Vraagje over leveranciers, Digikey, Mouser,

eSe

Honourable Member

Het staat misschien ergens in een topic maar ik vind het niet direct terug.

Kan je als particulier, ik heb geen BTW/KVK nr, bestellen bij Digikey, Mouser, RS...?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Mouser en digikey zeker, RS ben ik niet 100% zeker.

Edit: Arco was sneller

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 3 maart 2022 14:50:19 (20%)

eSe

Honourable Member

Ok, dank voor het snelle antwoord.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Je kunt ook nog bij TME, Reichelt, of Sinuss (Farnell) terecht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Arco

Special Member

Ik zeg ook Sinuss, da's de 'winkel' van Farnell...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oeps sorry te snel gelezen. |:(

Meten=Weten. Weet wat je meet.
benleentje

Golden Member

Bij mouser is het meestal wel verstandig om wat grotere orders te plaatsen van boven de 50,- anders krijg je extra kosten dacht ik.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
McAwesome

Golden Member

Bij TME betaal je sowieso verzendkosten ongeacht de grootte van je order. Dus Mouser of Digikey zijn mogelijk interessanter als je boven hun minimumbedrag uitkomt. Daartegenover staat dan weer dat bepaalde producten een pak goedkoper uitvallen bij TME. Het is dus wat afwegen...

Arco

Special Member

En de verzendkosten bij TME zijn maar 7.90 euro (bij Mouser en Digikey ben je iets van 20 euro kwijt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 maart 2022 17:00:58 schreef Arco:
Ik zeg ook Sinuss, da's de 'winkel' van Farnell...

Jammer dat ze daar veel niet hebben wat ze wel aan zakelijke klanten leveren en de kosten ook fors veel hoger liggen voor dezelfde producten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Bij Farnell zelf zijn onderdelen in kleine aantallen ook duur: daar zitten ze ook niet op te wachten, die mini-orders... ('t is een groothandel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar als je iets moet hebben dat alleen bij Farnell of RS te krijgen is, dan kun je het ook hier posten. Er zijn genoeg mensen hier met een KvK nummer en account bij RS of Farnell die je kunnen en willen helpen.

eSe

Honourable Member

Bedankt aan allen. 't is niet dat ik zulk een speciale dingen nodig heb, enkel wat meer keuze uit verschillende, misschien wat goedkopere, leveranciers.

Nu bestel ik bij Reichelt en Conrad, heel soms bij Kiwi. Deze laatste 2 zijn wat duur :-)

O ja, ik heb gisteren met Farnell gebeld, ik werd doorgestuurd naar een engels sprekend persoon die me zei dat zij ook direct leveren aan particulieren, niet via een tussenleverancier (Sinuss). Dat zien we dan wel weer.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

En hebben ze er ook bij gezegd hoe dat dan moet? Op de website heb je een account met KvK nodig, dus..

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Grote kans dat ze je dan om een e-mailadres vragen. Daar krijg je dan een pro-forma factuur op binnen die je vooraf moet betalen. Daarna wordt je order pas verzameld en verzonden.

Ik heb het zelf ook 1 keer op die manier moeten doen namelijk ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 4 maart 2022 08:25:30 schreef eSe:
O ja, ik heb gisteren met Farnell gebeld, ik werd doorgestuurd naar een engels sprekend persoon die me zei dat zij ook direct leveren aan particulieren

Pas op dat je niet met een buitenlandse vestiging van Farnell spreekt.

Farnell.NL levert bij mijn weten niet aan particulieren
Farnell.BE weet ik niets van
Farnell.UK levert waarschijnlijk niet in post-brexit EU
Farnell.AU levert aan particulieren, vanuit Leeds (.uk) maar alleen in australia, minumum order $50.

Met andere woorden, de regels verschillen nogal per vestiging.

eSe

Honourable Member

Ik heb gebeld naar het nr dat op de website van Farnell.be staat : Klantenservice 03 / 475 28 10, eerst even wat geleuter over hoe geweldig de site is, daarna werd ik doorverbonden met die engelstalige spreekbuis.

Zoals eerder gemeld, ik zie wel wat en waar ik bestel.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 3 maart 2022 21:48:02 schreef weardguy:
[...]
Jammer dat ze daar veel niet hebben wat ze wel aan zakelijke klanten leveren en de kosten ook fors veel hoger liggen voor dezelfde producten.

Vreemd, naar mijn weten leveren ze precies hetzelfde assortiment, m.u.v. Amerikaanse voorraad en artikelen die niet op voorraad zijn (en dat zijn er veel in deze tijd, dat weet iedereen).

Kun je een voorbeeld noemen van een component dat je zakelijk wel kan krijgen bij Farnell en particulier niet bij Sinuss?

Op 3 maart 2022 22:23:32 schreef Arco:
Bij Farnell zelf zijn onderdelen in kleine aantallen ook duur: daar zitten ze ook niet op te wachten, die mini-orders... ('t is een groothandel)

En daarbij, bij orders onder de 50,- ex, zitten er bij Farnell nog 5 euro verwerking- verzendkosten bij.

Er zijn er hier meerderen, waaronder ik, die daar overal zakelijk kopen. Als je dan iets nodig hebt, en mee wil liften, zou je een berichtje kunnen plaatsen waarin je dat vraagt.

Of hebben we daar al een draadje voor?

mel

Golden Member

standaarddingen bestel ik altijd bij Reichelt, dan krijg je het tenminste op tijd. Alleen jammer dat ze echt alles in standaard dozen verzenden...De laatste keer kon het met gemak in een envelop. maar het leek wel een klein formaat schoenendoos....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Mijn ervaring is dat Mouser een stuk sneller levert dan Reichelt. Reichelt hun voorraad status klopt zelden. Laatst nog 2 USB kabeltjes besteld met alleen een USB-A aansluiting. Voorraad stond op leverbaar binnen 1-2 werkdagen. Uiteindelijk werd er 1 geleverd en staat het andere in back order.

Mouser levert dan weer minder en minder onderdelen naar particulieren in EU. Bijvoorbeeld Newhhaven display's, die ik in het verleden probleemloos bestelde, worden nu niet meer geleverd.

Farnell levert in B niet aan particulieren. Dat is reeds zeer lang zo. Voor 'newark' onderdelen betaal je dan ook nog eens extra.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 5 maart 2022 02:25:39 schreef blurp:
Farnell.NL levert bij mijn weten niet aan particulieren
Farnell.BE weet ik niets van
Farnell.UK levert waarschijnlijk niet in post-brexit EU
Farnell.AU levert aan particulieren, vanuit Leeds (.uk) maar alleen in australia, minumum order $50.

Het zijn sort-of aparte bedrijven. Met de harde afspraak dat ze niet in mekaars werkgebied mogen opereren. Dus farnell.be die 10m over de grens naar Nederland levert... Dat doen ze niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Reichelt is momenteel een drama qua betrouwbaarheid.
De reden lijkt te zijn dat ze het 'druk' hebben in combinatie met een onhandig geïmplementeerd stuk IT.

Wat gebeurt er? Je kijkt op de site. Dat is de min of meer actuele voorraad. Echter, je bestelling gaat pas van de voorraad af als die gepicked wordt. Dat kan zomaar 2 of 3 dagen later zijn - omdat je order ff 'on hold' staat omdat ze druk zijn.
Als er iemand anders voor jou hetzelfde besteld heeft en 'voorraad' is krap... dan zit jij er dus naast.
Dat is me het laatste half jaar nou meermaals gebeurd. Het is helaas een soort C..... geworden met bestellen: als het elders niet te koop is (of je hebt veel tijd...). In oktober heb ik wat elco's 'op voorraad' gekocht. Na 4x (geen grap) leverdatum verschoven te hebben, staat die inmiddels op 2023 (ook geen grap). Ze zijn al wel betaald...

RS is de laatste paar weken ook een drama. Customer support onbereikbaar. Bij bestellen 'voor 17:30 besteld, de volgende dag in huis', 2 minuten later een bevestigingsmail dat het niet 'volgende dag' maar 'volgende week' wordt en er dan uiteindelijk tussen de 10 en 22 (wederom geen grap...) dagen over gaan doen.

Farnell doet het dan best nog aardig: er is veel niet (of het heeft absurde levertijden), maar ze doen in elk geval wat ze toezeggen. Als het er niet is, heb je altijd zelf nog de keus om erop te wachten of verder te gaan shoppen...