Krakende airco's

We hebben sinds afgelopen zomer Mitsubishi Heavy airco's in de slaapkamers en de woonkamer. Vlak na plaatsing was het allemaal prima maar de binnenunits willen nog wel eens een krakend geluid maken. Vooral als het net niet warm genoeg is voor de buitenunit om te blijven draaien. Als de buitenunit gaat stoppen en starten gaan de binnenunits kraken. Een geluid van plastic dat ineens beweegt of bijna knakt.

Het bedrijf dat de spullen heeft geplaatst blijft maar vage verhalen ophangen en doen alsof het niet zoveel voorstelt maar ik heb duizenden Euro's uitgegeven en dacht met Mitsubishi een goede keuze te hebben voor stille airco's. Als je ligt te slapen schrik je je rot!

Het zijn Mitsubishi Heavy SRK units, woonkamer een 50ZS-S en de slaapkamers 20ZS-S
Een 20ZS-S binnenunit heeft aparte buitenunit. De andere zitten op een SCM50ZS buitenunit.

Heeft hier iemand ervaring mee om dit op te lossen?

Liefst als bedrijf, ik wil er niet zelf aan zitten of het moet wel erg simpel zijn voor een leek als ik.
Als officieel airco installatie bedrijf mag je het onderhoudscontract ook overnemen als je dit goed kunt oplossen. Dan graag ook even een DM.

Arco

Special Member

Je schijnt niet de enige te zijn: https://www.productreview.com.au/listings/mitsubishi-srk10yl-s/q-and-a
(mitsubishi zegt daar dat het "normaal" is... :S )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 maart 2022 10:42:26 schreef Arco:
Je schijnt niet de enige te zijn: https://www.productreview.com.au/listings/mitsubishi-srk10yl-s/q-and-a
(mitsubishi zegt daar dat het "normaal" is... :S )

Nou het is zeker niet normaal. Ben benieuwd wie me hiermee kan helpen.

Het topic waar je naar verwijst heeft het ook over de louvres. Dat is extra als je gaat verwarmen. Dan bewegen de louvres als de unit start of stopt met verwarmen. Kun je kennelijk niet uitzetten. Dat maakt het erger. We verwarmen alleen overdag met de airco's, voordat we gaan slapen zetten we ze uit. Als het warm wordt willen we natuurlijk wel slapen met de airco aan. Dan zorg ik er wel voor dat de louvres stil staan.

is een bekend iets ja, koelen of verwarmen zetten leidingen uit of krimpen, als dat voorbij is wil de isolatie of kunstof behuizing weleens ineens een geluid maken als het verschil in uitzetten of krimpen ineens doorschiet. dat doen isolatieplaten op daken ook, kozijnen met zon erop enz enz. de kappen niet te strak aandraaien wil weleens helpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daikin geeft het ook toe:

https://www.daikin.nl/nl_nl/faq/the-air-conditioning-produces-a-crackl….

Onze Toshiba heeft het ook! Daarom NIET op de slaapkamer gehangen maar op overloop

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je zeker zou weten wélke onderdelen kraken, zou je daar een hééééél klein beetje teflonspray kunnen gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de reacties allemaal. De units maken hetzelfde geluid, alleen minder hard, als ik zachtjes tegen de buitenkant duw. Het lijkt wel of de verschillende plastic delen continue langs elkaar schuren.

Opvallend is wel dat het de eerste weken na plaatsing allemaal prima was. Het kraken begon pas na enkele weken.

Ik heb van de monteurs wel begrepen dat wat ik zie alleen maar een kap is rondom een 'blok' dat van metaal is. Moet die spray dan tussen de kap en het blok in? (Dat ga ik dan zeker niet zelf doen, ik ga wel opnieuw de discussie aan met het bedrijf.)

normaal zit er wel meer plastic is, en ook blokken piepschuim.
je kan de kap er eens af proberen halen.
normaal zal die naar boven kantelen om aan de airo te kunnen werken.

dan kan je al horen of het iets mechanisch is dat binnenin de airo piept, of de behuizing die ergens tegenaan schuur.

ik heb fujitsu en die maken absoluut geen lawaai (buiten de ventilator dat je hoort draaien). op laagste stand hoor je ze zelf niet en moeten we savonds fysiek gaan kijken of ze wel af staan

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 3 maart 2022 06:37:58 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

wat ik zie alleen maar een kap is rondom een 'blok' dat van metaal is.

Als je de filters vervangt, of eruit haalt om te reinigen, gaat de kap toch ook open? In de handleiding staat wel een plaatje.
Op die manier kun je eens kijken wat je vindt, zachtjes tegen dingen duwen en luisteren wat je dan hoort; misschien vind je zo de schuldige onderdelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 maart 2022 12:48:58 schreef Frederick E. Terman:
[...]Op die manier kun je eens kijken wat je vindt, zachtjes tegen dingen duwen en luisteren wat je dan hoort; misschien vind je zo de schuldige onderdelen.

Dat ga ik doen, bedankt!

Op 3 maart 2022 06:37:13 schreef fcapri:

ik heb fujitsu en die maken absoluut geen lawaai (buiten de ventilator dat je hoort draaien). op laagste stand hoor je ze zelf niet en moeten we savonds fysiek gaan kijken of ze wel af staan

je moet geluk hebben ermee, elke airco kan dat kraken gaan doen. soms in bepaalde jaargetijden, of alleen bij aanzetten of na uitzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Duurde even, een update: Er ratelt of rammelt niets, ventilator draait prima. Het zijn de plastic delen van de behuizing die kraken. Dat doen ze ook als je zachtjes tegen de buitenkant van de behuizing duwt.

Onder de kap die openklapt zitten schroeven. Die zaten inderdaad wel heel erg vast. Ik heb ze losgedraaid en net niet helemaal handvast aangedraaid. Lijkt beter te gaan.

Als ik toch een beetje spray wil gebruiken, hebben jullie ervaring met siliconen spray i.p.v. teflon spray?

Arco

Special Member

'Net niet helemaal handvast' is dus gewoon los, een slecht idee... ;)

Siliconen of teflon maakt niet veel uit, het gaat erom dat de uitzettende delen soepel over elkaar glijden i.p.v. met schokjes.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het een idee om de plastic kappen even los te halen, en dan de randen van de kappen die over elkaar heen schuren in te strijken met vet?
Dan schuurt het niet meer, maar glijd het gewoon over elkaar heen naarmate het uitzet.

Of eens teflonspray in de naden spuiten, alhoewel ik denk dat dat minder effectief zal zijn.

Er ist wieder da...

Op 22 maart 2022 07:53:11 schreef hobby-ist:
Is het een idee om de plastic kappen even los te halen, en dan de randen van de kappen die over elkaar heen schuren in te strijken met vet?
Dan schuurt het niet meer, maar glijd het gewoon over elkaar heen naarmate het uitzet.

Of eens teflonspray in de naden spuiten, alhoewel ik denk dat dat minder effectief zal zijn.

Lijkt me een goed plan. Kan ik bij een Mitsubishi airco de voorkant van de plastic kap losmaken (niet het scharnierende deksel) en er afhalen zonder dat ik allerlei spul los trek?

Vergeet niet dat kunststoffen uitharden door olien en vetten!! En veroorzaakt een snellere vergeling van de kunststof delen. Ik zou eerder wat zacht materiaal tussendoen. Maar vermoed eerder dat het piepschuim direct onder verdamper/ condensor kraakt, datis meest voor de hand liggende..

Op 22 maart 2022 18:30:59 schreef smd:
Vergeet niet dat kunststoffen uitharden door olien en vetten!! En veroorzaakt een snellere vergeling van de kunststof delen. Ik zou eerder wat zacht materiaal tussendoen. Maar vermoed eerder dat het piepschuim direct onder verdamper/ condensor kraakt, datis meest voor de hand liggende..

Jullie helpen me al verder dan die leverancier die maar niets van zich laat horen! Ik denk dat ik maar eens ga shoppen om het onderhoudscontract bij een andere gecertificeerde club neer te leggen. Eerst het probleem oplossen, dan mag die het onderhoud overnemen.

de verdamper zit ook in het plastic chassis geschroefd, die schroeven iets losser maken helpt wrs ook al. de verdamper krimpt fysiek door het kouder worden waardoor het plastic ineens schrikt bij teveel kracht rond ophangpunten. de airco op de autofunctie zetten mbt fansnelheid laat dit ook minder gebeuren. de compressor zal dan langer draaien op laag vermogen en niet steeds harder gaan draaien na een tijdje uit te zijn geweest, zoals bij het kiezen van een vaste fanstand meer gebeurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 maart 2022 19:49:25 schreef testman:
de verdamper zit ook in het plastic chassis geschroefd, die schroeven iets losser maken helpt wrs ook al. de verdamper krimpt fysiek door het kouder worden waardoor het plastic ineens schrikt bij teveel kracht rond ophangpunten. de airco op de autofunctie zetten mbt fansnelheid laat dit ook minder gebeuren. de compressor zal dan langer draaien op laag vermogen en niet steeds harder gaan draaien na een tijdje uit te zijn geweest, zoals bij het kiezen van een vaste fanstand meer gebeurt.

Goede tip! Kan ik de plastic voorkant van de binnenunit loshalen zonder dat het hele ding uit elkaar valt? Ik wil niet de hele unit van de muur halen.

Het probleem is inderdaad het ergst als de buitenunit uit is geweest. Als het buiten 30 graden is blijft de unit draaien. Maar bij lagere temperaturen gaat hij vaker uit en later weer aan. Dan is het kraken het ergst. Die spullen hangen nog maar sinds vorig voorjaar. Ik baal er nog steeds enorm van dat het bedrijf waar ik duizenden Euro's aan betaald heb niet met deze oplossingen komt.

Semtexx

Golden Member

Is het een optie om er vilt tape tussen te plakken op de plekken waar de kap tegen de behuizing geschroefd zit.

Het knakken komt van zgh. slip-stick effect waarbij de plastics op aanliggende vlakken langs elkaar schuiven. Door er ander materiaal tussen te leggen hef je dit effect op.

Een rol vilttape is in een automaterialenhandel te krijgen. Dunne variant is voldoende. Dan kan je de schroeven waarschijnlijk ook gewoon aandraaien.

En als je de importeur nu eens zelf aanschrijft?? Er zal vast een oplossing wezen.. Wat een P*kke leverancier BTW, welk bedrijf is dat?? Dan koop ik hem daar zeker niet..

Tja, om ze hier met naam te benoemen is verleidelijk, doe ik toch maar niet.

Vandaag een oplossing geeist binnen twee weken, jullie tips verzameld en er bij gezet. Als ze dat niet doen of het niet oplossen, einde onderhoudscontract en ga ik rondbellen bij erkende bedrijven in de buurt. Probleem oplossen dan teken ik daar direct voor het onderhoud.

Gisteren de schroeven van de onderste kap eens losgehaald. De kap zelf kreeg ik er niet uit, zal wel eerst iets anders los moeten, heb ik maar niet geforceerd. Maar toen ik hem weer terug duwde klikte hij op z'n plek. De schroeven heb ik losjes aangedraaid. De schroeven in de voorkant (achter de klep) heb ik ook beetje losgezet.
Kraken is al een stuk minder. Kleine tikjes i.p.v. enkele harde. Lijkt er op dat vooral de kap onderaan het geluid veroorzaakt. Daar komt dan ook de koude lucht langs.

Als dit toch niet voldoende helpt spuit ik beetje siliconen spray in de randen tussen de plastic delen.

Onderhoudscontract opgezegd. Volgende dag ineens een email van die club. Ik zeg het contract op en ze schrikken wakker... Dacht ik dus niet. Na de zomer moeten de units onderhoud hebben. Als we terug zijn van vakantie ga ik dat wel regelen. Kan het vast wel tussen zomer/herfstvakantie gepland worden.

Op 4 april 2022 18:31:41 schreef smd:
Importeur al eens gebeld??

Volgens de Nederlandse wet is de leverancier (degene aan wie je het geld hebt overgemaakt) de verantwoordelijke.

Marcel lijkt het gewoon "netjes" aan te pakken en met steeds fermere woorden aan te geven dat ze iets moeten doen. En hij heeft kennelijk een onderhoudscontract wat geld waard is waardoor hij wat "overtuigingskracht" heeft.

ALS hij de importeur zou bellen en die komt met een truukje wat uiteindelijk niet blijkt te werken, dan kan de leverancier zich weer verschuilen achter; Je hebt er nu zelf aangezeten, niet ons probleem. Importeur bellen kan altijd nog.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/