Zonne panelen , omvormer en batterijen

14 zonnepanelen is leuk als je mag salderen met dat verbruik.

Off grid is bijna onmogelijk in NL. Hoeveel zon heb je de laatste weken gezien? Dan mag je wel een enorm accupakket neerleggen.
En kwa zonnepanelen ook 3x zoveel neerleggen en dan nog heb je in de winter gewoon het net nodig.

Kwa kosten is het zolang je mag salderen in NL gewoon niet financieel rendabel te krijgen.

Met 18kWh per dag als verbruik zul je snel aan een 50-60kWh pakket moeten denken als je een beetje marge wilt. En dat tikt aardig aan, nog los van de rest van de installatie.

Eigen accuopslag wordt pas interessant als salderen eraf is, al dan niet icm piekbelastingstoeslagen en/of variabele stroomtarieven.
Dingen die ik wel verwacht hier in NL, maar dan ben je toch snel 5 jaar verder.

In BE kan het eerder interessant zijn, daar kun je een accupak gebruiken om je piekvermogen laag te houden. Met de komst van de nieuwe capaciteitstarieven in sommige gebieden wordt dat dus een heel andere businesscase.

We willen graag zonnepanelen met een omvormer en daarop batterijen. Maar niet de thuis batterijen die ze nu aanbieden. Dit is veel te duur voor wat ze maar zijn nu.

Er is een reden voor dat dit zo duur is. En er is een reden waarom ali zo goedkoop is. Beide redenen passen waarschijnlijk niet in jouw straatje. In mijn straatjes ook niet. Daarom heb ik 12 zonnepanelen en geen accu's maar maak ik gebruik van de salderingsregeling.

Jij hebt een zeer hoog eigen gebruik. Je krijgt de in jouw sitiuatie benodigde accuvooraad dus nooit vol geladen. Zeker in de winter niet. Afgelopen maand deden mijn panelen maar verdomt weinig en ze liggen de goede kant op vol in de zon. Als er zon is tenminste.

Ik denk dat jouw investering in accu's gewoon weggegooit geld gaat worden. Ik ben best fan van ome ali. Ik haal er best veel weg. Maar serieus te goedkope meuk moet je gewoon niet aan beginnen. Dat wordt denk ik een teleurstelling.

zet zonnepanelen en omvormer, wacht nog even met de accu. die zijn nog veel te duur voor wat het is. laat de prijs eerst maar wat zakken.

wij zijn gezin met 4 waarvan de kindjes 8 en 2 zijn. Vvorig jaar verbruik was 15 000kWh, nu schatten we op 12 000 te zitten.
hier komen 7200Wp zonnepanelen (20X360Wp) in 10-10 verdeling (10 zuidoost en 10 zuidwest om zo veel mogelijk uren zon te hebben).

boiler wordt overdag geladen (11 tot 17h) zodat we savonds om 19h met heet water kunnen douchen (verliest die al de hele dag geen warmte).
zoveel mogelijk overdag gebruiken, en wat we terugleveren, houden we nu geen rekening mee.

binnen een jaar of 2 ga ik ofwel uitzien voor een accu, ofwel een EV auto kopen die de hele dag kan laden met de 'overschot' aan energie.

lifepo zou met 6000 laadbeurten zitten, maar ik denk vooral aan NIMH technology nog, een prius accu heeft 10 000den laadbeurten doordat ze enorm weinig capaciteit gebruiken
https://priuschat.com/threads/understanding-nimh-hypercycles-to-prolon…

LTO voor de toekomst zou met 20-30 000 life cycles zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 januari 2022 14:57:04 schreef go_higher:
...Mijn jaarlijks verbruik zit op ongv 6570 kWh. ( wat redelijk veel is voor een gezin van 3 )

Er is al eens iemand langs geweest van een firma die zonnepanelen installeerd....

Bij een bespaar-actie is dat de verkeerde volgorde. Altijd eerst isoleren, of in jouw geval eerst uitzoeken waarom je verbruik zo belachelijk hoog is. Dat is een verbruik voor elektrische rijders of verwarmers (dan doe je het netjes). Het klinkt mij alsof je dag en nacht een paar PC's aan hebt staan of zo. Of het Playstation nooit uit zet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Alle stroom die je direct gebruikt is winst. Daar heb je geen batterij of saldering voor nodig.

14 panelen leveren max ongeveer 4200 kWh per jaar. Dus lang niet genoeg om je verbruik te dekken. Ik zou heel het dak volleggen, met zoveel panelen als er op passen.

En de batterij zou je misschien kunnen gebruiken om de stroom overdag op te slaan en dan s'avonds te gebruiken, maar dat maakt de installatie wel veel duurder, en dat is voorlopig niet rendabel.

PS
Bij mij bleek de koelkast (20 jaar oud) alleen al goed voor 900 kWh per jaar. Dus toch maar een nieuwe gekocht.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 28 januari 2022 18:54:19 (11%)

Op 28 januari 2022 18:43:51 schreef flipflop:
[...]
Bij een bespaar-actie is dat de verkeerde volgorde. Altijd eerst isoleren, of in jouw geval eerst uitzoeken waarom je verbruik zo belachelijk hoog is. Dat is een verbruik voor elektrische rijders of verwarmers (dan doe je het netjes). Het klinkt mij alsof je dag en nacht een paar PC's aan hebt staan of zo. Of het Playstation nooit uit zet.

Isoleren is reeds gebeurd. Ons gas verbruik is echter heel laag. We zitten wel met elektrische boiler , dan inductieplaat , oven , wasmachine , vaatwas , Amerikaanse frigo , staan diepvriezer. De hoge pieken komen vooral van de boiler , kookplaat , wasmachine , vaatwas.

Op 28 januari 2022 15:14:03 schreef Henk H.:
Jouw verbruik is ca 18 kWh per dag, ik zou eens uitzoeken waar het in zit en hoe het verbruik gespreid is over de dag (in relatie tot de uren waarop zonnepanelen opbrengst hebben). De accu capaciteit afstemmen op het verbruikspatroon en de zonnepanelen.

Investeren in een hele grote accucapaciteit heeft bijvoorbeeld weinig zin als de zonnepanelen de accu's niet vol kunnen houden. Of als het verbruik in de winter hoog is (elektrische verwarming/warmtepomp) en de opbrengst van de panelen beperkt is.

Wij zitten met een 4 persoons huishouden (2 volwassenen, kinderen van 4,5 en 2,5, altijd minimaal 1 volwassene thuis) op ongeveer 2500 kWh per jaar met CV op gas.

Qua accucapaciteit kun je niet rekenen met de nominale capaciteit, als je de accu's regelmatig ontlaadt tot "helemaal leeg" gaan ze niet lang mee.

Heb jij dan zonnepanelen? Want uw verbruik is zo laag?

Op 28 januari 2022 15:52:11 schreef r-p:
Momenteel kunnen accusystemen economisch gezien nog helemaal niet uit (iig in Nederland met salderingsregeling). Wellicht wordt er binnenkort subsidie op gegeven omdat dit waarschijnlijk goedkoper is dan het hele stroomnet op zeer korte termijn geschikt maken voor alle zonnepanelen, maar da's koffiedik kijken. Eneco had al zo'n pilotproject maar zelfs met hun bijdrage was het m.i. nog steeds niet economisch interessant (zij hadden gedeeltelijke controle over het laden/ontladen van de accu om het stroomnet te stabiliseren maar de vergoeding daarvoor was niet eens voldoende om de degradatie van de accu te compenseren iirc).

Waarom wil je eigenlijk aan de accu? Voor ons klimaat werkt het waarschijnlijk prima in de zomer, maar absoluut ontoereikend voor de winter.

Pas een pilot project gezien waar met zonnepanelen en waterstof werd gewerkt waar ze beweerden ook in de winter door te kunnen draaien terwijl ze een waterstoftank hadden die *misschien* 3 dagen voorraad had. Hoe ga je dan de winter doorkomen met een paar bewolkte dagen en een lege waterstof tank?

ik wil eigenlijk een batterij om savonds het piek moment op te vangen. Want de doorsnee werkmens moet overdag werken en dan kook je savonds. Dus dan zouden de batterijen kunnen opladen overdag om savonds daar dan van te gebruiken . Op voorwaarde dat er zon is natuurlijk .

Mijn panelen doen rond de 4000 kwh jaar, daar dek ik mijn verbruik met de salderings regeling mooi mee af en houd meestal een paar 100 kwh over in de +.

Met thuis accu's kun je van maart t/m oktober prima vooruit, de wintermaanden krijg je veel te weinig PV energie binnen om je dag verbruik op te wekken en je accu te laden.

In mijn geval, op winterdagen met bewolking wek ik ongeveer 1 kwh op, mijn dagelijks verbruik in de winter zit ~ 12 kw/dag.

Ik zou mijn systeem dus minimaal 12 x zo groot moeten maken om in de winter nul op de meter te krijgen. In mijn geval moet ik dan dus 34 kw aan pv neer leggen op het dak, dit tezamen met de accu is no heel lang onbetaalbaar/ niet rendabel. De meeste die het nu een huisaccu hebben is meer omdat het kan/ cq hobby.

PS zoveel dak oppervlak heb ik ook niet.

Op 28 januari 2022 19:00:03 schreef go_higher:
..Heb jij dan zonnepanelen? Want uw verbruik is zo laag?

Dat is normaal zou ik zeggen. Dat van jouw is enorm hoog.

Die boiler zal best wat verbruiken (heb je geen CV??). Koelapparatuur ook. Koken valt mee (volgens Google). Zaken als wasmachine en zo mag het probleem niet zijn, dat heeft iedereen, ook wij. En wij zitten ook rond 2500kWh/jaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wasmachine hangt er vanaf hé, ik heb 2 kleine kinderen. de wasmachine draait elke dag.

dingen verwarmen kost ook enorm veel.
ik bekijk mijn boiler (80L) nu al een paar dagen. normaal warmt die snachts op, verliest dan de hele dag warmte en om 19h beginnen we te douchen. om 23h begint die dan weer op te warmen. gemeten verbruik 6.5-7kWh/dag (3daags gemiddelde).

nu werken we anders, die warmt op van 11h tot 17h, verliest maar 2uur warmte voor we gaan douchen. gemeten verbruik 5.5-6kWh (ook 3daags gemiddelde).
dat op jaarbasis komt op een 2200-2500kWh uit, alleen de boiler.

gezin jaarverbruik: 2500-4000kWh
boiler erbij: +2000kWh
dus zo abnormaal hoog zit die niet.

mijn volgende investering wordt een warmtepomp boiler. een 150L (dubbel van wat ik nu heb) zou 8uur opwarmen aan 250W electrisch verbruik. dat is 2kWh/dag of zomaar 1/3de van een gewone. bijkomend dat die in de winter aan 250W gedurende de hele dag zonnepanelen kan opwarmen. ik zou mijn huidige boiler ook willen veranderen zo. bv met een dikke transfo of inverter ertussen zodat die aan 500W opwarmt van 10h tot 17h ( de tijd dat de zon nu schijnt) ipv 1100W gedurende 4-5uur.

ik had het verlies van een boiler al eens berekent over 24h
Boiler temperatuur: 70°C, omgevingstemperatuur 20°C (al is het nu al kouder is het waskot, dus nog erger),
boiler wandoppervlakte 2m² (ruwe schatting).
deltaT = 50°C,
5cm isolatie lambda 0,033, U waarde 0,66.
verlies per uur van 70°C naar omgeving 20°C: 2m² x 50°C x 0,66W/m²K = 66W.
verlies per uur van 40°C naar omgeving 20°C: 2m² x 20°C x 0.66W/m²K = 26W

1)de boiler warmt van 22h savonds tot 3h smorgens. in principe is dus om 3h snachts al op 70°C. boiler staat in het waskot, dus verloren warmte.

we douchen om 19h savonds (4personen).
16uur lang (3h tot 19h) een verlies van 66W: 1,056kWh
20-23h staat die koud te wachten op 40°C: 3h * 26W = 78Wh
totaal verlies 1.134kWh

2) boiler opwarmen 11h tot 17h, die is in principe opgewarmt om 15h.
van 15h tot 19h warmte verlies
4uur x 66W = 0.264kWh
van 20h tot 11h dag erna staat die te wachten op 40°C
15uur x 26W = 0.390kWh
totaal verlies 0.654kWh of DE HELFT aan warmte verliezen.

in praktijk scheelt het bij mij zelf 1kWh per dag, vermoedelijk door koudere omgevingstemperatuur nu.

dan rest de vraag, kan ik dat hoger verbruik financeel nog besparen aan daltarief

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja, ik had die boiler ook al als verdachte aangewezen, wat dat hoge verbruik kan verklaren. En die grote koeling. Maar je ziet dus wel dat een boiler een enorme energieslurper is waarbij je een groot deel vh vermogen gewoon weggooit. Daarom zeg ik, hebben jullie geen CV installaties in BE? Hier in NL heeft bijna niemand meer een elektrische boiler (althans, ik ken niemand die het nog heeft).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 januari 2022 10:30:35 schreef flipflop:
Ja, ik had die boiler ook al als verdachte aangewezen, wat dat hoge verbruik kan verklaren. En die grote koeling. Maar je ziet dus wel dat een boiler een enorme energieslurper is waarbij je een groot deel vh vermogen gewoon weggooit. Daarom zeg ik, hebben jullie geen CV installaties in BE? Hier in NL heeft bijna niemand meer een elektrische boiler (althans, ik ken niemand die het nog heeft).

Ik ken net een aantal installaties waar de CV installatie voor sannitair warm water vervangen is door een elektrische boiler. Dit gebeurde in de periode waar een beperking is opgelegd op het aantal kWh dat je mocht injecteren. (productie en afname moeten op jaarbasis in balans zijn).
Met de uitrol van de "slimme teller" zullen er waarschijnlijk enkelen het hoofd krabben.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Eigenlijk als ik het goed bekijk zou ik dus een hybrid inverter nodig hebben waar 2 strings van zonnepanelen op kunnen en waar je zelf dus 3 of 4 48V 70Ah batterijen kan aan hangen in parallel.

Iemand een idee wie zoiets verkoopt?

Growatt SPF 5000ES als je niet hoeft terug te leveren
https://www.stralendgroen.nl/wp-content/uploads/2021/05/Datasheet_Grow…

1x MPPT tracker, 450V max

of
https://www.mppsolar.com/v3/catalogs/MPI%20HYBRID.pdf
2x MPPT tracker, 500-900V max

De MPP Solars kunnen ook eventueel overschot van PV (als je accu's vol zijn) terugleveren

evelo

Golden Member

Huawei heeft ook wel een leuk modulair hybride systeem.

Op 29 januari 2022 15:42:43 schreef DJSmiley:
Growatt SPF 5000ES als je niet hoeft terug te leveren
https://www.stralendgroen.nl/wp-content/uploads/2021/05/Datasheet_Grow…

1x MPPT tracker, 450V max

of
https://www.mppsolar.com/v3/catalogs/MPI%20HYBRID.pdf
2x MPPT tracker, 500-900V max

De MPP Solars kunnen ook eventueel overschot van PV (als je accu's vol zijn) terugleveren

Die van growatt kan maar max 450v aan. Stel 14 panelen met een spanning rond de 40v is al over de 500v . Dus dat gaat niet echt een goede optie zijn.

Zijn er zo geen winkels of magazijnen waar je binnen kan gaan en info vragen over de produkten? Is is dit meestal te doen bij onlineshops?

In ieder geval bedankt alvast voor de hulp.

Je kan natuurlijk ook 2x7 panelen in serie/parallel doen.

Aantal panelen is toch altijd een keuze/puzzel tussen de beschikbare opties en omvormers.

Winkels of magazijnen.. Ik betwijfel het. Zolang het niet financieel interessant is om dat te doen is er ook niet echt een markt voor.
Online shops: Misschien, maar dit soort dingen zijn toch vaak maatwerk.

Generic info kan men wel geven maar dan houd het op. Sommige shops zullen misschien het tegen betaling doen, waarbij de kosten soms als korting gegeven worden als je het via hun aanschaft.

Deze heeft ook een cursus voor doe-het-zelvers.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/advies-van-de-expert/doe-het-zelf-cursu…

[Bericht gewijzigd door deKees op zaterdag 29 januari 2022 17:44:00 (20%)

Op 29 januari 2022 16:41:06 schreef go_higher:
Zijn er zo geen winkels of magazijnen waar je binnen kan gaan en info vragen over de produkten?

Zonnepanelen worden gezien als "moeten professioneel geinstalleerd worden". Dus "consumer-outlets" zijn er nauwelijks.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Op 29 januari 2022 07:55:41 schreef fcapri:
Wasmachine hangt er vanaf hé, ik heb 2 kleine kinderen. de wasmachine draait elke dag.

dingen verwarmen kost ook enorm veel.
ik bekijk mijn boiler (80L) nu al een paar dagen. normaal warmt die snachts op, verliest dan de hele dag warmte en om 19h beginnen we te douchen. om 23h begint die dan weer op te warmen. gemeten verbruik 6.5-7kWh/dag (3daags gemiddelde).

nu werken we anders, die warmt op van 11h tot 17h, verliest maar 2uur warmte voor we gaan douchen. gemeten verbruik 5.5-6kWh (ook 3daags gemiddelde).
dat op jaarbasis komt op een 2200-2500kWh uit, alleen de boiler.

gezin jaarverbruik: 2500-4000kWh
boiler erbij: +2000kWh
dus zo abnormaal hoog zit die niet.

mijn volgende investering wordt een warmtepomp boiler. een 150L (dubbel van wat ik nu heb) zou 8uur opwarmen aan 250W electrisch verbruik. dat is 2kWh/dag of zomaar 1/3de van een gewone. bijkomend dat die in de winter aan 250W gedurende de hele dag zonnepanelen kan opwarmen. ik zou mijn huidige boiler ook willen veranderen zo. bv met een dikke transfo of inverter ertussen zodat die aan 500W opwarmt van 10h tot 17h ( de tijd dat de zon nu schijnt) ipv 1100W gedurende 4-5uur.

ik had het verlies van een boiler al eens berekent over 24h
Boiler temperatuur: 70°C, omgevingstemperatuur 20°C (al is het nu al kouder is het waskot, dus nog erger),
boiler wandoppervlakte 2m² (ruwe schatting).
deltaT = 50°C,
5cm isolatie lambda 0,033, U waarde 0,66.
verlies per uur van 70°C naar omgeving 20°C: 2m² x 50°C x 0,66W/m²K = 66W.
verlies per uur van 40°C naar omgeving 20°C: 2m² x 20°C x 0.66W/m²K = 26W

1)de boiler warmt van 22h savonds tot 3h smorgens. in principe is dus om 3h snachts al op 70°C. boiler staat in het waskot, dus verloren warmte.

we douchen om 19h savonds (4personen).
16uur lang (3h tot 19h) een verlies van 66W: 1,056kWh
20-23h staat die koud te wachten op 40°C: 3h * 26W = 78Wh
totaal verlies 1.134kWh

2) boiler opwarmen 11h tot 17h, die is in principe opgewarmt om 15h.
van 15h tot 19h warmte verlies
4uur x 66W = 0.264kWh
van 20h tot 11h dag erna staat die te wachten op 40°C
15uur x 26W = 0.390kWh
totaal verlies 0.654kWh of DE HELFT aan warmte verliezen.

in praktijk scheelt het bij mij zelf 1kWh per dag, vermoedelijk door koudere omgevingstemperatuur nu.

dan rest de vraag, kan ik dat hoger verbruik financeel nog besparen aan daltarief

Is dat niet heel veel verbruik voor een boiler van 80L?

Ik heb er eentje van 100L die nu door de cv-ketel op gas gestookt wordt. En als ik dat uitreken dan kom ik op iets van een 8 á 900kWh per jaar uit.

Ik ben aan het kijken om all-electric te gaan met mij woning.
Verwarming met lucht/luchtwarmtepomp en een 2700W element inbouwen in de huidige boiler.

Als ik dat verder uitreken:
1x per dag 100L water opwarmen van 30 graden naar 60 graden(schatting).
Dan komt dit uit op 1,5kWh/dag en duurt dit een 80min.

@evolo
Dat ligt er aan hoeveel water je er elke dag uit trekt.
Met 900 kw van 10 naar 70 graden kun je dit ca 130 keer per jaar doen ( verliezen vergeet ik even)

Ben je met een groot gezin en trek je hem vaker leeg dan bv 320x per jaar zit ik al over de 2200 kwh per jaar.
Zet je hem op 80 graden dan wordt het nog snel veel meer

Op 30 januari 2022 10:45:19 schreef evelo:
[...]

Als ik dat verder uitreken:
1x per dag 100L water opwarmen van 30 graden naar 60 graden(schatting).
Dan komt dit uit op 1,5kWh/dag en duurt dit een 80min.

Ofwel reken ik fout, maar om 100 liter water 30 graden op te warmen kom ik op 3,5kWh. (3Mcal => 12,6MJ = 3,5kWh)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
evelo

Golden Member

Inderdaad, je hebt gelijk, ik heb ergens een rekenfout gemaakt.

Wat denken jullie van deze? Is dit te doen?
Growatt SPH5000 Hybrid Inverter