Hinderlijke schokjes

anjer

Golden Member

Klant voelt schokjes van (kunststof) aanrecht, muur en (metalen) pui.
“Gemeten” met Fluke alert: reageert inderdaad op deze plekken.
Geen potentiaal tussen (metalen) delen kunnen meten met multimeter.
Oorzaak is de elektrische vloerverwarming.
Isolatie weerstand hiervan is goed, 15 meg. Werkt naar behoren.
Aarding installatie is goed.
Zou een scheidingstransformator hier helpen?
Of gelijkstroom?
Tips welkom.

Ik weet nog niet precies wat je met "schokjes" bedoelt.

Als metalen delen elektrisch geladen lijken te worden, kan je overwegen om die met een 1M OHm weerstand aan aarde te hangen. Zomaar dingen direct aan aarde hangen kan in bepaalde gevallen vervelender zijn dan gewoon los laten, dus vandaar die weerstand. Om te testen of het helpt, maak je een geaarde stekker met daarin de 1M aan de aarde. En dan een draad er uit die je aan het te testen object kan hangen.

Als het werkt kan je nadenken over een permanentere oplossing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is het niet gewoon statische electriciteit? (gezien de kunststof)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
anjer

Golden Member

Het gebeurd alleen als de vloerverwarming aangesloten is.

De capaciteit van een human body is 200 pF of ietsje minder. Een elektrische vloerverwarming is redelijk goed gekoppeld met dat menselijk lichaam en het E-veld kan 115 volt of ietsje meer bedragen.(toegevoegd 28 jan 11hr24 "115 volt onbelast induceren"). Met die kleine afstand staat je lichaam op hooguit 115 volt AC 50 Hz.

Je staat er bovenop dus de maximale stroom in je vingers, naar de omgeving, is hooguit 15 microampère. En een kunststof aanrecht is misschien vochtig of koolstofhoudend.

Kun je dat voelen? Ik voel af en toe tintelen bij aanraking van apparatuur, maar dat zijn veel grotere stromen.

Op 28 januari 2022 00:20:59 schreef anjer:
Het gebeurd alleen als de vloerverwarming aangesloten is.

De vloerverwarming zorgt voor een drogere vloer, waardoor statische electriciteit (lading) minder goed weg kan.

droog of niet droog dat duurt minuten. Aanzetten/uitzetten duurt seconden. Dus als dat het is kan je het "meten".

Als het idd gewoon statische elektriciteit is, dan kan je er niet veel aan doen.... Alhoewel. Ik heb een metalen strip aan mijn werk-bureau gezet: Ik kreeg forse schokken als ik naar m'n elektronica greep. Met 1M aan aarde en klaar.

Wetenschappelijk aanpakken is hypotheses vormen, voorspellingen doen op basis van de hypotheses en meten of die uitkomen. Dus mijn eerste geopperde hypothese: Metaal capacitief gekoppeld aan een netspanning kan je ontkrachten doordat "aarden via 1M weerstand" niet helpt.

Als het zowel bij kunststof aanrecht als bij metalen pui gebeurt dan is mijn hypothese al onwaarschijnlijk. Blurp's hypothese klinkt dan aannemelijker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nogmaals op blote voeten proberen. Als het dan weg is was het statische electriciteit.
(hopelijk geen aardlek probleem, want dan is testen op blote voeten niet direct aan te raden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@rew: dat is de juiste aanpak. Met een neonlampje spanningzoeker testen. Gaat die na een klein flitsje uit dan is het statische elektriciteit, blijft die aan dan is het capacitieve (of lek) overdracht.