Dashboard besturing auto

In de auto van een familielid is een besturingscomputer vervangen a raison van een fiks bedrag. "De microprocessor is defect". Er zit nu een nieuwe unit in en het display van de navigatie, -autoradio en airco etc lijkt weer te werken. De tijd zal leren of alles weer helemaal in orde is. Het touwtrekken duurde ruim drie maanden.
Het bouwjaar van de Peugeot 3008 is 2018/2019. Het oude apparaat heb ik gekregen en een paar dingen vallen op.
De garantiesticker was verbroken, zowel uitwendig als inwendig zijn er stickers weg (de lijmlaag zit er nog).
De eerste vraag van de garage; "u heeft zeker een update gedraaid?"
Mijn familielid is iemand met een kantoorbaan en heeft een auto......
Als ik wat nummers opzoek op de sticker van de module, kom ik steeds uit bij een Citroën C4 Picasso.
De typeplaat geeft een bouwjaar 2016.
Ook vind ik het kwalijk dat Peugeot Nederland geen enkele compassie heeft met een klant, terwijl er een duur onderdeel stuk is, wat niet aan slijtage onderhevig is. Het is stikken of slikken.
Wat is hier aan de hand?
De typeplaat

Het apparaat

Alle franse auto's en opel tegenwoordig gebruiken ECU's en dat soort spul van een zelfde leverancier (PSA group of Stellantis denk ik). Dus ik vind het niet raar dat je bij een C4 uitkomt.

Misschien dat de parameters wat anders geprogrammeerd zijn. En, je raad het al, alleen de dealer kan dat veranderen of een gespecialiseerd bedrijf wat ook een prijskaartje heeft.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Autobedrijven interesseert het geen biet of het nu een stukje corrupt flashgeheugen of een slechte elco is. Hup nieuwe module erin, dikke factuur en klaar.

Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel er verdient wordt aan zaken waar een goeie reset ook had gewerkt. En meestal nog onbewust ook.

Ik snap ook niet dat een moederboard van een stevige PC, maar een fractie kost van wat voor de module gevraagd wordt..
Ik hoor tegenwoordig ook geluiden dat even een nieuwe accu in een moderne auto zetten er ook al niet meer bij is. In de accu zit tegenwoordig schijnbaar ook een sensor en de accu moet dus ïngelezen worden in het systeem. Hadden we zoiets ook niet met inkt cartridges, wanneer de fabrikant zegt dat ze over de datum zijn en hij de afdrukkwaliteit niet meer kan garanderen, dus weggooien.....?

van een sensor in de accu heb ik nog niet gehoord. maar van een code die op de accu zit, waarmee de ecu dan weet dat er een nieuwe accu in zit, dat wel (de ecu bepaald tegenwoordig hoeveel en hoelang stroom er in een accu gaat, dit om zuinigere autos te maken)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik hoor tegenwoordig ook geluiden dat even een nieuwe accu in een moderne auto zetten er ook al niet meer bij is. In de accu zit tegenwoordig schijnbaar ook een sensor en de accu moet dus ingelezen worden in het systeem.

In moderne auto's wordt de accu zo efficiënt mogelijk geladen. Tijdens het remmen gaat de lader bijvoorbeeld met volle kracht laden. De laadenergie wordt dan gebruikt om te remmen. Er wordt echter geprobeerd om de accu nooit helemaal vol te laden, want dan kan de rem energie truc niet gebruikt worden. Is de accu te vol en wordt er niet geremd dan wordt de accu weer ontladen door de boord electronica op de accu te laten werken. De dynamo doet dan niets. Belast de motor niet en gebruikt dus ook geen benzine. De accu mag echter ook nooit leeg zijn want dan er niet gestart worden. Het laadsysteem zoekt tussen deze twee uitersten de mooiste middenweg.

Om een dergelijk systeem goed te laten werken moet de laad/ontlaad karakteristiek van de accu helemaal bekend zijn bij de boord regelsystemen. Helaas is is elke accu verschillend. Bij het plaatsen van een nieuwe accu moeten er eerst een aantal metingen gedaan worden waarbij de karakteristieken van nieuwe accu bekend worden bij de boordregelsystemen. Dat is het inleren van de accu.

Dit is een lastige technologie die als het goed werkt de auto superzuinig maakt.
Het is iets dat momenteel voor alle technologie geld. Het wordt allemaal duurder en lastiger.

Ik heb nu moderne cv ketel. Superzuinig enz. Maar technisch een ingewikkeld en kostbaar hoogstandje. Toch wil ik echt niet terug naar een open vuur in de woonkamer met een gat in het dak als schoorsteen. Zelfs als dat veel goedkoper is.

Autobedrijven interesseert het geen biet of het nu een stukje corrupt flashgeheugen of een slechte elco is. Hup nieuwe module erin, dikke factuur en klaar.

Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel er verdient wordt aan zaken waar een goeie reset ook had gewerkt. En meestal nog onbewust ook.

Dit vind ik we een kwalijke zaak. Maar ja in het land der blinden is eenoog koning. En heel veel autobedrijven weten geen bal van electronica, software en typische computer en communicatie problemen. Die besteden het probleem gewoon uit aan een expert die uiteraard ook een prijskaartje heeft. En dan wordt het al snel heel duur. Kijk eens wat die kantoorbaan man kost. Die expert die een dag werk heeft om de communicatie problemen tussen alle boordcomputers op te lossen wil net zo goed betaald worden als die kantoorbaanman.

Ik snap ook niet dat een moederboard van een stevige PC, maar een fractie kost van wat voor de module gevraagd wordt..

Dit kun je niet met elkaar vergelijken. Besturingscomputers van veel machines zijn meestal ook geen computers maar vaak PLC's. Ook dat is veel duurder dan een gewoon computermoederbord. De eisen aan dergelijke electronica zijn veel en veel hoger. Ook juridisch gezien. Als er een boos ongeluk is gebeurt en men gaat het tot op het bod uitzoeken, en men komt dan bij een suf foutje in de electronica terecht, dan wordt er iemand aansprakelijke gesteld. Om die reden wordt dit soort apparatuur veel en veel meer getest. Enja, dat testen is ook weer een zeer kostbaar verhaal.

Als ik nu eens kijk op CO naar het aantal postings over het reballen van zeer complexe ic's in bijvoorbeeld kleuren tv's? Dan denk ik wat een waardeloze zooi. De TV's zijn vaak nog niet eens oud. Zou jij straks iets van een dergelijke kwaliteit in jouw zelfrijdende auto willen hebben?

Reken maar dat de printen met deze IC's voor een dergelijke toepassing kwalitatief een stuk beter zijn en daardoor ook weer veel duurder.

Reken maar dat de printen met deze IC's voor een dergelijke toepassing kwalitatief een stuk beter zijn en daardoor ook weer veel duurder.

Deze unit regelt overigens alleen bijzaken, zoals achteruitrijcamera's, autoradio, navigatie, airco, verwarming etc.
De auto bleef gewoon rijden zonder foutmelding, dat dan weer wel.
Het grootste probleem, was dat er van enige coulance bij Peugeot geen sprake was. Wel kreeg de klant op zijn duvel, omdat hij wel iets met de software gedaan zou hebben. :(
Na wat meer akkefietjes met andere Peugeots in het verleden, was dit toch echt de laatste die mijn familielid gekocht heeft.