dimmen van een LED lamp

Beste leden,
ik heb een dimmer volgens bijgaand schema die een ledlamp van 4Watt zou moeten dimmen.Zo ook een van 9W. Helaas. Aan de top dimt het ±25%.
Het gekke is dat een LED van 9 Watt keurig dimt op een ouderwetse analoge dimmer. Dit even terzijde.
Wat kan ik in het schema aanpassen om de leds te dimmen?
Bij voorbaat dank voor reactie(s.

Je kunt geen 230V leds dimmen met die schakeling, een hoop leds in serie werken als zenerdioden met een hoge zenerspanning.

Een weerstand parallel werkt ook niet!

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 25 februari 2022 13:12:05 (26%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Is het wel een dimbare lamp?
Meeste ledlampen werken niet (of niet goed) met traditionele fase-aansnijding, maar wel redelijk met fase-afsnijding...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja Arco, het zijn echt dimbare lampen. Geprobeerd op andere dimmer. Alleen dit is een schakeling op een klein printplaatje, gemonteerd in een schakelkast. Ook eens geprobeerd met een 3W Mr16 220V ledspot.
Werkte prima van 0-100%

Arco

Special Member

Resultaten kunnen per lamptype verschillen, kwestie van uitproberen. (er is geen 'generic led lamp'... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat erom wat er in die lampen zit als stuurcircuit.

LDmicro user.

dimmen van ledlampen is echt niet simpel, knipperen krijg je er vaak gratis bij, maar ook reactie op de dimmer is merk, type en dbatch afhankelijk. ook de hoeveelheid lampen op de dimmer, 1 lamp meer en het kan zo ineens wel goed werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De meeste ledlampen dimmen veel beter met fase afsnijding dan dit schema faseaansnijding.

Ik heb bij diverse de " Shuttle-Led-Dimmer " geplaatst, die vele mogelijkheden heeft, en word door een ( puls- )drukker bediend.

Zie hier voor meer info
https://www.sandervunderink.nl/shuttle-dimmodule-voor-halogeen-en-led-…

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 25 februari 2022 12:03:58 schreef hansmo:

Het gekke is dat een LED van 9 Watt keurig dimt op een ouderwetse analoge dimmer. Dit even terzijde.
Wat kan ik in het schema aanpassen om de leds te dimmen?
Bij voorbaat dank voor reactie(s.

mm, jouw schema is toch ook een ouderwets analoge dimmer recept..doe even als test: werkt deze goed met een gewone gloeilamp?

Op 25 februari 2022 13:07:43 schreef MGP:
Je kunt geen 230V leds dimmen met die schakeling, een hoop leds in serie werken als zenerdioden met een hoge zenerspanning.

Een weerstand parallel werkt ook niet!

Wel als die weerstand laag genoeg is om de stroom door de triac zo hoog te houden dat hij niet uit geleiding gaat. Bij deze triac is dat 15 mA worst case, bij wat lagere stromen zal hij het ook nog wel doen. Dit betekent wel dat je flink wat vermogensverlies krijgt.

@Hoeben, misschien heb je gelijk, enkele jaren geleden had ik ook dit probleem, mogelijks zijn mijn herinneringen al vervormd. ;)
Maar zoals ik al schreef is het hoofdzakelijk afhankelijk van de sturing die in de lamp zit.

LDmicro user.

Nog even een testje gedaan.
1e: 4W led parallel met 40W gloeilamp. Perfect van 0 tot 100%.
2e: 2x 4W; dimt op de top met heel kleine verdraaiing van de pot.
3e: 4W met 9W led: prima, dimt over bijna het hele bereik. (De 9W led dimde ook op een oude analoge inbouwdimmer)

Ik moet de dimmer op een klein plaatje realiseren omdat het ingebouwd is in een kastje met de knop van de pot in het frontje

Het zijn twee problemen die wel veel met elkaar te maken hebben:

  • Als de triacstroom onder de hold-current zakt gaat hij uit. Je moet de stroom aan de gang houden, als bij een lage spanning de leds nog niets doen werkt de triac niet.
  • Als er een voedinkje in de lamp in zit gaat die pas stroom laten lopen als je boven de elcospanning zit en heb je hetzelfde probleem.
Arco

Special Member

Het begrip 'analoge dimmer' is wat misleidend in dit geval: alle fase af/aansnijdings en pwm dimmers zijn in principe digitaal (ze zijn aan of uit)
Alleen een lineaire dimmer is analoog: die 'hakt' niet, maar regelt echt de spanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 februari 2022 11:58:54 schreef Arco:
Het begrip 'analoge dimmer' is wat misleidend in dit geval: alle fase af/aansnijdings en pwm dimmers zijn in principe digitaal (ze zijn aan of uit)

in het kader van dit topic en wat TS bedoelt zie dat toch wat anders. uiteraard is de SCR op zich aan of uit, maar het verschil analoog/digitaal is de schakeling errond. schema van TS lijkt me louter analoog, er zit geen µcontroller in die stuurpulsen maakt...

Op 27 februari 2022 11:58:54 schreef Arco:

Alleen een lineaire dimmer is analoog: die 'hakt' niet, maar regelt echt de spanning...

de oudere "analoge inbouwdimmer waar TS naar verwijst is alvast niet volgens dat idee. En heb dat ook nog nooit gezien als inbouwdimmer voor gloeilampen.

Op 26 februari 2022 21:56:22 schreef hansmo:
Nog even een testje gedaan.
1e: 4W led parallel met 40W gloeilamp. Perfect van 0 tot 100%.
2e: 2x 4W; dimt op de top met heel kleine verdraaiing van de pot.
3e: 4W met 9W led: prima, dimt over bijna het hele bereik. (De 9W led dimde ook op een oude analoge inbouwdimmer)

4W of 9W zegt niks over de gebruikte techniek. En de leverancier weet trouwens meestal ook niet wat er in zit. Dus het is telkens weer een gok als je leds wilt dimmen.

Soms zit er een complete schakelende voeding ingebouwd, soms alleen een CC-buck converter regelaar, soms een seriecondensator, soms een analoge regelaar die telkens leds bij-schakelt.

Soms zit er een brugcel met bufferelco op de 230V. Die gaan zwaar protesteren met een fase-aansnijdings dimmer zoals uit de startpost. En soms kun je die wel dimmen met een fase-afsnijdings dimmer.

En als je het al werken krijgt dan heb je weer nieuwe ellende als je de lamp ooit gaat vervangen.

Thanks Peter,
Deze werkt niet, volgens 123, achter een tijdschakelaar. En juist ik heb hem......
Kan ik niet iets aan mijn printplaatje veranderen? Of misschien iets met een transistor maken?