Clipping...

In plaats van een PC-luidsprekersetje heb ik een class-D verster en "redelijke" boxen.

Nu luisterde ik op youtube naar het stuk van Dvorak en dat klonk belabberd: Het lijkt te clippen.

Dus ik heb m'n soldeerbout aangezet en de 1000uF ChongX VEHT 1000uF 35V vervangen door m'n favoriete Rubycon ZLJ 1000uF 25V condensatoren.... (het bord wordt 12V gevoed, 25V is zat).

Stukken beter! Case closed? Not so fast!

Blijkt dat de muziek ondertussen verder was. Het Dvorak stuk blijft belabberd. Speakers kapot? Nee andere muziek op hoger volume klinkt prima.

Nu vraag ik me af: weet iemand een makkelijke manier om te testen wat er aan de hand is? (Windows tools heb ik niets aan: ik gebruik Linux).

Ik heb ondertussen audacity aangeslingerd en op sinustoontjes lijkt het er op dat de bandbreedte ergens 65Hz-13kHz is. Die 13 zal wel aan mijn eigen gehoor liggen. Hmm. Volgens de spectrum analyser op m'n telefoon is het volume op 14kHz zo'n 20dB lager dan op 10kHz.

Suggesties voor andere experimenten? Of zou Halidon proberen het "downloaden van youtube" te ontmoedigen door de boel klote te coderen ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is die youtube opname wel goed? (niet echt de aangewezen bron voor signalen om als referentie te gebruiken... )
Beter een zeker goede bron zoals een cd nemen...
(heb maar een stukje gehoord, ga daar geen 2 uur naar luisteren...)

[Bericht gewijzigd door Arco op 1 maart 2022 13:09:45 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hennep

Golden Member

Ik hoor geen vervorming in de eerste minuut en veel meer geduld heb ik niet met klassiek. Kun je een tijd noemen waarop jij de vervorming hoort.

Ken je "youtube-dl"?
Daarmee kun je het bestand van youtube opslaan. Lijkt me handiger voor een analyse.
En het is ook nog eens een command line tool, voor jou op het lijf geschreven >:)
Mijn ervaring met Audacity is dat je daarbij zelf het opnamevolume moet instellen.

reading can seriously damage your ignorance

Er spelen blijkbaar meerdere zaken.

https://youtu.be/fKC-LU669r8?t=1586

Op de fortissimo na deze timestamp vervormt de muziek heel sterk. Waarschijnlijk clipping bij het samenvoegen en normaliseren van alle muziek door de uploader.
Komt bij heel veel goedkoop geproduceerde klassieke compilaties voor helaas. Alles ofwel helemaal gecomprimeerd, of de fortissimo's worden ergens in een hard limiter verminkt door het volledig ontbreken van kennis en kunde als het op audioprocessing aankomt.

Maar als jij afvlakcapaciteit toevoegt en het wordt echt beter (dus niet 'in het hoofd beter') dan vraag je toch al teveel stroom van je versterker.
Hang een scope aan de speakeruitgang en stuur er een 75hz sinus in op ongeveer het volume dat je bij het luisteren gebruikt. Als de topjes afgeknot worden, vindt er afknotting plaats om maar mooi het nederlandse woord te gebruiken :+
Het kan al hoorbaar worden vóórdat het op een scope zichtbaar wordt. Let op je maximum belastbaarheid van je speaker! Meestal gaat dat wel goed op lage frequenties.

Ten slotte is 20dB minder op 14khz VS 10khz echt onacceptabel. Heb je dit met speakers aangesloten gemeten?
Zo nee, herhaal de meting met aangesloten speakers. Sommige kleine klasse D versterkers vertrouwen voor de filtering op de inductie van de speakers zelf.

Zo ja, dan grijpt het filter duidelijk te vroeg in. Enig idee van de schakelfrequentie van je klasse D module? Je wil niet al die hoogfrequent energie door je tweeter jassen, maar ook niet te vroeg je audio afsnijden. Mogelijk moet je dat filter opnieuw ontwerpen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 1 maart 2022 13:17:44 (15%)

Ik heb ook eens zitten luisteren, ben nu toch met een audio project bezig.
Dit trek jij echt niet recht met een nieuwe elco. zet het zelfde stuk maar eens op vanaf een opname met fatsoenlijke mastering. Ledlover heeft heeft het daar al helemaal juist helaas.

RTFM, dan pas vragen...

op welk tijdstip klink het belabberd? thuis eens met de sub afspelen dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als ik op de link van @Ledlover klik, dan ziet het er daar zo uit:

Er zijn zelfs nog ergere stukjes. Dit is wat ik zo gauw kon 'grabben'.

https://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 maart 2022 13:09:51 schreef Ledlover:
Maar als jij afvlakcapaciteit toevoegt en het wordt echt beter (dus niet 'in het hoofd beter') dan vraag je toch al teveel stroom van je versterker.

Nee. Ik heb de 1000uF chinese door "goede japanse" condensatoren vervangen. Niets toegevoegd.

Ik heb m'n chinese componententester weer gevonden. De uitgesoldeerde ChongX past niet direct in de componententester. Dus met draadjes gedaan: 880uF .26 Ohm ESR. De Rubycon heeft via de draadjes 956 uF en .06Ohm ESR. Zonder de draadjes 0.02 Ohm. (17 mOhm is volgens mij een getal wat "hoort"). Anyway, ik zou dus nu een 10x verbetering in ESR moeten hebben bewerkstelligd. Ik heb MIJN ChangX (SIC! let op spelling) ook getest: 0.04 Ohm. Minder goed dan Rubycon, maar VEEL beter dan de ChongX).

Maar dank voor het meedenken en als ik het goed begrijp: "Het stuk op youtube is slecht gemastered, wat ik hoor is een realistische weergave van de audio die youtube stuurt, mijn installatie valt niets te verwijten." .

Voor degenen die het stuk niet konden vinden: Het dvorak stuk begint op 22 minuten. Er draait hier nu een ander afspeel apparaat, kan even niet ongestoord zoeken naar de passage waar ik op triggerde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 maart 2022 17:48:25 schreef rew:

Maar dank voor het meedenken en als ik het goed begrijp: "Het stuk op youtube is slecht gemastered, wat ik hoor is een realistische weergave van de audio die youtube stuurt, mijn installatie valt niets te verwijten." .

Nouja, een frequentiebereik tot grofweg 10khz is wel heel erg slecht.
20dB afval tussen 10 en 14khz is niet acceptabel in een hifi installatie.

Maar het clippen zou ik dus eerst aan de opname/mastering wijten.

Ja, dat afvallen is een issue, ja. Maar daar is dus een hele keten bij betrokken: ingebouwde DAC in de PC, Class-D-versterker, speakers, microfoon van m'n telefoon. Bovendien, ik verwacht dat ik zelf toch niet veel hoger meer hoor. Dus zo heel veel maakt het niet uit. (wat anderen van m'n audio installatie vinden boeit me niet. :-) )

Om de "verdachte" versterker te testen zou ik de scoop op z'n ingang en uitgang kunnen zetten. Kan ik de amplitude van de 10kHz uit de DAC ook vergelijken met die op 15kHz.

[Bericht gewijzigd door rew op 1 maart 2022 18:09:16 (20%)

Vooral sony had er een handje van om zelfs op CD's de muziek al geclipped er op te zetten. Hadden ze toendertijd al zelf toegegeven: "Want dank klonk dan harder op de radio."

Daar heeft in de Elektuur ooit heeeeeel lang geleden een artikel over in gestaan onder het mom van "Zijn ze daar helemaal gek geworden?" (Ja was de beknopte conclusie dus)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Echt niet alleen Sony hoor.

Een van de grootste redenen waarom best veel mensen het geluid van vinyl verkiezen boven digitale bronnen, is dat de oude masters vele malen beter waren. In principe heeft een LP maar 40dB ruimte, dus alle dynamiek wordt in 40dB geperst.

Maar waarbij ze op LP's die 40dB ook vaak wel echt gebruikten, hoef je dat op een digitale bron van na grofweg 1995 niet te verwachten.

Nieuwe persingen zijn hit or miss. Sommige LP's zijn gewoon een luie kopie van de CD master die op LP is geperst en klinken dan ook niet best.
Andere zijn weer specifiek voor op vinyl gemasterd en klinken dan wel weer keurig.

Kruimel

Honourable Member

De oplossing die je hebt gekozen is IMHO een beetje raar. Waarom zou je condensatoren vervangen als de versterker clipt? Dat zou dan toch alleen moeten gebeuren als je op vol vermogen staat te blazen? Dat zou dan heel snel moeten verdwijnen als je het volume omlaag zet, en de oplossing zou zijn een zwaardere versterker te kiezen.

In het verleden heb ik wel een hoop simpele audiobewerking gedaan en daar gebruikte ik Cool Edit voor (nu heet dat geloof ik Adobe Audition). Dat heeft een anti-clipping functie ingebouwd die herkent waneer iets geclipt is geweest en kan een soort extrapolatie maken van het geluid. Het werkt vrij aardig voor het verwijderen van de luide harmomischen die dat geeft, maar het kan natuurlijk niet op magische wijze de verdwenen informatie terugwinnen.

Indertijd heb ik ook het één en ander aan geclipte fragmenten gezien die inderdaad zo op de CD waren opgenomen, maar ook wel clipping of compressie die bewust is toegevoegd aan (in het bijzonder) de drums omdat het de suggestie geeft van luidere muziek. Compressie is veel minder erg dan pure clipping, omdat de hogere harminischen er zwakker door worden. Dat was niet altijd op het daadwerkelijke clipping niveau, en soms zag je andere instrumenten daarop gesuperponeerd. Het effect is daardoor genuanceerder.

Audacity kan dat ook: Effects -> Clip fix...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 1 maart 2022 19:42:28 schreef Ledlover:
Nieuwe persingen zijn hit or miss. Sommige LP's zijn gewoon een luie kopie van de CD master die op LP is geperst en klinken dan ook niet best.
Andere zijn weer specifiek voor op vinyl gemasterd en klinken dan wel weer keurig.

Er een wat onoverzichtelijk overzicht op https://dr.loudness-war.info/ te vinden.

Even geluisterd vanaf 22 minuten, en snel weer afgezet vanwege de harde clipping.

Om te kijken wat bij het masteren, en YT bij het uploaden toevoegt kan je wat truukjes uithalen: https://www.youtube.com/watch?v=BhA7Vy3OPbc

Thomas Lund points out the pitfalls of data reduction, digital audio processing and sample peak metering in contemporary music production, distribution and playback - often exemplified by so-called hyperpop productions, a controversial trend characterized by obnoxious loudness and extremely narrow dynamics.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.