rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In plaats van een PC-luidsprekersetje heb ik een class-D verster en "redelijke" boxen.
Nu luisterde ik op youtube naar het stuk van Dvorak en dat klonk belabberd: Het lijkt te clippen.
Dus ik heb m'n soldeerbout aangezet en de 1000uF ChongX VEHT 1000uF 35V vervangen door m'n favoriete Rubycon ZLJ 1000uF 25V condensatoren.... (het bord wordt 12V gevoed, 25V is zat).
Stukken beter! Case closed? Not so fast!
Blijkt dat de muziek ondertussen verder was. Het Dvorak stuk blijft belabberd. Speakers kapot? Nee andere muziek op hoger volume klinkt prima.
Nu vraag ik me af: weet iemand een makkelijke manier om te testen wat er aan de hand is? (Windows tools heb ik niets aan: ik gebruik Linux).
Ik heb ondertussen audacity aangeslingerd en op sinustoontjes lijkt het er op dat de bandbreedte ergens 65Hz-13kHz is. Die 13 zal wel aan mijn eigen gehoor liggen. Hmm. Volgens de spectrum analyser op m'n telefoon is het volume op 14kHz zo'n 20dB lager dan op 10kHz.
Suggesties voor andere experimenten? Of zou Halidon proberen het "downloaden van youtube" te ontmoedigen door de boel klote te coderen ?