Aggregaat vonkt niet

Hallo,

Ik heb hier een mooie kleine 4 takt aggregaat die niet meer vonkt dus ook niet loopt.

Er zit een opstekingsprintje in die helaas is volgegoten, kan ik helaas dus niet veel mee.

Er komt wel wisselspanning op het printje.

Er komt ook geen spanning uit de cdi naar de bobine toe, dus vonkt de bougie niet.

Ik denk dat het CDI printje stuk is.

Pickupspoel heeft de juiste speling t.o.v. het vliegviel en meet 30 ohm wat gangbaar is.

Bobine heeft 4 aansluitingen, blijkbaar een gescheiden massa(Ipv gangbaar 3)
Ik meet alleen een kleine ohmse weerstand waarde waar de 2 draden van de onstekingsprint op zitten.
Voor de rest meet ik niets.

Deze ontstekingsprint is nergens te krijgen en staat ook verder niets op.

Nu wil ik er een goedkope Chinese CDI op zetten van paar euro van een scooter 4 takt GY6 blok met een bijbehorende bobine.

Vraag: in hoeverre is dit haalbaar?

Dit is de huidige situatie:

Dit is dan de bedoeling:

Alleen zijn dan zaken niet meer gescheiden.
Zoals de bobine die origineel een gescheiden massa heeft en de nieuwe situatie een gezamenlijke massa via het blok.
Kortom er gaan stromen lopen via het motorblok.
Ook de pickupspoel die heeft origineel 2 draden die direct naar de cdi lopen.
Als ik het verander moet er 1 draad van de pickup aan de massa.
Ben benieuwd naar de reacties.

Zoals ik het uit jou verhaal opmaak moet het gewoon lukken.

Met nieuwe cdi en bobine?

Gewoon doen joh kapot is ie toch al, je hebt niks te verliezen :)

Wat is er nu heerlijker om zo lekker te prullen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Waar je op moet letten. Je moet nooit de ontsteking laten werken als er geen bougie (die aan de massa ligt) aan zit. Vaak sloop je zo de CDI unit.

Jacques van Montfort

Heb je het oliepeil gecontroleerd? te laag geen vonk!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hetzelfde geld voor de killswitch.

Jacques van Montfort

Hallo,

Killswitch en oliepijlswitch werken goed.
Maar om uit te sluiten heb heb ik afgekoppeld alleen bij gesloten kring stopt de boel namelijk.

Had nog wel geprobeerd om de bobine uit te wisselen maar dat werkt niet vanwege dat de oude een gescheiden massa heeft en de moderne deelt de hoog en laagspanning de massa.

Als ik zo op het schema kijk naar de draaddiktes(bel en teldraaddiktes) zal het mij niets verbazen dat er een draad is doorgesmolten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Draden van de spoelen zijn goed.

pamwikkeling

Special Member

Kan je uitsluiten dat de ontstekings bobijn in kortsluiting is ?

De spoel(en) van de generator zijn goed.

De bobine meet 0.3 ohm op de 2 cdi aansluitpunten.
De overige aansluitingen van de bobine meten onderling niets.

Het probleem is dat dit type bobine met totaal dus 4 aansluitingen nergens te krijgen is.

Wat gebeurd er als je vanaf de bougiekabel naar een van de 3 aansluitingen of de metalen lip meet met de Ohm-meter. Je zou iets moeten meten in de orde 5000 tot 10000 Ohm.

Jacques van Montfort

Ik denk, dat als je die nieuwe wil gebruiken je de spanning van de 12 volt spoel moet afnemen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Wat voor aggregaat gaat het over? Merk, type? Gaat het om een tweecilinder aggregaat?
Bobines/ignitioncoils met 2 hoogspanning en twee 12V aansluitingen zijn bepaald niet zeldzaam. Zitten in 4 cilinder motorfietsen.
https://www.google.com/search?q=honda+cb+750+ignition+coil&sxsrf=A…

Dat gaat niet goed.
Deze ontsteking krijgt zo'n 175V te verwerken.
Elektrische start? dan DC ontsteking gebruiken, de startmotor zelf zal dan ook aan massa liggen.
Is de 12V echt helemaal zwevend deze aan massa leggen en gebruiken zoals al voorgesteld.