Pupinspoelen nog ergens te koop?

Maar wat zijn dan de specifieke kenmerken en eigenschappen van een pupinspoel?

"tijd" is een interpretatie van een bepaald moment op een bepaalde schaal. Het begin van tijd is ontstaan na het begin van het universum. Buiten het universum bestaat er geen tijd, het is slechts een dimensie.

Ha Martin V,

De eigenschappen zijn het zelfde als bij een L.C. filter constant K !
Dus de spoelen zijn niet allemaal gelijk het is afhankelijk van de lengte ( capaciteit ) van de kabel.
Sommige spoelen moesten dan ook afgewikkeld worden om de 88 mH te bereiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik vindt dit wel grappig; een enorme loading coil.

"tijd" is een interpretatie van een bepaald moment op een bepaalde schaal. Het begin van tijd is ontstaan na het begin van het universum. Buiten het universum bestaat er geen tijd, het is slechts een dimensie.
mel

Golden Member

Dat is tenminste een PUPINSPOEL! :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 maart 2022 22:52:28 schreef TinusTech:
[...]veel gebruikt in de telefoontechniek en later vervangen door coax of glasvezel.

De allermeeste spoelen waren al veel eerder verwijderd; eigenlijk met de opkomst van 'draaggolftelefonie' (meer gesprekken per aderpaar) al. 'Loaded lines' gingen daarvoor lang niet hoog genoeg in frequentie. Dus moesten de spoelen eruit. Intussen waren er gelukkig equalizers en versterkers uitgevonden (en die konden mooi in de vrijgekomen kastjes).
Het is waar dat de állerlaatste loading coils, in enkele telefoonleidingen op het platteland, verwijderd zijn met de opkomst van internet. Maar dat waren er nog maar een handjevol. Het gros was toen al decennia lang weg.

In de jaren vijftig, begin zestig zag je ze daardoor óveral bij amateurs opduiken, in allerlei projecten en niet alleen telexconverters.
In de USA kocht je ze per 'stack', een soort dikpapieren cilinder, die je dan zelf uitpakte en waar dan bijvoorbeeld 12 spoelen uit kwamen.
Later werd er ook 'new old stock' verkocht. Dat waren enkele spoelen, mooi glimmend en nog in het vettig papier.

De 88 mH-spoelen van de VERON, ook NOS zo te zien, waren bij mijn weten niet Amerikaans. Dat zal misschien wel vaderlands spul geweest zijn.
Maar in Nederland was loading nooit zoveel gebruikt: de PTT gebruikte al heel vroeg in de eeuw elektronische versterking en 'effenaars' (equalizers), waardoor de lijnen zelf eenvoudig bleven. Dat de afstanden in de lage landen veel kleiner zijn hielp daarbij natuurlijk ook.

De scan hieronder is uit The New Radioteletype Handbook (Byron Kretzman) uit 1962.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik kocht jaren geleden de CV-89A bij Quakelstein.

https://www.worthpoint.com/worthopedia/hoffman-radio-cv-89a-frequency-…

Toen ik hem na een paar jaar sloopte bleek dat er ook 2 'potted' pupinspoelen in zaten voor de mark\space filtering,2 ingegoten zwarte blokken.Ik heb er hier pas nog een foto van geplaatst.

B.t.w. leuk verhaal hierboven Fet,hang de ingegoten spoel aan 2 klerenhangers op in de oven,blikje eronder voor het druppen.Vergeet niet een raam open te doen... ;-) ;-)

Lekker fris als de dag erna er weer een pizza in die oven gaat... Brrrr.

Hubie

Special Member

Op 24 maart 2022 12:40:17 schreef mel:
ik maak nu een telexconverter volgens DJ6HP en ik ga een videogeval ermee aansturen.Maar ik vroeg het me af.

Als je een converter met spoelen gaat maken(dus niet de DJ6HP) heb ik nog wel NOS Mullard potkernen voor je van 87 mH.Hoef je alleen maar de condensators aan te passen voor de f res

De Q van die Mullard potkernen is gelijk of beter dan de Pupinspoelen.

Hier een link met veel info over RTTY filters met spoelen.

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…

De mainline ST-3 is (denk ik) de simpelste RTTY converter met spoelen.

http://www.rtty.com/development/tu/st-3/st-3.htm

Op 25 maart 2022 10:27:32 schreef Ledlover:
Ter zijde: waar ik laatst bij stilstond, is dat nagenoeg ieder stuk drukwerk gedrukt is met een offset of flexo drukpers. Dus waarbij er ook echt dunne platen (met het drukwerk er in geëtst ongeveer zoals in lichtgevoelige printplaten) worden gebruikt die de inkt vasthouden/overbrengen.
Maar alhoewel er miljoenen van die platen in omloop moeten zijn geweest, heb ik er nog nooit eentje in het echt gezien.
Sommige dingen belanden gewoon regelrecht in de afvalbak na gebruik.

Offset platen zie ik er tig van, gaan naar de recycling uiteraard. Met een hoger tarief vanwege de kwaliteit van het aluminium. Bewaren is een stuk kostbaarder dan nieuwe maken. Bij ons is veel drukwerk in full-color, dat zijn dus al vier platen, incl eventuele plaat voor bijvoorbeeld vernis, maar dat is niet nodig bij een uniforme laag.
Bij ons zijn de grote platen ongeveer 75x61 en de kleinere 50x40, eerste dikker dan tweede. Aardig wat kilo's aluminium bij elkaar.

Hubie

Special Member

.??? wtf.... Ik denk de verkeerde afdeling....O.M.

Ik heb de topic gelezen maar weet nu nog steeds niet wat Pupin spoelen zijn? Behalve gemaakt door meneer Pupin misschien. Is het het niet een speciaal modelletje of soort spoeltje ofzo?

Want als dit er een is:

En dit is er ook een:

Is dit er dan ook een?

Elke klos draad lijkt wel een Pupin spoel te zijn.

mel

Golden Member

Pupinspoelen komt uit de draadtelefonie. Die werden in serie in de lijn gezet om de capaciteit van de draden te compenseren, het zogenaamde Pupiniseren.

Hubie

Special Member

;-) @ex-fietser,Neen,neen, neen, driewerf neen, niet elke klos draad is een Pupinspoel,duidelijker als dit plaatje van wiki gaat het niet worden:

Op mijn foto hieronder staat het ook verkeerd,dat moet rood,rood boven zijn en groen,groen onder....

Of andersom natuurlijk...;-)

Volgens mij werd pupiniseren alleen heel vroeger toegepast, later waren het actieve versterkers (wellicht ook gepupiniseerd)

Heb ooit nog wel eens een analoge 2 richtingsversterker voor een telefoonlijn reverse ge-engineerd.
Werkte prima, maar de exacte schakeling was moeilijk te doorgronden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leuk zo'n discussie over Pupinspoelen, ok, ik ben wat laat met reageren.

Eind 70 jaren werkte wij aan een 64Kbit/s duplexverbinding tussen de VU en SARA via onze lokale telefoonlijnen. Het zelfontwikkelde (DEM36) modem op het Dr. Neher Laboratorium van de PTT kon alleen goed werken als die Pupinspoelen werden verwijderd. Een Nederlands commercieel bedrijf zou dit modem wel even 'op de markt' brengen na re-enginering, dat is ze niet gelukt.

Hubie

Special Member

Was dat zo'n modem waar je de hoorn van de telefoon in rubber doppen moest drukken?
Zoiets als dit (foto)

Het bedrijf waar ik in 1990 werkte had een akoestisch modem voor 1 of andere Atari mini computer ontworpen.Dan kon je zelfs vanuit een telefooncel bestanden versturen.
Een heel gedoe met klittenband en elastiek om het spreek/luister gedeelte van de telefoonhoorn aan het modem te koppelen.Maar het werkte wel ;-)

blackdog

Honourable Member

Hi Mel,

Je kan toch ook een commonmode spoeltje gebruiken, er zijn er daar zoveel van te koop van vele fabrikanten.

Ik zal een kijken of ik nog van die Philips ringkerntjes heb liggen, die van die metalen dekseltjes hebben, laat ik later vandaag even weten.

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
mel

Golden Member

Sine

Moderator

Ik betwijfel of die geschikt zijn, die hebben een hele 'lossy' kern (hoge permeabiliteit) en een relatief lage zelfinductie.

[Bericht gewijzigd door Sine op 18 augustus 2022 10:39:28 (14%)

blackdog

Honourable Member

Hi Sine, :-)

Het commonmode spoeltje dat hier nu aan de RCL meter hangt zegt toch wat anders het is een Epcos2x 100mH 0,3-Ampere.
Dit meet ik: 120mH, Q van 130 bij een 10KHz meetfrequentie, niet slecht denk ik.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Mel-01.png

.
De twee bouwpakket die ik beschikbaar heb, Philips of Siemens, weet het niet zeker..
https://www.bramcam.nl/Diversen/Mel-02.png

Moet nu weg, laters meer.
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
Hubie

Special Member

Die LA 2 is van Mullard,daar heb ik er ook nog een "paar" van.

Ha mel,

Waar is die spoel voor bedoeld :? loopt daar een stroom of zo.
Vandaag de dag voor signaal zo'n spoel gebruiken is bijzonder !

Groet,
Henk.

mel

Golden Member

Henk, ik wil gewoon een telexconverter maken met spoelen.niks geks, het is gewoon laagfrequent.

Ha mel,

Dat is helder maar wil je daar zo'n klos garen voor gebruiken ( ik weet de oude doos ) of mag dit ook een oplossing zijn met een kunst spoel !
En als je dan die spoelen wil dan zou je de zoek tocht kunnen stoppen en zelf een paar spoelen wikkelen.

Groet,
Henk.