Gillende JVC TD-W201 cassettedeck

Hallo,
sinds enige tijd is de JVC cassette deck begonnen met hard gillen. Ik heb de kap eraf gehaald en het geluid lijkt vanuit de motor te komen.

Luister en huiver: (ik raak er van in paniek zoals je ziet!) https://youtu.be/3K0m96U79u0

Het gegil heeft geen effect tijdens het afspelen of opnemen van een cassettebandje, het wordt ook niet doorgegeven via de speakers.

Soms houdt het gegil op, maar het is wachten tot het weer begint.

Wat is er gaande en weet iemand hoe het gegil gestopt kan worden? Ik lees verschillende dingen op het internet zoals een druppeltje olie, anderen die het weer tegenspreken.

Ik ben geen techneut, wellicht heb ik het helemaal verkeerd?

Groet!

tv on my radio

Mogelijk moterlagertje smeren met sinterlager olie

Technieker is geen vak, maar een straf!

hallo ik denk dat get gegier bij de capstanas weg komt door verouderde en gedroogde vet, deze even schoonmaken en miliscuul drupje vet er is volstaat vaak al voldoende

mocht het de capstanas zijn die droog loopt, dan ga je dat ook horen in het geluid. (toegenomen flutter). aangezien de flutter niet toeneemt(tenzij TS geen muziekaal gehoor heeft...) moet het geluid van verderaf van de "tapedrijvende" elementen komen en ik ben zelf wel nieuwsgierig wat dan we kan zijn :-). klinkt alvast als metaal op metaal. maar een versleten vilt op metaal kan ook aardig krijsen. Kap zal er eens af moeten..

EricP

mét CE

Geen moeite genomen om naar jijbuis te gaan. Ik ken het wel van de Sony decks die ik had. Daar is het een klein messing veertje wat tussen 'chassis' en 'vliegwiel' op de capstan as zit. Inderdaad, met een naald een klein drupje olie hiertussen en het is weer jaren koest. Ik heb afgelopen zomer dat deck uit elkaar gehad voor nieuwe snaren (die waren na dik 30 jaar 'af'). En toen gelijk de boel ff schoon gemaakt - al is zo'n kast redelijk dicht, het verzamelt toch enige stof.

Vanochtend de kap eraf gehaald. Uiteindelijk weer de kap erop nadat ik me realiseerde dat ik waarschijnlijk meer kwaad zal doen dan goed. Te weinig kennis, geen goed gereedschap, niet de motoriek.

Het zit allemaal erg te dicht op elkaar. Weet iemand mij te helpen met die de deck kan maken?

tv on my radio

Vandaag breng ik de tape-deck weg om na te laten kijken. Heb geprobeerd zo goed mogelijk het euvel uit te leggen en de adviezen gedeeld van jullie.

Nu ben ik al de hele ochtend muziek aan het luisteren op de JVC. En de hele ochtend nog geen gegil waargenomen.
Heel vreemd.

Terugdenkend naar wat momenten zijn wanneer de JVC ging gillen, kan ik wel bijna zeker zijn dat het gedurende het opnemen van een bandje gebeurt en daarna tijdens het afspelen van de bandjes.

Kan het zijn dat tijdens het opnemen er een soort vibratie / drager ontstaat wat het gegil veroorzaakt en een langere periode blijft "hangen" in het afspeel-mechanisme, wat uiteindelijk weer verdwijnt (heb ongeveer een week geen bandjes meer afgespeeld).

tv on my radio
vergeten

Golden Member

Het is een mechanisch geluid, in mijn oren klinkt het als een "rot" casettebandje.
Doet hij het ook met andere bandjes?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar de JVC maakte tijdens het gillen geen onderscheid tussen oude en nieuwe cassette bandjes.

Ik heb de deksel er ook een keer afgehaald, en het gegil leek te komen in de omgeving van de motor, aan de rechterkant waarmee opgenomen wordt.

Op andere cassette spelers spelen de bandjes prima af. En de hele ochtend vandaag speelt de JVC ook de bandjes prima af, heeft tot nu toe niet gegild. Vreemd, raar!

tv on my radio

Wel handig dat het een dubbel deck is: je kunt dan vergelijken als 'ie weer gaat piepen of ze het allebei doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@ S O heb een tijdje geleden hetzelfde fenomeen met een Kenwood
dubbeldek gehad.Dat was wat K V de eerste post ook aangaf.
Je kunt er wat slecht bij,maar daar gebruik ik een oude injectie-
spuit met lange naald voor,welke ik gevuld heb met"naaimachine" olie.
Deze afgedankte spuiten kun je wel van een vriendelijke arts krijgen.
Werk hier al vele jaren mee,en één druppie is meestal voldoende.

succes An3s