Oprolmechanisme stofzuiger AEG VX7 ÍKO kapot

We hebben een AEG VX7 ÖKO stofzuiger waar het oprolmechanisme niet goed werkt. Zodra de snoer is uitgetrokken rolt deze weer terug. Wij weten niet hoe we dit uit elkaar moeten halen zonder iets kapot te maken. Ook al naar een repaircafé geweest, 4 personen wisten er geen raad mee.

Dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=jtIvvotUZW4
op YouTube bekeken, dit is om het eerste gedeelte los te maken, zo kom je bij de motor, maar nog niet bij het oprolmechanisme.

Hopelijk weet iemand er raad mee.

Hensz

Golden Member

Ratel afgebroken, of veertje verdwenen?

Don't Panic!

We hebben werkelijk geen idee. Als je het snoer uitgetrokken hebt, is het binnen de minuut weer terug in de stofzuiger.

Ik heb zonet ook een AEG VX7 opengemaakt.
Na het loshalen van de 6 schroeven, moet je flink rukken om de rode kap eraf te halen; meer nog dan het filmpje doet voorkomen.

Maar daarna is het oprolmechaniek goed zichtbaar, inclusief de 'rem'.
Dus het filmpje lijkt wat mij betreft voldoende voor Frank52, om te kijken wat daar loos is.

Overigens is bij het exemplaar dat ik net heb opengemaakt iets elektrisch/elektronisch mis (hij doet niks meer). Ik zal testen of de motor het nog doet (op 230 volt), zodat het probleem wellicht in de elektronica zit. Die printjes zijn nog te koop, zag ik.
(zie ook: https://www.gebruikershandleiding.com/AEG-VX7-1/835389/antwoord.html )

Groet,
A33

Ik zou zeggen niet te moeilijk doen.
Maak iets aan de buitenkant van de stofzuiger waar je het snoer in kunt klemmen zodat het niet vanzelf oprolt.

Knoop erin na afrollen is het simpelst... ;) Of een papierklemmetje op de kabel:

[Bericht gewijzigd door Arco op 24 november 2022 13:39:06 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

A33... hartelijk dank voor jouw reactie.

we hebben de stofzuiger opengehaald dus met flinke kracht, er zijn 2 kleine stukjes afgebroken.
De stofzuiger zuigt fantastisch maar voor de rest is het echt poppenspul.
Het is inderdaad de rem die kapot is.
Helaas geen nieuwe kunnen bemachtigen.

Kortsluiting en Arco...

Al meer dan 3/4 jaar geleden hadden we een wasknijper om het snoer gedaan, zodat die niet meer naar binnen kon schieten. Ook dat was geen succes, de wasknijper is mee naar binnen gerold. Die hebben we nu wel kunnen verwijderen.

We zullen het nog gaan proberen met een papierklemmetje.

Dank jullie voor de suggesties!