Day-Ahead elektriciteitstarief

fzwart

Golden Member

Mijn energieverbruik zal toch aan een vast patroon blijven voldoen. Na het avondeten de vaatwasser aan en niet 's nacht de wekker zetten om dat te doen. Of pas de volgende middag want dan stinkt het de hele nacht.
En ik zou er een beetje paranoïde van worden elke dag te moeten kijken wanneer ik een paar centen goedkoper uit zal zijn.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

je moet je vaatwasser volladen en op de "start" knop drukken. Je automatische systeem ziet dat ie stroom begint te trekken en weet dat je hem de volgende ochtend wilt kunnen uitladen. Hij kiest automatisch het meest gunstige moment om hem te laten draaien en zet hem uit totdat het beginmoment is aangebroken. (moet je wel een vaatwasser hebben die na "stroomuitval" doorgaat waar ie gebleven was). Dit kan en moet je automatiseren. Met de hand doen is inderdaad niet voor iedereen weggelegd.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 22 april 2023 19:40:44 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ook de vaatwasser heeft tegenwoordig een uitstel-timer dus dat probleem is ook opgelost...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 22 april 2023 21:44:55 schreef Roches:
Ook de vaatwasser heeft tegenwoordig een uitstel-timer dus dat probleem is ook opgelost...

Inderdaad, ik doe het bijna gedachteloos: na avondeten 9 uur later, dat is meestal een gunstig tarief en 's morgens niet direct om 8u maar 4 uur later.

Het idee is daarbij ook dat dagprijzen altijd voordeliger zijn dan een jaarcontract waarbij de aanbieder zich moet indekken. Als Eneco een jaar stroom inkoopt kan je een jaartje mazzel hebben, maar na 20 jaar ben je niet elk jaar de spekkoper natuurlijk.

bprosman

Golden Member

. Na het avondeten de vaatwasser aan en niet 's nacht de wekker zetten om dat te doen.

In Brabant en Limburg gaat het nachttarief al in om 21:00, dan ben ik (meestal) nog wel wakker.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fzwart

Golden Member

Op 22 april 2023 21:44:55 schreef Roches:
Ook de vaatwasser heeft tegenwoordig een uitstel-timer dus dat probleem is ook opgelost...

Zou ik dus ook nog een nieuwe vaatwasser moeten kopen. Voordat ik die dan weer terugverdient heb ...

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 23 april 2023 09:07:04 schreef fzwart:
[...]
Zou ik dus ook nog een nieuwe vaatwasser moeten kopen. Voordat ik die dan weer terugverdient heb ...

gewoon net als vroeger de vaat met de hand doen , probleem opgelost en bespaart ook veel energie

Sine

Moderator

Dan verbruik je meer energie en water als dat je de vaat doet met een vaatwasser.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 23 april 2023 09:17:34 (17%)

Op 23 april 2023 09:17:08 schreef Sine:
Dan verbruik je meer energie en water als dat je de vaat doet met een vaatwasser.

dat lijkt me sterk , een vaatwasser gebruikt een vast gesteld hoeveelheid water ongeacht de hoeveelheid vaat .
vaat met de hand niet meer water dan nodig om bv een bord schoon te maken .
ook met de energie lijkt me dat niet te kloppen , of je warm water ( zeg 40 a 45 graden ) uit een toch al opgewarme boiler haald of dat je in de vaatwasser extra water gaat opwarmen tot 60 graden .
daaarnaast moet er ook gekeken worden hoe schoon de vaat word , in de vaat wasser willen aangekoekte servies nog wel eens aangekoekt blijven, met de hand altijd schoon ( je boent gewoon wat langer door tot het schoon is )

maar voor ik hier een hele welles nietus discussie aan slinger .... back to topic

het lijkt me dat wanneer je al die tijd en energie en eventueele inversteringen ( om het automatisch te laten doen ) om een paar centen goedkoper uit te zijn in de dal tarieven , je beter een krantewijk kan nemen

[Bericht gewijzigd door klaasy op zondag 23 april 2023 10:21:53 (11%)

bprosman

Golden Member

Op 23 april 2023 10:02:03 schreef klaasy:
[...]
dat lijkt me sterk , een vaatwasser gebruikt een vast gesteld hoeveelheid water ongeacht de hoeveelheid vaat .
vaat met de hand niet meer water dan nodig om bv een bord schoon te maken .
ook met de energie lijkt me dat niet te kloppen , of je warm water ( zeg 40 a 45 graden ) uit een toch al opgewarme boiler haald of dat je in de vaatwasser extra water gaat opwarmen tot 60 graden .
daaarnaast moet er ook gekeken worden hoe schoon de vaat word , in de vaat wasser willen aangekoekte servies nog wel eens aangekoekt blijven, met de hand altijd schoon ( je boent gewoon wat langer door tot het schoon is )

maar voor ik hier een hele welles nietus discussie aan slinger .... back to topic

het lijkt me dat wanneer je al die tijd en energie en eventueele inversteringen ( om het automatisch te laten doen ) om een paar centen goedkoper uit te zijn in de dal tarieven , je beter een krantewijk kan nemen

Als je alleen afwast met een teiltje ben je zuiniger uit, ga je voorspoelen is het verschil al een stuk kleiner.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Klaasy, je loopt achter. Zo werkten vaatwassers ongeveer 15 jaar geleden, nu niet meer.

https://www.researchgate.net/publication/337900513/figure/tbl2/AS:834973175136264@1576084526646/Energy-and-water-use-for-different-programs-in-Electrolux-ESF5533LOW.png

Met deze hoeveelheid water kan ik geen afwas doen in een teiltje en alles goed schoon krijgen...
Is even een willekeurig onderzoekspaper dat ik heb gevonden van één vaatwasser, er zal ongetwijfeld verschil tussen merken en types zijn maar veel verder ga ik niet zoeken.

https://www.researchgate.net/figure/Energy-and-water-use-for-different…

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
PE9SMS

Special Member

Tja, ik weet niet hoe anderen ermee om gaan, maar hier gaat de vaatwasser pas aan als 'ie vol is. Dus niet voor 2 kopjes.

This signature is intentionally left blank.

Tja, ik weet hoe anderen er mee omgaan, maar hier gaat de vaatwasser dus aan voor twee kopjes....

(in m'n berijfsgebouw. Er is hier iemand op de verdieping die het niet fris vind als het een paar dagen in de vaatwasser staat, dus hij zet hem iedere avond aan. Not my hill to die on.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 april 2023 12:19:04 schreef rew:
Tja, ik weet hoe anderen er mee omgaan, maar hier gaat de vaatwasser dus aan voor twee kopjes....

(in m'n berijfsgebouw. Er is hier iemand op de verdieping die het niet fris vind als het een paar dagen in de vaatwasser staat, dus hij zet hem iedere avond aan. Not my hill to die on.)

Tegen 'fris' kan je niet op bezuinigen. Alle ramen 's morgens open bij -3?, al het beddengoed en handdoekjes in de was en stofzuigen ook al ben een lang weekend weggeweest etcetera..

Hier draaien overigens makkelijk 2 nog vaker 3 volgepropte vaatwassers per dag.

Misschien zijn vaatwassers ook niet voor iedereen de aangewezen dynamische verbruikers. Je kan ook bijvoorbeeld je airco en warmtepomp uitlaten tussen 7-9 en 18-20. Voor een veelrijder is het misschien al voldoende om alleen de auto 's nachts te laden en zo veel te besparen.

JoWi

Special Member

Op 23 april 2023 10:44:20 schreef Ledlover:
Klaasy, je loopt achter. Zo werkten vaatwassers ongeveer 15 jaar geleden, nu niet meer.

ECO: 10 liter water en 0.9 kWH. Met de hand en een teiltje gebruik ik de helft aan water en energie.

Ignorance is bliss
bprosman

Golden Member

Op 23 april 2023 14:32:06 schreef JoWi:
[...]ECO: 10 liter water en 0.9 kWH. Met de hand en een teiltje gebruik ik de helft aan water en energie.

Inclusief voorspoelen of grabbel je tussen de etensresten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 april 2023 14:39:20 schreef bprosman:
[...]
Inclusief voorspoelen of grabbel je tussen de etensresten ?

als je direct na het eten de vaat afveegd met het toch al gebruikte keuken papier of servetjes en daarna even vol water zet (kost hooguit 2 liter )
dan kun je met een paar liter water de vaat doen.
en hoef je geen 900W verstoken om het water warm te maken

evelo

Golden Member

Op 22 april 2023 14:05:16 schreef mvdk:
Die batterijen... Je hebt ze nodig als plotseling de wind wegvalt. Nu moeten eigenaren van windturbines naarstig op zoek naar capaciteit om hun contract na te komen. In de tussentijd gaat TeNNeT op zoek naar regelvermogen, en als het heel veel is, naar noodvermogen. Eigenaren van noodvermogen mogen hun capaciteit niet aanbieden op de markt, die hebben een afspraak, een contract met TeNNeT dat hun capaciteit onmiddellijk beschikbaar is voor TeNNeT zodra deze daar om vraagt. De vijver waarin windturbine eigenaren kunnen vissen is dus beperkt. Dan is er het punt dat je ze wil opladen als er veel stroom beschikbaar is, en de prijs laag of zelfs negatief. Allemaal duidelijk. Maar een accu kun je alleen maar opladen als ie (gedeeltelijk) ontladen is. Maar wat heb je aan een ontladen accu als je em nodig hebt, zoals uiteen gezet in het begin?
Het is het dilemma van de regenton.
Het gaat dus om die paar minuten [...]
Want dat is ook dure stroom.

We moeten wel rekening houden met volgende aspecten:
- Europa heeft een elektriciteitsnet waarbij alles met elkaar verbonden is. Van Portugal tot Noorwegen. (ook Oekraïne waar ze vollebak de infrastructuur in puin aan het schieten zijn).
- Wind valt niet plots weg en zeker niet in gans Europa tegelijk. We weten zeker een dag op voorhand waar en hoe hard het zal waaien dus we kunnen daarop anticiperen.
- Elektrische auto's zullen meehelpen met het stabileseren van het net omdat net die extra zullen laden bij veel zon en wind en even wachten of trager laden bij hoge prijzen.

JoWi

Special Member

Op 23 april 2023 14:39:20 schreef bprosman:
[...]
Inclusief voorspoelen of grabbel je tussen de etensresten ?

Ja, maar ik ben opgevoed in de tijd dat je je bordje moest leegeten :)

Ignorance is bliss

Handwas versus machinewas:
Iedereen blijft toch overtuigd van zijn eigen gelijk.

Even enkele details / pitfalls in de discussie.

1- de tabel van Ledlover hierboven geeft aan : 9.9 Liter per eco-wash, 2772 liter per jaar. Dat komt dus niet neer op 365 wasjes, maar op 280... oftewel 5x/week...

2- JA: het is voor 1 bord, 1 tas, 1 mes/lepel/vork "zuiniger" om een teiltje met 5 liter water tevullen, en daarin met de hand de afwas te doen.
Als je echter 'smorgens , 'smiddags, en 'savonds 5 liter gebruikt om die afwas te doen, heb je op dagbasis al 15 liter gebruikt... Terwijl die "eco" wash met 10 liter toekwam.

3- ja: ik heb hier water gerekend. de grootste electriciteitskost van de vaatwas is nodig om water warm te maken. Je kan, mocht je "onbeperkt warm water" hebben door een andere bron (zonneboiler), ook gerust je vaatwas aan een warmwaterkraan hangen (tot 40°C) , en zo zorgen dat die electr.kost lager is.

Op 23 april 2023 21:34:48 schreef JoWi:
[...]Ja, maar ik ben opgevoed in de tijd dat je je bordje moest leegeten :)

+1 :D

Dag/nachttarief voor de maand juni (variabel contract):

0,3 ct verschil.

Nog even, en dan is het dag tarief duurder dan het nachttarief...

Ieder (Mini)Wattje is er een...
bprosman

Golden Member

Nog even, en dan is het dag tarief duurder dan het nachttarief...

Volgens mij is het dat altijd al geweest ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ahum, nog niet helemaal wakker :)

Ieder (Mini)Wattje is er een...