Tractiebatterij heftruck als offgrid opslag

Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen met een offgrid omvormer
Nu zie ik regelmatig tractiebatterijen voor heftrucks die zelfs met 50% laad/ontlaad cyclus heel wat goedkoper zijn per KW opslag
Die zullen heel wat minder lang meegaan dan een echte zonnebatterij maar ik verwacht dat tegen dan de batterijen veel goedkoper zullen zijn
De batterijen waar ik naar kijk zijn 48 volt omdat daar omvormers voor op de markt zijn
Maar bij die batterijen zie ik een pzs waarde staan
Dus 48v 6 pzs 750 of 48v 5pzs 625
Waarvoor staan die ,

dergelijke accu's kunnen niet goed tegen veel aan de lader hangen, het water verdampt uit de cellen. houd je dat niet goed bij dan koken ze verrot. voor dergelijke systemen gebruik je beter agm accu's. lithium kan ook, maar dat wordt minder gebruikt bij zelfbouw huis accu's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

1 pzs is blijkbaar 125 Ah. Het zou zomaar kunnen dat die set opgebouwd is uit een serie-parallel schakeling.

Het is bij serieus gebruik helemaal niet raar om doppen op de cellen te hebben met een vlotter: een jerrycan met gedestilleerd water ligt boven het pack en als een cel dorst heeft, dat wordt die automagisch opgevuld. Dat is dus prima bruikbaar. Mits je zo eens in de maand ofzo eens kijk of er wat in je jerrycan bij kan.

Gepulseerd opladen, kan de capaciteit tot de oorspronkelijke waarde brengen . Laden tot 2,8V per cel en het zuur is terug uit het lood .

Op 27 januari 2022 20:33:03 schreef EricP:
1 pzs is blijkbaar 125 Ah. Het zou zomaar kunnen dat die set opgebouwd is uit een serie-parallel schakeling.

Het is bij serieus gebruik helemaal niet raar om doppen op de cellen te hebben met een vlotter: een jerrycan met gedestilleerd water ligt boven het pack en als een cel dorst heeft, dat wordt die automagisch opgevuld. Dat is dus prima bruikbaar. Mits je zo eens in de maand ofzo eens kijk of er wat in je jerrycan bij kan.

Die batterijen hebben ze ook met een automatisch vulsysteem

dergelijke accu's kunnen niet goed tegen veel aan de lader hangen, het water verdampt uit de cellen. houd je dat niet goed bij dan koken ze verrot.

Ja dat klopt wel wat je zegt maar alleen icm met de gebruikelijke laders. Het is niet ongebruikelijk dat de accu met 100A word opgeladen en dat de eind lading ook nog een zo 30A gepulseerd is. Echter als je dat laatste niet doet en de laadstroom voor de eindlading beperkt moet dat wel kunnen. Het is dan nog wel zo dat de accu korter leeft omdat hij continu aan de lader hangt door plaat erosie veroorzaakt door de continue stroom.

En zo een accu is vergeleken met moderne types ongelofelijk zwaar en moet vanwege mogelijk gasvorming in een goed geventileerde (buiten) ruimte staan.

1 pzs is blijkbaar 125 Ah. Het zou zomaar kunnen dat die set opgebouwd is uit een serie-parallel schakeling.

Toch heb ik dat zelf nog nooit gezien en zeker tot 750Ah zijn dat gewoon 750Ah cellen. Maar geen idee tot hoe groot die maximaal gaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 28 januari 2022 19:47:53 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Ik ken ze ook als 'single cell'. Maar... Ik ben ook al een keer 300Ah cellen tegen gekomen. Die zijn gewoon kleiner (dat werd dus een 24V/300Ah pack).

Voor wat betreft gassen: ik ken wel wat 'rules' uit de scheepvaart die de grens voor 'binnen' of 'buiten' leggen bij 2kW laden. Waarbij 'binnen' dan gewoon in de machinekamer is. Of je het moet willen, is een andere discussie. Ploffen doet het nooit, dus blijkbaar loopt het niet zo'n vaart met knalgas ontwikkelen.

Als je naar de laad karakteristiek van Victron laders kijkt... Die gaan tegen de tijd dat de accu 'vol' is, over naar 'float'. Die spanning is iets van 26V6-27V2 voor een 24V pack (en ook nog instelbaar). Juist om te voorkomen dat de boel kapot gaat. Het houdt de zelfontlading wat tegen en voedt een evt. kleine gebruiker die wat stroom gebruikt. Als je wat meer over laden wilt weten, dan loont het echt de moeite om eens te kijken hoe het daar in elkaar zit. Daar is best over nagedacht.

Voor tractiesets is het helemaal niet raar om die zo nu en dan naar 31V ofzo te douwen. Ja, wel de gebruikers eraf halen. En ook ff op de waterstand letten. De cellen met de kleinste capaciteit zullen water gaan ontleden. De cellen met een grotere capaciteit worden weer een keer 'vol' geladen. Uiteraard levert dat wat 'slijtage' op, maar waarschijnlijk per saldo minder dan het niet doen - anders zou het vast niet gebruikelijk zijn.

Dopjes met recombinatiekorrels zorgt er voor dat het waterverbuik drastisch vermindert .

Op 28 januari 2022 19:45:47 schreef benleentje:
[...]Ja dat klopt wel wat je zegt maar alleen icm met de gebruikelijke laders. Het is niet ongebruikelijk dat de accu met 100A word opgeladen en dat de eind lading ook nog een zo 30A gepulseerd is. Echter als je dat laatste niet doet en de laadstroom voor de eindlading beperkt moet dat wel kunnen. Het is dan nog wel zo dat de accu korter leeft omdat hij continu aan de lader hangt door plaat erosie veroorzaakt door de continue stroom.

En zo een accu is vergeleken met moderne types ongelofelijk zwaar en moet vanwege mogelijk gasvorming in een goed geventileerde (buiten) ruimte staan.
[...]Toch heb ik dat zelf nog nooit gezien en zeker tot 750Ah zijn dat gewoon 750Ah cellen. Maar geen idee tot hoe groot die maximaal gaan.

een natte loodaccu opladen levert als deze over een bepaalde spanning per cel gaan gewoon knalgas op. dat overkom je niet makkelijk, want in deze toepassing zal de accu meer geladen als ontladen worden. warmte is voor een accu funest. dat borrelen na laden is normaal, maar beter is dat zo kort mogelijk want het is levensduur verkortend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uiteraard levert dat wat 'slijtage' op, maar waarschijnlijk per saldo minder dan het niet doen - anders zou het vast niet gebruikelijk zijn.

Eigenlijk is alles wat je met een loodaccu doet op een bepaalde manier schadelijk voor de accu. ;).

  1. Accu gebruiken omdat dan de lading eruit gaat, een stukje plaat wat dan ontladen is kan sulfateren.
  2. Niet gebruiken dan nog is er zelf ontlading en zie verder bovenstaande reden.
  3. Het laden zelf is nog onschadelijk. Maar echter moeten de accu regelmatig een vereffeningslading om zo alles cellen weer vol te krijgen.

Nr 2 is potentieel toch het meest schadelijke voor de accu.

Het cyclisch gebruiken van een dergelijk accu is dan nog het beste want dan heeft de accu ook gewoon het doel waarvoor hij is gemaakt. Accu's die cyclisch worden gebruikt gaan vaak zelf langer mee dan stationaire accu's enkel voor gebruik voor bv alles er geen netstroom is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

had een flink aantal agm accu's die weg gingen. dingen stonden op 0,5V voor maanden al, zag weinig hoop nog voor die dingen, zeker omdat ze al 8 jaar oud waren intussen. echter na het testen van 1 bleek die nog zijn volledige capaciteit te hebben, ook na 3x ontladen nog. na meerdere getest te hebben bleken ze allen nog vrijwel de originele capaciteit te hebben, sommige hadden echter wel een ander probleem, de laadstroom bleef te lang hoog. accu werd op 13,4V al goed warm met laadstroom nog over 1A na dik een dag laden. nu hadden andere accu's uit die batch 1 opvallend probleem, die waren in het midden van de accu zo heet geworden dat de behuizing gesmolten was. de laders deden allen 14V continu, wel temperatuur gecontroleerd, maar de sensoren hangen tegen de wand ipv tegen de accu aan. dat jarenlange op te hoge spanning laden heeft gezorgd dat de cellen die het slechtste hun warmte kwijt konden meer stroom gingen opnemen en dus overleden. de lader was ruim bemeten, er kon dik 12A laadstroom geleverd worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer