Fornuisgroep maken in meterkast

Beste, ik wil een 60 cm induktie kookplaat installeren.
Daarvoor moet in de groepenkast een fornuisgroep komen.
Ik mis echter een hoofdschakelaar. Is deze noodzakelijk?
En moet er een extra aardlek geplaats worden ?
Zie foto van bestaande situatie.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Een hoofdschakelaar moet volgens de NEN1010.
Was vroeger verplicht als je meer dan 6 groepen hebt. Nu altijd (behalve soms...) De hoofdscahelaaar had er dus al moeten zitten.

Een extra aardlek is alleen noodzakelijk als je geen veiligheidsaarding hebt.
De groep rechts naast de aardlek1 is een groep ZONDER aardlekbeveiliging. Dat doet VERMOEDEN dat je een veiligheidsaarding hebt.
Kan het hiervandaan niet beoordelen of je een veiligheidsaarding hebt.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 16 februari 2022 13:02:17 (58%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die fornuisgroep (kookgroep) kan er op de bovenste rij nog net tussen.
Je hebt zo te zien 7 groepen achter de aardlekschakelaars zitten. Er mogen maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar, dus dat kan ook nog. Een kookgroep telt voor 1 groep.

Een hoofdschakelaar is tegenwoordig verplicht, maar in een bestaande installatie hoef je die niet te plaatsen. Als je dat wel wil, dan is er op de onderste rij nog plek zat.

Als ik het goed zie heb je een automaat als hoofdzekering, die je zelf kunt bedienen, dus je kunt de hele installatie ook op die manier spanningsloos maken. Technisch gezien zie ik in dit geval dan ook niet echt een reden voor een hoofdschakelaar.

Maar kwaad kan het ook niet en je kan het veilig zelf doen vanwege: zie boven.

Edit: let er bij de aanschaf van de inductieplaat wel op dat je een type neemt wat geschikt is voor een NL enkelfase 2x16A kookgroep. Dus een waarbij er twee gescheiden nullen zijn.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op woensdag 16 februari 2022 13:05:31 (22%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 16 februari 2022 12:57:11 schreef Roetzen:
Technisch gezien zie ik in dit geval dan ook niet echt een reden voor een hoofdschakelaar.

De belangrijkste reden voor een hoofdschakelaar is dat de brandweer dat sinds enkele jaren wil. Is discutabel, want weet elke brandweerman in één oogopslag wat de hoofdschakelaar is? In geval van twijfel kunnen ze ook al die pikken naar beneden maaien.

Op 16 februari 2022 13:04:09 schreef KlaasZ:
[...]De belangrijkste reden voor een hoofdschakelaar is dat de brandweer dat sinds enkele jaren wil. Is discutabel, want weet elke brandweerman in één oogopslag wat de hoofdschakelaar is? In geval van twijfel kunnen ze ook al die pikken naar beneden maaien.

Ik denk dat een hoofdschakelaar het er in dit geval voor de brandweerman ook niet echt heel duidelijk zou maken. Als ik brandweerman was, zou ik maar een mep op die hoofdzekerautomaat geven...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Maar die hoofdzekering (40A) is 1 polig, dan zal bij uitschakelen de nul nog verbonden zijn in de installatie. Mag dat dan?

Op 16 februari 2022 13:20:49 schreef BenI2C:
Maar die hoofdzekering (40A) is 1 polig, dan zal bij uitschakelen de nul nog verbonden zijn in de installatie. Mag dat dan?

Verrek, het lijkt inderdaad een eenpolige automaat.

Of dat dan mag? Geen idee. Ik zou me er niet heel druk over maken. Volgens de regeltjes moet je dubbelpolig schakelen. Maar om aan de installatie te werken zou ik wel genoegen nemen met enkelpolige afschakeling.

Dat doe ik bij mij thuis ook als ik de hoofdzekering er uit draai om de hoofdschakelaar te vervangen. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

Als er brand is, dan staat er helemaal nergens meer spanning op. Brand wordt immers veroorzaakt door kortsluiting, toch? :)

Bij de Emat alamat heb ik toch niet zo'n fijn gevoel...

Voor 'werk' aan de installatie is het niet zo'n groot drama dat je de nul niet mee schakelt. Maar... pas wel ff op dat je niet zelf 'hard' aan aarde hangt (leunend tegen de aarddraad naar de aardpen :) ) en toch die 0 te pakken hebt. Er zou wel eens wat potentiaal verschil tussen kunnen staan.
Dat gezegd hebbende... zou een hoofdschakelaar wel 'fijn' zijn.

Dat Emat ding schijnt geen beste kwaliteit te zijn.

Als je toch bezig bent zou je die hele kast opnieuw kunnen indelen.
Op de onderste rij van links naar rechts: hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars en de beltrafo.
Op de bovenste rij zet je dan alle eindgroepen, inclusief de kookgroep.

Achter de eerste aardlekschakelaar 4 groepen
Achter de tweede aardlekschakelaar 4 groepen
Achter de derde aardlekschakelaar de kookgroep.
Dan wordt het allemaal wat overzichtelijker.

Wat ik hier beschrijf is eigenlijk mijn eigen groepenkast, behalve de beltrafo. Die hoeft niet in de groepenkast te zitten, neemt daar alleen maar onnodig ruimte in.

Op 16 februari 2022 14:28:02 schreef EricP:
Voor 'werk' aan de installatie is het niet zo'n groot drama dat je de nul niet mee schakelt. Maar... pas wel ff op dat je niet zelf 'hard' aan aarde hangt (leunend tegen de aarddraad naar de aardpen :) ) en toch die 0 te pakken hebt. Er zou wel eens wat potentiaal verschil tussen kunnen staan.

Mwah.. Het kan natuurlijk geen kwaad na afschakelen nog even te meten tussen nul en aarde, maar als daar meer dan 10 Volt staat, heb je ander probleem. En als er minder dan tien Volt staat is aanraken geen probleem zou ik zeggen.

Dat gezegd hebbende... zou een hoofdschakelaar wel 'fijn' zijn.

Dat wel natuurlijk...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Die EMAT is van de zonnepanelen, een jaar geleden geplaatst.

EricP

mét CE

Al was-ie gisteren geplaatst... Het blijft een C-merk met een erg twijfelachtige reputatie: het goedkoopste van het goedkoopste...

vandaag nog een kast vervangen waar een emat inzat van 2 weken voor de pv, ding schakelde al slecht uit. de 4 jaar oude iskra voor andere pv was gewoon stuk, aardlek deed niks meer. altijd rommel wat die pv boeren gebruiken. wat doen die 6 en 7 overigens? lijken wel zekeringhouders?

hoofdschakelaar plaatsen ( en kast up to date maken ) is bij een grote aanpassing aan de meterkast, of bij een verbouwing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je 25,35 of 40A automaat van Enexis ?

En zoals gezegd
Hoofdschakelaar toevoegen
Aarding eens laten meten, kast is 30 jaar oud.

Daarna kun je een kooggroep toevoegen.
Alles achter aardleks zetten lijkt mij ook veiliger

30 jaar oud? denk jonger, na de eeuwwisseling maar van voor 2005 nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

6 en 7 zijn 2p automaten voor droger en vaatwasser.
Huis is 20 jaar oud.
Hoofdzekering is enkelpolig 40A.
Kan daar dan een 20A fornuisgroep in?

20A fornuisgroep? het is hier BE niet. gewoon een dubbele B16 automaat aka kookgroep plaatsen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 februari 2022 19:23:03 schreef testman:
30 jaar oud? denk jonger, na de eeuwwisseling maar van voor 2005 nog..

groep 6/7 zijn nog veel ouder met de ongeïsoleerde aansluitingen, de rest waarschijnlijk wel rond 2000.

Sine

Moderator

Op 16 februari 2022 21:37:08 schreef Peter112:
[...]

groep 6/7 zijn nog veel ouder met de ongeïsoleerde aansluitingen, de rest waarschijnlijk wel rond 2000.

6&7 zijn vreemde dingen ... ik vermoed inderdaad zekeringhouders.
Niet iets wat ik in een residentiële installatie zou verwachten ... of zelfs maar thuishoort.

diazed zekeringen, heb voor storingen wat d02, maar die haal je niet even bij de bouwmarkt als er 1 uitligt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Was mij niet opgevallen.
Zijn 6 en 7 dan geen automaten dan ?
Kan die dan ook beter vervangen ?

het lijken zekeringhouders. wrs als je ze op 0 zet kan de zekering er dan uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Eigenlijk kun je alles waar geen Holec op staat beter vervangen door goede kwaliteit. Uiteindelijk ben jij de laatste die aan de kast heeft gewerkt en dus verantwoordelijk.

Als ik eerlijk ben had ik de hele meterkast vervangen.
Nu kan ik natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar https://www.sandervunderink.nl/eaton-groepenkast-1-fase-4-t-m-12-groep… E2082 7 groepen + fornuisgroep + beltrafo kost 324,-
Moet er alleen nog een losse aardlekautomaat voor de zonnepanelen bij, of je plaatst die Emat weer, maar daar ben ik het toch met EricP eens, die is eigenlijk alleenmaar geschikt om weg te gooien.