Humax 5050c boot niet meer

Henry S.

Moderator

De kleinere elco's op het main board zijn eerder het probleem.
Maar... zit de voedingsaansluiting van de HD niet op het voedingsboard?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 maart 2022 19:58:39 (37%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Eerst een duidelijke onderscheiding maken tussen is het de voeding of moederbord.. Stook eens de voeding apart warm van moederbord en vice versa, dan weet je dat. Je kan de kleine SMD elco's ven aantippen met hete soldeerbout als je weet dat fout in moederbord zit..

> De kleinere elco's op het main board zijn eerder het probleem

He, dat is interessant. Waarom denk je dat ?

> zit de voedingsaansluiting van de HD niet op het voedingsboard?

Nee, die aansluiting (of aansluitingen: +12V en +5V) zitten op het main board.

> Stook eens de voeding apart warm van moederbord en vice versa,

Zojuist gedaan. Het is vrijwel zeker het moederbord. Zou natuurlijk ook nog iets met slechte soldeerverbindingen kunnen zijn ? (thermische expansie).

ja het kan best thermische spanning zijn op het moederbord , met name rond processor.. Kleine elco's zijn vaak de eerste verdachte daar die weinig electrolyt bevatten en sneller uitdrogen. Verwarm de kleien elco's met de tip van je soldeerbout om ze stuk voor stuk uit te sluiten

Henry S.

Moderator

Op 31 maart 2022 18:19:16 schreef DeRokendeBout:
> De kleinere elco's op het main board zijn eerder het probleem

He, dat is interessant. Waarom denk je dat ?

Omdat dat zo is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Laatst een gokkast voeding (37 jaar oud) uit elkaar gehad.
De grote elco's (paar duizend uF) waren nog allemaal goed.
De kleintjes allemaal rot.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nou?? ik laatst een Duitse wandkast van 1982 hersteld, er zaten de gele Ero condensatoren in, en aantal in volle sluiting..

Niet zo vreemd allemaal, niets heeft het eeuwige leven...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een update: na diverse experimenten met het vervangen van elco's op het main board, en het verwarmen van onderdelen van het main board ben ik er inmiddels achter dat de SoC (die onder het grote zwarte koellichaam zit) de kritische component is. Aangezien ik geen hete lucht station heb, en de haarfohn nogal breed lucht uitblaast, heb ik het koellichaam verwarmd met een strijkbout (en er daarbij voor gezorgd dat deze niet rustte op andere onderdelen). Toen ontwaakte de Humax weer (tijdelijk) uit haar coma.

Het zouden haarscheurtjes kunnen zijn in een van de soldeerverbindingen onder de GBA. Aangezien het opnieuw laten vloeien van de BGA balls onder de chip volgens mij niet mogelijk is (althans, niet met de karige middelen die ik voorhanden heb), beschouw ik dit maar als een write-off.

Ik was voorzichtig aan het kijken naar een nieuwe HDD recorder, maar die dingen lijken niet meer zo breed te worden aangeboden als pakweg 10 jaar terug. Hmmm, heeft misschien iets met de opkomst van streaming TV (ziggo-go, nlziet) te maken.

Iedereen in ieder geval vriendelijk bedankt voor de tips en truuks, ik heb weer het een en ander opgestoken.

Groetjes,
Roland.

Heb een soorgelijk probleem gehad met een 5300c decoder. Zodra de Soc heet werd kwamen er strepen op het beeld. Een klein fannetje op 5V op de koelribben gaf hier soelaas.

Op Marktplaats staat het vol met decoders voor erg lage prijzen. Zou daar eens kijken voor een vervanger!

zonder prutsen kom je nergens!

anders gewoon een enigma2 based box halen..
op een keer gare voedings elco's in mijn E2 based box doet die het al jaren feilloos op Ziggo :)

extra fijn voor mij.. de opnames kunnen ook direct naar de NAS geschreven worden, scheelt weer een interne hdd

Er staan aardig wat Humax 5050c apparaten op Marktplaats al voor bedragen van €25,-.
Waarschijnlijk van mensen die naar TCP/IP zijn overgestapt en geen kabel signaal meer hebben. Ik zou daar eens kijken...

Ik heb er ook een en het is een top apparaat.

P.S. zag dat Piet Elektro je ook al naar Marktplaats heeft verwezen ;-)

Ronald45

Golden Member

Op 10 april 2022 13:15:08 schreef DeRokendeBout:
Ik was voorzichtig aan het kijken naar een nieuwe HDD recorder, maar die dingen lijken niet meer zo breed te worden aangeboden als pakweg 10 jaar terug.

Als je de verzendkosten betaalt stuur ik je een goed werkende Humax 5200C op. Die ligt hier stof te happen.

Het moraal van het verhaal is denk ik, stuk door te weinig koeling. Veel soc's gaan hieraan kapot getuige TV en andere apparaten. Veel van die chips krijgen het net te heet, waardoor de solderingen onder broos worden.

Ze hebben bij die Humax wel voorzien in een koellichaam, maar blijkbaar is die net iets te klein. Zo een koeling helpt verder weinig als alles in een gesloten doos zit...

En zo een ding opnieuw reballen helpt meestal maar voor enkele maanden, en daarna is het weer raak.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Op 12 april 2022 15:35:18 schreef CrossFireX:
Het moraal van het verhaal is denk ik, stuk door te weinig koeling. Veel soc's gaan hieraan kapot getuige TV en andere apparaten. Veel van die chips krijgen het net te heet, waardoor de solderingen onder broos worden.

Ze hebben bij die Humax wel voorzien in een koellichaam, maar blijkbaar is die net iets te klein. Zo een koeling helpt verder weinig als alles in een gesloten doos zit...

En zo een ding opnieuw reballen helpt meestal maar voor enkele maanden, en daarna is het weer raak.

Toen de XBox 360 net uikwam zag je op BGA's ook het "loodvrij" drama wat nog niet helemaal onder de knie was, is dit niet uit de zelfde tijd ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 april 2022 13:02:19 schreef Ronald45:
[...]
Als je de verzendkosten betaalt stuur ik je een goed werkende Humax 5200C op. Die ligt hier stof te happen.

Hoi Ronald, dat is super aardig van je! Ik maak graag gebruik van je aanbod. Ik zal je proberen een PM te sturen met nadere gegevens.

Groetjes, Roland.

Op 12 april 2022 20:02:31 schreef bprosman:
[...]
Toen de XBox 360 net uikwam zag je op BGA's ook het "loodvrij" drama wat nog niet helemaal onder de knie was, is dit niet uit de zelfde tijd ?

De XBox 360 kwam in 2005 uit, de Humax 5050c in 2009.

Op 12 april 2022 20:31:13 schreef DeRokendeBout:
[...]

Hoi Ronald, dat is super aardig van je! Ik maak graag gebruik van je aanbod. Ik zal je proberen een PM te sturen met nadere gegevens.

Groetjes, Roland.

Het is een email geworden.

Ronald45

Golden Member

Je hebt al antwoord gehad en het pakket is onderweg :)

En het pakket is ontvangen, de Humax staat inmiddels te snorren in zijn nieuwe thuis. Enorm bedankt Ronald, ik had dit echt niet verwacht en stel dit zeer op prijs.

Groetjes, Roland.

Ronald45

Golden Member

Fijn om te horen, veel plezier ermee!

Op 12 april 2022 11:15:02 schreef djoveld:
Waarschijnlijk van mensen die naar TCP/IP zijn overgestapt en geen kabel signaal meer hebben. Ik zou daar eens kijken...

Vergis je niet. Veel mensen doen hem weg omdat ze alternatieven hebben kunnen krijgen.
De Mediabox XL (vroeger bekend onder Horizon) of de Mediabox Next.

Dan doen ze weinig meer met die 5300's of 5050's.

Zo heb ik nog een aantal Cisco ontvangers liggen. 1 ervan werkt op de slaapkamer. Best nog wel makkelijk.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ronald45

Golden Member

Die Mediabox XL vond ik in het begin rampzalig traag, na de nieuwe firmware is dat behoorlijk opgeknapt. Enige minpunt blijft het energieverbruik, vooral als je hem op "snelle standby" (ik noem het maar even zo) staat. Dan verbruikt hij net zoveel in standby als wanneer hij in gebruik is. 60 WATT zo uit mijn hoofd.

De Humax 5200C vond ik echt een geweldig ding, lekker vlot en veel extra functies. Die kon bij Ziggo zelfs interactief gemaakt worden door hem simpelweg op internet aan te sluiten.

Vond het wel jammer toen ik naar het Oosten verhuisde dat ik Ziggo niet kon houden, ook vanwege de fijne recorders.

Het alternatief was waardeloos (Caiway/Delta tv). Daarom heb ik tegenwoordig internet only glasvezel met externe IPTV.

Op 15 april 2022 22:04:37 schreef Ronald45:

Vond het wel jammer toen ik naar het Oosten verhuisde dat ik Ziggo niet kon houden, ook vanwege de fijne recorders.

Het alternatief was waardeloos (Caiway/Delta tv). Daarom heb ik tegenwoordig internet only glasvezel met externe IPTV.

Ik zag er laatst een in oud UPC gebied staan. Gewoon werkend.
Sinds de rasters aan elkaar zijn geknoopt, lijken ze dus ook in dat gebied te werken.
De man had een smartcard van zijn broer, die in het oud Ziggo gebied woonde.
Als je nog een werkende smartcard hebt, loont het dus de moeite om een H5200 te gebruiken.
Hoewel die VideoOnDemand (VOD) frequentie na verloop van tijd zal worden opgeheven. Dan heb je nog wel een leuk apparaatje om mee op te nemen, natuurlijk.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ronald45

Golden Member

Hier bij Caiway had ik al glasvezel en werkte de Humax 5200C ook gewoon op de kabel met DVB-C, maar zonder interactieve functies en firmware updates. Caiway bood standaard beide signalen tegelijk aan, gek genoeg.

Toen ik overging naar Delta (zelfde bedrijf als Caiway trouwens) was het gedaan met het kabelsignaal, en de IPTV was om te huilen. Toen het contract veranderd naar internet only met streamingdiensten zoals NL-ZIET etc. Sindsdien de kabel niet meer gemist.