bij de 4049 zit voeding aan pin 1..

mel

Golden Member

Ik heb me een half uur rot zitten zoeken waarom mijn schakeling met een 4049 niet werkt.. Blijkt dat de voeding aan pen 1 zit , i.p.v. 16, wat je zou verwachten... |:(
Waarom zou dit zijn? Of is het een "maandagochtend"ontwerp van het ic?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

Er zijn er nog wat met rare pinning, ook in de 74xx reeks. En let op met de 4049 en 4050 bij open ingangen. ze blazen zichzelf heel makkelijk op. (Oscillatie door de hoge ingangsimpedantie en strooicapaciteit?)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

De SN7490 had ook zo'n "idiosynchracy": Vcc op 5 en Gnd op 10...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ja dat van de 7490 is me bekend...Maar van cmos wist ik het dus niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Dan heb je al een heel specifieke reden om een buitenbeentje als de 4049 te gebruiken.
"Normaal" neem je daar iets als een 4069 of en 40106

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 maart 2022 12:05:25 schreef Arco:
De SN7490 had ook zo'n "idiosynchracy": Vcc op 5 en Gnd op 10...

Je bedoelt waarschijnlijk "idiosyncrazy" :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

De CD4049 is de vervanger van de CD4009 welke een Vcc én Vdd aan respectievelijk pin 1 én 16 had.

Om pin compatible met de CD4009 te blijven is hierdoor de Vcc op pin 1 gezet en pin 16 is NC (Not Connected) op de CD4049.

Op 9 maart 2022 12:25:48 schreef Tidak Ada:
[...] Je bedoelt waarschijnlijk "idiosyncrazy" :+

Ha leuk, weer een nieuwe spelling. :)
Op internet zie ik ook
- idiosyncrasy Engels
- idiosyncrasie NL

Op 9 maart 2022 11:58:54 schreef mel:
Ik heb me een half uur rot zitten zoeken waarom mijn schakeling met een 4049 niet werkt.. Blijkt dat de voeding aan pen 1 zit , i.p.v. 16, wat je zou verwachten...

Ik neem aan dat je eerst naar de datasheet hebt gekeken om te weten waar de in- en uitgangen zitten. Dan zie je toch ook waar de voeding zit?

Hensz

Golden Member

Volgens Oxford's is het idd idiosyncrasy.
Het is natuurlijk crazy, dat krijg je met zo'n woord, maar hopelijk komt het kwa spelling niet zo ver als met tie-wrap. :+

Don't Panic!
mel

Golden Member

Op 9 maart 2022 13:05:21 schreef KlaasZ:
[...]Ik neem aan dat je eerst naar de datasheet hebt gekeken om te weten waar de in- en uitgangen zitten. Dan zie je toch ook waar de voeding zit?

in en uitgangen wel, maar let ik op de voedingsaansluiting..... :S
Dat is een gewoonte, links onder is massa, en rechts boven is voeding....
En ik heb dat ding gepakt omdat ik er zeker nog 50 van heb liggen....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

@DeKees en Hensz:

Woordspeling blijkbaar niet begrepn ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 9 maart 2022 13:41:20 schreef Tidak Ada:
Woordspeling blijkbaar niet begrepn ;)

En jij de mijne niet! :+

Don't Panic!