Formule 1 start sequence

Ik wil voor de knutselclub een soort van hellingbaan maken voor speelgoed-autootjes. Mijn bedoeling daarbij is om het starten te laten verlopen zoals bij de F1, dus met serie van 5 lampjes/ledjes waarna er d.m.v. een solenoid de autootjes vrijgegeven (starthek o.i.d.)worden.

In de sectie "schakelingen/Lichteffekten" heb ik het schema "Looplicht" gevonden.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/14/lichteffecten/looplicht…

Uit de beschrijving maak ik op dat de ledjes afzonderlijk achter elkaar oplichten. Graag wil ik weten of je de chip zo kunt aansluiten dat er na een start-sequence signaal, juist steeds meer ledjes gaan branden en na 5 brandende leds alles uitgaat en de (9V)solenoid wordt getriggerd. Zelf zat ik te denken om diodes tussen de leds te zetten zodat de voorgaande leds blijven branden als de chip doorschakelt. Ik ben niet goed thuis in chips dus misschien weet iemand een betere oplossing. Is het mogelijk het tijdsinterval bij de 5e led van 1 naar 2 seconden te krijgen?

Ik zou voor een arduino UNO of nano gaan.
Hetgeen je beschrijft kan iedereen (met een beetje hulp) programmeren.

Gelijk wat meer bestellen, zodat de knutselclub er zelf ook mee aan de slag kan.

Het moet nochtans best kunnen met een CD4017.

Is het mogelijk het tijdsinterval bij de 5e led van 1 naar 2 seconden te krijgen?

Dan twee uitgangen samen pakken, bv. de 5 en de 6.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 8 maart 2022 16:40:04 (63%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Met een 4017 heb je een flinke zwik extra diodes (of poorten) nodig om alle leds tegelijk te laten branden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank U,

#Bratwurst : Arduino-programmeren doen we op een andere dag maar ik zal het daar ook eens bespreken.

#Big_Fat_Mama : wat een goed en simpel idee :)

Dit kan ik eventueel ook gebruiken om de benodigde lengte voor de solenoid-pulse te krijgen.
ik begrijp dat het een loop-sequence betreft. Hoe kan ik deze sequence starten (waar moet de startknop? ) en laten stoppen na de bekrachtiging van de solenoid ?

Kan deze hele schakeling op 9V draaien?

Starten: door de voeding in te schakelen
Stoppen: door de laatste stap te laten de voedingspanning uitschakelen

Stroomverbruik: wordt bepaald door de afnemers, de cd4017 (en de 555 of zo die ervoor moet als gangmaker) trekken nagenoeg niets. Die solenoid die gaat forse stroom trekken, weliswaar slechts gedurende korte tijd. Een 9V-blokje zou ik proberen te vermijden, tenzij het heel compact moet worden.

@BFM: Zoals ik zei: het laten branden van alle leds als bar is niet zo simpel met een 4017, hoe wou je dat doen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kan wel he, met een nest diodes. Het wordt wel een flinke nest, dat is waar, maar wat kosten nu 100 stuks 1n4148 bij de Chinees?

Wel ben ik akkoord dat een Arduino een simpelere schakeling zal mogelijk maken, en soepeler is aan te passen aan verlangens die pas opkomen bij gebruik - wat men vaak ziet.

Hier dan nog het extra voordeel dat er bij de knutselclub allicht nog wel meer toepassingen voor zullen zijn, als dit projectje werkt en gedemonstrerd wordt zullen er allicht kwartjes beginnen vallen. Maar ik kan me voorstellen dat de instapdrempel van het programmeren sommigen afschrikt. Knutselaars zijn graag bezig met concrete dingen, hout, metaal, hamer, zaag, verf.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dank U,

Ik heb als probeersel 9V-dc solenoids met 5N trekkracht besteld, maar ik weet nog niet de benodigde stroom daarvan. We hebben beschikking over 547-transistoren maar ik vermoed dat die de stroomsterkte niet aankunnen.

Ik ben (nog) niet goed bekend met de '555' maar weet u/iemand of deze chip met een start-knopje (maak contact) te starten is waarna bijv een pulse van de 7e uitgang van de 4017 deze timerchip kan stoppen/resetten ?

Je hebt wel een netadapter nodig, een 9v blokje is veel te zwak voor een solenoid...

fatbeard

Honourable Member

Het kan wel he, met een nest diodes. Het wordt wel een flinke nest,

Valt reuze mee (details zelf invullen/uitrekenen):

Minimum spanning is ongeveer 8V...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

He, dat is slim gezien, mooi zo! Wel wat rekenwerk aan die voorweerstanden, om de helderheid min of meer gelijk te houden.

En die 8V minimum zal alleen gelden bij simpele rode leds - als het wat flashy wil zijn zal er heel wat meer nodig zijn, en vermoedelijk ook extra drivers. Maar allicht zal de topicstarter al heel blij zijn als dit wil werken zoals beoogd.

Voor wat betreft het beëindigen van de cyclus: we zijn allemaal gewend om de laatste output terug te voeren naar de reset-ingang, om looplichteffecten te bekomen zoals in kerstverlichting of speelautomaten. Maar moet dat wel? Als men die verbinding niet maakt, dan gaat het ding toch bij inschakelen beginnen tellen, en op het einde gewoon blijven stilstaan? Toch?

Nee, volgens deze datasheet: https://www.ti.com/lit/gpn/CD4017B
begint hij zonder reset gewoon opnieuw.

Je kunt wel de clock inhibit gebruiken om te stoppen, en de reset om te starten.

Die solenoid kan best werken op een 9V batterij, als je daar een dikke elco bij zet (met een weerstand en diode in serie in te voorkomen dat je de voeding van de 4017 onderuit trekt). Die solenoid heeft maar een hele korte puls nodig.

Alsnog is een 9V batterij niet perse een heel goed idee, aangezien de capaciteit daarvan erg klein is. Ik zou eerder 3 Lithium cellen gebruiken, of een stuk of 8 AA oplaadbare batterijen of een 12V loodaccu, als het perse op een plaats moet waar je geen netvoeding kunt gebruiken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 8 maart 2022 21:08:21 (58%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Het idee is dat de boel bij inschakelen éénmaal de cyclus doorloopt, als een soort zelftest.
Als Q6 hoog wordt stopt de boel, totdat er op reset wordt gedrukt.

Je hebt gelijk over de spanning voor de LEDs, maar het is gebruikelijk om hiervoor rood te gebruiken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard: mijn bericht was een reactie op BFM, dat de 4017 opnieuw begint te tellen zonder puls op de reset ingang als hij voorbij Q9 komt. De inhibit ingang, zoals in jouw schema, lijkt me de juiste methode.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank u Fatbeard,

kunt u mij de functie van de combinatie T9+T10 uitleggen?

Ik heb als proef 5 'gewone' rode leds in serie gezet en dan gevoed met een 9V-blokje. Dit werkte prima. Laat de aangeven ic21 4017 de aangelegde spanning vol door, cq 9V ?

Sine

Moderator

Op 8 maart 2022 17:41:44 schreef bprosman:
4021 ?

Dit lijkt me inderdaad DE plek om een schuifregister toe te passen.

kunt u mij de functie van de combinatie T9+T10 uitleggen?

De aan te sturen solenoid of relais trekt nogal wat stroom, veel meer dan de 4017 (of enig ander IC van die familie) kan trekken. Daarom is een forse stroomversterker tussengevoegd. T9 en T10 vormen samen een zgn. darlingtonschakeling. Deze is ook verkrijgbaar als een enkel onderdeel, bv. de BC517; het ligt er maar aan wat men zoal in huis heeft.

Deze manier van schakelen heeft bovendien het voordeel dat men zou kunnen de solenoid voeden uit iets anders dan de logica; bv. 9V-blokje voor de logica, iets solieders voor de solenoid.

Maar over de voeding valt weinig te zeggen zolang we de vereisten niet kennen, vooral of het al dan niet batterijgevoed moet zijn, en zoja, hoe lang een batterijlading moet meegaan. Dat wil zeggen: hoeveel uur en hoe vaak de solenoid activeren gedurende hoeveel tijd - waar daar zal veruit de meeste energie in gaan zitten.

KGE

Golden Member

Als het batterij gevoed moet zijn kun je ook energie opslaan in een flinke elco, gevoed door een serieweerstand.
Wanneer je daar je solenoid van bekrachtigd heb je korte tijd een flinke hoeveelheid energie. De weerstand bepaald de laadtijd en hoe snel je opnieuw kunt starten.

@big_fat_mama
Komt T9 niet in verzadiging als Q5 van de IC naar 9V (?) schakelt?

Jawel, dat is ook precies de bedoeling. T10 trouwens evenzeer.

Vergeet niet dat we hier met digitale elektronica bezig zijn: het is alles of niets.

@big_fat_mama

Ik begrijp niet goed waarom er een versterking van het Q5-signaal nodig is. Kan het relais niet op T9 worden aangesloten zodat deze (verzadigd) als schakelaar functioneert ?

ik ben nog in afwachting van de bezorging van de bestelde 9V-relais. Dan zal ik eens gaan trachten de benodigde V (9?) en A te bepalen.

Als het geen al te zwaar relais is kan een gewone transistor ook ipv een darlington (T9/T10)...