Denon DCD-1500AE cd/dvd-speler

Hallo,
Ik zit hier te kijken naar een Denon DCD-1500AE die ongeveer de helft van de cd's niet meer leest, en in eerste instantie lijkt het erop dat de laserunit aan vervanging toe is: de spindelmotor maakt bij 'verkeerde' cd's slechts hele korte schokjes, en komt niet op toeren, wat naar mijn ervaring duidt op een halfblinde pick-up. Bij goed herkende cd's gaat het ook vaak pas goed na een of twee afgebroken scanpogingen.

Toch zijn er wat rare dingetjes:
- Als ik tijdens het laden/scannen het draaipunt van de spindelmagneet (en daarmee feitelijk het hele loopwerk) iets omlaag druk met een plat gereedschap, worden ALLE cd's ineens wel goed herkend, en wel in één keer. En nee, er is niks mis met die spindelmagneet zelf, en de cd slipt ook niet.
- Wanneer een 'foute' cd na het trucje met aandrukken eenmaal herkend is, speelt het ding verder probleemloos, compleet met stoppen/pauzeren en trackwissel, zonder enige hapering. Het lijkt dus alleen mis te gaan met laden & scannen.
- Er is geen zichtbaar verschil tussen de cd's die wel en niet meteen worden herkend. (Bij een blinde laserunit zijn het vaak gebrande cd's die als eerste misgaan, maar dat gebeurt hier niet.)
- Veel van de SMD-elco's op het digitale bord onder het loopwerk lijken wel wat minder te zijn geworden; zo zijn er diverse exemplaren van 22uF met een ESR > 10 ohm. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Ik snap dan echter niet waarom het mechanisch aandrukken van het loopwerk erboven verschil zou uitmaken. Het digitale bord wordt hierdoor niet beïnvloed.

Voordat ik nu 30 stuks SMD-elco ga vervangen leek het me een goed idee om toch eerst even hier na te vragen of iemand hier nog inzichten of ervaringen had.
En is het dan aan te raden om er keramische condensatoren op te zetten?

Alvast dank voor tips!

Slijtage in de bewegende delen van het loopwerk?

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Inderdaad vergeten te vermelden: nee, het loopwerk lijkt mechanisch in prima staat; de geleiders van de laserunit zijn niet drooggelopen en glijden soepel, de tandwieltjes zijn in orde en ook de spindel blijft lang nadraaien wanneer ik de stroom uitzet tijdens afspelen.

Ik heb ooit in een CD600 van Philips een ringetje om de bovenzijde van het aandruk wieltje ( magneet ) gelegd omdat dat wat excentrisch draaide.
Verder nooit geen probleem meer gehad. Bi jou kan dat ook helpen omdat het met de hand aandrukken helpt.

Guus@Sint-Michielsgestel

[check] .... Mnee, de aandrukmagneet op de spindel draait niet excentrisch. Bovendien zou je dan niet alleen bij het laden problemen verwachten.

Ik denk dat ik sowieso maar even die rotte elco's van 22uF/6,3V ga vervangen, want 10-20 ohm ESR is echt veel te hoog. Wellicht zit hierdoor de stabiliteit van de controller bij het scannen net op het randje als gevolg van maximaal stroomverbruik, en zorgt mechanisch aandrukken voor een klein beetje extra marge in bijvoorbeeld de focussering waardoor de spanning wat beter intact blijft.

Dank voor het meedenken tot dusver! Wordt vervolgd ...

Helaas, het vervangen van de slechte elco's heeft geen verbetering gebracht, en de eigenaar vindt het de moeite en kosten niet waard om er nog eens tientallen euro's voor een nieuwe laserunit achteraan te gooien (wat niet eens met zekerheid de oorzaak is); het ding is ook al bijna 20 jaar oud.

Dus een gevalletje jammer. Dank aan iedereen die erover heeft meegedacht!