Einde Radiovlooienmarkt Rosmalen?

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 november 2022 20:04:51 schreef Ledlover:
[...]

Bullshit. Heeft verder geen uitleg nodig, buiten dat mensen met deze insteek een van de grote oorzaken zijn, waarom jonge mensen niet in de voetstappen van oudere hobbyisten treden.

Wat denk je als je in een tiny house van <30m2 moet leven. Dan is er bijna nog maar één hobby mogelijk: de kroeg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Dat is inderdaad ook een oorzaak. Een ruime woning met ruimte voor een werkplaats en een verzameling van het een of ander, is tegenwoordig volkomen onbetaalbaar om te kopen of huren, voor mensen die (nog) niet samenwonen.

Veel nieuwe flats hebben niet eens een eigen berging in de kelder, maar alleen een gemeenschappelijk fietsenhok. Dus je kan ook niet je voorraad onderdelen daar buiten het zicht kwijt, of daar een klein werkplaatsje neerzetten.

Ik weet er zelf alles van, op een studentenkamer gezeten en daarna in een studio gewoond - dat hakt keihard in op de mogelijkheden die je hebt. Het heeft ook daadwerkelijk een nadelige invloed gehad op mijn geestelijke gezondheid. Elektronica is een creatieve hobby, en als je je ei niet kwijt kunt gaat dat vroeger of later fout.

Het ligt dan voor de hand om over te schakelen op digitale zaken waarmee je met één ontwikkelbordje aardig wat kan doen.

Des te kwader word ik als mensen zomaar gaan lopen zeiken op "De Jeugd", dat ze geen interesse hebben in de grote apparatuur en ruimte-intensieve hobby's die vroeger zeer populair waren, zoals radio's verzamelen of sleutelen aan oldtimer auto's.
Ik heb nog geluk dat mijn ouders toestaan dat ik veel spullen in hun huis op sla, maar daar had ik dus niets aan toen ik er 200km vandaan woonde.

Er bestaan wel makerspaces enzo, maar dat vereist weer dat je na een werkdag wéér van huis moet gaan, terwijl je zeker als je alleen woont, al meerdere keren per week na 't werk boodschappen moet doen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hm, de eerdere ergernis wordt hiermee al heel wat begrijpelijker.
Ja, de lage landen zitten stevig volgebouwd, dat is zeker zo, het is niet zomaar dat ik daar ben weggetrokken - maar toegegeven, dat is een luxe die men zich moet kunnen permitteren. Wees maar gerust dat ik me heel wat heb ontzegd om deze stap toch maar te kunnen zetten!

Maar voor wat betreft de jongeren met belangstelling (en die zullen er zeker zijn, of zouden er kunnen zijn): makerspaces vereisen inderdaad alweer een verplaatsing - maar op middelbare en hogescholen is er vandaag toch meestal een stevig aanbod aan extraklassen buiten het curriculum, en/of hobbygroepen? Voor dertigers die een carriere en gezin aan het opbouwen zijn en dan nog proberen een eigen woning te bemachtigen zal er niet veel energie overblijven, maar dat is nmbm van alle tijden, ik heb het zelf zeker ook meegemaakt enkele decennia geleden.

Enne, voor die boodschappen volstaan voor mij twee rondjes per week ruimschoots, het zou zelfs met eentje kunnen misschien, mits nauwkeuriger plannen. Maar die boodschappenrondjes vallen best te combineren met andere activiteiten, zoals bv. bezoek aan de makerspace of de sportclub of de kunstenacademie of wat dan ook. Maar nu gaan we wel ver weg van de elektronica...

Tidak Ada

Golden Member

Andere oorzaken kunnen zijn dat je te veel spullen hebt waardoor je je kont niet meer kan keren of dat je door lichamelijke gebreken niet meer kunt doen wat je wilt *), maar dat laatste geldt natuurlijk niet voor die dat jeugd....

*) De belangstelling blijft, maar de frustratie groeit :'( 8)7

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 25 november 2022 17:21:21 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
revado

Honourable Member

Op 22 november 2022 10:48:11 schreef Tidak Ada:

Is dat soms een oud pand van Lensvelt of Hus?

Inderdaad van Hus geweest, in 1987 gesloten en nu een mooi evenementencomplex.
regelmatig zijn er vlooienmarkten en congressen.
Voor mij op 15 minuten rijden :)

SIMUL

Special Member

Hier in Belgie is het net zo , elektronica handelaren verdwijnen als sneeuw voor de zon . Enkel hier in mijn buurt nog Gotron in Gent , en dan moet je daar nog geraken met de auto met al die verkeerd vrije zones . Maar het is inderdaad zo dat de jonge mensen geen ruimte meer hebben voor techniek ,ik heb hier nog een zolder die vol ligt met spullen , ben 72 jaar . Ik pruts nog zeer graag aan alles en nog wat of knutsel iets in elkaar .
Onze generatie van electronica hobbyisten is aan het uitsterven .
Jonge technici hebben andere zaken waar ze het druk mee hebben . Gelukkig is hier voor mij althans nog Circuits. Online voor raad te krijgen .
Ik geef het nog niet op zolang mijn gezondheid het toelaat . En na mij alles naar het container park.
Dat was het een beetje

Ik vind het vreemd profetisch hoe mijn topic het einde van de markt in Rosmalen voorspeld heeft https://i.fok.nl/s/emo.gif

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
maartenbakker

Special Member

Op 27 november 2022 17:48:51 schreef SIMUL:
Hier in Belgie is het net zo , elektronica handelaren verdwijnen als sneeuw voor de zon . Enkel hier in mijn buurt nog Gotron in Gent , en dan moet je daar nog geraken met de auto met al die verkeerd vrije zones . Maar het is inderdaad zo dat de jonge mensen geen ruimte meer hebben voor techniek ,ik heb hier nog een zolder die vol ligt met spullen , ben 72 jaar . Ik pruts nog zeer graag aan alles en nog wat of knutsel iets in elkaar .
Onze generatie van electronica hobbyisten is aan het uitsterven .
Jonge technici hebben andere zaken waar ze het druk mee hebben . Gelukkig is hier voor mij althans nog Circuits. Online voor raad te krijgen .
Ik geef het nog niet op zolang mijn gezondheid het toelaat . En na mij alles naar het container park.
Dat was het een beetje

Dat laatste kan best zonde zijn, meestal zit er wel ergens iets historisch interessants, bruikbaars of verkoopbaars tussen...

Hoe dan ook, als mensen zelf weinig ruimte hebben, dan springen als het goed is de handelaren in het gat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 27 november 2022 20:25:33 (66%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 november 2022 20:24:50 schreef maartenbakker:
[...]
Dat laatste kan best zonde zijn, meestal zit er wel ergens iets historisch interessants, bruikbaars of verkoopbaars tussen...

Hoe dan ook, als mensen zelf weinig ruimte hebben, dan springen als het goed is de handelaren in het gat.

Zonde of niet maar je wordt er wel toe gedwongen.

Een kennis van mij heeft oude scoopjes en echte oude bakelieten meters en div op zolder liggen, omdat de kinderen van de overleden persoon het weg wilde gooien.

Ik heb hier op vraag en aanbod 4 advertententies geplaatst maar 0 reacties.

Dan snap ik sommige wel als ze het op gegeven moment wegkieperen.

Nostalgie of niet.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Special Member

Best kans dat je ze op Rosmalen zo kwijt was geweest...

Het is soms ook een kwestie van de weg kennen of vinden. Oude scopejes die niet meer zo geschikt zijn voor alledaagse metingen, zijn nog interessant om klokken mee te bouwen bijvoorbeeld. Bakelieten meters zijn vast ook wel mensen voor... Maar het is maar net dat iemand het zoekt.

O.a. daarom heb ik een webshop, dan hoef ik niet met alles te leuren, maar kan gewoon rustig afwachten tot iemand iets zoekt. Natuurlijk moet je ook dan zo nu en dan voorraad afvoeren, maar vooralsnog is wat ik afvoer ook wel echt afval - en dan gaat het alsnog naar de schroothandelaar. Ook moet je zorgen dat je aanbod interessant blijft, dus tijdens het rustig afwachten ook weer nieuwe spulletjes zoeken. Op mijn beurt neem ik weer dingen over die bij andere (o.a. winkels) te lang liggen - nu meestal New Old Stock, maar dat kan op sommige gebieden nog wel verschuiven.

Bij een verzamelaar is het natuurlijk altijd handig als hij zijn hobby met iemand in zijn omgeving deelt. Gisteren is Theo Okkinga veel te vroeg overleden, maar hij heeft een zoon met wie hij de hobby samen bezigde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 27 november 2022 21:30:58 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
SIMUL

Special Member

Van dat container perk dat meende ik niet zo , maar een feit is alles is zo gedigitaliseerd en goedkoop geworden veel kleiner dat jonge hobbyisten daar echt geen interesse meer in hebben .Ik heb vele jaren in scholen in de jury jgezeten en als ik vroeg telkens welk hobby ze hadden en dan was er nooit geen elektronica bij .
Er zijn nog mensen bezig van leeftijd van 60 - 70 jaar die echt als hobby elektronica hebben in zijn puurste vorm .
Wat betreft het bezit van meettoestellen alles zit tegenwoordig als software te installeren bij een laptop .
Maar er zijn nog jongere hoor en die hebben dat gezien van hun pa hoe boeiend electronica wel is .
Maarja , ik geniet nog dagelijks van techniek en hopelijk kan ik dat nog een paar jaren verder doen als 72 jarige .ik heb een zolder vol , audio , video , printen en vele onderdelen , zelf Arduino en andere programmeer software .
En inderdaad ik ga soms ( nu met de Corona lag het 2 jaar stil ) naar Markerspace en daar kan men nog eens praten over lang vervlogen tijd en de evolutie van hoe het toen en nu is . Waar wij toen begonnen in de tijd van buizen techniek .
Maar site zoals deze zijn een grote hulp om zaken te vragen of iets te beantwoorden .
Waarvoor een grote dank

Op 27 november 2022 21:25:25 schreef maartenbakker:
Best kans dat je ze op Rosmalen zo kwijt was geweest...

Bij een verzamelaar is het natuurlijk altijd handig als hij zijn hobby met iemand in zijn omgeving deelt. Gisteren is Theo Okkinga veel te vroeg overleden, maar hij heeft een zoon met wie hij de hobby samen bezigde.

theo okkinga uit limburg? als dat dezelfde theo is als ik vroeger vaker heb gezien. die spaarde veel, oa radiobuizen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Klopt. Grote man, snor. Spaarde ook (buizen)televisies. Laatste tijd meer militaire communicatiespullen. Vroeger bij Océ gewerkt. Altijd aardig. Hij was pas ergens achterin in de 60.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 28 november 2022 00:25:47 (29%)

Op 28 november 2022 00:22:18 schreef maartenbakker:
Klopt. Grote man, snor. Vroeger bij Océ gewerkt. Altijd aardig. Hij was pas ergens achterin in de 60.

die ken ik wel, was een collega van mn pa lang geleden. ook weleens bij hem thuis geweest, jaar of 30 geleden. die had pas een volle zolder.

revado

Honourable Member

Ik hoorde het vandaag, Theo kende ik heel goed.
Veel te vroeg heengegaan.
Een radio liefhebber in hart en nieren!
Ik wens zijn zoon Ronald veel sterkte toe, ze deden alles met de gezamenlijke hobby altijd samen.

dijkmane

Golden Member

Op 28 november 2022 00:22:18 schreef maartenbakker:
Klopt. Grote man, snor. Spaarde ook (buizen)televisies. Laatste tijd meer militaire communicatiespullen. Vroeger bij Océ gewerkt. Altijd aardig. Hij was pas ergens achterin in de 60.

Vroeger bij Canon gewerkt, daar ken ik hem nog van. Na de overname van Oce is hij rond 2015 vervroegd weggegaan.
hij was van okt 1955

In no Sense, Nonsense

Op 28 november 2022 21:14:53 schreef dijkmane:
[...]

Vroeger bij Canon gewerkt, daar ken ik hem nog van. Na de overname van Oce is hij rond 2015 vervroegd weggegaan.
hij was van okt 1955

klopt, destijds werkte theo bij Canon, zeker sinds begin jaren 80. veel van de hobbyelektronica toen ik nog thuis woonde in pa zn hobbyhoek had theo geregeld. kratten vol kapotte printen uit copiers heb ik afgesoldeerd, heb er van de week nog transistoren van in mn handen gehad.

Hum, interessant. Is CO er ook aanwezig toevallig?

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Zal zo kort tevoren geen plaats meer hebben voor CO :'(

Even in t'Harde geweest, volle zaal, veel standhouders en veel bezoekers.
Heb zelf het een en ander gekocht en er leek verder ook wel verkocht te worden.
Oa ook Hoeben en van Dijk waren er, en paar Duitsers.

pietplof

Golden Member

Rwk; heb je niet gezien althans niet bewust.
Wij zijn van half elf tot 13.00 uur aanwezig geweest en aardige dingen gezien.
Verder niet één co'er waargenomen.

Een paar aardige instrumenten gekocht.
O.a. een goed werkende ph meter.
Een hsp gever ; wisselspanning tot 3,6 kV.
Een miniheftafel.
Een kastje met daarin een 230/24 vV trafo 't ding kan 7 Amp. Leveren.
Verder gevuld met diverse onderdelen.
De verkoper wilde het kilo's zware ding graag kwijt ( €2,-)

Ondanks de 120km wel de moeite waard.

festina lente
Hoeben

Golden Member

Op 25 februari 2023 15:53:41 schreef rwk:
Even in t'Harde geweest, volle zaal, veel standhouders en veel bezoekers.
Heb zelf het een en ander gekocht en er leek verder ook wel verkocht te worden.
Oa ook Hoeben en van Dijk waren er, en paar Duitsers.

Ik denk niet dat ik er was. Ik was aan het Gardameer. Project bij Whirlpool.

pietplof

Golden Member

RWK toch, thuis vertellen dat ie naar de beurs in het brave 't Harde gaat en dan stiekem naar het Gardameer vertrekken.

festina lente
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.