Besam deuren - probleem

Hallo allemaal,

Ik heb net een oud winkelpand gehuurd. En deze heeft 2 elektrische schuif/vouw deuren die niet werken.

Nu denk ik dat er een kabel los is gekomen waardoor deze niet werkt.

Op de foto kunnen jullie zien wat er los is en ik denk dat deze op het pinnetje vast gesoldeerd moet worden en dan testen of de deuren werkt? Maar kan dit wel of is dat gevaarlijk?

Hier dus even de foto’s:

Hoop dat iemand hier bij kan helpen.

Groetjes,

Pepijn

Sine

Moderator

Dat heeft een erg hoog "is er later bijgeklust" gehalte.

Maar zonder enige verdere info gok ik dat die losse draden niet op dat loze pennetje thuishoren.

Op 1 februari 2022 15:10:08 schreef Sine:
Dat heeft een erg hoog "is er later bijgeklust" gehalte.

Maar zonder enige verdere info gok ik dat die losse draden niet op dat loze pennetje thuishoren.

Ik heb echt geen idee. Je ziet wel dat het soldeerpunt los is gekomen. Vandaar dat ik dat denk.

En als ik nu de stekker erin steek dan doet hij helemaal niks.

Tips?

EricP

mét CE

"Eigenaar, de deur doet het niet!. Doe eens fixen!" lijkt me een hele aardige.

Op 1 februari 2022 15:48:49 schreef EricP:
"Eigenaar, de deur doet het niet!. Doe eens fixen!" lijkt me een hele aardige.

Ja al geprobeerd. Maar helaas… alles zelf oplossen.

Zoals Sine zegt is hier een klusser aan het werk geweest...
Een knap stukje knoeiwerk.

Je kan het altijd proberen, maar op eigen risico. Ik zou er een technieker bijhalen voordat er iets in de fik staat. Dan ben je zeker en moet je aan niets meer denken.

Er zal ergens wel een relais op een print zitten. Die hebben ze overbrugt blijkbaar met een extern relais, misschien omdat ze het juiste type niet hadden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 1 februari 2022 17:38:20 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Uit de foto leid ik af dat die gele en zwarte draad aan de voorste (vanuit de foto gezien) pin van dat relais moeten zitten.

Het is duidelijk zichtbaar dat eraan gesoldeerd is geweest en aan de andere pinnen niet.

Het relais is duidelijk een wisselcontact. Dus kan de deur nu nog maar 1 richting uit. Er moet nog een 2e relais of schakelaar zijn voor aan/uit. Er zitten eindschakelaars op de deuren?

Zo'n relais zou ik trouwens in een voetje zetten in plaats van te solderen.

Je weet trouwens niet zeker of hij wel gewerkt heeft met dat relais. Leg vast zekeringen klaar...

Netherlands:
Besam Nederland BV,
Postbus 8155
6710 AD Ede
Tel: +31 318 69 89 69
Fax: +31 318 63 83 46
info@besam.nl

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Op 1 februari 2022 15:33:44 schreef The-Hoff:
[...]

Ik heb echt geen idee. Je ziet wel dat het soldeerpunt los is gekomen. Vandaar dat ik dat denk.

En als ik nu de stekker erin steek dan doet hij helemaal niks.

Tips?

Daar is ooit aan gebakken, dat wel. Maar ik denk niet dat die draden daar gezeten hebben.

Op 1 februari 2022 17:28:33 schreef CrossFireX:
Zoals Sine zegt is hier een klusser aan het werk geweest...
Een knap stukje knoeiwerk.

Zo ver wil ik niet gaan, de verbindingen zijn gekrimpkousd en de rest is niet heel zichtbaar.
Of het spoeltje wordt gestuurd door de deur en gaat naar iets anders toe. Of andersom.

Ik denk eerder andersom overigens, die telefoonkabel vertrekt naar iets wat niet bij de deur hoort.
Telefooncentrale (deur opener) Bandmeldcentrale? Alarm? Iets in die richting.

of een deurkeuze knop die verkeerd staat nu. deur open, sluiswerking, deur alleen van binnenuit open enz. die knop zit ook wel ooit waar de balie stond of langs de deur zelf, in de meterkast enz.

de draden op dat relais doen niks zo, rood en blauw doen geen moer als deze op een contact zonder weggaande draad zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 1 februari 2022 19:13:16 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het enige wat je kunt proberen is die gele en zwarte draad op het buitenste (rechts voor op de foto) te solderen. Daar heeft wat aangezeten.

Geen garantie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 februari 2022 15:33:44 schreef The-Hoff:
[...]

Ik heb echt geen idee. Je ziet wel dat het soldeerpunt los is gekomen. Vandaar dat ik dat denk.

En als ik nu de stekker erin steek dan doet hij helemaal niks.

Tips?

Om te beginnen, heeft je stopcontact spanning?
Heb je al enige afstandsbediening of sleutelschakelaars gevonden? Je moet de deur immers kunnen bedienen, buiten of binnen sensor uitschakelen en geheel dicht of open.
Anders wil ik graag een keer winkelen als je er niet bent :D ;)

Dat draadje geel zwart is duidelijk doorverbonden zo en heeft misschien ooit 'ergens' aangezeten maar dat kan net zo goed een relais zijn wat iemand ergens uitgeplukt heeft. Ze zijn ook veel langer dan de draadjes die wel aan het relais zitten.

Weet je zeker dat dit van de deuren is? Het kan ook van een belinstallatie zijn, of een blokslot die de deur vergrendeld en of het alarm schakelt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 3 februari 2022 10:16:27 schreef Hunebedbouwer:
Weet je zeker dat dit van de deuren is? Het kan ook van een belinstallatie zijn, of een blokslot die de deur vergrendeld en of het alarm schakelt.

Ik ben even verder gaan zoeken en heb een schakelknop gevonden om de deuren te openen/sluiten.
Ook een knop om de deur te openen met de hand. En een slot om de deur vanuit buiten te openen.

In de bijlage enkele foto’s.

Op 1 februari 2022 16:28:28 schreef The-Hoff:
[...]

Ja al geprobeerd. Maar helaas… alles zelf oplossen.

Als ik je foto's zie lijkt me dit niet simpel op te lossen. Uitzoeken hoe het zit, hoe het zou moeten werken, of je alles hebt, of het nog werkt, gaat veel tijd kosten. Ik raad je aan met je verhaal, je huurcontract en je foto's naar een advocaat te gaan voor een eerste, gratis, gesprek. Desnoods doe je dat nog een keer bij een andere advocaat. Vandaar kun je je verdere plan trekken.

Ik denk dat er ook nog een schakelklok op zit , zodat als de sleutel schakelaar losgedraaid word in de nacht men zo naar binnen kan lopen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
RAAF12

Golden Member

Of de motor opzoeken die de deuren laat openen en sluiten. Foto maken en hier plaatsen. Dan zal je voldoende antwoorden krijgen hoe de sturing werkt.
Eventueel maak je er een eigenbouw project van. Ik neem aan dat je nu via een andere deur het pand binnenkomt :-)

Ik zie op de sleutelschakelaar een bruin en witte draad.
Op de andere foto's zie ik die niet terug, dat suggereert dat er ergens nog wat tussen zit.
Zoek en gij zult vinden.

Ik denk ,dat wordt geschakeld door een binnen sensor die zowel een bel als de deur schakelt. Waarbij de deur of de bel via een spannigsvrij contact loopt en de spoel parallel met de ander.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op het relais zit een 4 aderige grijze kabel waarvan de gele en groene draad om de mantel zijn gedraaid. De rode en blauwe draad hiervan zitten op de spoel van het relais.
Op een maakcontact van het relais zitten ook een rode en blauwe draad.
Dit is waarschijnlijk een maakpuls via een losse voeding om de deur te openen. Misschien komt deze van de schakelaar met het sleutelsymbol er op.

De sleutelschakelaar zal dienen om de deur van buiten handmatig te openen.
Of het is een contact om de deur van buiten te vergrendelen/ontgrendelen.

Als je bovenpo de kap van de schuifdeur openmaakt dan kom je een centrale bedienunit tegen waarop alle draden samenkomen. Hier staan soms symbolen bij en als je geluk hebt ook een los velletje met verklaring van alle aansluitingen.
Als je dit vind en dit is duidelijk genoeg kun je ver komen. Lukt dit niet dan zou ik Besam bellen voor assistentie door een monteur. Het zal iets kosten maar anders wordt het lastig.

RAAF12

Golden Member

Er is ook zat te vinden met Google over dat soort deuren, vooral als je het type weet. Maar met die nog te plaatsen foto van het binnenwerk kan al veel info opleveren. Ik weet niet of de originele vragensteller bij de tijd is.
Maar ik ben wel eens dat gebreken vóór het tekenen van het huurcontract moet worden vermeld. Zo niet, dan is het een onbetrouwbare partij.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 10 februari 2022 18:40:25 (22%)

Of de verhuurder wat te verwijten valt, is maar de vraag. Het is helemaal afhankelijk van de afspraken die zijn gemaakt.

Het gaat hier ook om winkelruimte en commercieel vastgoed is wat anders dan woonruimte. Het is heel gebruikelijk om bijvoorbeeld casco te verhuren en/of het onderhoud en reparaties van installaties bij de huurder te leggen.

Pepijn,

Heb je foto's van de aandrijving wellicht kan ik je helpen :)

Groet,Marcel