Samsung UE37ES5700 start niet op..

En komt niet verder dan een 5x dubbel oplichtende standby led.

De led knippert totaal 5x twee keer kort achter elkaar bij het opstarten, gevolgd door iets langer de rode standby led continue brandend. Om vervolgens weer een serie van 5 keer 2x snel achter elkaar te knipperen enz.

Ik heb de tv gered van de bouwcontainer in de straat hier. Scherm lijkt in orde: geen scheuren of breuk zichtbaar dus dat knipperen zal de reden zijn. Er licht niets op, het scherm blijft zwart en op de afstandsbediening reageert ie niet lijkt.

Voordat ik 'm openschroef: iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Betreft een Samsung tv, type UE37es5700.

Bij voorbaat dank ;)

Grote kans op een probleem in het mainboard. Maar kijk eerst eens of de backlight het nog goed doet door de voedingskabel naar het mainboard los te nemen en dan de voeding aan te sluiten op het lichtnet. De backlight dient dan meteen aan te gaan (en blijven).
Mogelijk kun je dan ook meteen zien of er daadwerkelijk geen breuk in het beeldpaneel zit.
Pas dan kun je beoordelen of het (economisch) zinvol is om verder te onderzoeken.

(Volgens mij heb ik nog een mainboard voor dergelijk toestel liggen...)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Geen speld tussen MNM's verhaal te krijgen...

Zojuist het toestel opengeschroefd. Als ik het mainboard loskoppel van de voedingsprint blijft het beeld zwart.

Zou dit betekenen dat het probleem 'm in de backlight zit? Googlen leverde op dat bij een andere samsung tv met dezelfde serie knipperende leds er meerdere leds kortgesloten waren.

Dan ga ik er vanuit dat er wat leds gesneuveld zijn in de backlight.

Zie de multimeter niet maar verwarmen met de föhn leverde geen werkende backlight op.

Denk dat ie weer terug naar de container gaat, tenzij ik ergens goedkoop een setje leds kan vinden.

Een ander type, maar heb een Samsung die min of meer hetzelfde deed. Opstarten duurde steeds langer en op het eind zelfs een kwartier. Dus 15 min in actief, alleen ledje brandde, verder niets en dan opeens beeld. Opengeschroefd. Makkelijk want er blijken maar twee pcb's in te zitten. Van de voeding alle (dus alle !) elco's 1 op 1 vervangen en voila, draait weer als vanouds.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 maart 2022 08:24:43 schreef Eric21:
Een ander type, maar heb een Samsung die min of meer hetzelfde deed. Opstarten duurde steeds langer en op het eind zelfs een kwartier. Dus 15 min in actief, alleen ledje brandde, verder niets en dan opeens beeld. Opengeschroefd. Makkelijk want er blijken maar twee pcb's in te zitten. Van de voeding alle (dus alle !) elco's 1 op 1 vervangen en voila, draait weer als vanouds.

Hier is het wel essentieel om te weten om welk type het ging! In de meeste Samsungs van 10 jaar of jonger zijn elco's niet meer het probleem dat het vroeger was, maar geheid zijn er nog steeds modellen waar de voeding een zwak punt is. Het is wel belangrijk dat we uitvinden om welke modellen dat gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

LE32A557 - oktober 2008
reparatie was ca. 2017, speelt nu nog steeds prima

maartenbakker

Golden Member

Ah, duidelijk, dan klopt het weer. Eigenlijk schelen die toestellen in jaren niet eens zoveel, 4 à 5 jaar. Maar een compleet andere techniek; betere voedingen, LED-backlight, enz.

Jouw toestel hoort bij de generatie waar de elco's je om de oren vliegen, het toestel van de TS hoort bij de generatie waar de elco's meestal de rest van het toestel overleven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zou zeker de moeite nemen om scherm te openen en de LEDs te bekijken..

Als er gele elco's op de voeding zitten bij de led driver die zowiezo vervangen, zat in de goedkopere niet smart EH series (32 inch). Anders de led strip testen met led driver. 2x knipperen is vaak voedingssprobleem, ik begrijp dat met led verlichting niet aangesloten tv wel opstart? Dan is er een of twee ledsjes op een ledstrip defect... denk ik zo. Bij LED tv's komen veel deze defecten voor...

*hier heb ik geen app voor nodig

Van MNM altijd begrepen dats Samsung niet met knippercodes werkte zoals bij Philips??

Klopt. Dat heeft Samsung nooit gedaan. En dat is tot op heden niet veranderd.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik ga er verder geen tijd en moeite meer instoppen.

Als iemand 'm kan gebruiken voor reparatie of onderdelen: voor een tientje mag je 'm ophalen.

Waar woon je ergens ? ALs in regio Amsterdam of Apeldoorn dan heb ik wel interesse om m op te halen.

*hier heb ik geen app voor nodig