Fornuisgroep maken in meterkast

niks mis met die holec kast, hoofdschakelaar erin zetten en een kookgroepje. niet echt spannend. 6 en 7 een B16 in zetten en klaar. kookgroep op de linker aardlek bijzetten, daar zitten nog 3 groepen op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Bij de rechter groepen even een paar goeie kamrailtjes er bij dan is het helemaal mooi.

Dat ga ik doen.Bedankt voor het meedenken.

Gisteravond even een inductiekookplaat vervangen bij een familielid. De nieuwe kookplaat kan zo achter een installatieautomaat (dus geen perilex en een kookgroep nodig)
Gewenst vermogen kan je zelf instellen. De kookplaat verdeeld het vermogen maximaal

nieuwsgierig, klik

Anoniem

Op 17 februari 2022 18:05:38 schreef Edwass:
De nieuwe kookplaat kan zo achter een installatieautomaat (dus geen perilex en een kookgroep nodig)
Gewenst vermogen kan je zelf instellen. De kookplaat verdeeld het vermogen maximaal

nieuwsgierig, klik

Grappig dat er een perilex stekker wordt aangeboden als accessoire. Het gewenst vermogen kun je niet zelf instellen maar wordt automatisch aangepast aan de gebruikte pan. Maar ziet er goed uit.

Op 17 februari 2022 18:19:48 schreef HenkR:
[...]
Grappig dat er een perilex stekker wordt aangeboden als accessoire. Het gewenst vermogen kun je niet zelf instellen maar wordt automatisch aangepast aan de gebruikte pan. Maar ziet er goed uit.

Er zit een stuk snoer aan van 3x2,5mm2 maar geen stekker. De vorige inductiekookplaat had het na 16 jaar begeven. Ik heb de bestaande perilex stekker aan het snoer overgezet.
De hoogste aansluitvermogen was 4600W (standaard waarde), de tweede 4000W en de derde 3500W. Op de 3500W heb ik de kookplaat ingesteld. Er waren nog meer keuzes, maar die waren lager.

Op 17 februari 2022 18:19:48 schreef HenkR:
[...]
Grappig dat er een perilex stekker wordt aangeboden als accessoire.

Dat zal bedoeld zijn voor situaties waar al een Perilex contactdoos zit. Die hoef je dan niet te vervangen.

Anoniem

Ik ging er van uit dat er een netsnoer aan zou zitten met aangegoten stekker zoals je zou verwachten met een 1-fase toestel. :-)

Op 17 februari 2022 19:02:16 schreef Edwass:
De hoogste aansluitvermogen was 4600W (standaard waarde), de tweede 4000W en de derde 3500W. Op de 3500W heb ik de kookplaat ingesteld. Er waren nog meer keuzes, maar die waren lager.

1) Ik heb bij AEG op de site ALLE informatie van deze plaat doorgenomen, en daar staat steeds: "Aansluitwaarde: 3650W.". Niets over 4600W.

Als de vorige kookplaat inductie was en een perilex had, dan zou ik denken dat er een kookgroep aanwezig is. Dan zou ik liever 4600 instellen. Met 3600W kan je niet eens je groente en aardappelen-water tegelijk opzetten. (als er 1 op max staat, dan kan de andere nog maar de helft).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 februari 2022 23:30:41 schreef rew:
Als de vorige kookplaat inductie was en een perilex had, dan zou ik denken dat er een kookgroep aanwezig is.

Ja, maar deze kookplaat heeft maar 1 fase-aansluiting, dus je kunt maar 1 van de automaten gebruiken.
Beide automaten parallel zetten lijkt me geen goed plan.

Op 18 februari 2022 10:03:53 schreef KlaasZ:
[...]Ja, maar deze kookplaat heeft maar 1 fase-aansluiting, dus je kunt maar 1 van de automaten gebruiken.
Beide automaten parallel zetten lijkt me geen goed plan.

Haal dan maar wat 2,5² uit België, dan mag je die groep met een 20A automaat afzekeren en kun je de kookplaat op 4600 Watt instellen. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

dan moet je ook een Belgische automaat nemen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 februari 2022 12:13:29 schreef mel:
dan moet je ook een Belgische automaat nemen.. :P

Uiteraard. En ook een Belgisch WCD en contactstop voor de aansluiting. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Anoniem

Kan daar dan Nederlandse stroom doorheen of moet je ook bij de energieleverancier aangeven dat je voor die groep Belgische stroom moet hebben?

Elektronen hebben geen paspoort. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 17 februari 2022 23:30:41 schreef rew:
[...]1) Ik heb bij AEG op de site ALLE informatie van deze plaat doorgenomen, en daar staat steeds: "Aansluitwaarde: 3650W.". Niets over 4600W.

Als de vorige kookplaat inductie was en een perilex had, dan zou ik denken dat er een kookgroep aanwezig is. Dan zou ik liever 4600 instellen. Met 3600W kan je niet eens je groente en aardappelen-water tegelijk opzetten. (als er 1 op max staat, dan kan de andere nog maar de helft).

In de papieren versie van de handleiding staat het wel over het in te stellen vermogen en de online versie niet. Aardappelen en groente opzetten gaat wel op vol vermogen. Een derde pan op vol vermogen gaat niet. Deze komt niet hoger als standje 5.

Als de aardappels en groente koken zet je toch de stand weer lager.
Het koken gaat erg snel.

Huh? 1e pan 2800W = vol vermogen.

2e pan: er is maar ongeveer 1000W over van de 3650W.

Mijn fornuis heeft twee fases, 2x 16A. Die heeft 1 pan max 3300W en de tweede (op dezelfde fase) mag dan max op 5. De andere kant is onafhankelijk dus ook samen-max-14.

Ik zou denken dat ik met 6000-6300W m'n aardappelen+groente water sneller warm heb dan op 3600W.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/