Basversterker los contact.

Hoi,

Ik heb een versterker waarvan ik haast zeker weet dat er ergens een los contact is. Als hij te hard staat of een tik krijgt, valt het geluid weg en dan een tikje geven, weer geluid.
Als er dan weer geluid is, maakt ie eerst een zacht "squeel" geluid. En dan doet alles het weer.
Ik weet dat het niet ligt aan de voortrap(losse printplaat). Transformator?
Iemand een idee?

Grts Timmy

Thevel

Golden Member

Het kan van alles zijn, bijvoorbeeld een losse soldering, een connector welke slecht contact maak of een rotte schakelaar.

rob040

Golden Member

De kans op een defecte transformator lijkt me klein.
Maar een zinnig antwoord is nauwelijks te geven. Ik zou gewoon beginnen met kijken naar onderdelen die los in het tin zitten. Onderdelen die warm worden werken zich soms los door uitzetten/krimpen van de pootjes.

Je kunt ook met een plastic of houten stokje wat bewegen op onderdelen of delen van de print of het op te wekken is.
En eventueel meten, vallen spanningen weg, valt signaal weg, enz.

En niet te vergeten de connectoren te checken op losse solderingen, vooral als er met de versterker "getourd" wordt.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb dus beide pcb's nagekeken. Contacten die verdacht leken opnieuw gesoldeerd. Bij beide los tegenaan getikt, maar kon het probleem zo niet reproduceren.
Alle connectoren nagekeken en evt nagepiept.

Het is een transistorversterker btw.

RAAF12

Golden Member

Merk erbij is ook wel handig. Of foto's. Inderdaad kloppen en duwen op de diverse onderdelen die kunnen bewegen. Met een tik is de fout te reproduceren.

of een tik krijgt, valt het geluid weg en dan een tikje geven, weer geluid.

Heb geduld, alle begin is moeilijk.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 9 februari 2022 18:53:53 (30%)

EricP

mét CE

Als je het min of meer op afroep kunt laten optreden, dan kun je ook in de 'fout' situatie ff met de scope kijken waar je nog wel signaal en waar niet meer hebt. Je 'zoekgebied' wordt zo aanzienlijk kleiner.

Ik ga er vanmiddag weer mee aan de slag. Foto's e.d. volgen...

Probleem is verholpen. Door met een chopstick overal tegen aan te drukken en tikken heb ik de fout ontdekt. Condensator onderin zat niet lekker.

Ook al was het iets simpels. Ik ben geen elektrotechn dus jullie bedankt.