Generator koppelen aan PV omvormer

Allereerst, ik zou graag een onderwerp starten en de focus op het technische houden.
Dus geen oordelen of meningen over:

  • Of het wel of niet mag
  • Prijzen mbt de huidige energie- en dieselkosten
  • Groene energie vs andere

Ik heb thuis 3x400V + N waarop zonnepanelen zijn aangesloten via een 8KW omvormer (op 3 fase).
Aangezien het aansluiten van een generator rechtstreeks wel wat inhoud (Fasen gelijk zetten, rotatie van de fasen, frequentie gelijk, spanningsverschil minimaal, …) en niet toegestaan is, vraag ik me af of het niet mogelijk is om een generator aan te sluiten op een PV omvormer langs de DC zijde (waarschijnlijk ook niet toegelaten, maar dat ter zijde).
De PV omvormer zorgt dan voor de veilige connectie en alle nodige technische koppelingen om een automatische manier van netkoppeling (en uitval als de netspanning wegvalt) te voorzien.
Wat dan dient te gebeuren is een generator zijn uitgang (1 x 230V of 3 x 400V) om te zetten naar een DC spanning waarbij het voltage binnen de nodige ingang voltage ligt voor de PV omvormer (meestal tussen de 350V en 700V DC).
Dit zou volgens mij (mss iets te eenvoudig voorgesteld) kunnen met een brug en condensator, eventueel met een transformator om de AC spanning op te krikken naar een bruikbaar AC voltage (tussen de 350V en 700V AC). Ref: https://be.farnell.com/multicomp/kbpc3510/diode-bridge-rect-1-ph-1kv-m…

Ik vermoed dat een PV omvormer (aangesloten op zonnepanelen) de zonnepanelen zodanig gaat belasten zodat de spanningsval over de zonnepanelen gering blijft en het maximale Ampere (vermogen) er wordt uitgehaald. Hetzelfde zou dan met de diesel generator gebeuren.
Echter, ik vraag me af of dit haalbaar is. Een generator gaat t.o.v. zonnepanelen, na omvoring van AC naar DC, een zekere rimpelspanning met zich meebrengen. Mss kan dit opgevangen worden door een uit de kluit gewassen condensator…

Nogmaals, het is maar een idee dat speelt. Graag jullie feedback O-)

Ik denk dat het principe wel gaat werken. Maar een PV omvormer heeft een schakeling in zich die MPPT wordt genoemd. Die zoekt de optimale stroomwaarde waarbij de zonnepanelen het maximale vermogen leveren. Ik vraag me af hoe dat systeem omgaat met een generator. Die heeft een heel ander gedrag dan zonnepanelen.

jerome

Golden Member

Met een smoorspoel en veel buffer elco's gaat dat werken. Een tweetal jaar terug een testopstelling gemaakt om een omvormer te testen. Met een bufferbank van 4400uF ging dat goed om 15A netstroom opnieuw in het net te stoppen. Die dingen mogen amper rimpel zien. Van brandstof verstoken om het net te voeden zie ik het nut niet in, of het ware dat je het warme koelwater en de uitgestoten co2 kan benutten in de serreplantage.

mvdk

Golden Member

En als het werkt, moet het dan ook blijven werken als "het net" weg valt?
Gewoon proberen zou ik zeggen. Je gaat hier toch geen garanties krijgen dat alles goed gaat...

Anoniem

Als het net wegvalt stopt de converter.......

Precies.

PV omvormers moeten de 50Hz van het niet "zien" voordat ze energie het net op pompen.

En, als bij jou in de wijk de stroom uitvalt.... Hoe zou jou PV omvormer kunnen weten dat jij wilt dat ie jou huis en niet dat van de buren moet voeden? De hele wijk hangt met elektrische draadjes aan mekaar, dus jou generator+PV zou gewoon de hele wijk proberen te voeden. Dat gaat hem niet worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@REW: nee hoor, die omvormer gaat gewoon uit, net als elke andere PV omvormer waar normale panelen aan hangen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te detecteren dat het net is weggevallen, zelfs als er meerdere PV omvormers actief blijven.

Om te beginnen gaat de spanning veel meer fluctueren, omdat de opwekking en belasting nooit echt hetzelfde zijn. Daardoor zal de spanning al snel te hoog of te laag worden, waardoor de omvormers uitvallen. Daarbij proberen veel omvormers de frequentie iets te verhogen, door een beetje in fase voor te gaan lopen, en dat lukt niet zolang de netaansluiting aanwezig is. Er zijn vast nog andere trucjes om eilandbedrijf te detecteren, en die blijven allemaal werken; dat zie ik geen probleem.

De MPPT tracker, daarentegen, zou wel een probleem zijn, tenzij de generator meer stroom kan leveren dan de omvormer kan trekken. Als alternatief zou je de spanningsregeling van de generator kunnen aanpassen, zodat die bij de gewenste belasting de spanning laat inzakken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb lang geleden wel eens aan dergelijke installaties gewerkt.
Meestal gaat het op een iets andere manier (eenvoudige uitleg):

Een 3 fase wissel relais zit tussen de hoofd (of sub) zekering en de verdeelkast.
Hierna, tussen het wisselrelais en de verdeelkast, word een UPS geplaatst.
Voor het wisselrelais zit een 3 fase spanningsmonitor.
Zodra deze uitval detecteert wordt het wisselrelais omgezet van bron: netspanning naar bron: generatorspanning.
De UPS neemt ondertussen de uitval over tot de generator is gestart.
Als primair de stroomvoorziening van het net weer terug komt wordt met een tijdsvertraging het wisselrelais weer terug gezet op netspanning. De generator blijft meestal nog een paar minuten lopen tot de netspanning stabiel is en om dendering te voorkomen.

let wel, dit is de eenvoudige uitleg, dit mag je (formeel) niet zelf zomaar even knutselen.

RTFM, dan pas vragen...

Bedankt voor de responses tot nu toe!

Voor alle duidelijkheid, ik probeer geen backup systeem te bouwen voor als het Net weg valt. De bedoeling is om met de generator extra energie op te wekken en die zo veel mogelijk zelf te gebruiken (bijvoorbeeld bij het laden van de elektrische wagen) en de overtollige energie terug te sturen naar het net (indien er over is).
Daarom wil ik juist een PV inverter gebruiken omdat deze alle nodige veiligheden en synchronisaties met het Net ingebouwd heeft.

Ik begrijp dat hier meningsverschillen kunnen over zijn, maar ieder zijn situatie is anders. Bij mij zou het voordeel brengen, maar het is geen topic om de berekeningen uit de doeken te doen :)

@SparkyGSX: goede opmerking. Het was inderdaad de bedoeling om een 10KVA generator te gebruiken met een 8KVA PV inverter. Ik heb gelezen dat een generator het beste rendement geeft op 100% vermogen, maar dat het niet de bedoeling is om deze lang op 100% te laten draaien. Vandaar, rekening houdend met wat rendementsverlies kan ik de generator op iets meer dan 80% laten draaien door een PV inverter van 8KW te gebruiken.

Wat ik kan terugvinden van de MPPT tracker gaat deze zonnepanelen balasten op basis van de beste verhouding tussen spannings(drop) op de panelen en de stroom geleverd op de DC kant, zodat het meeste Wattage behaald wordt.
Ik vermoed dat de MPPT in mijn geval geen probleem gaat worden aangezien de inverter nooit boven de 8KW zal gaan en de Generator tot 10KW kan leveren. Er zal altijd een juiste balans te vinden zijn.

De rimpelspanning daarintegen zou mss wel roet in het eten kunnen gooien, maar dat zal ik met testen moeten ondervinden.

Anoniem

Het kan aan mij liggen maar ik vindt het een idioot idee. Koop gewoon een auto op diesel dan is het hele probleem opgelost.

misschien heeft TS een gratis aftappuntje op een brandstof leiding ;)
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3999509/naftadief-moet-mogelijk-bi…

[Bericht gewijzigd door Stijnos op woensdag 9 februari 2022 13:32:38 (48%)

pamwikkeling

Special Member

Nope, misschien is TS van België en heeft hij een 8 KW diesel aggregaat.
Dit draait ook perfect op huisbrandolie, "rode mazout" zoals ze hier zeggen.
Deze huisbrandolie kost op dit moment +/- 90 cent per liter.

Een 10 kVA dieselgenerator verbruikt +/- 3.5 liter per uur en levert dan 8kW.

De prijs per kWh bedraagt dan :
3.5 liter x 0.9 EUR/liter / 8 kWh = +/- 0.39 EUR/kWh

Bij een terugdraaiende teller kan dat misschien een verdien model worden.
Ik zag elektriciteits prijzen voorbij komen van 0.5 EUR / kWh ...

Op 8 februari 2022 23:19:12 schreef venke:
Ik heb thuis 3x400V + N waarop zonnepanelen zijn aangesloten via een 8KW omvormer (op 3 fase).

Niemand? Ok, ik dan:

Heb je je netbeheerder al gebeld? Ik zou geen 3x400V + N thuis willen hebben. Gaat al je apparatuur van stuk.

Uit https://www.circuitsonline.net/forum/view/80751:

Op 11 januari 2010 22:35:13 schreef Toeternietoe:
[...]
Maar om op de vraag van de TS terug te komen.
Heb je 230 Volt tussen fase en nul, en 400 Volt tussen de fasen, dan heb je een net 3 x 230/400Volt, dat is de enige echte benaming.
Heb je geen nul, dan is het een 3x400 Volt net.
Het wordt ook krachtstroom en draaistroom genoemd, maar dat heeft niets met de spanning te maken.

Vandaar dat ik had geschreven dat dit van situatie tot situatie afhangt.

Zonder teveel in detail te gaan, ik krijg vanaf juni mijn nieuwe bedrijfswagen en dit moest een EV zijn (company policy). Daar heb ik geen keuze in.
Daarnaast betaalt het bedrijf mij 33ct per kW dat ik thuis zelf laadt…
Ik heb voor mezelf al lang de rekensom gemaakt ;)
Met de huidige elektriciteits/diesel prijzen (inderdaad rode mazout tegen 84ct/L) heb ik een win om een generator te gebruiken vanaf 4,8kW eigen verbruik.
De auto zal opladen met een 11kW laadpaal…

FYI, ik woon inderdaad ik Belgie.
Ja, ik heb 3 X 400V + N, dus 230 tussen elke lijn en de neuter.
Nee, daar gaat heus je apparaten niet van stuk…
3 x 400V + N is bovendien de standaard in Belgie in de straten op vele plaatsen.
Sommige vragen echter slechts mono fase aan (1 lijn + neuter)

Op 9 februari 2022 18:59:27 schreef venke:
FYI, ik woon inderdaad ik Belgie.
Ja, ik heb 3 X 400V + N, dus 230 tussen elke lijn en de neuter.
Nee, daar gaat heus je apparaten niet van stuk…
3 x 400V + N is bovendien de standaard in Belgie in de straten op vele plaatsen.
Sommige vragen echter slechts mono fase aan (1 lijn + neuter)

Precies, je hebt dus 3 x 230V/400V, net als in Nederland en een groot deel van de rest van Europa (niet overal). Je hebt óók 400V en wel 3 keer, maar dan niet in combinatie met die N.

Daar mag je blij om zijn, want als je 3x 400V met je 'nul' hebt, dan heb je daarnaast 3x 690V tussen je fases. En daar gaat alles in je huis echt wel van stuk!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 februari 2022 18:47:44 schreef Mrtn1988:
Heb je je netbeheerder al gebeld? Ik zou geen 3x400V + N thuis willen hebben. Gaat al je apparatuur van stuk.
[...]

Ik heb het al jaren, woon gewoon in NL, en er gaat wel eens wat stuk, maar niet meer dan bij een ander.

Daar mag je blij om zijn, want als je 3x 400V met je 'nul' hebt, dan heb je daarnaast 3x 690V tussen je fases. En daar gaat alles in je huis echt wel van stuk!

Nog even je sommetje overnieuw maken.
3x400V is heel normaal in NL, dan heb je 400V tussen 2 fasen en 230V tussen de fase en nul.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 februari 2022 20:33:10 schreef Toeternietoe:
[...]
Nog even je sommetje overnieuw maken.
3x400V is heel normaal in NL, dan heb je 400V tussen 2 fasen en 230V tussen de fase en nul.

Dat scheef je 12 jaar geleden toch heel anders... :+

Het is mij helemaal duidelijk hoe een huisaansluiting werkt en hoe je tussen fases 400V meet en tussen fase en nul 230V. In dat geval 'heb je een net 3 x 230/400Volt, dat is de enige echte benaming.'

Ook maar ergens gelezen, geleerd en onthouden ;)

dan weet je ook dat een 400/690V krachtnet niet in woonhuizen voorkomt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Stroomboeren benoemen slechts de lijnspanning. Wat je verder meet t.o.v. aarde en/of nul komt pas aan de orde als je daar iets mee gaat doen. Het is een aantal post tevoren al genoemd: in hoog en middenspanning word ook alleen maar de lijnspanning genoemd.

Op 9 februari 2022 20:13:28 schreef Mrtn1988:
Precies, je hebt dus 3 x 230V/400V, net als in Nederland en een groot deel van de rest van Europa (niet overal). Je hebt óók 400V en wel 3 keer, maar dan niet in combinatie met die N.

Kan je niet gewoon ophouden om hierover te zeuren? Je begrijpt wat er bedoelt is, de alternatieve interpretatie "klopt niet". En volgens de definitie van toeternietoe kan je zeggen dat de TS het gewoon goed doet. Hij heeft een 3x400V (volgens definitie van toet zonder nul) met nul.

Waar het op neerkomt is een "definitie kwestie". Iemand kan denken: "ik ga orde in de chaos scheppen door een nette definitie te maken over hoe je zoiets moet benoemen". Dan maakt ie een nette definitie, publiceert dat bijvoorbeeld aan "zijn leerlingen" en dan gaat er weer een groep mensen met een handige definitie de wereld in. Maar een leraar om de hoek kan een net andere definitie verzinnen en dan ontstaan verschillen. Dat kan je niet zomaar "rechtzetten" en met onbegrepen opmerkingen: "als je 3x400V hebt gaat alles in je huis kapot" help je niet. Als je er op staat dat TS jou terminologie gaat gebruiken, dan moet je iets zeggen als: "Wat jij hebt dat heet formeel ...., als je die term voortaan gebruikt zullen er meer mensen direct weten waar je het over hebt".

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 10 februari 2022 10:06:49 (41%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Om even terug te komen op de vraag van TS, waarom sluit je geen accupack aan op de pc installatie? Ik heb er een gevonden van 10 kW op https://enphase.com/nl-nl/installers/storage

Wat de prijs betreft komt het volgens mij in de buurt van een aggregaat, maar dan groener :-)

@HenkR: omdat in de winter er weinig zon is :) Mijn verbruik ligt gemiddeld rond de 55kW per dag in de winter. Dus batterijen hebben niet eens de kans om op te laden met 10kWp aan zonnepanelen (die leveren gemiddeld 5kW per dag in de winter).

De eenheden kloppen volgens mij voor geen meter.

Waar ik beargumenteer dat die discussie over 230/400V nergens to leidt, is het bij kW en kWh belangrijker om dat goed te doen: Enerzijds is het niet zomaar een benamingskwestie: er is een objectief juiste eenheid, anderzijds, ze worden bij mekaar in de buurt gebruikt en een enkele keer is niet uit de context te halen welke er bedoeld wordt.

Die "55kW" is best veel, dan is de term "per dag" er achter niet nodig, maar als ik dat negeer, dan heb je het over 9240 kWh per week, het dubbele tot drievoudige van het jaarverbruik van een gewoon gezin. Of zou het 55kWh per dag zijn?

Een "affe" batterij kost rond de 500 euro per kWh. Als jij met je 55kWh een significant deel van je verbruik uit de accu wilt halen, dan moet je dus aan 50-100 kWh aan accu installeren. Dus een investering van minimaal 25k. Dat zijn bedragen waarbij ik liever niet zou gaan prutsen met zelf accus aan de PV schroeven, of gaan experimenteren met zelf iets bouwen. Ik zou gewoon een commerciele oplossing kopen. Is 2 of 3x duurder dan wat je aan directe kosten voor de onderdelen zou zien, maar dan heb je iets waar een bedrijf achter staat en waar dus de experts op dat vakgebied jarenlang hard aan gewerkt hebben.

Je begint dit topic met "ik heb thuis". Ik vind 55kWh per dag nogal veel voor een "huis".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 februari 2022 09:33:16 schreef rew:

Die "55kW" is best veel, dan is de term "per dag" er achter niet nodig, maar als ik dat negeer, dan heb je het over 9240 kWh per week, het dubbele tot drievoudige van het jaarverbruik van een gewoon gezin. Of zou het 55kWh per dag zijn?
<knip>

Is er hier een subforum "muggeziften voor beginners"?

Je begint dit topic met "ik heb thuis". Ik vind 55kWh per dag nogal veel voor een "huis"

Dat is "nogal veel", maar niet onhaalbaar.
55 kwh/dag * 365 dagen/jaar = 20075 kwh/jaar
Ikzelf woon in een half-open bebouwing.
mijn jaar-energie afrekening is 12465 kwh aardgas & 5200 kwh electriciteit. Dat is tesamen 17665 kwh.

Zo-maar eventjes veronderstellen dat een vrijstaande woning die geen aardgas heeft dan met 20075 kwh/jaar toekomt is, voor mij, een logische verklaring. Ongeacht wat jij daarvan vindt.