Dat is inderdaad ook een oorzaak. Een ruime woning met ruimte voor een werkplaats en een verzameling van het een of ander, is tegenwoordig volkomen onbetaalbaar om te kopen of huren, voor mensen die (nog) niet samenwonen.
Veel nieuwe flats hebben niet eens een eigen berging in de kelder, maar alleen een gemeenschappelijk fietsenhok. Dus je kan ook niet je voorraad onderdelen daar buiten het zicht kwijt, of daar een klein werkplaatsje neerzetten.
Ik weet er zelf alles van, op een studentenkamer gezeten en daarna in een studio gewoond - dat hakt keihard in op de mogelijkheden die je hebt. Het heeft ook daadwerkelijk een nadelige invloed gehad op mijn geestelijke gezondheid. Elektronica is een creatieve hobby, en als je je ei niet kwijt kunt gaat dat vroeger of later fout.
Het ligt dan voor de hand om over te schakelen op digitale zaken waarmee je met één ontwikkelbordje aardig wat kan doen.
Des te kwader word ik als mensen zomaar gaan lopen zeiken op "De Jeugd", dat ze geen interesse hebben in de grote apparatuur en ruimte-intensieve hobby's die vroeger zeer populair waren, zoals radio's verzamelen of sleutelen aan oldtimer auto's.
Ik heb nog geluk dat mijn ouders toestaan dat ik veel spullen in hun huis op sla, maar daar had ik dus niets aan toen ik er 200km vandaan woonde.
Er bestaan wel makerspaces enzo, maar dat vereist weer dat je na een werkdag wéér van huis moet gaan, terwijl je zeker als je alleen woont, al meerdere keren per week na 't werk boodschappen moet doen...