Pioneer x-hm76 in rook opgegaan. Hoe kan ik de oorzaak achterhalen?

Er staat aardig wat informatie op het bord, zoals bij de connector of de 1117-3V3 even verderop. Bij het andere IC staat zelfs een type lijkt het, een Ti tps54331DR
Of anders is met een beetje geluk is een label van het powernet achter deze step down te vinden.

Maar allicht is hij helemaal niet kapot, en is het enkel de condensator die in sluiting is gegaan. Het komt voor, en als er dan veel energie is dan gebeurd zoiets.
Hoe een defecte step down zijn ingangscondensator op zou blazen zie ik niet direct.

Het smoorspoeltje L1129 er voor heeft het zwaar gehad en zal open zijn gegaan.

EricP

mét CE

Hoe een defecte step down zijn ingangscondensator op zou blazen zie ik niet direct.

Zoals omschreven: de PCB track als zekering gebruikt. Die C is er af geblazen. Meer niet. Zo lijkt het.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
De condensator die nog heel is er af solderen en kijken of er een waarde onderop genoteerd is?
Als beide C,s parallel aan elkaar geschakeld waren kan ik misschien deze 2 C,s voor 1 grotere radiaal condensator vervangen? verwacht je dat er onder de smoorspoel ook een code staat en kan ik die vervangen voor een ander model?

Eerst de print uitbouwen, witte troep weg en zorgvuldig lezen welke informatie over deze converter te vinden is. Type, in- en uitgangsspanning, evt. componenten er omheen etc.

Er van uit gaande dat de smoorspoel inderdaad onderbroken is zou ik het kapotte spoor even overbruggen en dan met de labvoeding voorzichtig proberen spanning te zetten op de ingang van de converter en kijken of hij op komt. Stel dat toch enkel die C en de smoorspoel het probleem zijn, dan is de grote kunst het niet ingewikkelder te maken dan dat.

De andere C er af kan, maar als de spanning, een in-situ meting en het formaat bekend is zou ik ook wel een gokje durven wagen. De waarde is niet heel kritisch.
De drempel om een goed component los te halen van zo een thermisch lastige print zou voor mij vrij hoog zijn.

Dat er iets onderop zou staan geloof ik niet. Wat is de bron van deze informatie?

EricP

mét CE

Precies wat Aart zegt.

Zoek nou eerst het probleem eens op. Dat zo'n condensator zomaar ploft, is heel erg ongebruikelijk. Ik houd het nog steeds op een switcher waar ellende in zit.

[herhaling]
Vind een nummer van die switcher. Kijk in de datasheet. Heel veel van dit soort werk, zijn gewoon applicaties min of meer letterlijk uit de datasheet getrokken. Heb je al eens gekeken of de hint die Aart je gaf 'passend' is? Als in: als de layout klopt dan ga je naar componentwaarden kijken. Als die ook nog aardig in de buurt zitten en het vermogen wat er uit moet komen past ook... Dan zou het 'm zomaar kunnen zijn.
Als je de boel los hebt, reken dan uit wat de uitgangsspanning zou moeten zijn (misschien kun je het ook uit de silkscreen of een schema afleiden) en zet er met een labvoeding spanning op. Dan zie je snel genoeg of er meer ellende 'achter' zit.
[/herhaling]
Daarna ga je over herstel nadenken. De waarde van die C haal je uit een datasheet (en anders sla je er een mooie slag naar). PCB herstellen. Evt. switcher vervangen.

Gelukkig zitten er op dezelfde PCB nog een paar identieke set-ups, dus voorbeeldmateriaal genoeg.

Ga er maar vanuit dat op de onderkant van die C geen nummer staat. Je kunt 'm er hoogstens af halen om de waarde te meten. Ik zou er denk ik te lui voor zijn.

Ik heb het nummer op de ic gevonden. Het is de nr119e sk682 950t .

Datasheets van de 119e heb ik kunnen vinden maar met de andere cijfers er achter niet.

Is alleen de 1e cijferreeks van belang?

Daarvoor even een (duidelijk) fotootje van het ic plaatsen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De het typenummer van de ic krijg ik niet op de foto. Het is met het blote oog amper te zien . Alleen onder een bepaalde hoek met een vergrootglas en fel licht is het te lezen.

Nr119e sk682 950t

Hier een foto van een schema met een Nr119e (zonder de andere cijferreeks)

https://www.semicon.sanken-ele.co.jp/sk_content/nr119e_ds_en.pdf

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 1 februari 2022 22:33:51 (31%)

Staat toch duidelijk in die datasheet?
Bovenste regel is type, rest is fabricage info (niet van belang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ik nog mis is de bovenste weerstand van de spanningdeler om de uitgangsspanning in te stellen. Hij kan verder weg zitten, maar dat zou ik liever niet doen.
Zitten er mogelijk componenten aan de onderzijde?

Hoi Aart,
Er zitten inderdaad nog componenten aan de onderkant.

EricP

mét CE

Dat zal de rest dan wel zijn.
Heb je nou al eens dat chippie ff los gehaald en gewoon eens gekeken of er leven in komt als je extern voedt? Je weet nu wat het is, er staat vast wel ergens op wat voor een spanning er uit moet komen. Dus namaken is geen punt. Nu alleen de doodsoorzaak nog een keertje vaststellen.

Hoi Eric,
Ik heb geen lab voeding om de ic door te meten.
Het lijkt mij dat door de defecte ic de condensator stuk is gegaan.
Mijn plan was om de ic en condensator en spoel ( L)te vervangen en daarna te testen.
Ik ben automonteur , ik heb hier te weinig apparatuur en kennis om de zaak goed door te meten. De componenten vervangen lukt mij wel. Er is geen hobby elektrotechnicus in mijn omgeving en weggooien is zonde.
Als ik weet wat er op moet ben ik al een eind geholpen.

EricP

mét CE

Aan dat IC ga je niks meten. Gewoon blind vervangen.
Nou ja, de waarde van het Ctje haal je uit de datasheet. Daar staat als ik het me goed herinner 10μF.

Maar... als je niks aan spullen hebt... hoe ga je dit dan repareren? Dat kleine werk is niet moeilijk, maar zonder een redelijke soldeerbout wordt het zeuren en maak je waarschijnlijk alleen maar meer stuk. De tijd dat je bij een auto een eind kwam met 1 schroevendraaier, een combinatie tang en een hamer is ook wel geweest zeg maar :)

Hoi Eric,
Ik heb wel een goede soldeerbout , dat is geen probleem.
Die heb ik destijds aangeschaft voor de versterkers van mijn jukeboxen te repareren.
De ic is in Nederland niet makkelijk te verkrijgen. is daar een alternatief voor of heb je een goed adres voor mij?

PE9SMS

Golden Member

Solderen zal lastig zijn, dat IC heeft een exposed pad onderop.

This signature is intentionally left blank.
EricP

mét CE

Tsja... Ik heb het al een paar keer gezegd. Maar je weigert er in mee te gaan. Dus ik stop er maar mee. Dit soort gedoe... Ik heb helemaal geen spullen, maar ik wil wel wat repareren en dat moet dan met de spullen die ik niet heb... betrek het eens op een auto. Daar snap je wel meteen dat het zonder het juiste gereedschap gewoon niet gaat werken. Ja, er zijn lieden die een waterpomptang pakken omdat ze de passende ringsleutel niet hebben. Het gevolg is voorspelbaar: onherstelbaar gerepareerd.

Als je een klus doet, dat heb je de spulletjes ervoor. Als je die niet hebt, dan koop je ze of je besluit dat de klus niks voor jou is en laat het.

In dat daglicht zie ik het er nog van komen dat er gewoon wat anders naast geknutseld wordt. 'Want dat werkt ook wel'.

Eric,
Ik begrijp je punt. Goed gereedschap is belangrijk.
Ik hoef hem niet per de zelf te repareren maar er is in mijn omgeving simpelweg geen reparateur die het voor mij kan herstellen.vaklui zijn schaars . Dus voor een paar tientjes wil ik zelf een poging wagen. Het apparaat meteen de schroot gooien is de andere optie..

Dat ik een poging waag is mijn zaak . Niet de jouwe.
Het project ligt sowieso stil omdat de ic in Nederland niet te vinden is.

Zoals geschreven denk ik niet dat het IC met zekerheid kapot is. En als dat wel zo zou zijn dan geef ik dat wat er door gevoed wordt weinig kan om het overleefd te hebben. Alvorens moeite te doen om het te vervangen zou ik dan eerst op de labvoeding testen of alles er achter nog wel werkt.
Er zit een prachtige ferrietkraal aan de uitgang om dat te doen. En test vooral ook de diode.

De beide weerstanden in serie onderop de print stellen vermoedelijk de uitgangsspanning van deze step down in. Zie de datasheet. Ze zijn op de foto net niet leesbaar, maar volgens mij zie ik 512 (5k1) en nogwat. Als de uitgangsspanning bekend is kan er getest worden, op de wijze zoals beschreven.
Overigens kan dat ook zonder dat de spanning bekend is, als hij bij de test stabiliseerd op een gebruikelijke voedingsspanning (1,8 V, 3,3 V 5 V, 12 V etc.) dan zou ik het wel geloven:
Print repareren, nieuwe C 10 uF/ 50V/X7R en een min of meer willekeurige ferrietkraal in het juiste formaat er op en gaan.

Er is niets mis met een wilde poging, maar de kans op reparatie blijkt dan zeer klein. Dat heeft ook mijn belangstelling verder niet.
Ik waardeer het wel dat u er open over bent.

Verder is het al snel einde oefening, het blijft moderne consumentenrommel. Het zit al een beetje in de naam ;)

[edit]
Ik zie dat ik wat posts over het hoofd heb gezien, waarvoor excuses. Zonder labvoeding en ander gebruikelijk gereedschap wordt het lastig.

Als u een echt ruige poging wilt doen verbind dan gewoon het onderbroken spoor en de kraal door met een draadje en kijk of het werkt. Dit dus op basis van de hypothese dat het probleem enkel de ontplofte c was.
Zo ja: mazzel. Meer rook: Pech. Maar slechts een minimale hoeveelheid tijd en geld verspild.

Je kunt ook altijd even een oproepje doen bij vraag en aanbod of er iemand bij jou in de buurt is die je kan helpen met bijvoorbeeld een voeding. Chipje is nog wel te krijgen, maar wat lastiger voor de particulier.

Thevel

Golden Member

Op 3 februari 2022 11:23:40 schreef Flyer2008:
Chipje is nog wel te krijgen, maar wat lastiger voor de particulier.

Of je moet de hoofdprijs betalen...

Ik vrees er voor, dit wordt KAPOT herstellen als ik dit doorlees... |:(

Misschien een optie om er iemand bij te halen met meer kennis van zaken, en je even kan helpen?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 3 februari 2022 14:40:55 (41%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heb laatst eenzelfde fout gehad in een ander merk.
Er bleek sluiting te hebben gezeten in de defekte elco.
Je kunt het beste de print eerst goed reinigen en daarna
de weerstand meten tegenover massa van de voedingpen van
het IC.Blijkt deze hoog genoeg dan is deze verm.nog heel
en kun je wat Aart voorstelt uitvoeren.
De moed niet te vlug laten zakken is mijn advies.

succes..... An3s

Zag dat je automonteur bent en dan heb je misschien wel een
afgedankte autosleutel met afst.bed. voor slotbediening.
Hierin zitten meestal ook van die kleine sm.spoeltjes als L112
Deze kun je wel hiervoor gebruiken,en C1084 & C1093 zullen
waarschijnlijk nog wel heel zijn.
And