Is dat planned obsolescence?

Wat mij al vele jaren op valt... Waarom staan ALLE nieuwe TV uit de doos of in de winkel in Godsnaam altijd op Max. Brightness en Contrast?

Dat ding staat op zijn Max te werken, wordt gloeiend heet en kijken naar TV doet pijn aan je ogen bij witte beelden van sneeuw landschappen in een film.

Toch zie ik overal mensen zo TV kijken, niemand wijzigt die instellingen. Ja ik weet het; RTFM! Maar echt niemand leest nog handleidingen, aansluiten, klaar...

Ik heb ook op onze nieuwe LG TV die instellingen tot soms meer dan de helft verminderd, en nog altijd ZEER helder beeld! Maar het mist zijn effect niet, die wordt bij de voeding en ergens bovenaan niet meer heet, het is nauwelijks voelbaar.

Ok misschien om te tonen dat hun beelden helder en scherper zijn in de winkel. Maar waarom thuis? Dat je TV zo niet lang zal leven lijkt me duidelijk.

Onze oude Samsung LCD TV was ook zo 15 jaar geleden ingesteld.
Dat heb ik allemaal aangepast, en die werd niet meer warm. Resultaat? Na 15 jaar werkt die echt nog altijd voor honderd procent, hij staat nu op de slaapkamer en begint een tweede leven!

Waarom doen alle TV merken dit eigenlijk? Hij staat dan ook nog eens op Max. energie verbruik??? Energie sparende functies stonden op mijn LG standaard Disabled... Ik kan het echt niet volgen... :?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Ik heb een Samsung met 4 voorgeprogrammeerde levels...
Ik gebruik altijd de eerste 'energy saving' level onder normaal, dat scheelt aanzienlijk.

De andere modes vind ik niet bruikbaar. (de meest zuinige is ECO mode, dan moet je het licht in de kamer uitdoen om nog wat te kunnen zien... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 februari 2022 21:01:52 schreef Arco:
(de meest zuinige is ECO mode, dan moet je het licht in de kamer uitdoen om nog wat te kunnen zien... :) )

Dan bespaart die meer energie dan hij zelf opneemt.

Op 19 februari 2022 20:43:06 schreef CrossFireX:
Wat mij al vele jaren op valt... Waarom staan ALLE nieuwe TV uit de doos of in de winkel in Godsnaam altijd op Max. Brightness en Contrast?

Vroeger had je een testbeeld. Dan kon je de helderheid en contrast precies goed afstellen. Nu is dat er niet meer.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 19 februari 2022 21:10:12 (41%)

Hubie

Special Member

Tuurlijk wel,bij Ziggo is dat chan.997.Krijg je er elke seconde ook nog een "bliep" bij kado van ik denk 1 kHz.

Edit\ https://www.youtube.com/watch?v=FpqR2GWqsTk

Als je het licht in de kamer moet uit doen bij bepaalde films, is dat zo slecht nog niet hoor... :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Op 19 februari 2022 21:19:32 schreef CrossFireX:
Als je het licht in de kamer moet uit doen bij bepaalde films, is dat zo slecht nog niet hoor... :P

Lol

Ok misschien om te tonen dat hun beelden helder en scherper zijn in de winkel. Maar waarom thuis? Dat je TV zo niet lang zal leven lijkt me duidelijk.

Een Philips TV vraagt het tijdens de installatie of hij thuis hangt of in de winkel.
Overigens, ook in het beeldbuistijdperk kwam ik als stagiaire bij klanten die de helderheid zo instelden dat ze er rond Schiphol op konden landen. Maar die buizen gingen ook echt wel een stuk korter mee.
Er bestonden niet voor niets "Beeldbuis regeneratoren" of beunhazen die een externe gloeitrafo er in zetten op een wat hogere (gloei)spanning.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb echt heldere beelden hoor!

Mijn LG TV staat in ECO mode, met tussen haakjes User Defined...

Helderheid staat op 51 percent, en contrast op 60 percent. En achteraan of bovenaan is er geen warmte meer te voelen. Echt waar duidelijke en heldere beelden, daar is helemaal niks mis mee.

Ik heb ook in de menu's Advanced zitten spelen met allerlei instellingen. LG maakt het je wel makkelijk ze tonen elke keer twee kleine beelden voor en na bij elke optie, met een duidelijke beschrijving wat die functie precies doet, geen handboekje nodig. Dat vind ik wel cool...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 19 februari 2022 20:43:06 schreef CrossFireX:
Wat mij al vele jaren op valt... Waarom staan ALLE nieuwe TV uit de doos of in de winkel in Godsnaam altijd op Max. Brightness en Contrast?

Waarom doen alle TV merken dit eigenlijk? Hij staat dan ook nog eens op Max. energie verbruik??? ?

das al een jaar of 25 zo. Een fabrikant is er ooit mee begonnen, en de rest is gevolgd. het is een soort show room mode, en de reden is dat een TV in een toonzaal de hoogste kans heeft om de voorkeur te genieten van de potentiele gemiddelde klant als het allemaal lekker hard staat. Veel kleur en veel licht. Het is met wagens en motoren niet anders.

Anoniem

Eens met kris.
heb je interesse in een sportieve auto, dan zal de verkoper vooral demonstreren wat die allemaal kan. Eens lekker optrekken en scheuren.Geen slakkengangetje van het bejaardentehuis naar de supermarkt.
Met een tv is het niet anders.
Het is aan de gebruiker om een compromis te vinden tussen gebruik en levensduur. Een auto waarmee je voortdurend plankgas geeft zal gewoon eerder versleten zijn.
Ook een display die op maximale helderheid staat zal maar een fractie van de gemiddelde levensduur halen. Dat spreekt voor zich.

We zijn de laatste jaren wat verwend wat die helderheid en contrast en hoge definitie betreft. Vroeger moest je echt overdag de gordijnen dichtdoen om tv te kijken.

Wie vandaag in een zonovergoten veranda naar tv wil kijken met maximale helderheid moet gewoon beseffen dat die een stuk minder lang zal meegaan dan voorzien. Alleen al het vol in de zon staan is nefast voor een tv.

Maar om nu bij die fabrieksvooringestelde hoge helderheid een complottheorie te veronderstellen vind ik er wat over.
En geheel in lijn daarmee hoogdravende termen, te gebruiken als 'planned obsolescence' grenst aan paranoia.

Het is natuurlijk zo dat de fabrikant een idee heeft hoelang gemiddeld een toestel meegaat.
Maar om het apparaat dan in te stellen om opzettelijk extra te laten slijten is natuurlijk onzin.
Wie een tv koopt die het na 3 jaar laat afweten koopt immers nooit meer dat merk.

Ik ben veel meer verontrust dat steeds meer apparaten 'smart' zijn.
Dus vanop afstand kunnen bestuurd worden of uitgelezen.
Of zelfs gemanipuleerd, desnoods door kwaadwilligen.

Als mijn wasmachine vandaag wast zoals het hoort moet ik niet elke 3 maanden een softwareupdate. Dat brengt niets bij. Maar het risico bestaat dat als bij die update iets misgaat, dat die het dan laat afweten.
En dan zegt de winkel dat je volgens de garantiebon het moet uitvechten met de importeur. Die laat het toestel ophalen en laat naderhand weten dat hij niet verantwoordelijk is voor mislukte updates door de fabrikant en daar sta je dan. Je kunt dan je toestel vanuit Polen terug thuis laten sturen als je 150Eu als deelname in de transportkosten betaalt :-(

Philips deed dat in de jaren '90 ook al zo. Het scheelde meer dan de helft in levensduur op een beeldbuis.

Wat ik nu niet snap: zoals hier vermeld staat op elke tv een "Winkel" dan wel "thuis" modus. Winkel staat sowieso heviger dan thuis en het toestel vraagt dit bij de eerste installatie.
Laat "thuis" dan voor een sterk gereduceerde lichtopbrengst zorgen, maar in lijn met wat de lichtsensor doorgeeft. Mensen genoeg die in een verduisterde ruimte kijken.

Als ik 3,5 jaar geleden onze Loewe oled instelde, kwam die met de vraag welke instelling gewenst was "premium mode" of "thuis mode" (dit is nog afgezien van de winkel instelling). Premium gaf op een schaal van 20, 14 als contrast. De thuis mode gaf 10. Dan nog heb ik hem verminderd naar 8.
Lijkt me nog de beste leerling uit de klas te zijn. Desondanks nog verminderd rood na dik 3 jaar en 3400 speeluren.
Maar goed, na lang zeuren lossen die jongens dat blijkbaar toch nog op. Toch nog één merk dat blijkbaar wil dat hun toestellen langer dan 4 jaar meegaan.

RAAF12

Golden Member

Op deze site geven ze per TV aan wat de beste instelling is kwa LED background, contrast, helderheid ect en alle 'beeldverbeteraars' uitschakelen.
Samsung voorbeeld maar er staan vele anderen https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90a-qled/settings

Anoniem

Laat ons het er op houden dat Crossfirex een storm in een glas water beschrijft.
Als je een tv thuis installeert moet je hem gewoon meteen naar wens instellen.
En beseffen, dat gelijk wat dat je forceert of tot het uiterste belast niet lang meegaat. Boormachine, auto, tv, stofzuiger, wasmachine volproppen, volumeknop van je stereo tot tegen de aanslag en noem maar op....

'Planned obsolescence' is een modewoord dat vooral bestaat in de zieke fantasie van complotdenkers.
Er is al heel wat over geschreven, maar nooit is er enig bewijs voor geleverd.
Dat is iets heel anders dan beseffen dat in de snel evoluerende wereld een bepaalde technologie maar een beperkte levensduur heeft.

Fabrikanten wisten 20 jaar geleden al te voorspellen dat er vandaag op mijn PC geen seriele poort meer zou aanwezig zijn. En dat de analoge kanalenkiezer van een tv ging verdwijnen.

Grote dikke; Ik ben ver van paranoia hoor, zo een teer blaadje ben ik niet. Jij kent me helemaal niet. ;) Jij neemt geen blad voor de mond, ik dus ook niet...

Bij vrienden of kennissen staat alles helemaal open, niemand die dat opvalt of weet. Tot je dat uitlegt of toont, dan zijn de parachutisten daar ineens, iedereen valt uit de lucht...

En allerlei energiebesparende functies staan standaard op uit. Ja ik weet het, het probleem ligt deels ook bij de mensen thuis die niet kunnen lezen. Vraag eens aan iemand de handleiding van iets, tja die hebben ze niet of nooit gehad is het antwoord.

OK de topic naam is wat overdreven, maar ik vind het toch vreemd wetende dat je TV zo sneller stuk gaat. En niet te vergeten de dure energieprijzen van vandaag.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Die winkelmode is simpel,

Hij moet feller zijn (of op z'n minst even fel) als de TV van de concurrent.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 februari 2022 15:15:21 schreef grotedikken:
Fabrikanten wisten 20 jaar geleden al te voorspellen dat er vandaag op mijn PC geen seriele poort meer zou aanwezig zijn. En dat de analoge kanalenkiezer van een tv ging verdwijnen.

De grootste grap daarvan is dat analoge tuners nog steeds aanwezig zijn, net als seriële poorten - al worden die vaak niet standaard meer naar buiten gevoerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik weet nog dat het in de winkel altijd erg heet was in de TV showroom, zeker in de zomer. Ventilatie was er daar helemaal niet.

Al die TV waren kleine kacheltjes.
Ik vind dat ze dit toch op zijn minst in de handleiding zouden moeten vermelden dat je je TV nog moet instellen.
Maar dat mist ook zijn werking nu. Of een blaadje die aan het scherm plakt met waarschuwing.

Ja onze tv heeft ook nog een analoge tuner aansluiting achter. Seriële poort zie ik nergens.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 20 februari 2022 15:41:18 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 20 februari 2022 15:39:59 schreef CrossFireX:
... Seriële poort zie ik nergens.

Die hebben nooit op TV's gezeten, die zaten vroeger op PC's

Sine

Moderator

Zeg nooit nooit.

Ik weet zo twee samsungs die een echte RS232 poorthebben.

eSe

Honourable Member

Is een antenne/video ingang ook niet een seriele poort? Weliswaar 1 richtingsverkeer. :+ >:)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

@sine; Wat was de bedoeling eigenlijk van een RS232 poort op een TV?

Ik herinner me TV van vroeger waar dat erop zat. Kon de klant dat voor iets gebruiken of was dat puur voor diagnose doeleinden?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Er waren Philips TV's destijds met een I2C bus. Daarmee kon je alles als geometrie etc. afstellen. Maar dat zat op de PCB, niet aan de buitenzijde.

Ik vermoed iDD hoe eerder toestel afgevakkeld is, hoe sneller de fabrikant een nieuwe kan verpatsen, dus "planned fast exit" meer denk ik.

Evarist

Golden Member

De RS-232 was op TV's om software updates te doen. Is nu vervangen door de USB poort.
Wordt I2C niet meer gebruikt in TV's?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Bij TV's die ook geschikt waren voor signage, werd de RS-232 bus vaak gebruikt om de toestellen te bedienen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Och, ik heb eind jaren 60 nog een HMV tv geweten met een afstandsbediening met een soort fietsremkabel eraan.
Daarmee kon je o.m. de mechanische kanalenkiezer verdraaien.

Maar het antwoord op de vraag is dat het hier geen geplande veroudering betreft.
De fabrikanten hebben het zo al moeilijk om voldoende kwaliteit en levensduur te garanderen voor de sterk gedaalde verkoopsprijzen van elektronica.

In principe zou geplande veroudering heel goed mogelijk zijn.
Maar het is nog nooit bewezen, dus behoort het tot bewijs van tegendeel tot het domein van de complotdenkers.

ALS fabrikanten het toch zouden inbouwen zullen ze er wel voor zorgen dat het niet eenvoudig aan te tonen valt.