230V apparatuur defect na fase uitval

Hallo,

Onlangs hebben we in de kantine bij een werkplaats een aantal apparaten zoals de pc, tv en radio defect gehad nadat er een zekering in de voeding van de loods uitgevallen was.
Dat er een zekering in de voeding uit lag kwam puur door overbelasting doordat er met meerdere 400V lasapparaten (elk op 2 fasen) gelijktijdig gelast werd. Nou is mijn vraag hoe dit zou kunnen komen, en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Met vriendelijke groet,

J. Veltmaat

Dan moet je zo snel mogelijk de nul controleren vanaf de hoofdschakelaar in de hoofdkast tm de eindgroepen in de onderverdeler. is er geen verlichting stuk?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van een fase die wegvalt mag een pc, tv, radio, ... niet stuk gaan. Er lijkt eerder 400V op gestaan te hebben. Alleen een slechte N kan hiervan niet de oorzaak zijn. Er is blijkbaar nog wat meer aan de hand.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Klinkt al uitvallende N (Nul)in de installatie;
Dat kun je zoveel mogelijk voorkomen door:
Een goede monteur het werk uit te laten voeren, EN
Goede deugdelijke (merk) apparatuur gebruiken, EN
Regelmatig een grondige inspectie uitvoeren.
Helemaal voorkomen kun je het nooit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het kan ook dat als er één zekering uitklapt en de laspost (die een inductieve last is) en nog aan de andere fase zat op de fase waarvan de zekering eruit ging een spanningspuls veroorzaakt heeft. Als op die fse dan enkel wat lichte apparatuur zit wordt die puls niet gedempt..

als een slimme de nul van andere groepen via de nul van de uitgevallen groep heeft lopen kun je rare dingen verwachten. dat kom je weleens tegen dat kastbedrading niet klopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Ik volg Kris zijn mening.

Een kring met electronica waarop ook de lastpost ingeplugd zit.

De zekering onderbreekt (door overbelasting) en de inductiviteit van de lastpost veroorzaakt een opslingering in de onderbroken kring.

Natuurlijk zit de electronica nog steeds ingeplugd ....

inductie.
Kortsluitingen en lasapparaten hebben een ding gemeen:
Beide zijn een soort fenomeen waarbij de voedingsspanning in snel tempo gepulseerd wordt kortgesloten.
Zo wordt er ook aangenomen dat een kortsluiting vaak een toestand is waarbij de kortsluiting direct overgaat naar 0 Ohm, en daar dan continu blijft. Dat is niet zo. Vaak is een kortsluiting wat geknetter tussen fase en nu. Dit is een soort intermitterende kortsluiting, die uiteindelijk de zekering eruitblaast.
Een ouderwetst lasapparaat met trafo (moderne weet ik niet) hebben een soortgelijk gedrag. Lassen is knetteren zeg maar. Intermitterende belasting.

In de toevoerleidingen van een elektrische installatie zit inductie.
In een inductie kan men energie opslaan.
Simpel gezegd is er sprake van een "boost converter". Na het wegvallen van de kortsluiting zal er op het stopkontakt niet alleen de netspanning staan, maar zal er ook nog een extra spanning op worden gesuperponeerd veroorzaakt door de "vrijloop" van de energie die was opgeslagen in de induktie van de kabels.

Ik maak dit regelmatig mee.
Meest recente situatie was het sneuvelen van een 300mA zekering in de 230V voeding van een alarminstallatie direct NA een kortsluiting op een andere groep van dezelfde onderverdeler.

Er ist wieder da...

dan was dat zeker een centrale met geschakelde voeding, een trafovoeding heeft daar geen moeite mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 februari 2022 18:32:56 schreef hobby-ist:
inductie.
Kortsluitingen en lasapparaten hebben een ding gemeen:

Ik maak dit regelmatig mee.
Meest recente situatie was het sneuvelen van een 300mA zekering in de 230V voeding van een alarminstallatie direct NA een kortsluiting op een andere groep van dezelfde onderverdeler.

harde kortsluitingen, ja die veroorzaken mogelijks grote inductiespanningen op de voedingslijn. Een lastrafo niet, die heeft een magnetische shunt om dat tegen te gaan. (dat maakt :een kortgesloten laselectrode op secundaire veroorzaakt geen kortgesloten primaire, enkel wat overstroom)

verder is het verhaal hier niet van toepassing, het ging om toestellen op dezelfde kring met overbelasting, geen kortsluiting, dus de inductie opgebouwd op de lijn, voor zover die er is, kan niet weerkeren naar de verbruikers, maar veroorzaakt eventueel wel een grotere boog bij het onderbreken van de zekering.

Op zich is het interessante stelling/verschijnsel die in sommige gevallen zeker van toepassing is.

De nul controleren en een overspanning beveiliging plaatsen moet uitkomst bieden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?