Centrale ventilatie op (dim)-licht schakelen + timer, 2 ruimtes

Beste forumleden,

Bij de verbouwing van onze badkamer wil ik de centrale ventilatie gaan schakelen op het licht. Momenteel is deze nog op vochtsensor. Ik heb veel al wel gevonden maar loop toch nog tegen een aantal zaken aan waar ik graag jullie expertise voor zou willen inroepen.

Het doel:
In de badkamer komt een dimmer voor de verlichting. Zodra deze wordt ingeschakeld zou ik willen dat de ventilatie op hoogstand gaat. Wanneer het licht uit gezet wordt dat de ventilatie nog bijv. 15 min. langer door draait. Daarnaast zou ik hetzelfde principe (maar dan zonder dimmer) voor het toilet willen. Dus ook geschakeld op dezelfde ventilatie-unit en 15 min. door draaien.

Wat weet ik al wel:
1) Dat de 15 min. kan worden geschakeld met een timer relais. Nu weet ik alleen niet of ik hier dus ook een dimmer op kan aansluiten. Ik lees wel over dimmers met een schakel voor bijvoorbeeld de trigger van de relais maar weet niet precies hoe dit werkt/ aangesloten moet worden en welke dimmers hiermee bedoeld worden.

2) Hoe kan ik een "OR" gate voor de timer realiseren (voor het licht van de badkamer en toilet). Ik kon namelijk geen timer relais vinden met twee afzonderlijke triggers. Voor als in beide ruimtes het licht is ingeschakeld, het badkamer licht uitgaat dat pas bij het uitgaan van het licht in het toilet de timer pas start.

Ik hoop dat duidelijk is wat ik probeer te bereiken en dat dit de juiste plek is voor mijn vraag.

Groet,
Collo

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Begrijp ik het goed, je hebt afzonderlijke verlichting in de badkamer en op de WC, maar een gemeenschappelijke afzuigventilator

De dimmer maakt het lastig.

Een hulprelais heb je in elk geval nodig om de twee "schakelaar" op 1 tijdrelais te laten werken.
Je kunt proberen of het met een eenvoudig hulprelais gaat.'Trekt het relais aan bij lage stand van de dimmer.
Lukt het niet, dan met wat electronica een schakelmoment maken.

Nog even na zitten denken.
Je kunt voor je douche ook een gewone lichtschakelaar* gebruiken, en dan een dimmer erachter. Schakelaar binnen handbereik, de dimmer erbuiten.
* Een hulprelais blijft noodzakelijk, maar het kan dan ook met een dubbele wisselschakelaar, een serie wissel, maar dan moet je de 2 knoppen aan elkaar lijmen oid.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 28 januari 2022 13:09:02 (28%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zitten de ventilator box; badkamer en toilet allemaal op dezelfde groep? Als je de badkamer toch gaat verbouwen, zet dan een extra inbouwdoos in de muur. Als de ventilator altijd in de laagste stand draait, is dit meestal wel voldoend voor het toilet.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@Toeternietoe

Het is inderdaad een centrale afzuigunit. Hier heeft vroeger zelfs de keuken op gezeten. Het toilet is een verdieping lager dan de badkamer.

De dimmer achter de schakelaar is top! Had ik nog niet aan gedacht inderdaad.
Ik moet wel bekennen dat ik nog niet goed bekend ben met de verschillende soorten relais die er allemaal zijn. Zou je een voorbeeld kunnen geven van een relais die van twee schakelaars één signaal maakt.

@Hunebedbouwer
Zitten allemaal op een verschillende groep. Momenteel draait de ventilator al op laagste stand. Vindt dit helaas niet voldoende. dus indien mogelijk wil ik deze ook mee schakelen.

Is het trouwens een issue met een relais als het om verschillende groepen gaat?

Is het trouwens een issue met een relais als het om verschillende groepen gaat?

Nee, hoeft geen issue te zijn.
Wel opletten dat je de groepen uit elkaar houd.

Er zijn uitbreidigs printjes te koop voor die box, dan kun je met een draadloze 3 standen schakelaar die je bij de lichtschakelaar plakt de box omschakelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Verondersteld dat alles (WC, Douche en afzuig) op dezelfde groep zitten....
Dan kun je 1 van de 2 schakelaars vervangen door een dubbelwissel of een seriewisselschakelaar.
Let op, je moet er dan wel een hebben met 2x een P aansluiting, dus totaal 6 aansluitklemmen.
Afhankelijk van..... ik weet dat je bij Bush Jaeger de dubbele knop kan vervangen door een enkele knop, dan schakelen beide schakelaars tegelijk. Aan elkaar lijmen kan ook.
Dan heb je verder alleen een tijdrelais (vertraagd afvallen) nodig, en moet je wat bedrading aanpassen.

Met een hulprelais kun je volstaan met gewone (enkelpolige) schakelaars.
Hulprelais zijn er in 1000 uitvoeringen.
Zet je woonplaats in je profiel, ik heb nog wel wat liggen.

Er zijn meer mogelijkheden........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hier kan ik absoluut mee verder. Dan kom ik ongeveer op een onderstaand aansluitschema uit (excuses voor de hoogstwaarschijnlijk foutieve manier van schematiseren). Volgens mij bereik ik hiermee precies wat ik wil.