gastenverblijf: elektrische aansluiting

Ik heb een (dubbel) gastenverblijf, waarvan de infra achterhaald is (zo zit het toilet nog op een beerput aangesloten).
Voor modernisering (warmtepomp, dubbele keuken met elektrisch koken en ditto oven) moet ik over een afstand van 40m behoorlijk wat stroom overbrengen.
Voor het toilet moet er toch worden gegraven voor een rioolaansluiting en dan wil ik meteen voldoende stroomcapaciteit in de grond leggen.
De stroombehoefte is: 8 groepen 240V en 2 groepen 400V.
Voor het berekenen van de benodigde kabel dacht ik dat ik dit wel op internet kon achterhalen. Maar dat valt tegen (ligt aan mij, niet aan internet). Dus mijn vraag aan de community: welke kabel (of kabels) heb ik nodig?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

VEEL meer uitleg aub.
BE/NL/Timboektoe/Patagonia?
Welke stroomsterktes in die diverse kabels?
Welke voeding is er beschikbaar? (vanaf het net, bv. 3x400V25A? ; PV-panelen, bv. 10 kWpiek?)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 14 februari 2022 12:38:07 (44%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Hoeveel vermogen ga je gebruiken, en wat zijn je hoofdzekeringen?

In de regel is een 5G6 in buis, of een 4x6 grondkabel voldoende.
Eventueel nog de 5G10 of 4x10 versie, maar daar geloof ik niet aan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op een afstand van 40 m kan het spanningsverlies ook nog een rol spelen. Maar daar kun je pas goed aan rekenen als je een idee hebt van het gelijktijdig vermogen.

ik zou 1 dikke 3F kabel naar achteren leggen, en in het verblijf een aparte zekeringkast met diff steken. als er iets foutloopt, dan springt het lokaal af en niet in uw huis.
ik zou het gastenverblijf ook volledig achter 30mA zetten

je kan misschien met netwerk/coax/ of een lege trekbuis al voorzien voor toekomstige kabels (fiber enzo)

voor de dikte blijft de stroomsterkte van belang. ga je met 20A 3F naar achter, of 60A...

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 14 februari 2022 13:16:01 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Geen PV-cellen, maar wel:
lucht/water warmtepomp (3.2kW) 13A
wonen/slapen/etc zuid 16A
closein boiler zuid + idem noord 8+8A
oven zuid 12A
vaatwasser zuid 10A
oven noord 12A
vaatwasser noord 10A
wonen/slapen/etc noord 16A
inductie kookplaat zuid 25A
inductie kookplaat noord 25A
(noord/zuid geven - voor mij - aan welk van de 2 gastenverblijven)

Wasmachine,(s) Droger(s) Laadpaal(en)?
Voldoet de huidige water leiding? en als optie , een loze buis voor gas als dat er komt als vervanger voor het Groninger gas.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op maandag 14 februari 2022 13:40:38 (62%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

BE/NL/Timboektoe/Patagonia?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nederland (Brabant, om precies te zijn), geen laadpalen, geen wasmachines, geen drogers.
Waterleiding lijkt te voldoen. En we willen eerder van het gas af, dan eraan (in wat voor vorm dan ook).

Jinny

Golden Member

Ik zou de 10qmm versie nemen...
En wat gezegd, eigen aardlek in de kast van de huisjes.
Wat we nog missen is de waarde hoofdzekering.
Aan 3x25A ga je te kort hebben denk ik zo.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

aardlek, aansluitwaarde etc zijn allemaal punten die ik ga tegenkomen, maar ik ben op dit ogenblik vooral geïnteresseerd in de kabels die ik (samen met het riool) in de gleuf wil/moet gooien

Jinny

Golden Member

Het punt is dat je die zaken, zeker de aansluitwaarde, eerst moet weten voordat je iets zinnigs kan zeggen over je kabel..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mij lijkt het belangrijk om voor elk huisje een eigen kabel te trekken, met elks een eigen zekering en verliesstroomschakelaar in de hoofdkast, eerder dan in het huisje zelf. Die kabel moet m.i. 5-aderig zijn, 3 fasen plus nul plus aarde, tenzij de huisjes een eigen aarding kunnen en mogen en zullen krijgen, dan is 4-aderig voldoende. Over de draaddiameter kan ik me niet uitspreken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zoals gezegd, idd ook (eventueel) coax en een glasvezel erin leggen. (Men wil toch ook fatsoenlijk internet/wifi/TV)

Nu ligt het open, aansluiten kost nauwelijks iets, gebruiken kan altijd nog. Maar achteraf erin leggen is een hele klus.

Gevoelsmatig zou ik voor 10 of misschien zelfs 16mm2 gaan. Dan kun je altijd in de toekomst nog verzwaren, maar een wat dikkere kabel kan nooit kwaad.

Als je in de toekomst meer zonnepanelen wilt leggen of alsnog laadpalen wilt toevoegen kan dat en is de grootste uitdaging (voedende kabel) iig geborgd.

Ik zou die kabel in een 'hoofd'meterkastje laten komen en dan naar een kleine meterkast per verblijf. In die hoofdmeterkast kun je dan ook de beide verblijven monitoren kwa verbruik.
Als jij geen laadpaal plaatst is het een kwestie van tijd voordat iemand met zn granny charger gewoon zn tesla oid vollaad (tenzij je zorgt dat het verblijf autovrij is). Dus vebruiksmonitoring is raadzaam en op termijn zelfs essentieel zodat je verbruik kunt afrekenen, anders wordt het een duur geintje.

Even snel gekeken is 5x10 of 5x16 YMVK-AS een eurotje of 5 verschil, dus 200 euro ofzo op de hele lengte. Daar kun je later nooit voor upgraden..

Op 14 februari 2022 14:34:53 schreef Jinny:
Het punt is dat je die zaken, zeker de aansluitwaarde, eerst moet weten voordat je iets zinnigs kan zeggen over je kabel..

In het hoofdhuis (bij de hoofdaansluiting) zal sowieso het nodige moeten gebeuren. Dus daar laat ik me niet door afleiden. Het geheel is een beetje 'jaren tachtig' en toen stond de tijd opeens stil.
En nu wordt het tijd om wat dingen op te pakken. Te beginnen met die toiletten en de beerput. En dan moeten we toch graven. En dan is een kabeltje makkelijk erbij gelegd. Ik heb geen zin om over een jaartje weer een sleuf van 40m te graven :)
Ik geeft toe dat het een beetje lijkt op backwards engineering, maar het echte leven duwt je soms in die richting...

Jinny

Golden Member

Laat ik het dan eens anders formuleren.
Als jij een aansluiting hebt van 3x25 dan is een 4qmm voldoende omdat je toch met 3 huizen niet meer kan gebruiken dan dat die 3x25 leveren kan.
Dus graaf jij een 5g4 in en dan blijkt je hoofdaansluiting iedere klapscheet eruit te blazen.
Dan ga jij upgraden naar 3x50...
Nu is ineens je 5g4 kabeltje te dun ivm de te verwachten kortsluitstromen..

Ergo, niet achteruit werken, maar een plan opstellen en aan de hand daarvan de zaken gaan beredeneren en plannen.

Misschien is het wel verstandig om twee kabels te trekken, voor ieder huisje een.
Die zeker je dan af met een 25A Dcar in de hoofd groepenkast per stuk.
Misschien kan je doorlussen van het ene huisje naar het andere en zeker je de zaak af met een 32A Dcar...
Maar in beide gevallen kan dat niet als je een 3x25 hoofdzekering hebt.
Dan moet je snijden en gaan afzekeren met max 20A Ccar.
En twee kabels gebruiken.
Maar dat kunnen dan wel weer lichtere kabels zijn (kosten!!)

Ergo, willen we echt iets zinnigs zeggen moet je vooraan beginnen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Jinny, helemaal akkoord dat men moet beginnen plannen en rekenen vanaf het begin, ttz vanaf de binnenkomende netaansluiting; en best bedacht zijn op mogelijke toekomstige uitbreidingen derzelve.

Wel ben ik de war met de codes Ccar en Dcar, waar staan die voor?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

C carakteristiek en D carakteristiek
Ofwel de uitschakel carakteristiek van de bewuste automaat

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Tegenwoordig schrijven we karakteristiek met 3 k's. ;)

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

als je gaat graven, vergeet data ook niet, tv cq internet.

tel het gelijktijdig vermogen op. dus wat er gelijktijdig gebruikt gaat worden. warmtepomp wordt standaard gerekend als het max opgegeven vermogen, maar in de praktijk is dat niet de helft.

je kunt 1 dikke kabel leggen naar achter. leg het in een mantelbuis dan kan er nog meer bij aan kabels later. waterleiding is wel nog goed? aardlek zou ik in de onderverdeler van het gastverblijf zetten op de eindgroepen. aardpin slaan bij het verblijf zelf ook. als die 2 gasverblijven echt gescheiden zijn dan miss 2 meterkasten hangen daar. de voeding kun je doorlussen van kast naar kast.

gezien dat meer 2 kleine woningen zijn zo te horen aan verbruikers, zou ik de voeding eerder een 4x10 ymvk-as nemen of zelfs een 4x16.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik alles zo lees
Nu 3x25A van de netbeheerder
Uitbreiding 2 all electric huisjes

Tenzij je de gasten gaat vragen alles niet tegelijk te doen dien je wat moeten uitbreiden

Upgraden aansluiting 3x25A >> 3x35 of 3x50A
Voor 3x50A krijg je een nieuwe meter en hoogstwaarschijnlijk krijg je een nieuwe kabel vanaf de straat je hui in.
Dit kan al een prijzig dingetje worden.

Aarding
Het is streng aan te bevelen een aarde te hebben voldoende laag zodat je in je hoofdverdeler naar de huisjes afkunt met een normale automaat van 25A per huisje.

Die 40 meter is waarschijnlijk prima met 4x6 grondkabel te doen, je huidige huisaansluiting is dat ook.
Spanningverlies bij 20A 3f belasting is dan ~ 1%

In elk huisje maak je dan een huis verdeelkastje.

Op 14 februari 2022 19:38:31 schreef Peter112:
Die 40 meter is waarschijnlijk prima met 4x6 grondkabel te doen, je huidige huisaansluiting is dat ook.

Ja, maar een huisaansluiting is meestal veel korter dan 40 meter.
In Zeeland leggen ze voor een huisaansluiting 25mm² alu als de lengte meer dan 25 meter is.

Op 14 februari 2022 22:22:07 schreef KlaasZ:
[...]Ja, maar een huisaansluiting is meestal veel korter dan 40 meter.
In Zeeland leggen ze voor een huisaansluiting 25mm² alu als de lengte meer dan 25 meter is.

niet gek ook, als de voeding varieert tussen 80 en 250A voor straat kabels.

pas nog geweest bij een boerderij waar 2 gezinnen leefden op 3x 25A. 1 gezin dacht de gasverwarming elektrisch te gaan doen met wat kacheltjes. nee dus, ging rond etenstijd meteen fout. 2 fornuizen inductie, 2 grote boilers dus dat werd het niet. mede vanwege dat de zon onderging rond etenstijd, er werd best wat teruggeleverd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 februari 2022 19:38:31 schreef Peter112:
Als ik alles zo lees
Nu 3x25A van de netbeheerder
Uitbreiding 2 all electric huisjes

Tenzij je de gasten gaat vragen alles niet tegelijk te doen dien je wat moeten uitbreiden

Upgraden aansluiting 3x25A >> 3x35 of 3x50A
Voor 3x50A krijg je een nieuwe meter en hoogstwaarschijnlijk krijg je een nieuwe kabel vanaf de straat je hui in.
Dit kan al een prijzig dingetje worden.

Aarding
Het is streng aan te bevelen een aarde te hebben voldoende laag zodat je in je hoofdverdeler naar de huisjes afkunt met een normale automaat van 25A per huisje.

Die 40 meter is waarschijnlijk prima met 4x6 grondkabel te doen, je huidige huisaansluiting is dat ook.
Spanningverlies bij 20A 3f belasting is dan ~ 1%

In elk huisje maak je dan een huis verdeelkastje.

Dank voor je input. 4 x 6 mm2 had ik ook via een ander kanaal vernomen. Dat sterkt het vermoeden dat het wel snor zit. (Op de aarding moet ik nog ff broeden: 5 x 6 is ook een optie...)

Laatste vraag. Als ik nou eigenwijs ben en - je weet maar nooit - een 4 x 10 (of 5 x 10) in de grond leg, dan maak ik toch geen domme fout (los van financieel). Ik bedoel, daarmee veroorzaak ik toch geen rare verliezen of storingen ofzo?