betaalbare goede stekkerdozen gezocht.

Op 31 januari 2022 09:50:26 schreef Sine:
....of het puntje "betaalbaar" in de titel gehaald wordt ...

Betaalbaar is een rekbaar begrip. Als je genoeg geld hebt is alles betaalbaar.

McAwesome

Golden Member

Op 31 januari 2022 09:50:26 schreef Sine:
Een goede tweede zijn de bekende Kaiser latten

Ik heb er zo een aantal en bij eentje doet de schakelaar zo nu en dan raar. Het lijkt me dat dat het zwakke punt is van veel stekkerdozen.
De Kaiser kan je zo op het eerste zicht wel openschroeven om de schakelaar te vervangen. Dat is bij veel andere stekkerdozen niet het geval.

Sine

Moderator

Ik heb dan ook een gloeiende hekel aan latten met een schakelaar.

Op het werk hadden we zelfs een paar rittal PDU's waar schakelaars in zaten.
Een keer per ongeluk aanraken en je servers gaan plat.
Die heb ik dan ook vakkundig overbrugd.

Ik zoek een goede balans in prijs en kwaliteit.
Ik hoef zeker geen super high end spul ;)
Maar ik wil ook zeker geen goedkope, gevaarlijke rommel.
En dat is nu wat ik probeer uit te zoeken en te vermijden.
Ik heb wel degelijk stekkerdozen die kapot zijn gegaan gehad.
b.v. doordat plastic ging verbrokkelen en zorgde dat er ergens kortsluiting ontstond. loskomende veertjes van kinderbeveiliging die zorgde voor sluiting naar aarde heb ik ook al gehad.
Ik ben ook nogal een dumpsterdiver en stekkerdozen neem ik altijd mee. Niet om te gebruiken maar om open te maken en de kwaliteit te bekijken. Plus de kabel is vaak nog wel in orde of kan in mijn koperkabelbak voor de oud ijzerboer ;)
Met lokaal bedoel ik eigenlijk gewoon een fysieke winkel. Als het kan heeft dat mijn voorkeur. Ik zie graag van te voren wat ik koop. Plus wil liefst lokale economie en kleine winkels steunen i.p.v. grote webwinkels. (Nu is okaphone dat volgens mij niet een grote webwinkel)
En vind ook gemakkelijker dan achteraf naar postkantoor te moeten gaan voor pakketje op te halen. Ik ben toch zelden thuis als de bezorger komt of toch onverwachts weg.
I.v.m. tme. Er speciaal voor rijden zou ik niet doen. Zo ie zo heb ik geen rijbewijs. Maar ik kom wel eens vlak in de buurt van hun in Eindhoven. En dan was het wel gemakkelijk geweest maar dus helaas.
made in China hoeft zeker ansich niet slecht te zijn. Het is vooral wat je ervoor betaald en of er gewoon degelijke controle wordt uitgevoerd op wat je laat maken door de fabrikant/merk. maar helaas is steeds meer spul gewoon oem met een stickertje. Plus wisselt gewoon de inkoop waar het vandaan komt keer tot keer. En dat maakt niet gemakkelijker op om juiste beslissing te maken.
@hubie, die powermanager van voltcraft ziet er tof uit maar waarschijnlijk niet meer te krijgen. Vooral handig met al die aparte schakelaars voor bepaalde doeleinde.
PDU moest ik even opzoeken maar ik snap wat je er mee bedoeld. Dat systeem kan ook zeker handig zijn. Bv met mijn computer test gedeelte van mijn werkhok. Die gebruiken dat soort stekkers. Nadeel is wel dat ik dan losse kabels moet kopen. Maar voor de toekomst zeker overwegen waard. Of ik ze goedkoop ep ebay e.d. zou vertrouwen is een tweede.
Ik heb geen idee hoe men werkt in de "server wereld" maar ik kan me voorstellen dat er daar toch regelmatig preventief dingen vervangen worden en dit soort degelijk materiaal 2de hands word aangeboden. of misschien zelfs wel gewoon "verschroot"
Iemand een idee of dat zo is?
Schakelaars zijn altijd wel een zwak punt ja. Maar voor sommige toepassingen toch wel handig.
Schakelaars op een pdu lijkt me dan inderdaad weer niet zo handig.
Het zal niet de eerste keer zijn dat servers door zoiets stoms plat liggen ;)
Klassiek verhaal wat ik ooit bij een bedrijf hoorde toen we daar een rondleiding kregen was dat er elke donderdag tussen bepaald uur hun servers in de war raakt. Ze waren toen net begonnen met test uitzendingen in hd. (dus dat is al lang geleden :+ ) Verhaal kort verteld, de kuisvrouw kuiste ook netjes alle klavieren _/-\o_ Kwamen ze pas achter na eerst allerlei onderzoeken of er geen software problemen waren.
Moraal van het verhaal, laat geen kuisvrouwen toe in server ruimtes :P
Ik ga eens naar de kaiser stekkerdozen kijken. Die lijken prima binnen mijn budget en doel te vallen.
Wat is goedkoop is natuurlijk een erg ruim begrip. Maar wat is voor mij een goed compromis is waarschijnlijk gemakkelijker.

Sine

Moderator

Dat was ook de standaard vraag als een klant belde met printer problemen, "Is de poetsvrouw soms geweest?". Dan stond het ding offline (die knopjes moeten immers ook schoon) of de IEC stekker lag er naast.

Die PDU's heb ik van marktplaats/ebay, voor weinig.
De bijbehorende IEC-IEC snoeren had ik al met bosjes, bij elke UPS zit een setje aansluitsnoeren, en we hebben nogal wat UPS-jes geplaatst door de tijd ...

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 1 februari 2022 17:01:39 (34%)

Op 31 januari 2022 17:23:26 schreef McAwesome:
[...]

Ik heb er zo een aantal en bij eentje doet de schakelaar zo nu en dan raar. Het lijkt me dat dat het zwakke punt is van veel stekkerdozen.
De Kaiser kan je zo op het eerste zicht wel openschroeven om de schakelaar te vervangen. Dat is bij veel andere stekkerdozen niet het geval.

hoeft niet eens, schroevendraaier onder schakelaar rand zetten en er uit trekken die schakelaar, 2 draden zijn fastons en 2 zijn geschroefde draden op fastons bij kaiser.

had van de week nog een minkels blok geritseld, degelijk ding maar daar waren de bevestiging beugels dan weer slecht van ontworpen. die rack pdu heb ik zat in handen gehad, ook op 3F verdeelde 15 voudige blokken met ingebouwde kWh meter. echter gebruik ik dat toch niet. ik besticker de blokken en stekker met een nummer want anders heb je her en der teveel zoekwerk.

dat uitvallen van apparatuur op gezette tijden heeft me ooit een ups opgeleverd. regelmatig lag de server plat toen, herstarten en het werkte weer een hele tijd. zal de ups wel zijn, want die lag ook uit als dat gebeurde. hop men kocht een nieuwe, en neem de oude maar mee. ding was 3 jaar oud, thuis neergezet en al kijkende door de software bleek er een instelling in te zitten dat elke 2 weken de accu werd getest, en erna uitschakelen. dat was alles dus :P

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 1 februari 2022 18:13:23 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Haha, dat is wel geluk hebben dan. :)

Op 1 februari 2022 16:53:41 schreef brains:
Ik zoek een goede balans in prijs en kwaliteit.
Ik hoef zeker geen super high end spul ;)
Maar ik wil ook zeker geen goedkope, gevaarlijke rommel.

Eigenlijk hoef jij je volgens mij voornamelijk af te vragen wat je moet vermijden, want als ik zo hoor wat voor eisen je hebt voldoet zo een slof van de Ikea ook. Het lijkt er op dat ik de enige ben die er ooit een slechte ervaring mee heeft gehad... O-)

Met lokaal bedoel ik eigenlijk gewoon een fysieke winkel. Als het kan heeft dat mijn voorkeur. Ik zie graag van te voren wat ik koop. Plus wil liefst lokale economie en kleine winkels steunen i.p.v. grote webwinkels. (Nu is okaphone dat volgens mij niet een grote webwinkel)

Oef, als we daar ook al rekening mee moeten houden, dan wordt het moeilijk.

Ik heb geen idee hoe men werkt in de "server wereld" maar ik kan me voorstellen dat er daar toch regelmatig preventief dingen vervangen worden en dit soort degelijk materiaal 2de hands word aangeboden. of misschien zelfs wel gewoon "verschroot"
Iemand een idee of dat zo is?

Meestal ga je dan tegen de issue aan lopen dat het niet lonend voor een bedrijf is om dit soort dingen apart te verkopen. Je betaalt zeker een paar tientjes per uur voor een werknemer, en als die de hele tijd bezig is tweedehands server spul te verkopen aan individuele aanbiedingsjagers dan ga je er op achteruit. Als je een goede deal wil hebben moet je zelf de marktplaats artikelen in de gaten houden.

Op 31 januari 2022 09:50:26 schreef Sine:
Brennenstuhl is inderdaad een duur klinkende naam op materiaal wat de schijn heeft van robuustheid ... mijn ervaringen ermee zijn helaas minder robuust.

Het is in elk geval een ordegrootte beter dan Grundig, waar zelfs het opschrift bedenkelijk is:

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar wat ik zou vinden als ik zo een Brennenstuhl ding open zou slopen, want misschien is de kwaliteit niet super, ze zijn ook niet heel duur en lijken unieke ontwerpen te hebben. Ik heb geen last met de mijne in de keuken die ik oa gebruik voor waterkoker en broodrooster, maar ik zal het laten weten als dat gebeurt.

Sine

Moderator

Op 1 februari 2022 18:09:26 schreef testman:
[...]

Thuis neergezet en al kijkende door de software bleek er een instelling in te zitten dat elke 2 weken de accu werd getest, en erna uitschakelen. dat was alles dus :P

Dan is het een bagger UPS, een zelftest moet zo'n ding overleven. Ook met dooie accu's.
Een UPS die zelf zorgt voor een uitval is de naam UPS niet waard.

En ja ... ik weet dat desktop en zelfs rackmount APC's dat ook doen .... dat zijn dan ook bagger UPS-en. :r

/rant

Op 1 februari 2022 18:33:15 schreef Kruimel:
Het is in elk geval een ordegrootte beter dan Grundig

Dat is ook niet vreemd Grundig bestaat al jaren niet meer, de naam is in handen van een Turkse namenplakkende toko.

maartenbakker

Golden Member

De Turken bouwen veel zelf (Beko/Arselick, Beko Elektronik is hernoemd in Grundig Elektronik dacht ik), het namenplakken doet hun Duitse kantoor geloof ik... Tel uit je winst...

Wat UPS'sen betreft: server die regelmatig maandagochtend 6 uur crashte of instabiel werd. Was ook de UPS, gloednieuw APC. Kennelijk rond die tijd periodieke zelftest. Nooit uitgezocht of het een elektrisch probleem was of omdat het kwam doordat de UPS fysiek bovenop de server stond.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 februari 2022 18:46:07 schreef Sine:
[...]

Dan is het een bagger UPS, een zelftest moet zo'n ding overleven. Ook met dooie accu's.
Een UPS die zelf zorgt voor een uitval is de naam UPS niet waard.

En ja ... ik weet dat desktop en zelfs rackmount APC's dat ook doen .... dat zijn dan ook bagger UPS-en. :r

/.

ding stond ingesteld op 2 wekelijkse full battery test en na die test afsluiten. accu's waren prima, die heb ik nog 8 jaar gehad. puur een instelling in de software. heb er nu die een lcd display heeft waar je alles op uit kunt lezen, maar goed ook want powerchute is niks werkbaars.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dan nog mag dat nooit tot spanningsonderbreking leiden.

In een oude opstelling hadden we enkele tientallen van die kleine krengen, die werden dagelijks op hetzelfde tijdstip getest. Gewoon een korte load test zonder met misschien 1/10e van het vermogen als belasting.

Met een beetje kapotte accu beginnen die dingen te piepen, met een heel slechte accu hoor je nog even 'bliewp', en dan zijn ze uit.
En van 'een beetje slecht' naar 'compeet dood' kan heel snel gaan met SLA-tjes

Ofwel, Prul. Die dingen moeten uitval voorkomen, niet zelf omkiepen, hoe slecht de accu ook is.
APC's probleem is dat ze de accu ook voor de interne voeding gebruiken. Prima als alles nieuw is, maar o wee als de accu's 'zacht' beginnen te worden.

Ik denk, nee .. weet zeker .. dat ik meer uitvallen gezien heb door die crappy UPS-jes dan door werkelijke netuitval.

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 1 februari 2022 22:29:20 schreef Sine:
Dan nog mag dat nooit tot spanningsonderbreking leiden.

In een oude opstelling hadden we enkele tientallen van die kleine krengen, die werden dagelijks op hetzelfde tijdstip getest. Gewoon een korte load test zonder met misschien 1/10e van het vermogen als belasting.

Met een beetje kapotte accu beginnen die dingen te piepen, met een heel slechte accu hoor je nog even 'bliewp', en dan zijn ze uit.
En van 'een beetje slecht' naar 'compeet dood' kan heel snel gaan met SLA-tjes

Ofwel, Prul. Die dingen moeten uitval voorkomen, niet zelf omkiepen, hoe slecht de accu ook is.
APC's probleem is dat ze de accu ook voor de interne voeding gebruiken. Prima als alles nieuw is, maar o wee als de accu's 'zacht' beginnen te worden.

Ik denk, nee .. weet zeker .. dat ik meer uitvallen gezien heb door die crappy UPS-jes dan door werkelijke netuitval.

hier dus wel, je kunt in de software instellen dat ze na de full accu test afsluiten en uitgaan, of aanblijven, of uitgaan en na 20% opladen weer aangaan. ik ken de ups met rotte accu's die na een stroomuitval met een lange piep wegvallen door de rotte accu ( 2 wekelijkse test haalt er eerder rotte accu's uit overigens ) maar dat was hier niet het geval. overigens hebben niet alle apc's dat opstarten uit de accu's, heb er een die vrij jong is nog welke opstart uit de AC ook zonder accu's erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Oja, die starten ook zonder accu's, de oudjes ook overigens, kwestie van '1' knop wat langer vasthouden.

Maar doe dan geen zelftest :P

Het is dat een externe leverancier ze standaard gebruikt in hun systemen, maar bij een volgend vervangingsrondje gaan we toch eens even babbelen over die UPS-jes.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 1 februari 2022 22:55:36 (38%)

Kruimel

Golden Member

Op 29 januari 2022 23:18:39 schreef deKees:
Ik heb hier Brennenstuhl. Te koop bij oa Hornbach.

Best wel degelijk. Kunnen gemakkelijk open. En betaalbaar.
Kinderbeveiliging kun je gemakkelijk verwijderen.

En beschikbaar in allerlei lengtes.

https://www.hornbach.nl/shop/BRENNENSTUHL-Stekkerdoos-Premium-Line-6-v…

Op 1 februari 2022 22:44:08 schreef GerardMonique:
@brains: Hier https://www.circuitsonline.net/aanbod/26430/componenten/stekerblok.htm… een Brennenstuhl in de aanbieding.
MVG Gerard.;)

Op 31 januari 2022 15:38:47 schreef Retiredat55:
Op V&A staat een mooie.

https://www.circuitsonline.net/aanbod/26430/componenten/stekerblok.htm…

Ik geloof dat de consensus was de Brennenstuhl niet het je van het was.

APC UPSsen.. breek me de bek er niet over open.

Heel wat downtime bij klanten gezien doordat juist die UPS besloot de load te droppen. Dat is me vaker overkomen dan een stroomstoring.

En vervolgens met een koevoet je best doen om de accu's eruit te krijgen, want die zijn regelmatig compleet opgezwollen.

Zelf betere ervaringen met Eaton, maar ja, APC is makkelijk bij de distri dus men blijft APC verkopen :(

Turbokeu

Golden Member

Hier op het werk ook allemaal Eaton UPS'en.
Meerdere 9PX5000, 9PX3000 en één 9X1000 voor een andere kleine locatie.
Nog één APC 3kVA die het niet lang meer zal trekken (zijn broertje van een paar maand ouder (7-8jaar oud) is onlangs gedecommissionneerd (detecteerde zelfs zijn accupack niet meer).
Eén Eaton 9PX5000 (6-tal jaar oud) klaagde dat zijn accu's bijna op waren en hebben we in zijn geheel vervangen.

Gelukkig kunnen we dit vervangen meestal live doen, alle fysieke servers/hosts hebben 2 PSU's (één op UPS, één op de no-break).
Alleen qua netwerkinfrastructuur (switches, routers, firewalls e.d.) is het soms ingewikkelder omdat deze maar 1 PSU bezitten (behalve onze Cisco 9000's die onderling al redondant zijn).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

opgezwollen accu's heb ik bij veel merken ups al wel gezien. is gewoon scheef laden, 1 accu word overladen en stookt een cel of wat op. heb weleens gehad dat een apc ups het had begeven, uitgang van de ups deed niks meer, wel voeding, accu's gaven geen error maar niks op de uitgang meer. echter dit heb ik ook al bij een eaton ups gehad, en daar zaten net een maand nieuwe accu's in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

De dag is gekomen:

Op 1 februari 2022 18:33:15 schreef Kruimel:
Toch ben ik wel nieuwsgierig naar wat ik zou vinden als ik zo een Brennenstuhl ding open zou slopen, want misschien is de kwaliteit niet super, ze zijn ook niet heel duur en lijken unieke ontwerpen te hebben. Ik heb geen last met de mijne in de keuken die ik oa gebruik voor waterkoker en broodrooster, maar ik zal het laten weten als dat gebeurt.

Het slachtoffer

Geopend

Contactmechanisme

Schakelaar

Wat mij betreft bevestigt reeds heersende sentiment: niets bijzonders. Ik zie hier geen potentiele problemen in het gebruik, maar er is ook geen sprake van overdimensionering (maar voor 2 tientjes verwacht je dat ook niet natuurlijk). Gekrompen verbindingen zouden misschien leuker zijn geweest, maar alles lijkt vrij aardig vast te zitten.

De schakelaar is wel Chinesium: er staat een niet-bestaande website op vermeld ("www.xhdq.com"). 8)7

Kruimel

Golden Member

Just for kicks heb ik voor €9,99 ook nog even een stekkerdoos van de indeling "kerstsnoer" van Lidl gekocht en geopend:

Op de vloer

Onderkant

Binnenkant

Zonder achterklep

Wederom niets bijzonders, maar ook geen rode vlaggen. Deze zijn lastig, maar wel niet-destructief te openen met een platte schroevendraaier. Bij de Brennenstuhl zaten schroeven die niet zonder uitboren los te krijgen zijn.

Altijd boeiend om volgen dat destructieve onderzoek. Heb deze slingers nog niet tegen gekomen, kan ook niet onmiddellijk op een toepassing komen alwaar ik deze zou gebruiken.

Kruimel

Golden Member

Ow ik heb wel in huizen gewoond waar juist de wand die handig zou zijn geweest om een groot bureau en apparatuur neer te zetten net geen bedrading in de muur had. Dan is zo een ding ideaal: je hebt dan bijvoorbeeld een aansluiting aan de kant van je meet- en soldeerapparatuur, eentje in het midden voor een wand- of leeslamp en eentje voor de computer en randapparatuur en een reserve voor de stofzuiger.

Ik zou dan wel op elk punt weer een stekkerdoos hebben aangesloten, wat vaak wordt afgeraden, maar voor dit soort gebruikers vind ik dat ook een beetje onzinbelemmering (en als je gewoon een 16A automaat hebt vind ik het sowieso een beetje onzin om het te laten).

stekkerdozen in serie aangesloten is een ding wat een 85% van de keuringen wel als punt heeft. standaard op kantoren met bureau's langs elkaar, maar 2 wcd's in de muur. beetje anders leggen maar verder kun je niet veel met wat er al ligt, zit doorgaans amper 500W aan vermogen op.. tenzij je wieland stekkerdozen gebruikt welke je kunt doorkoppelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb er ook 2 in Rosmalen gekocht. Je schuift de WCD's er zo uit als je de zijkant eraf schroeft.

Ik wilde de slof in een 19" serverkast maken en het ding moest net wat korter worden, dus het plan was de schakelaar eruit te halen en de sleeve netjes inkorten. (De schakelaar wilde ik er zowiezo uit hebben want dan kun je de computers niet per ongeluk uitzetten).

Na het losmaken aan een kant viel de schakelaar al spontaan uit elkaar, het rode knopje brak af door het maar "aan te raken".

De interne contructie van de WCD's was wel prima.[/quote]

Op 19 februari 2022 12:23:26 schreef Kruimel:
Deze zijn lastig, maar wel niet-destructief te openen met een platte schroevendraaier. Bij de Brennenstuhl zaten schroeven die niet zonder uitboren los te krijgen zijn.

Die discussie hebben we ook al eens gehad, ik haat die dingen die je niet open kunt maken.
Als je het niet kunt openmaken is dat voor mij een "red flag" dat het troep is want je kunt het niet controleren -> dus links laten liggen.

PS: En niet komen met de smoes dat die dingen niet opengemaakt mogen worden: Kom maar eens met een citaat uit een wet waar dat echt in staat, want ik geloof daar niet in. (NEN1010 is geen wet by the way).

Dit is net als "security by obscurity" is ook een bewijs van onvermogen. Van veel (=lees allemaal) security ICs (TPM) is de spec alleen onder NDA te krijgen. Als hun chip onkraakbaar is waarom zou je dan de spec niet gewoon vrijgeven? Valt toch niks aan te kraken, dat zou ik pas waarderen en, zeker als ik een keuze moet maken, als pluspunt beschouwen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.