Volgens mij is het zien van crossover vervorming in een versterker waar de terugkoppeling al werkt erg lastig en vereist apparatuur als audio- of spectrum analysers. Dat proces blind beschrijven kijk ik niet naar vooruit en is voor deze klasse versterker ook niet heel relevant. Je moet er ook wel flink naast zitten wil het evident worden, op gehoor optimaliseren is zo ver ik weet niet mogelijk. Mijn methode zou zijn om een stroommeter in de voedingsrail te zetten en de potmeter op te draaien tot je wat ziet gebeuren en daar stoppen. Dat zal bij iets van 2,5V over Q44 zijn.
Op 10 mei 2022 17:38:53 schreef hobby luke:
Ik heb de nieuwe eindtransistoren in het rechter kanaal gemonteerd en de emitterweerstanden aangesloten.
De originele Q33 en Q34 teruggeplaatst.
D11 en D12 terug aangesloten.
Ingang: sinus 1Khz - 0,3Vpp.
Uitgang: zuivere sinus 6Vpp.
Mooi om te horen!
Met de belasting aangesloten, meet ik 13mV op CN9.
Zonder belasting meet ik 1,7mV.
Dat verschil tussen belast en onbelast kan ik niets zeggen, het lijkt er op dat er dan wat offset in je versterker zit, een ruststroom van 27mA door de luidspreker is wel veel, dat is 0,22V op de uitgang bij een 8Ω last.
Ik zie geen vervorming, moet dit bijgeregeld worden naar 8mV?
Waar heb je dat getal vandaan?
Ik heb alle nieuwe transistoren getest met de Peak atlas en het valt op dat de PNP transistoren (MJ15025) een hogere versterking hebben dan de NPN transistoren(MJ15024):
PNP: minimum 79, maximum 85.
NPN: minimum 51, maximum 66.
PNP transistoren hebben vaker grotere versterkingsfactor, ik weet niet precies waarom. Je ziet het hier bijvoorbeeld:
In een audioversterker worden de transistoren op spanning gestuurd, dus alleen als de versterkingsfactor zo klein wordt dat de drivers het niet meer kunnen leveren levert het problemen op in het signaal. Complementaire transistoren worden zo ver ik weet uit verschillende wafers gemaakt, dus complementair matchen is lastig en de meeste toepassingen worden ontwikkeld om het effect daarvan te minimaliseren.
Houd er verder rekening mee dat een normale transistortester niet op het soort stromen test die voor de transistoren zoals die hier worden gebruikt enige betekenis hebben.