hisense lcd3233neu doet niets meer

hallo
ik heb hier een tv merk hisense type lcd3233neu
klacht doet niets meer
is begonnen met: 3x aanzetten voor hij start
ik heb geen 5v en 12v op voeding ook niet als voeding uit app is
geen bolle elco,s en printbreuken op voeding
staat 316v op grote elco dus tot daar oke
als voeding uit app is en alleen 220v krijgt moet 5v toch aanwezig zijn?
heeft iemand ervaring?

EricP

mét CE

Een paar keer aanzetten voor er leven in komt, riekt toch naar een rotte elco.
Ik heb geen idee waarom je refereert aan 'bol'. Een bolle elco is stuk, maar een kapotte elco hoeft niet bol te zijn.

Afhankelijk van hoe de voeding opgebouwd is, wil er vaak een 1μF elcootje in zitten wat nodig is om de boel in leven te krijgen. Als die gaat hemelen, dan start het spul gewoon niet. Precies zoals jij omschrijft.

mel

Golden Member

Idd,meestal is het een kleine elco die zorgt voor de afvlakking van de hulpspanning.De grote elco,s zijn vaak nog goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Haardoger en freeze test,opwarmen en afkoelen,op elcos.en kijken of die dan wil opstarten.

ik heb alle elco,s in voeding vernieuwd maar geen verschil.
elco van 1 uf is er niet, begint bij 22 uf
ik ben bang dat er iets is met terugkoppeling (via optokopler)
is er truc om voeding los te testen?

Ja, Pwr On lijn naar massa brengen of juist 3,3V op zetten, de voedingslijnen belasten met lampjes bijvoorbeeld en dan rimpels met oscilloscoop bekijken

beste smd
bij geen enkele stekker staat "pwr on"
bij mij staat alleen: nc, sw, bri, stb, s5v, m5v

maartenbakker

Golden Member

stb klinkt als standby oftewel power on.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 24 april 2022 15:15:12 schreef gerard1:
op www.deficientie.nl kom ik bij vitamine info ,klopt dat?

??????????????????????????????????

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 24 april 2022 15:15:12 schreef gerard1:
op www.deficientie.nl kom ik bij vitamine info ,klopt dat?

Dat klopt, ik moet die pagina dringend eens updaten. Nieuw certificaat erop, en wat meer actuele info. Ik ga hem zo lang wel even uit m'n signature slopen, aangezien er geen actuele dringende waarde meer is (maar wel een chronisch tekort aan vitamine D bij veel mensen) en de inzichten voor specifiek gunstig effect op luchtweginfecties bij nadere onderzoeken inmiddels beginnen te wijzen op ingewikkelder werkingsmechanismes (correlatie >80%, causatie waarschijnlijk een combinatie van factoren waarbij zonlichtblootstelling een grotere rol speelt dan alleen de productie van vitamine D).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

inmiddels heb ik een mosfet gevonden die spanning lekt naar de aansturing.
die aansturing komt van een smd ic waar ze ciliconenkit overheen hebben
gespoten, lijkt op een misdaad.
je kan die kit wel wegkrabben maar ic moet er met heten lucht af en dan verbrand rest van ciliconenkit wat ondergrond onmogelijk maakt om nog op te solderen.
dus einde verhaal
bedankt voor het meedenken.

Dat is prima te doen hoor, als je IC er afbrand met siliconen, kan je deze opnieuw vertinnen, vaker gedaan, gaat erg goed!

dat ic blijkt niet het probleem op te lossen.
ik heb nu een nfet gevonden aan de uitgang van de voeding, daar zit
sluiting in.
op de nfet staat: 7314809ng
op internet niet te vinden.
wie heeft zoiets of heeft adres
internet geeft aan dat ali expres hem heeft maar als je daar zoekt
vind je van alles behalve een klein gekoeld transistortje

maartenbakker

Golden Member

Is dat wel wat er op de FET staat. Er staan mogelijk linebreaks en spaties tussen, en zijn de letters wel echt lowercase?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er stat op: 731 on in een cirkel 48 09NG
wat bedoel je met zijn de letters origineel?

maartenbakker

Golden Member

ng is lowercase (kleine letters), maar er stond dus NG. Ik bedoel dat elk detail verschil kan maken als je iets zoekt.

ON in een cirkel is ook belangrijk, dat is het merk.

Staat er op zeker 09NG en niet 09N6? 09N6 kan deel van het type zijn, of als er een G staat zou ik eerst op 731 gaan zoeken naar als er op 731 niets te vinden is toch nog op het andere deel. Ik heb nu even geen tijd om te zoeken, misschien dat iemand anders ondertussen al een idee heeft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 mei 2022 11:54:55 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het schijnt 48 09NG te zijn, dan vind je data en aanbiedingen van
€3 met €29 verzendkosten, bij aliexpres €3 gratis verzenden maar
26 juli in huis, dus wachten maar.

maartenbakker

Golden Member

Zoeken levert op dat dat inderdaad het achterste stukje van het typenummer is.

Inderdaad van ON: https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/ntd4809n-d.pdf

731 is de datumcode en de G slaat op loodvrij.

Blijft over 4809N, wat kan slaan op NTD4809N of NVD4809N. Verschil is waarschijnlijk alleen hoe de draadjes gebogen zijn.

Als je op een van de bovenstaande nummers zoekt, vind je misschien nog andere leveranciers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."