Gedimde ventilator kachel maakt storend lawaai

Hoi,

De ventilator van mijn pelletkachel maakt wanneer hij gedimd is een storend ronkend geluid. Als ik de ventilator uitbouw en dan aansluit is het geluid bij gedimd toerental zo goed als niet hoorbaar, maar wanneer ik hem terug inbouw en dim maakt jij opnieuw veel meer geluid. Dus door het inbouwen word het geluid veel versterkt.
Er is al een nieuwe vetilator door de leverancier geplaatst, maar hetzelfde resultaat. De nieuwe vetilator maakte ook geen lawaai tot hij ingebouwd werd. Zij hebben voorlopig verder geen oplossing.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen??

Alvast bedankt voor jullie reactie

Mvg, decor

Arco

Special Member

Al een ander merk fan geprobeerd?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Was het in het begin wel goed?
Ingebouwd word er meer weerstand opgebouwd.
Als je iets minder dimt ,word het dan beter? zo ja als je het minimum toeren kunt regelen deze iets opdraaien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Blijkbaar resoneert er wat in je kachel bij een bepaald toerental.

Neem een houten stok, en druk op panelen en onderdelen tot het gebrom verdwijnt.
Draai vervolgens de schroeven van dat onderdeel wat strakker aan, plak er antidreunmatten op (die normaal in de auto gebruikt worden) als het een onderdeel is dat koel blijft etc etc.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Al bedankt voor jullie reactie!

De kachel is nieuw van januari, dus ik hoop dat de leverancier alsnog met een oplosskng komt want het is echt wel storend , maar ik heb er geen vertrouwen in, want ze lijken erop aan te sturen dat het normaal is.

De ventilator is met 4 vijzen vastgevezen en deze zijn goed vast.

Ze hebben al 2 verschillende ventilatoren geprobeerd, 1 met meer spoel aan motor voor minder lawaai, maar tevergeefs. Extern zo goed als geen lawaai, ingebouwd wel.

Veel plaats is er niet om matten te gebruiken.

Arco

Special Member

Sommige pwm fans resoneren op laag toerental op vervelende frequenties. (bijv. de fans van sommige Zalman CPU coolers doen dat, erg storend)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Draait ie wel de goede kant op?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Is dat een 230V ventilator? want dan zou ik de dimmer de schuld geven.

Ik herinner mij nog dat tijdens enkele proefnemingen verleden jaar mijn ventilatoren ook lawaai maakten omdat de dimmer niet elke halve periode ontstak waardoor de axiale ventilatormotor raar deed als je hem vastpakte.
Dimmers met een R, C en diac zijn daar heel slecht voor.

Misschien eens laten draaien zonder dimmer of eens met een lagere trafospanning laten draaien.
Allemaal veel werk voor iets wat mogelijks de oorzaak niet is.

LDmicro user.

Hij draait zeker de goede kant op.

Het toerental van de ventilator wordt gestuurd via de kachel. Het is een 230v ventilator, we hebben hem gewoon op het net aangesloten en dan hoor je het geluid niet, ook niet wanneer we de sturing van de kachel aansluiten en dan op laag toerental laten draaien. Pas wanneer hij terug ingebouwd is maakt hij opnieuw dat storend, ronkend motorgeluid. Het heeft echt met het inbouwen te maken, maar wat of waarom is een vraagteken?

heel simpel, dimmen levert een brom op die je niet hoort los in de ruimte op de grond liggend. maar ingebouwd werkt de metalen behuizing als een klankkast en zoemt als een gek. oplossing niet dimmen, of dimmen met een stappentrafo ipv triac dimmer...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geisoleerd monteren of er leren mee leven, iets anders zit er niet op als die vanuit de kachelsturing wordt geregeld.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Of je 'm kunt isoleren hangt wat van de toepassing af (als het een metalen fan is die heet wrdt door rookgassen e.d. dan is dat lastig(er)
Of zoals gezegd: een type uitkiezen wat minder geluid maakt. Wat voor merk/type zit er nu in?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Zoals testman aangeeft. Dimmers met fase aansnijding maken ongewenste geluiden in de motor. Die van mij hier is er ook al jaren uit en werkt nu met een aantal serieweerstanden op half toerental. De 2 motoren in serie ook geprobeerd, maar dat was te weinig. Een dimmer die schakeld in de nuldoorgang met fase afsnijding zou beter/stiller moeten zijn.

Het beste is een overeenkomst te maken met de leverancier en stel hem voor om deze geïsoleerd te laten opstellen, dat zal de beste oplossing zijn als hij wil meewerken.

Alle andere ingrepen doen de garantie vervallen en je kunt dan nog altijd andere oplossingen proberen als je geen kant meer uitkunt.

LDmicro user.

Bedankt voor jullie bijdragen, ik ga de leverancier aanspreken en oa jullie voorstellen voorleggen.

De kachel staat juist naast mijn tv, dus het ronkend geluid is echt wel hinderlijk. Dat door inbouw het geluid zo verstekt wordt, daar sta ik toch van versteld en dat daar dan niets aan gedaan kan worden zou erg zijn.

joopv

Golden Member

Met de huidige halfgeleiders kan je een dimmer met echte sinus output maken, dus zoals een variac doet. Als je zoekt op "sine wave dimmer" krijg je een hoop hits.

Een andere mogelijkheid is een condensator in serie zetten, iets tussen de 1 en 5 uF bij 400Vac. Heb je een merk en modelnummer van de fan?

Ik denk dat je moet stellen: maak de fan stil of neem de kachel mee terug. Noem er nog een termijn bij.
Die fan is niet ok of die toerenregeling is niet ok of de kachel is te dun.

Nog even een test die je kan doen om vast te stellen of het wel echt die dimmer is (wat zeker kan):

Zet de ventilator op vol, en zet hem dan in 1x uit.

Hoor je de resonantie dan 'langskomen' op een bepaald toerental, dan is het een trilling veroorzaakt door de ventilator, niet door de aansturing.
Hoor je het echt alleen als de ventilator aangedreven wordt, dan is het de aansturing.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het is echt wanneer de ventilator aangestuurd wordt. Zonder sturing draait hij geruisloos.

Misschien een kleine variac ervoor.

Wij hebben een haard op aardgas met een gesloten circuit en met 2 kleine axiale ventilators ingebouwd en onze TV hangt erboven in een nis.

Zelfs zonder trillingen is het heel ambetant om die te laten draaien terwijl je 's avonds naar de tv kijkt, het geruis van de luchtverplaatsing alleen al is er teveel aan.

Je koopt zoiets voor de gezelligheid van de vlammen maar de plaats waar je zoiets zet is evenzeer belangrijk, als beiden, haard en tv, in dezelfde richting staan is dat heel vervelend.

Resultaat: hij gaat nooit meer aan en dient enkel nog als garnituur bij de schouw, maar het voordeel is dat hij niet meer gereinigd moet worden ;)
Plus dat zulke toestellen heel vervuilend zijn voor plafond en muren.

Dat zal dus zeker meespelen als er ooit een warmtepomp komt, de indoorunit zal op een meer uitgedachte plaats komen.
Misschien zijn er ook mensen die zich er niet aan storen, maar wij wel.

LDmicro user.

Op 1 maart 2022 09:09:03 schreef BenI2C:
Misschien een kleine variac ervoor.

Met welk doel wil je van 230 een 210 maken dan? Of een andere spanning.
Zo'n variac is een dikke trafo waar je zeker de 50Hz zal gaan horen als irritante brom.

Of bedoel je wat anders, maar weet je niet de goede benaming?

Foto's zouden helpen! Ervan uitgaande dat het om een spleetpoolmotor gaat, die met een simpele dimmer gestuurd wordt zoals je wel eens ziet, zou een variac inderdaad zeer goed kunnen werken. Je hoort namelijk de steile flanken (harmonischen) van de dimmer, maar een mooie 50Hz sinus is veel moeilijker hoorbaar.

Ik vind ook wel dat de fabrikant dit hoort op te lossen, als zij echt een spleetpoolmotor dimmen is het geen goed ontworpen product.

Op 1 maart 2022 17:50:17 schreef subsonik:
zou een variac inderdaad zeer goed kunnen werken.

, als zij echt een spleetpoolmotor dimmen is het geen goed ontworpen product.

Heren hebben jullie het over een ander ding dan wat ik weet dat een variac is?
een variac is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Variac
Zo'n ding is handbediend, hoe ga je dat elektronisch aansturen dan?

en over die spleetpoolmotor:
Het is zelfs mij gelukt om die toerengeregeld te maken tussen 550 en 1600 RPM, dmv fase aansnijding met een triac aansturing na nuldoorgang en dan op toeren gehouden door te kijken naar het gemeten toerental.
Die manier van toerenregelen werkt gewoon en is fluisterstil.
Mijn pelletkachel cv heeft twee van die motoren (pelletaanvoer en rookgasafvoer) en werkt al een jaar op mijn eigen print en eigen regeling.

Maar ik ben benieuwd naar hoe je dan een spleetpoolmotor in toeren zou moeten gaan regelen.
Vertel dus maar.

Arco

Special Member

Zo'n ding is handbediend, hoe ga je dat elektronisch aansturen dan?

Simpel, er zijn ook gemotoriseerde versies... ;)

https://5.imimg.com/data5/EG/VD/MY-2244704/motorized-variac-500x500.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 1 maart 2022 22:06:56 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com