelijks het pluizenfilter leeg, pluk iedere week het condensorfilter leeg incl stofzuigen van de lamellen en spoel maandelijks de beide filters uit onder de douchekop met harde straal. Het probleem is ook ineens ontstaan en heb daarom wat moeite om te geloven dat t probleem in de condensor zit, maar hij lijkt inderdaad geen water uit de warmte te halen dus daar moet toch echt het probleem zitten, ook gezien de hoeveelheid stof die waarschijnlijk in de droogkast zelf komt omdat de luchtstroom geblokkeerd wordt..

De vraag; hoe maak ik het condensor schoon? Kan dat van buitenaf met een compressor of moet ik de hele trommel demonteren en vervolgens de droger van zijn “sokkel” beuren?

Alvast bedankt!

Tom

Machine volledig demonteren en condensor verdamper uitspoelen.

FF een snelle test: Haal stekkertje aandrijf motor er af en/of trek stekkertje van achterventilator los. Zet de droger op tijdgestuurd 30 -40 min. Start de droger zonder was er in en houd de temperaturen in de gaten. De voorste set leidingen na starten compressor moeten na min of 5 draaien beginnend ijsvorming op komen (beginnend bij dunne cappillair) of in ieder geval goed koud totaan compressor toe. Is dat niet het geval, is de vulling te kort. Is het goed koud totaan de compressor, dan is koelsysteem vervuild..

Smd: gecheckt: wordt koud. Blijft de condensor over.

Is de toegang daartoe voor dit type alleen de achterplaat verwijderen, de riem demonteren, trommel verwijderen, en heb ik dan toegang tot de condensor door die witte klep aan de bovenkant te demonteren?

Ik zie ook filmpjes van merken waarbij alle stekkers en de complete voorkant gedemonteerd moeten worden. Ik weet niet of ik dat laatste zie zitten namelijk…..

Nee, het is veel verder, voorfront verwijderen, condensor bak splitsen en dan kan je er bij..

warmtepomp droger.webp

Dit moet je openmaken en schoonmaken.. hangt er vanaf waar je woont, anders kan ik best assisteren.

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 31 januari 2022 19:55:33 (39%)

SMD,

bedankt voor je aanbod. Ik woon nabij Arnhem, maar ik laat deze zelfreparatie even schieten en uitvoeren door een monteur. Als het zomer was geweest had ik hier rustig de tijd voor genomen, maar nu stapelt de boel op. Ik beperk me wel tot printplaten en het fijnere werk :)

ik laat morgen nog even weten wat de schade was, voor evt mede forumleden met hetzelfde euvel.

oww ken het advies al: Koopt U maar een nieuwe, want reparatie kost een slordige 500 Euro!! ( Tenzij je een eerlijke monteur treft)

Even de post bijna afsluiten; het viel gelukkig mee.: 100 euro! 1.5 uur werk had ie ermee gehad. Zeeeer schappelijk. .

Hij zei dat ie de pluizenfilters ook extra gereinigd had en dat ie kon zien dat ik met wasverzachter waste. Ik dacht dat ik zelf ook de pluizenfilters goed gereinigd had, maar dit was wel next level. Alle gaatjes waren weer open.

Kan iemand mij adviseren waarmee ik dit zo schoon blijf houden, anders dan lauw water en een sopje?

ja, was een eerlijke techneut, zeker schappelijk!! Je filter hou je elke beurt schoon door stofvrij te houden. Filterbak onder in om de 10 beurten stofvrij houden en 1x per half jaar filters beide in vaatwasser stoppen, komen ze er als nieuw uit!!