SKE6805-EC15 ring

Hoi,
Ik ben op zoek naar iemand die een klein PCB'tje zou kunnen ontwerpen (tegen vergoeding).

Het initiele idee was, hey hoe moeilijk kan het zijn?
Ik maak dit lekker zelf...

Na dagen prutsen in fusion 360 wel iets plausibel getekend gekregen, maar totaal geen idee in hoeverre dit ook effectief correct is (bv geen capacitors toegevoegd omdat ik totaal niet weet welke, welke waarde en hoeveel.

Totaal geen idee hoe dik de tracks moeten zijn enz, dus kom ik hier maar eens ten rade.

In principe gewoon een string van 1.5mm smd rgb leds in een dubbele ring layout.

Mvg
Dieter

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Die LEDs staan wel heel dicht tegen elkaar. Ga je die kunnen solderen? Onlangs een gelijkaardig iets gemaakt met 101 RGB leds.

edit: met een gewone soldeerbout gaat dit sowieso niet lukken. Je layout kan ook nooit correct zijn. Ik zou eerder voor deze leds gaan. Deze kan je nog wel solderen met goed materiaal en een goed vergrootglas of microscoop.

edit2: overweeg een aluminium print te nemen. Bij volle lichtsterkte en wit licht worden ze wel heel warm.

Morgen kan ik een foto van de opgebouwde print tonen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@Henry S. Ok sorry, deze had ik nog niet gezien. En mag dit hker blijven staan of?

@buckfast_beek
Ja inderdaad ik was niet van plan om deze met de hand te solderen maar ging pogen om deze zelf in de oven te plaatsen en in het slechtste geval te laten assembleren. naar alle waarschijnlijkheid zal het zelf reflowen mislukken maar k wil het toch eens geprobeerd hebben.

Ik had er wel geen idee van dat deze heel warm werden, waarschijlijk heb ik erover gekeken in de datasheet. Maar vandaar de vraag aan mensen die ook echt weten waarmee ze bezig zijn.
Normaal gezien zullen die dingen nooit op volle sterkte branden.
U linkje zijn 5mm leds, en die zijn te groot voor wat het moet dienen ( binnenin een animatronic oogbal)

ivm hoe dicht ze staan, ik zag mini matrixjes waar ze tegen elkaar staan dus dacht het is geen probleem.

Groeten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Reflowen in een gewone oven, zonder speciale sturing gaat niet lukken. Laten assembleren? JLCPCB heeft deze leds niet. Dan wordt het al direct een stuk moeilijker. Ik weet niet zo direct een andere die ook assemblage doet tegen betaalbare prijzen.

De WS2812 worden veel gebruikt en hebben ook een hogere lichtopbrengst. 15mA voor de SKE6805 en 50mA voor WS2812, die JLCPCBB, voorradig heeft. Sturing is bij beiden 800kHz. Alleen de volgorde van RGB is misschien anders, dat heb ik nog niet gecontroleerd.

Aluminium zal ook niet de oplossing zijn. Die zijn enkelzijdig en dus een hele uitdaging te routen op zo een korte afstand.

Hoe groot is de gewenste diameter, dan kan ik eens bekijken hoeveel leds er op kunnen? Dit is het bord wat ik gemaakt heb in een 3D afbeelding.

Uiteraard kunnen de kringen kleiner.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Die dingen zijn er toch al compleet voor een paar euro?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, bestaan idd maar heb er nog geen gevonden in rgb met 2 cirkels op een 16 a 18 mm diameter.

Edit JLCPCB Heeft deze blijkbaar toch.

[Bericht gewijzigd door Dieter_dj op vrijdag 28 januari 2022 12:40:07 (19%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heb je een link naar de JLCPCB led? Ik had hem gisteren niet gevonden door te zoeken op SKE6805. Ook de fabrikant kon ik niet terugvinden.

Met WS2812 kom ik aan 7 leds en 22mm doorsnede. Max 350mA.

Edit: Deze al bekeken? SKE6805 wordt door Adafruit opgegeven als niet soldeerbaar met de hand.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 28 januari 2022 13:15:58 (28%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja hoor, was direct gevonden.
en edit... idd, typo *bloos*

https://jlcpcb.com/parts/componentSearch?isSearch=true&searchTxt=sk680…

Waarmee is dit getekend?
Mijn poging was met Fusion 360, daar zit een elwctronics module in gebasseerd op Eagle (waar ik nog maar net van gehoord heb)

Ik had al een dag nodig om een symbooltje ineen te prutsen aangezien dit nergens in de library te vinden was. Nu zie ik dat je daar bij JLCPCD dit toch vind.
Dus al iets bijgeleerd haha.

attachmet is zo ongeveer wat k uiteindelijk wil bekomen, al vanalles geprobeerd met positioneren van 2812 5050 maar die zijn gewoon uiteindelijk te groot.

die miniledjes zouden gewoon perfect zijn.

Maar komen zoals u zegt idd wel heel warm bij full brightness wit, wat niet echt een probleem zal zijn.
In alle geval, die mens heeft maar 3 caps gebruikt ipv 1 per led en lijkt ook te werken, maar ik weet zelf te weinig wat ik aan het doen ben om de nuances te begrijpen ervan ?
https://hackaday.io/project/166361-192led-redesign

Groeten

eSe

Honourable Member

Ik heb verleden jaar bij onze chinese vrienden deze RGB NEO compatibele kleintjes gekocht. 2x2mm, wreed klein, en waarschijnlijk niet met de bout te solderen. Ik heb ze nog niet gebruikt, weer zo'n "mannen maken plannen" projectje :-)

Het type nr weet ik niet meer, ik dacht "2020", de maten hori en verti.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dit is inderdaad de WS2812 2020 Die zijn denk ik nog wel met de hand te solderen. Zien er ongeveer uit als 2 0603 leds naast elkaar.

@ts: Getekend met Eagle en de cmd-draw.ulp. Kan je ook je GND en 5V mee tekenen. Ik zie deze led niet direct staan in de eagle libraries. Maar dat zoeken zal voor later zijn. Moet weg en heb nog wat dingen te doen. Met een c-tje minder zal het wel werken maar is niet volgens de good rules. Een 0603 c-tje kost ook geen vermogen. Laat je ze bestukken dan is 0402 ook geen probleem.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In alle geval al heel erg bedankt voor de info tot nu toe.

ik onthoud (en pruts waarschijnlijk zelf nog wat in een poging om een layout in elkaar te krijgen)
best toch caps per led. Doet het er toe als deze eventueel op de andere kant van de print staan tegenover de led ipv zo dicht mogelijk ernaast of schiet het dan zn doel een beetje voorbij?

@ eSE die zijn inderdaad heel erg klein. die foto's zonder referentieobject of een layout op de computer is zo bedrieglijk naast the real thing.

Groeten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je ze laat bestukken best op 1 zijde. Anders moet je de achterzijde nog zelf gaan doen. Als ze dan toch moeten opstarten maken die enkele c-tjes het verschil ook niet meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Net opnieuw getekend volgens deze datasheet https://cdn-shop.adafruit.com/product-files/4492/Datasheet.pdf aangezien ik ook niet echt iets bestaands vond, dit zou correct moeten zijn.

Lib in attachment

Groeten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je library laad niet in Eagle. Ik krijg een hoop foutmeldingen. In de bijgevoegde lib zitten de drie WS2812 varianten en de SK6805.

37 leds en 4 'ringen' zouden moeten mogelijk zijn binnen 18mm. Het hangt er alleen vanaf of er dan nog deftig traces kunnen gelegd worden.

Ideaal worden de leds ook van buiten naar binnen geplaatst. De ingang blijft dan aan de buitenzijde.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Nog even gespeeld met de versie uit u lib en ik kom uit op een ideaal voor wat het moet dienen
-center tot ring 1 center led 3.5mm
-center tot ring2 center led 6.5mm
+-17mm buitendiameter print.

aantal leds verminderd naar ring van 9 en ring van 18 om toch een klein beetje meer plaats tussen te hebben

een paar -hopelijk niet te domme- vragen:

kom ik weg met 1 cap per 3 leds? (het wordt immens druk met 1 per led en nog niet zo direct een configuratie gevonden die lijkt te werken en nog ruimte laat om baantjes toe te voegen)
en welke breedte van tracks kan/ mag, ik veronderstel dat dit een combinatie is met de dikte van de koper layer?

volgens wat doctor google me wijsmaakt:
in een ideale wereld:
VDD naar cap pad, cap pad naar led VDD
GND naar cap pad cap pad naar led GND

in een niet ideale wereld waar zowel cap pad als led aan een plane hangen zoekt de stroom de kortste weg?

Mvg

fatbeard

Honourable Member

Het door goochel gesuggereerde 'schema' levert de beste ontkoppeling, omdat het de stroomkring klein houdt. Als je een deel van de te ontkoppelen stroom door het groundplane laat lopen is de ontkoppeling minder effectief.
Of je weg komt met 1 cap per 3 LEDs hangt een beetje af van de aansturing (patronen die je wilt weergeven) al denk ik dat het wel mee gaat vallen; ik betwijfel alleen of het ontwerp er zoveel eenvoudiger van wordt.

Je kunt ook de LEDs en C's in de buitenste ring verwisselen (C's aan de buitenkant) en op de binnenring de C's tussen de LEDs zetten. Dan zitten alle LEDs dichter bij elkaar en zijn nog steeds (even goed of slecht) te solderen.

Wat de minimale spoorbreedte is hangt af van de printbakker: vandaagdedag is 5mil (0.127mm) gangbaar, maar ook 8 mil (0.2mm) komt nog voor. Dit wordt ook beïnvoeld door de koperdikte, maar tot 35 micron (1 ounce) zijn er weinig beperkingen. Sommige bakkers kunnen koper aanbrengen tot 140 micron, maar dat is een heel andere tak van sport.

Wat je nodig hebt aan spoorbreedte hangt af van de stroom die je erdoorheen laat lopen, hoeveel spanning je maximaal wilt kwijtraken en hoe heet het spoortje mag worden. Daar zijn verschillende online calculators voor, maar ik denk dat je met 0.3mm (12 mil) al heel goed wegkomt voor de voedingsbaantjes; de signaalbaantjes kunnen de minimaal toegestane breedte hebben.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

17mm doorsnede. De condensatoren op de achterzijde. Het zijn wel 0402 (1mm * 0,5mm) condensatoren.

Het koper is standaard 0.0347mm dik (1 oz). Je kan 2 oz nemen maar dan moet je rekenen op langere productietijd, extra kost en een grotere clearance. Per ring zijn de stromen niet zo groot.

Kom je weg met 3 leds/condensator? Mogelijk wel. Maar als je dan problemen krijgt kan je ze niet 1, 2, 3 oplossen. Wat zich in realiteit voordoet is dat elke led gelijktijdig extra stroom gaat vragen omdat de data gelijktijdig door elke led gaat. Ook als je 'solid' de kleur wijzigt, dan is dat bij alle leds tegelijk. Ze hebben dus allemaal gelijk extra stroom nodig. Neem je ze per 3 samen, dan heeft elke led maar recht op 33n buffer.

Heel breed ga je de traces al niet kunnen maken. De +5V en GND op de afbeelding zijn 0,4mm ze kunnen uiteraard nog wat breder.

De afstand tussen led en C-tje is hier sowieso niet groot.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

1 ding is zeker, Zelf zo'n ding proberen tekenen leert ne mens wel respect hebben voor ieder ding die hij vastneemt waar een print inzit.

Edit.... buitenring had voeding te kort lol

E heel erg bedankt voor alle practische info tot nu toe, zonder ging dit waarschijnlijk falikant afgelopen hebben.

Ik denk dat het circuit zelf nu eindelijk ok is, vind wel nergens solder pads of gaatjes met solderpads die ergens tussen passen, en nog uit te zoeken hoe de silkscreen names te verkleinen.

Groeten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik zou de names en values niet op de silk zetten. Tenslotte weet je wat het is. Misschien 1 keer en er bij zetten yy x 100n.

Zoek op test* of kijk in de librarie testpad.

Kijk ook eens bij jlcpcb hoe je de BOM maakt en de CSV met de plaatsing van de componenten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Ik weet niet hoeveel JLC rekent voor dubbelzijdig SMD bestukken, maar wees niet verrast door de prijs: in feite worden er twee printjes bestuukt...
En omdat ik het toch niet kon laten is hier mijn tweelaags Eagle insteek voor gebruik met de WS2812C-2020 (die kun je nog zelf solderen), 22 leds op 17mm∅, 0603 ontkoppeling aan de onderzijde:

"not my finest work"...

Nagekomen bericht:
Op dezelfde oppervlakte kun je zelfs 32 stuks WS2812C-2020 kwijt als je ze allemaal orthogonaal plaatst, dat is ook nog te routen maar vergt wel 4 layers:

Dus die mooie cirkelvormige layout heeft eigenlijk alleen nadelen...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zondag 30 januari 2022 23:43:26 (26%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo kort bij elkaar zijn ze absoluut niet met de hand te solderen. Hoe geraak je er tussen met je soldeerbout en soldeer? Pasta? Heb je weer een stencil nodig en minstens hete lucht. Liefst reflow. Met een spuitje soldeer aanbrengen op de pads zo kort bij elkaar is ook weer kliederen.

Alleen de led zijde laten bestukken. De condensatoren aan de achterzijde zijn nog wel te doen met wat ervaring.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

O-) "laat het overdrijven maar aan mij over, ik ben er in afgestudeerd". >:)

Handsolderen van dichtbezette printen is (een van) mijn specialiteit(en), dit is -voor mij in elk geval- te doen. :7
Het hangt alleen sterk van de juiste volgorde af:
  1) de twee horizontale rijen in het midden
  2) de vier korte rijtjes die een kwartslag gedraaid zijn
  3) de vertikale rij in het midden afmaken
  4) de resterende vier
De reden dat dat zo kan, is dat de LEDs aan de soldeerkant aanmerkelijk dunner zijn.

Je hebt -uiteraard- wel een fijne punt (0.8mm max) en een vast hand nodig...
Én je moet er geen 20 willen maken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.